39 601 läst ·
138 svar
40k läst
138 svar
Grannen som spelar skiten ur kvarteret
Jag skulle skämmas sönder om någon granne kom och sa att jag/vi störde vilken tid på dygnet som helst. Naturligtvis måste man acceptera normala levnadsljud under dagtid, men att som en av våra grannar ha en hund som fått för sig att den ska vakta hela kvarteret och skäller (bokstavligen på allt OCH ingenting) så fort den är på tomten i kombination med att ha en bilmodell som fått försäljningsförbud i Sverige pga av att den har för högt avgasljud...nej, det skulle aldrig hända.B Bonzo2000 skrev:Personligen skulle jag skämmas sönder om en granne kom ut och sa åt mig att jag störde deras nattsömn och jag har väldigt svårt att tro att jag hade reagerat på något annat sätt än att jag bett om ursäkt och flyttat mig inomhus. Men vi är väl alla olika och man ska väl inte ha för höga tankar om onyktra människor i grupp.
Det är helt enkelt så att vissa människor inte uppfostrats att man ska tänka på sin omgivning, utan man ska endast tänka på sina egna behov.
Känns helt okay att dina ungar kommer och säger till dig att de inte kan sova kl 01:00 på natten? Helt okay att ingen i huset kan sova förens 04:00? Helt okay att morgondagens aktiviteter får strykas till förmån till sömn? Helt okay om det händer par gånger om året?Düsseldorff skrev:
Isåfall kan man bara konstatera att du och din familj har klart högre smärttröskel än vår.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 140 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 140 inlägg
Ja, pretty much. Däremot uppskattar jag en heads up så att man kan stänga fönster, ha öronproppar etc. Nu vet jag inte hur ofta din granne håller på iofsI Ironside skrev:Känns helt okay att dina ungar kommer och säger till dig att de inte kan sova kl 01:00 på natten? Helt okay att ingen i huset kan sova förens 04:00? Helt okay att morgondagens aktiviteter får strykas till förmån till sömn? Helt okay om det händer par gånger om året?
Isåfall kan man bara konstatera att du och din familj har klart högre smärttröskel än vår.
Låter som du inte läst tråden eller för den delen första posten. Stänga fönster? öronpropar? etc? Hahaha! Det finns bara 1 lösning och det är att hela familjen sitter uppe till 4, inget annat rår på detta och nej det är inget skämt, vi pratar stor PA anläggning ca 50 meter bort med fri sikt. Jag vill inte tänka på hur de har det som bor kloss intill.Düsseldorff skrev:
För att se problemet tydligare kan vi anta att 50% av kvarteret väljer att apa efter(för att varför inte), då har vi runt 30 sådana här tillfällen om året. Fortfarande Ok? om inte, var ligger problemet?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 140 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 140 inlägg
Jag har läst tråden men uppfattade ändå inte att de bedrev nattklubb. Det är såklart en annan sak.I Ironside skrev:Låter som du inte läst tråden eller för den delen första posten. Stänga fönster? öronpropar? etc? Hahaha! Det finns bara 1 lösning och det är att hela familjen sitter uppe till 4, inget annat rår på detta och nej det är inget skämt, vi pratar stor PA anläggning ca 50 meter bort med fri sikt. Jag vill inte tänka på hur de har det som bor kloss intill.
För att se problemet tydligare kan vi anta att 50% av kvarteret väljer att apa efter(för att varför inte), då har vi runt 30 sådana här tillfällen om året. Fortfarande Ok? om inte, var ligger problemet?
Tråkigt att höraB Bonzo2000 skrev:Redan dagen efter att jag skrivit det här inlägget var det dags .Grannarna satt ute i trädgården, bara ett par meter från vår tomtgräns, och förde liv sent in på natten. Min sambo blev väckt strax efter midnatt och eftersom jag lever efter devisen "happy wife, happy life" så tog jag på mig byxorna och gick ut och pratade med grannarna. Jag bad dem lite vänligt att försöka tänka på volymen, alternativt kanske flytta festen inomhus. "Inga problem" fick jag till svar och det var faktiskt lite tystare i flera minuter innan ljudvolymen var uppe på samma nivåer igen.
