F
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken tur att man har andra grannar än dig.
Tycker du det låter så jävla farligt? Satans gnäll över småsaker. Samtalshög musik på egna tomten hörs marginellt utanför tomten och stör rimligtvis inte alls. Nån riktig fest/pr får man tåla.

Akta så du inte självantänder din torra tråkiga jäkel.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
big mike och 8 till
  • Laddar…
Såna som Huggedugge passar in i samma grupp som dom som kör grävmaskin dygnet runt bara för att dom vill göra vad dom passar på sin egen tomt. Utan hänsyn till grannar.
Man ska göra livet så angenämt som möjligt för sig och sina grannar. Kan man inte det saknar man social förmåga och det finns såna som har den åkomman. Tyvärr finns några av den sorten i många kvarter.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Såna som Huggedugge passar in i samma grupp som dom som kör grävmaskin dygnet runt bara för att dom vill göra vad dom passar på sin egen tomt. Utan hänsyn till grannar.
Man ska göra livet så angenämt som möjligt för sig och sina grannar. Kan man inte det saknar man social förmåga och det finns såna som har den åkomman. Tyvärr finns några av den sorten i många kvarter.
Jisses!

Sorry om jag förringade vikten av positionen som kvarterets Sheriff.

Finns minst två sidor av myntet.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
wildeside
T Thomas_Blekinge skrev:
:crysmile: Då får jag väl ansluta till deras gäng, körde grävmaskin både helger och nätter när jag gjorde grunden och snygga till tomten när jag börja bygga nya huset.
Men iof prata jag med grannen närmast (800 meter bort) att stör jag så får dom ringa och skälla på mej.
Han ringde aldrig och vi har god grannsämja och umgås fortfarande.
Men jag klagar iof inte när han kör traktorn förbi mej i tid och otid.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det är ju självklart! Hade gjort som dig utan tvekan.
Kan ta ett snabbt exempel: en midsommar kom ambulansen till grannen. Vi hade två läkare, en sjuksköterska och en undersköterska som gäster. Självklart gick en av läkarna över och frågade om dom behövde hjälp. (Något yrsel-/svimningsanfall).

Våra relationer med grannarna blev inte bättre. Snarare tvärtom.
Om du hade skrivit att det var sjuksköterskan som gick och kollade läget hade jag trott på historien. Det är dom som brukar agera i akuta situationer, inte läkarna.:D

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ännu en gång blir jag så glad att jag inga grannar har.

• Gilla
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Om du hade skrivit att det var sjuksköterskan som gick och kollade läget hade jag trott på historien. Det är dom som brukar agera i akuta situationer, inte läkarna.:D
Sorry, men den storyn är garanterat helt sann.

....Och vad gör man åt sådana levnadströtta och bittra grannar???
Dina "levnadströtta" grannar kanske jobbar skift inom sjukvården?
Resonemanget du för är väldigt omoget.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 4 till
  • Laddar…
Nä… Hantverkare & beautyfixer.

omoget resonemang? Bor man i villa. I ett villaområde, får man tåla både ungdomar, studsmattor, grillar & pizzaugnar… då tycker jag man får överleva musik.

Sen om någon gapar och skriker på dig, kallar dig saker och förtalar dig - varför skall man ta det?

Så funkar inte jag.. Har försökt - funkade inte - FO.

• Gilla
claesborjesson och 3 till
  • Laddar…
Nä… Hantverkare & beautyfixer.

omoget resonemang? Bor man i villa. I ett villaområde, får man tåla både ungdomar, studsmattor, grillar & pizzaugnar… då tycker jag man får överleva musik.

Sen om någon gapar och skriker på dig, kallar dig saker och förtalar dig - varför skall man ta det?

Så funkar inte jag.. Har försökt - funkade inte - FO.
Har grannen på riktigt videokamera år 2023!? :oops:

Hellre musik i trädgården än barn som bråkar och skriker.(y)

• Älska
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)

Har ett sonossystem med Bose 251 högtalare utomhus. Dvs - normslt högtalarsystem och inget PA-system. Än…

Ni som känner till systemet så lägger jag volymen på 40 av 100. Då hör vi musiken till poolen på en ok nivå. En gång om året på midsommar så höjs volymen rejält då vi har en fest med kanske 30 personer. En trevlig fest med dans, etc. Åldern på deltagarna är 50-65. Kostym ”klientel”. Artiga, trevliga, sociala, hela och rena. Ingen karate fylla.

