Kan man begära ut bygglovs ritningar på grannens tillbyggnad?

Hur gör man i så fall? Jag bor i Göteborg

Prata med kommunens bygglovsavdelning, ha tomtens fastighetsbeteckning till hands.

Hemmakatten
Bygglovshandlingar och alla andra handlingar kommunen har om en fastighet är offentliga handlingar. Ring eller besök kommunen och be om en kopia, det kostar ingenting förutom möjligen några kronor för kopieringen. Du behöver inte uppge ditt namn vid personligt besök utan har rätt att vara anonym. Kommunen ska skyndsamt (som det står i lagen) ta fram de efterfrågade kopiorna.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Besök bygglovskontoret. De har datorer du kan söka på och spara ner vad du vill via mail tex. Riktigt smidigt!

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
G
Det går även att maila och få den digitalt i de flesta kommuner. Det går att begära ut i princip alla handlingar som kommunen har på en viss fastighet, inklusive eventuella granklagomål vid bygglov.

• Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
GiftfrittKvastskaft skrev:
Det går även att maila och få den digitalt i de flesta kommuner. Det går att begära ut i princip alla handlingar som kommunen har på en viss fastighet, inklusive eventuella granklagomål vid bygglov.
Det har inte jag lyckats med i gbg. Var tvungen att hämta själv.

Ok! Tack för många bra svar.

Då tar jag med mig fastighets betäckningen och åker ner till Köpmansgatan 20 i Göteborg. Där de har datorer jag kan låna och titta på bygglovet och skicka hem eventuella ritningar till min mejl?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det är olika på olika kommuner, inte alla kommuner har ritningar digitalt och besöksdatorer men alla kommuner är skyldiga att låta dig se och kopiera (men de får ta betalt för kopieringen) ritningar. Härvid inbegriper att om de inte finns digitalt så du kan nå dem via en besöksdator så måste de kunna plocka fram ritningarna åt dig.

Precis som tidigare har nämnts kan du begära att få ut dessa anonymt dvs. de kan inte kräva att de får ett personnummer eller ens ställa frågan om vem du är eller varför du vill ha ritningarna. Sen vet jag, eftersom jag jobbar inom branschen och har jobbat både som konsult och inom kommun att frågan varför ibland förekommer men då är det oftast bara någon som är lite klumpig och egentligen vill veta mer för att kunna plocka fram rätt ritningar åt dig.

• Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Stommen skrev:
Ok! Tack för många bra svar.

Då tar jag med mig fastighets betäckningen och åker ner till Köpmansgatan 20 i Göteborg. Där de har datorer jag kan låna och titta på bygglovet och skicka hem eventuella ritningar till min mejl?
Korrekt!

D09
Dsl skrev:
Korrekt!
Där har man suttit några gånger och knappat på datorerna :)

Cicaro skrev:
Det är olika på olika kommuner, inte alla kommuner har ritningar digitalt och besöksdatorer men alla kommuner är skyldiga att låta dig se och kopiera (men de får ta betalt för kopieringen) ritningar. Härvid inbegriper att om de inte finns digitalt så du kan nå dem via en besöksdator så måste de kunna plocka fram ritningarna åt dig.

Precis som tidigare har nämnts kan du begära att få ut dessa anonymt dvs. de kan inte kräva att de får ett personnummer eller ens ställa frågan om vem du är eller varför du vill ha ritningarna. Sen vet jag, eftersom jag jobbar inom branschen och har jobbat både som konsult och inom kommun att frågan varför ibland förekommer men då är det oftast bara någon som är lite klumpig och egentligen vill veta mer för att kunna plocka fram rätt ritningar åt dig.
Bra att veta om man känner sig pressad att svara. Är ju inga tokigheter jag har på gång dock.;)

D09 skrev:
Där har man suttit några gånger och knappat på datorerna :)
Bygglovs knarkare? :thumbup:

Dsl skrev:
Korrekt!
Låter bra Tack

• Gilla
D09
  • Laddar…
Stommen skrev:
Kan man begära ut bygglovs ritningar på grannens tillbyggnad?

Hur gör man i så fall? Jag bor i Göteborg
Du kan kolla på Hitta.se annars, man tittar på kartan
och väljer tomter, där kan du beställa en bygglovsrapport för 79:-
som innefattar,

Sökta bygglov
Förhandsbesked
Beviljade bygglov
Taxeringsvärde
Ägarbyten
Köpeskilling

Varför betala 79kr för sånt som är gratis om man kontaktar kommun och Lantmäteriet?

Cicaro skrev:
Varför betala 79kr för sånt som är gratis om man kontaktar kommun och Lantmäteriet?
För att det är enklare och snabbare, har kommun och Lantmäteriet en gratis webtjänst?

Peter2400 skrev:
Du kan kolla på Hitta.se annars, man tittar på kartan
och väljer tomter, där kan du beställa en bygglovsrapport för 79:-
som innefattar,

Sökta bygglov
Förhandsbesked
Beviljade bygglov
Taxeringsvärde
Ägarbyten
Köpeskilling
Men får man ut alla ritningar på byggloven via hitta.se?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.