Strax innan kl. halv två var jag ut och bad dem försöka sänka volymen åter igen. Den här gången var de dock inte lika mottagliga och jag möttes av motkommentarer som "vi är inte alls högljudda, "det är ju lördag" och "ring polisen då om du vill". Jag insåg att det var lönlöst att försöka resonera med ett halvdussin fulla killar (gubbar på 30-40 år), så jag bad dem bara att tänka igenom situationen en extra gång innan jag gick in till oss igen. Jag fick känslan av att situationen var på väg att eskalera alldeles för mycket och det kändes inte värt att hamna i handgemäng över.
Jag hoppas väl någonstans att de ändå tog till sig av vad jag försökte säga till dem och att de kanske tänker på ett annat sätt när de nyktrat till. Det är ju snart helg igen, så jag antar att jag kommer bli varse om ifall något fastnade eller om de kör vidare som vanligt.
Personligen skulle jag skämmas sönder om en granne kom ut och sa åt mig att jag störde deras nattsömn och jag har väldigt svårt att tro att jag hade reagerat på något annat sätt än att jag bett om ursäkt och flyttat mig inomhus. Men vi är väl alla olika och man ska väl inte ha för höga tankar om onyktra människor i grupp.
Så vad gör man?
1. Går ihop med några grannar? Det vill dock till att man har någon typ av relation med mer än ett par st och att man är på samma vågläng. Tyvärr tror jag detta är ganska ovanligt i det svenska samhället.
2. Ringa polisen? Chansen att de kommer ut är troligen liten men det kan absolut vara värt ett par försök.
3. Köpa in en anläggning och störa tillbaka, tråkiga är att man riskerar störa övriga grannar med men om de inte klagat tidigare så bör de väll inte klaga nu antar jag.
4. Skaffa sig ett våldskapital, ring in lite kompisar eller helt enkelt betala någon för att få tyst på skiten. Men det finns såklart andra risker med sådant.
en bekant ärvde ett hus i ett villaområde till stockholm när han var väldigt ung och vi hade stora fester där med inhyrda anlägningar några gånger om året men det vi gjorde var bjuda hela området på festerna och dom flesta kom faktiskt allt från små barns päronen till 90 åriga ensamna tanten och så var det aldrig nån som klaga
det gick flera år med fester vart en tradition av det och det fortsättas hållas fester en idag fast min bekanta hade flyttat där ifrån
det gick flera år med fester vart en tradition av det och det fortsättas hållas fester en idag fast min bekanta hade flyttat där ifrån
Säger dock inte så mycket, många anser sig ha stora fester. Vi får brev i lådan lite då om att nu ska minsann en granne ha galen fest med massor med folk och hög musik men sen är det ändå fullt möjligt att faktiskt sova på hyfsat normal tidM maria01 skrev:en bekant ärvde ett hus i ett villaområde till stockholm när han var väldigt ung och vi hade stora fester där med inhyrda anlägningar några gånger om året men det vi gjorde var bjuda hela området på festerna och dom flesta kom faktiskt allt från små barns päronen till 90 åriga ensamna tanten och så var det aldrig nån som klaga
Jag är ganska övertygad om att det vi har i vårt område är extremt, dels baserad på min egen erfarenhet men också baserat på historier från bland annat denna tråden.
Som jag sagt innan, behöver man hyra in en PA anläggning till sin privata fest som man ska ha mitt i ett tätbebyggt område så är man fel på det. Iallafall om man vill visa någon respekt och komma överens med folket runt en. Sen kan det såklart vara så att man lyckats pricka in ett riktigt festarkvarter men det är väll inte troligt om man har 50-100 hur i en 200 meters radie runt sig.
