39 600 läst ·
138 svar
40k läst
138 svar
Grannen som spelar skiten ur kvarteret
Det här lät mycket spännande. Kan du inte berätta lite mer? Mina gissningar:I Ironside skrev:
- WT-svenskar med mycket pundare och raggare i kompiskretsen
- Nyrika företagare som betalat årsbiljetter till hela komunens politiker och tjänstemän samt sponsrat det lokala idrottslaget
- Lättkränkta nysvenskar som backas upp av en kriminell klan
Det är praktiskt taget omöjligt att bedöma hur påfrestande en störning är utan db, avstånd och tid och det är också därför det många gånger blir upp till polisman att avgöra på plats. Man ska dock inte underskatta basen i moderna anläggningar, den kan ta sig lägre än vad man tror. På din beskrivning är jag inte så säker på att jag hade haft något problem med att ha dig som granne, men visst spelar du musik hela dagarna så att det tar sig in i huset då lär det vara ett problem.Huggedugge1 skrev:
Tja… Jag är ju en av dom som spelar musik utomhus. Chill, House & Lounge musik till 95%. (Spellista Spotify. Användare Rezultat, lista: Ola 2022. Eller Ola 2019, etc…)
Har ett sonossystem med Bose 251 högtalare utomhus. Dvs - normslt högtalarsystem och inget PA-system. Än…
Ni som känner till systemet så lägger jag volymen på 40 av 100. Då hör vi musiken till poolen på en ok nivå. En gång om året på midsommar så höjs volymen rejält då vi har en fest med kanske 30 personer. En trevlig fest med dans, etc. Åldern på deltagarna är 50-65. Kostym ”klientel”. Artiga, trevliga, sociala, hela och rena. Ingen karate fylla.
Problemet är då specifikt två grannar. En av dom brukar videofilma oss och mäta ljudnivån, gapa och skrika - vardagar som helger och tappa det fullständigt när musiken är på. (Jo, jag har förstått att kvinnan inte mår så bra..). Men allt har sin gräns… Där har jag tröttnat och bett dom ”dra-åt-hvete” efter att hon rusat in på tomten och tappat det. Bryr mig nu inte om ett skit vad dom säger. Tråkigt men va fn….
Ett annat par bor ett par hus bort. Kommunal tjänsteman/byråkrat. Dök upp på midsommar kl 20.00 och skrek att vi skulle stänga av. 25 pers som dansade och hade kul hade väl inte samma uppfattning men… Eftersom han inte ville komma in på en öl och delta så bad jag honom gå. Polisanmäla eller göra vad han ville. Utanför tomten. Han vägrade gå och blev då ledsagad ut. Inte uppskattat. Områdets egenutnämnda Sheriff och ordningsman. Och då han är otrevlig så… skiter jag i vad han tycker och tänker.
Men det är klart - dom bedriver sina kampanjer, enligt andra. Liiite tjatigt.
Så i år åkte jag ner till polisen och frågade hur man söker tillstånd för en seriös fest. Behövdes inget tillstånd för midsommarfest. Kan spela seriöst högt på midsommar fast efter kl 23.00 bör man väl sänka och kanske lugna ner det vid 01.00. ”Party on dude” sa Polisen. Vardagar så var gränsen runt 22-00-23.00. Inte en chans att Polisen åker ut till en skötsam midsommarfest för hög volym. Dom tycks fylla sin tid ändå. Polisens budskap till mig.
Och vad gör man åt sådana levnadströtta och bittra grannar???
Vi har också grannar som kör musik i trädgården då och då precis som vi har grannar som kör trimmers, motorsågar, gräsklippare för att inte prata om en och annan fest. Inget av detta är något problem, det hör till att bo i villakvarter. De allra flesta visar respekt genom att inte hålla låda hela dagarna\nätterna eller på nivåer som bara är ämnade för dem själva.
Men jag måste säga, det var något speciellt att flytta från centrum ut till villakvarteret, ljudnivån är en helt annan(så länge som inte grannarna kör PA).
