P pmd skrev:
Vad som vore rimligt våld för dig (eller mig) är inte så intressant. Intressant är hur nödvärnsrätten tolkas i domstol.

Om personen sätter sig till motvärn kan det kvickt eskalera till slagsmål och då är det mycket svårt att hålla sig på rätt sidan om försvarlighetsgränsen. Det räcker att den man försöker fösa ut snubblar så att man slår denne av misstag för att det ska bli fel sida. Formellt sett inte förstås men svenska domstolar brukar vara restriktiva med att tillåta våldsexcesser i nödvärnssituationer.

Jag vidhåller att det bästa är att tillkalla polis som får avhysa den ovälkomne. Då minimerar man risken för att någon blir skadad. Det kan räcka att den ovälkomne noterar att man ringer till polisen för att den ska sansa sig och gå därirån. Mycket bättre än alternativen.

Om situationen är sådan att någon i sällskapet riskerar att bli skadad eller att egendom är i fara blir kalkylen förstås annorlunda.
Ja om den man råkat på , snubblar och bryter en lilltå ramlar och får ett trasigt knä och samtidigt får några trasiga muskelfästen i axeln osv.
Vem skulle anmäla något sådant...?

P
Mitt svar utgår från att du inte är ironisk. I annat fall, ignorera.

Jag gissar att den som råkar ut för det skulle anmäla sånt. Med rätta.

I
När det kommer till att försvara sig och sin egendom i Sverige så är man ganska hårt begränsad enligt lagbok. Man har rättighet att mota\knuffa bort någon från sin egendom men risken är stor att situationen eskalerar. Under inga omständigheter får man använda mer kraft än vad som situationen kräver, var exakt den gränsen går kan dock vara svår för den otränade(de flesta) att veta, särskilt i en pressad situation. Så av den anledningen så är rekommendationen att kontakta polisen. Det är dock troligt att polisen kan dröja och till med och utebli på grund överbelastning.

Men för att återgå till tråden så kan man absolut ringa polisen om någon för extremt oväsen på opassande tider. Chansen att polisen dyker upp tror jag dock är mycket, mycket liten. De e så fall om man avslutar samtalet med att man är på väg över med sitt basebollträ.

P
I Ironside skrev:
När det kommer till att försvara sig och sin egendom i Sverige så är man ganska hårt begränsad enligt lagbok. Man har rättighet att mota\knuffa bort någon från sin egendom men risken är stor att situationen eskalerar. Under inga omständigheter får man använda mer kraft än vad som situationen kräver, var exakt den gränsen går kan dock vara svår för den otränade(de flesta) att veta, särskilt i en pressad situation. Så av den anledningen så är rekommendationen att kontakta polisen. Det är dock troligt att polisen kan dröja och till med och utebli på grund överbelastning.

Men för att återgå till tråden så kan man absolut ringa polisen om någon för extremt oväsen på opassande tider. Chansen att polisen dyker upp tror jag dock är mycket, mycket liten. De e så fall om man avslutar samtalet med att man är på väg över med sitt basebollträ.
Här kommer de tydligen inte om man säger att man är på väg över och ska avsluta festen.
En granne provade det på midsommar när andra grannen stack hemifrån och lät ungen ha röjarfest. Själv sket jag i musiken men tog ett seriöst snack med några snorungar om att andras tomter är ej tillåtet att gå in på.
Den andra grannen var inte lika tålmodig och ringde polisen med all rätta egentligen med tanke på att de hördes ett par 100 meter iväg antagligen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.