Förövrigt, jo denna grannen har mycket riktigt bjudit in oss när vi varit borta och bett dem skruva ned(kl 2 på natten). Men ärligt talat, det finns så många anledning till att tacka nej. ex vi har barn som vill sova, vi behöver sova för att orka med morgondagens aktiviteter, vi har egna kompisar, vi har egna fester, varför ska vi hänga med folk som visar 0 respekt?
Redigerat:
så när du har fest med dina kompisar då går det bra eller slutar ni festa vid 10 prick ?I Ironside skrev:Säger dock inte så mycket, många anser sig ha stora fester. Vi får brev i lådan lite då om att nu ska minsann en granne ha galen fest med massor med folk och hög musik men sen är det ändå fullt möjligt att faktiskt sova på hyfsat normal tid
Jag är ganska övertygad om att det vi har i vårt område är extremt, dels baserad på min egen erfarenhet men också baserat på historier från bland annat denna tråden.
Som jag sagt innan, behöver man hyra in en PA anläggning till sin privata fest som man ska ha mitt i ett tätbebyggt område så är man fel på det. Iallafall om man vill visa någon respekt och komma överens med folket runt en. Sen kan det såklart vara så att man lyckats pricka in ett riktigt festarkvarter men det är väll inte troligt om man har 50-100 hur i en 200 meters radie runt sig.
Förövrigt, jo denna grannen har mycket riktigt bjudit in oss när vi varit borta och bett dem skruva ned(kl 2 på natten). Men ärligt talat, det finns så många anledning till att tacka nej. ex vi har barn som vill sova, vi behöver sova för att orka med morgondagens aktiviteter, vi har egna kompisar, vi har egna fester, varför ska vi hänga med folk som visar 0 respekt?
Musik är aldrig mittpunkten i våra fester men visst finns det i bakgrunden. Tänk dig Sonos : Play 1 so förstår du nog att volymen aldrig blir något problem.M maria01 skrev:
Visst tyckte man det var coolt att spela så att taket lyfte när man var yngre men det skedde aldrig mitt i natten eller under någon längre tid, istället drog vi till klubbarna som de flesta andra.
Livet försvinner dagen efter grannens fest. Det tar helt enkelt minst en dag att återhämta sig själv, speciellt om man sovit dåligt redan dagarna innan. Och som det kommenterats här, de planer man själv haft grusas. Det behöver inte vara jobbrelaterat, hela ens fritid kan förstöras.Huggedugge1 skrev:
Måste säga att jag är förvånad över alla jvla fnösketråkiga personer som inte har ett liv men är duktiga skrivbordsskrivare bakom tangenterna.
Börja lev lite. Skratta, ha kul, skaffa ett socialt umgänge och ta er inte på så stort allvar så att ni spricker för att någon t ex har midsommarfest…
Jisses…
Jag har ingenting mot att det spelas musik på rimliga tider och volymer. Det är när det spårar ur som det blir problem.
Det fungerar ju heller inte att ge "moteld" tidigt på morgonen för att de störande (när de skall sova) skall förstå vad de utsätter en för, för man vill ju inte störa andra grannar.
Dessutom, "ett liv" är inte likadant för alla, en del vill umgås med andra stup i kvarten, en del är lyckliga med att till stor del få vara ensamma. Det finns kanske en anledning till att så många bor ensamma i Sverige.
Marknadsvärdet i området får sig säkert en törn också, om området kommer att uppfattas som ett "problemområde".
Redigerat:
Filma och lägg på Youtube 😂B Bonzo2000 skrev:Mina grannar plockade ut karaokemaskinen i trädgården förra midsommarafton och skrålade till efter midnatt. Vi får väl se hur det blir i år, men jag tänker att om det bara är en gång om året så kan de få väsnas lite om de vill. Jag önskar bara att de kunde öva lite på att sjunga under resten av året så det inte lät så förbannat illa.