Personligen anser jag att man håller inte mer låda än vad som krävs för sällskapet och om grannen ber en att sänka så gör man det, särskilt om det är flera grannar som hör av sig. Musik må vara viktigt men att visa respekt är viktigare. Självklart ska man få väsnas och ha fester men att man gör det med respekt för närboende annars hyr man lokal ämnad för aktiviteten. 99% klarar av att hantera detta men sen finns det en liten skara som anser sig ha alla rättigheter och inga skyldigheter.
Jo, jag försöker ta tag i det innan det gått så långt att jag blir förbannad även om jag, precis som många andra, tycker att det känns lite obekvämt att framföra kritik.Huggedugge1 skrev:
Jag förstår ändå alla som tycker att det är lite jobbigt att konfrontera andra människor, men det är sällan enklare att få fram sin ståndpunkt om man redan är så uppe i varv att man knappt är kontaktbar.
Nu har jag inte haft tid att läsa allt men noterade detta :S sjoelund skrev:Du får väl mäta ljudvolym. Kanske kolla med kommunen om de kan hjälpa. Enligt [länk] så behövs inte tillstånd, men samma regler. Når det 110 dB utanför tomten där ungdomar får vistas så får de ju problem. Men det är också riktigt hög volym. Om ni kan höra en bil som tutar över ljudet så är de tysta nog att få arrangera konsert för ungdomar...
Riktvärden för buller i bostad
Det är Folkhälsomyndighetens riktvärden för buller inomhus, FoHMFS 2014:13, som tillämpas vid bedömning av om bullerstörningen utgör en olägenhet. Riktvärdena gäller dygnet runt och är framtagna för att säkerställa en ljudnivå som innebär att man inte ska vara störd i sin bostad och kunna få den återhämtning och vila som behövs. I nedanstående tabell anges riktvärdena, för buller från musik är det 25 dBA ekvivalent ljudnivå som gäller. I råden anges även riktvärden för lågfrekvent buller i inomhusmiljön som omfattar ljudtrycksnivåer i olika tersband från 31,5 till 200 Hz. Hz 31,5 40 50 63 80 100 125 160 200 dB 56 49 43 42 40 38 36 34 32 Folkhälsomyndighetens riktvärden för musik är således strängare än för andra ljud eftersom ljud från musik som tränger in i bostaden ofta upplevs som mer störande än annat ljud vid samma dBA-nivå. En förklaring är att ljudet går att känna igen och identifiera. En 8 (15) annan orsak är att basljudet från musiken sprids i byggnaden eftersom låga frekvenser dämpas dåligt av väggar, golv och tak.
De flesta öronproppar kan stoppa 25 dB. I detta fallet är det många gånger över det där. Eftersom det inte fungerar att säga till dem så är det troligen polisen man måste terroriserar.
Men det hade varit intressant att höra vad andra varit med och om man lyckats lösa det.
Tycker det är bra och sunt att försöka ha en bra relation med alla. Men ibland funkar inte det. Och det hjälper inte att konsekvent böja rygg heller.B Bonzo2000 skrev:Jo, jag försöker ta tag i det innan det gått så långt att jag blir förbannad även om jag, precis som många andra, tycker att det känns lite obekvämt att framföra kritik.
Jag förstår ändå alla som tycker att det är lite jobbigt att konfrontera andra människor, men det är sällan enklare att få fram sin ståndpunkt om man redan är så uppe i varv att man knappt är kontaktbar.
Har man olika uppfattningar får man väl ta upp dom och kanske i slutändan enas om att man inte är överens. Problemet är aldrig en konflikt utan parternas förmåga att hantera den. I näringslivet är det till och med då att konflikter föder utveckling!
Jag, som exempel, slutar att bry mig om vad dom tycker när man dom kallar en en massa saker, påstår än det ena och än det andra. Vid en viss gräns blir jag också otrevlig och ber dom dra åt helvete. Där försvinner min vilja till att hitta en lösning. Backar inte en millimeter om dom fortsätter bete sig.