Problemet är då specifikt två grannar. En av dom brukar videofilma oss och mäta ljudnivån, gapa och skrika - vardagar som helger och tappa det fullständigt när musiken är på. (Jo, jag har förstått att kvinnan inte mår så bra..). Men allt har sin gräns… Där har jag tröttnat och bett dom ”dra-åt-hvete” efter att hon rusat in på tomten och tappat det. Bryr mig nu inte om ett skit vad dom säger. Tråkigt men va fn….

Ett annat par bor ett par hus bort. Kommunal tjänsteman/byråkrat. Dök upp på midsommar kl 20.00 och skrek att vi skulle stänga av. 25 pers som dansade och hade kul hade väl inte samma uppfattning men… Eftersom han inte ville komma in på en öl och delta så bad jag honom gå. Polisanmäla eller göra vad han ville. Utanför tomten. Han vägrade gå och blev då ledsagad ut. Inte uppskattat. Områdets egenutnämnda Sheriff och ordningsman. Och då han är otrevlig så… skiter jag i vad han tycker och tänker.

Men det är klart - dom bedriver sina kampanjer, enligt andra. Liiite tjatigt.

Så i år åkte jag ner till polisen och frågade hur man söker tillstånd för en seriös fest. Behövdes inget tillstånd för midsommarfest. Kan spela seriöst högt på midsommar fast efter kl 23.00 bör man väl sänka och kanske lugna ner det vid 01.00. ”Party on dude” sa Polisen. Vardagar så var gränsen runt 22-00-23.00. Inte en chans att Polisen åker ut till en skötsam midsommarfest för hög volym. Dom tycks fylla sin tid ändå. Polisens budskap till mig.

Och vad gör man åt sådana levnadströtta och bittra grannar???
Jag tycker det är helt ok att ha fester emellanåt. Och jag förstår att din högtalaranläggning är viktig för dig. Men jag blir väldigt irriterad på folk som tycker sig ha rätt att ösa på utan en tanke på hur man påverkar grannarna. Om du vill lyssna på musik vid poolen så använd hörlurar. Hur svårt kan det vara. Det är bara egoism inget annat.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har grannen på riktigt videokamera år 2023!? :oops:

Hellre musik i trädgården än barn som bråkar och skriker.(y)
Nä… Står ogenerat med mobilkameran och filmar….

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Jag tycker det är helt ok att ha fester emellanåt. Och jag förstår att din högtalaranläggning är viktig för dig. Men jag blir väldigt irriterad på folk som tycker sig ha rätt att ösa på utan en tanke på hur man påverkar grannarna. Om du vill lyssna på musik vid poolen så använd hörlurar. Hur svårt kan det vara. Det är bara egoism inget annat.
Allt man gör på tomten/huset är väl i princip egoism?

Det är alltså inte varje stund eller dag jag spelar musik eller dygnet runt. Oftast är vi minst två som är i/vid poolen. Svårt med hörlurar då.

Egentligen borde man höja volymen rejält för att slippa ljudet av grannens mc, trädgårdsmaskiner, kvarterets ungar som övar studssmattevolter, spelar fotboll, mm mm mm.

Personligen håller jag med Hugge. Väljer man att bosätta sig i ett villakvarter får man ta att det är lite liv och rörelse. Både renoveringar, trädgårdsarbete och lite musik. Jag tycker bara det är trevligt om grannarna spelar lite musik när man fixar i trädgården eller ligger vid poolen. Sen är det såklart ingen som vill bli störd nattetid.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Allt man gör på tomten/huset är väl i princip egoism?

Det är alltså inte varje stund eller dag jag spelar musik eller dygnet runt. Oftast är vi minst två som är i/vid poolen. Svårt med hörlurar då.

Egentligen borde man höja volymen rejält för att slippa ljudet av grannens mc, trädgårdsmaskiner, kvarterets ungar som övar studssmattevolter, spelar fotboll, mm mm mm.
Jag håller med om att det kan vara mycket oönskat ljud i ett villakvarter. Men det får man ta när man väljer bosätta sig ett sådant område. Det jag efterfrågar är mer lite allmän hänsyn. Och jag tror ingenting löses genom att "överrösta" genom att höja volymen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.