Det är styrelsen i föreningen som bör hantera detta och vara din samtalspart, inte din byggande granne. Om det görs några förändringar så bör föreningen/ styrelsen garantera att det inte är någon försämring för din del samt att allt återställs så du blir nöjd.

• Gilla
Nirre och 43 till
  • Laddar…
Det första är väl att klara ut ifall föreningen verkligen godkänt detta. Jag kan tänka mig att föreningen godkänt att de renoverar badrummet. Men utan att det framgått detaljer om eldragningar i någon annans lägenhet.

Det andra är att jag skulle begära en tydlig information om exakt vad de vill göra i din lägenhet. Och exakt hur de tänker sig att återställa. Och en motivering om varför detta är nödvändigt. Som sagt, så länge inte deras central hamnar inne i duschen i badrummet, så är det inga problem med elcentral nära badrummet.

Det låter nu som detta är en redan påbörjad renovering? Det är väl lite sent att komma nu och hävda att man skall arbeta inne i en grannlägenhet.

Tänk på att OMde skall bila upp spår i en vägg i din lägenhet. Så kommer det att damma helt otroligt mycket, och ännu mera. Det kommer att behövas helt tät täckning mot övriga lägenheten från arbetsområdet. Något som det ofta slarvas med.

Redigerat:
  • Gilla
Reyhn och 19 till
  • Laddar…
Nu läste jag lite mer i första inlägget.

Tydligen har du idag en stigare från grannens elcentral till din central. Den ligger rakt under din. Nu vill grannen flytta sin central till sitt vardagsrum. Går man då rakt upp med en stigare så hamnar den i ditt vardagsrum. Och så vll de tydligen dra den i din lägenhet från V rummet till din elcentral.

Jag kan inte förså varför en sådan dragning skulle behöva gå i din lägenhet. Vill grannen flytta centralen (och faktiskt har fått det godkänt av föreningen...) så borde det inte vara större problem att göra dragningen i deras egen lägenhet, så att den kommer upp till din central. Däremot kan man behöva byta ledningen som går till din central. Och det måste du nog ge dom rätt att göra, under förutsättning att föreningen verkligen har godkänt detta. Finns godkännandet så kan man se det som att föreningen vill byta matarkabeln (den är föreningens), och att firman ifråga gör det på föreningens uppdrag.

• Gilla
Nirre och 44 till
  • Laddar…
T
Jag har suttit i flera BRF-styrelser, det här är helt klart en styrelsefråga. Beroende på vad de ska göra kan det påverka elen i hela huset, men även saker som brandceller och annat. Låter väldigt märkligt att det är grannen och hans hantverkare som pratar med dig och inte en styrelserepresentant.

Kräv en specifikation på exakt vad och hur de tänker göra, och dubbelkolla med styrelsen att det är ok.

• Gilla
uuu och 29 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag fattar knappt varför din lägenhet ska bli inblandad i en flytt av stigaren ...???
Har du den där grannen över eller under dig?

Jag tycker nog att de får lösa det där själva inom sin egen lägenhetsvolym, eller möjligen ute i trapphus eller någon annat område som är föreningens.

• Gilla
J-stedt och 15 till
  • Laddar…
Med allra största sannolikhet har de inte styrelsens godkännande till detta.

• Gilla
J-stedt och 8 till
  • Laddar…
Ett par foto på din elcentral samt var stigareledningen finns.
Vad är det för typ av lägenhet / hustyp ? Höghus? Var finns elmätare? Ni har väl inte el tillsammans med grannen?
Om ni har en elmätare i lägenhet, så är det möjligt att ett antal lägenheter delar på en gemensam matning (stigare) och grannen får sin el från denna när den passerar din lägenhet.
Problemet är att en sådan gemensam matning kan vara högt säkrad kanske 40-80A beroende på hur många lägenhet som finns på samma matning.

• Gilla
ida_j
  • Laddar…
I princip oavsett hur befintlig lösning ser ut finns ingen anledning till några ingrepp i TS lägenhet. För att vara vettig och smidig på sin höjd byte av ledare i befintligt rör till central eller stigaravgrening men ingen åverkan byggtekniskt på TS sida.

• Gilla
Enk Projektet och 15 till
  • Laddar…
tommib
Exakt så. Grannen får lösa det så att stigaren matas in i samma rör som nu och kommer ut på exakt samma ställe som tidigare hos dig. Jag läste också första inlägget igen och kan inte förstå varför de ens tror att du skulle acceptera detta.

Hur grannen löser stigaren får de lista ut tillsammans med styrelsen. På sin höjd bör du acceptera ett kortare strömavbrott och omtrådning till din elcentral, ingenting annat.

Redigerat:
  • Gilla
J-stedt och 18 till
  • Laddar…
P
Inte en chans att jag hade släppt in någon lallare bara så där att pilla med elen i min lägenhet. Är det något så får de gå genom styrelsen och om styrelsen har godkänt detta skulle jag kräva papper på allt. Men jag skulle nog sätta mig på tvären där då det kan orsaka mig en massa jobb, problem och huvudvärk utan någon egen vinning överhuvudtaget.

• Gilla
Tamazin och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju t.o.m säga som så att jag såsom elektriker skulle varit otroligt tveksam att ta på mig att utföra ett sådant här jobb, ifall jag nu inte helt missförstått läget så det egentligen inte är så dumt tänkt. Jag hade helt enkelt tackat nej till uppdraget, inte pantsatt min heder i en dålig lösning som man kanske sen blir känd för. :)

Undvik konstiga lösningar och habrovinkar så långt som möjligt, är min melodi.
Och särskilt extra gäller det för huvudledningar, centralplaceringar och annat som rör den grundläggande infrastrukturen.
Om någon gruppledning har för sig något lite märkligt ute vid sista uttaget går kanske att köpa, men man drar absolut inte om stigare i bostadshus i någon vilda västern-anda.

• Gilla
  • Haha
J-stedt och 26 till
  • Laddar…
G
Bara för grannen påstår att de fått godkänt, så skulle jag inte lita på det.
Grannen kan ha dragit en vals och "glömt" nämna att hela huset behöver dra om elen, eller liknande.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Precis därför jag aldrig palla bo kvar i lgh.. allt är så krångligt o göra o alla är kritiska..

• Gilla
LMC400 och 6 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Precis därför jag aldrig palla bo kvar i lgh.. allt är så krångligt o göra o alla är kritiska..
Vad exakt tycker du är konstigt med att vi tycker att TS granne ska lösa sin ombyggnad inom den egna lägenheten?

• Gilla
J-stedt och 9 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Fast det blir ju inte så krångligt om man flyttar krånglet till grannens lägenhet?

• Gilla
  • Haha
Snicklas och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.