Nej det verkar lite väl låga gränsvärden som Folkhälsomyndigheten pratar om. Nu läste jag bara det stycken så det är möjligt att det togs ur kontext.Huggedugge1 skrev:
Haha sådana konflikter har aldrig jag, möjligen kan man få ett finger eller två i trafiken. Kanske är det där problemet ligger, man behöver ta mer risker, sticka ut hakan längre och kanske samtidigt bygga upp sitt våldskapital.Huggedugge1 skrev:
Jag, som exempel, slutar att bry mig om vad dom tycker när man dom kallar en en massa saker, påstår än det ena och än det andra. Vid en viss gräns blir jag också otrevlig och ber dom dra åt helvete. Där försvinner min vilja till att hitta en lösning. Backar inte en millimeter om dom fortsätter bete sig.
Tja… Våldskapital är väl lite att ta i. Men man behöver inte ta skit. Så än så länge har jag sluppit att försvara mig fysiskt…I Ironside skrev:
Kom att tänka på, vi hade nyligen flyttat till hus, höll på att renovera köket och var mitt i att bila ut klinkers. Då kom grannen över och förklarade att de firade 50 års fest och att de skulle vara tacksamma om vi dämpade oss. Så vad gjorde man, jo vi fick lägga ner jobbet resten av dagen trotts tidspress. Men även nu i efterhand ångrar jag inte det, för mig är det viktigt att få en bra relation med grannarna.
Det är ju självklart! Hade gjort som dig utan tvekan.I Ironside skrev:Kom att tänka på, vi hade nyligen flyttat till hus, höll på att renovera köket och var mitt i att bila ut klinkers. Då kom grannen över och förklarade att de firade 50 års fest och att de skulle vara tacksamma om vi dämpade oss. Så vad gjorde man, jo vi fick lägga ner jobbet resten av dagen trotts tidspress. Men även nu i efterhand ångrar jag inte det, för mig är det viktigt att få en bra relation med grannarna.
Kan ta ett snabbt exempel: en midsommar kom ambulansen till grannen. Vi hade två läkare, en sjuksköterska och en undersköterska som gäster. Självklart gick en av läkarna över och frågade om dom behövde hjälp. (Något yrsel-/svimningsanfall).
Våra relationer med grannarna blev inte bättre. Snarare tvärtom.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om jag läste första inlägget rätt så var störningen "bara" två ggr per år.
Då tror jag eventuella juridiska vägar är svåra. Ofta ska bullret vara upprepande.
Så även om det inte är roligt att behöva.binda fast möblerna så är nog bara och hoppas att polisen har tid att åka. Eftersom fester oftast brukar vara på helger så brukar polisen ha fullt upp på annat håll.
Sen är de medvetna om att vissa störs av grannens katt jamar i sovrummet med stängda fönster.
Andra börjar tycka det är små högt när man måste surra fast möblerna.
Det gör nog att man inte prioriterar det.
Men om flera grannar störs och ringer så kan det få en lite högre prioritet. Men det är mycket som kommer före....
Då tror jag eventuella juridiska vägar är svåra. Ofta ska bullret vara upprepande.
Så även om det inte är roligt att behöva.binda fast möblerna så är nog bara och hoppas att polisen har tid att åka. Eftersom fester oftast brukar vara på helger så brukar polisen ha fullt upp på annat håll.
Sen är de medvetna om att vissa störs av grannens katt jamar i sovrummet med stängda fönster.
Men om flera grannar störs och ringer så kan det få en lite högre prioritet. Men det är mycket som kommer före....
Ligger mycket i det där, vill man följa lagen så är troligen bästa knepet att gå ihop med ett antal grannar och sen rapportera in när det inträffar igen. Det vill dock till att man bekantar sig med mer än de grannar som bor direkt runt om vilket inte är troligt. Det andra alternativet är att göra en direktanmälan, den tas troligen på mer allvar än bara ett anonymt tips.Bananskalare skrev:
Om jag läste första inlägget rätt så var störningen "bara" två ggr per år.
Men betyder det att jag i praktiken kan köra fram en bil och ligga på tutan i X antal timmar så snart de bestämmer sig för att gå o sova? Det låter som risken att polisen kommer ut är mer eller mindre 0. Det är såklart en överhängande risk att man får på huvudet av husägaren men det är en intressant fråga då det är nästan lika störande.