Hur gick det?

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
3 år av tjafs med grannens försäkringsbolag trots rent förbesiktningsprotokoll, flertalet vittnen, videobevis, 3 besiktningsmän som gett utlåtande att detta skett till följd av sprängningen, men ändå ingen vilja från försäkringsbolaget att göra rätt för sig, de hittar på nya bortförklaringar hela tiden. Vi har tröttnat och lämnat in ärendet till Mark & Miljödomstolen, vi har inte fått tid ännu men sannolikt någon gång i höst. Vår advokat bedömmer att vi har över 75% chans att vinna. Han har aldrig sett ett så väl förberett case (över 120 sidor i ärendet hitills). Tänkte återkoppla med en artikel kring detta med mina erfarenheter när det är över, helt bisarrt att det får fungera på det här viset.

Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen och 7 till
  • Laddar…
Lycka till. Skriv inget i tråden förrän det är domslut , men gärna sedan. Utslaget kommer bli prejudicerande misstänker jag

• Gilla
andr-eri
  • Laddar…
Hur har det gått?

• Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Efter nästan 4,5 års processande och med bara månader kvar till rättegångsdatum erbjöd försäkringsbolaget en förlikning som jag inte kan gå in på detaljer på, men den är accepterad och vi kan gå vidare och få vårt hus åtgärdat. Det är vad som varit viktigt för oss hela tiden. Det ironiska här är att processen sannolikt kostat försäkringsbolaget dubbelt så mycket som att ta sitt ansvar direkt från början och det övergår mitt förstånd, men handlar kanske om att sprida en rädsla för att gå upp mot dem som de tjänar på i längden? Det råd jag kan ge till någon annan som har en granne som tänker spränga är att göra allt för att få hen på bättre tankar, all tid som läggs ner innan är bättre än det helvete som väntar efter att det hänt och ingen vill ta ansvar.

• Gilla
  • Ledsen
Kicki 29 och 16 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sej till slut, trots allt krångel !

• Gilla
andr-eri
  • Laddar…
F
A andr-eri skrev:
Efter nästan 4,5 års processande och med bara månader kvar till rättegångsdatum erbjöd försäkringsbolaget en förlikning som jag inte kan gå in på detaljer på, men den är accepterad och vi kan gå vidare och få vårt hus åtgärdat. Det är vad som varit viktigt för oss hela tiden. Det ironiska här är att processen sannolikt kostat försäkringsbolaget dubbelt så mycket som att ta sitt ansvar direkt från början och det övergår mitt förstånd, men handlar kanske om att sprida en rädsla för att gå upp mot dem som de tjänar på i längden? Det råd jag kan ge till någon annan som har en granne som tänker spränga är att göra allt för att få hen på bättre tankar, all tid som läggs ner innan är bättre än det helvete som väntar efter att det hänt och ingen vill ta ansvar.
Hur är er relation med grannen sen det här hände och nu när ni på nåt sätt också vann?

Vet du om grannens försökringsbolag som ni processade mot även driver en process mot sprängare eller besiktningsfirmans försäkringsbolag? Det hade varit intressant att få mer information om uppgörelsen, är det ett krav från försäkringsbolagets sida att den skall vara hemlig?

A andr-eri skrev:
Hej
Vi har fått sprickor på väggen efter grannen sprängning för ett nybyggande hus. Försökte kontakta vår hemförsäkring men de hänvisar till att vi ska kontakta grannen och deras försäkring. Ska vi anlita vår egen besiktningsmann i första stadiet. Tacksam om vi kan få lite tips

Verkligen glad att jag använde kilar och snigeldynamit när jag tog bort mitt berg att det har tagit betydligt längre tid så är det värt det.Kontaktade i början 2st sprängfirmor som bara ville panga medans jag ville att dom skulle spräcka istället.När dom inte fick panga så var dom inte intresserade längre utan dom ville sätta upp vibrationsmätare hos grannar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Linn Pan Linn Pan skrev:
Hej
Vi har fått sprickor på väggen efter grannen sprängning för ett nybyggande hus. Försökte kontakta vår hemförsäkring men de hänvisar till att vi ska kontakta grannen och deras försäkring. Ska vi anlita vår egen besiktningsmann i första stadiet. Tacksam om vi kan få lite tips
Hört från min syster som råkade ut för samma som dig.Efter mycket krångel så löste det sig men det konstiga var att det var inte grannens försäkringsbolag som ersatte utan min systers?Skulle mitt försäkringsbolag säga samma sak skulle jag byta försäkringsbolag efter förhoppningsvis har det löst sig till din fördel.

https://www.familjensjurist.se/frag...et/ansvar-for-sprangskador-pa-grannfastighet/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.