37 893 läst ·
24 svar
38k läst
24 svar
Grannens bygglovsritningar?
Sida 1 av 2
Bygglovshandlingar och alla andra handlingar kommunen har om en fastighet är offentliga handlingar. Ring eller besök kommunen och be om en kopia, det kostar ingenting förutom möjligen några kronor för kopieringen. Du behöver inte uppge ditt namn vid personligt besök utan har rätt att vara anonym. Kommunen ska skyndsamt (som det står i lagen) ta fram de efterfrågade kopiorna.
Ok! Tack för många bra svar.
Då tar jag med mig fastighets betäckningen och åker ner till Köpmansgatan 20 i Göteborg. Där de har datorer jag kan låna och titta på bygglovet och skicka hem eventuella ritningar till min mejl?
Då tar jag med mig fastighets betäckningen och åker ner till Köpmansgatan 20 i Göteborg. Där de har datorer jag kan låna och titta på bygglovet och skicka hem eventuella ritningar till min mejl?
Det är olika på olika kommuner, inte alla kommuner har ritningar digitalt och besöksdatorer men alla kommuner är skyldiga att låta dig se och kopiera (men de får ta betalt för kopieringen) ritningar. Härvid inbegriper att om de inte finns digitalt så du kan nå dem via en besöksdator så måste de kunna plocka fram ritningarna åt dig.
Precis som tidigare har nämnts kan du begära att få ut dessa anonymt dvs. de kan inte kräva att de får ett personnummer eller ens ställa frågan om vem du är eller varför du vill ha ritningarna. Sen vet jag, eftersom jag jobbar inom branschen och har jobbat både som konsult och inom kommun att frågan varför ibland förekommer men då är det oftast bara någon som är lite klumpig och egentligen vill veta mer för att kunna plocka fram rätt ritningar åt dig.
Precis som tidigare har nämnts kan du begära att få ut dessa anonymt dvs. de kan inte kräva att de får ett personnummer eller ens ställa frågan om vem du är eller varför du vill ha ritningarna. Sen vet jag, eftersom jag jobbar inom branschen och har jobbat både som konsult och inom kommun att frågan varför ibland förekommer men då är det oftast bara någon som är lite klumpig och egentligen vill veta mer för att kunna plocka fram rätt ritningar åt dig.
Bra att veta om man känner sig pressad att svara. Är ju inga tokigheter jag har på gång dock.Cicaro skrev:Det är olika på olika kommuner, inte alla kommuner har ritningar digitalt och besöksdatorer men alla kommuner är skyldiga att låta dig se och kopiera (men de får ta betalt för kopieringen) ritningar. Härvid inbegriper att om de inte finns digitalt så du kan nå dem via en besöksdator så måste de kunna plocka fram ritningarna åt dig.
Bygglovs knarkare?D09 skrev:
Låter bra TackDsl skrev:
Du kan kolla på Hitta.se annars, man tittar på kartanStommen skrev:
och väljer tomter, där kan du beställa en bygglovsrapport för 79:-
som innefattar,
Sökta bygglov
Förhandsbesked
Beviljade bygglov
Taxeringsvärde
Ägarbyten
Köpeskilling