Är ni överens om att tomtgränsen går där pinnen står? Jag minns ett fall för några år sedan när en bekant hade problem med en granne som envisades med att lägga grejor på min kompis sidan av en låg mur av knäcksten. Muren var anlagd av granne och ska gå i tomtgränsen men grannen använde min bekants sida (en slänt med lite risbuskar) för att lagra sitt avfall från diverse projekt, för han hade minsann byggt muren och tyckte då att tomtgränsen inte var så noga med. Min bekanta höll på i flera år med att först föra dialog utan respons, och därefter något år med att kasta tillbaka skräpet (brädor, trasiga leksaker etc) på grannens tomt på andra sidan muren. Vet inte hur det hela slutade... men uppenbarligen tyckte inte min bekants granne att tomtgränsen skulle gå där hörnpinnen stod eller där muren gick, eller så sket denne bara i det för det var bekvämt att dumpa skräpet där.

Man ska akta sig för såna grannar, ger man dem ett lillfinger tar de hela handen utan att blinka. Jag tycker det är oerhört fräckt att knacka ner en påle där som på bilden. FInns det en sten eller nåt i tomtgränsen går det alldeles utmärkt att backa nån meter in på SIN EGEN TOMT, och inte gå in på din tomt. Det är en viktig princip tycker jag, och visar på en i det närmaste total brist på respekt.

Tipset är att påtala detta, se vad som händer. Det måste ju finnas någon slags förklaring till detta beteendet? Lite hyfs måste ju grannen ha?

/HLH

• Gilla
Xilona och 3 till
  • Laddar…
JapeFox JapeFox skrev:
Det är finns märkliga kommentarer i den här tråden om egenmäktigt förfarande etc. Håll er till ämnet. Grannen i det här fallet HAR GJORT FEL, till och med hemfridsbrott juridiskt sett.
Har läst alla kommentarer och inte sett någon som är märklig! Alla har hållit sig till ämnet vad jag kan se. Så det är nog du som överreagerar.

• Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
FInns det en sten eller nåt i tomtgränsen går det alldeles utmärkt att backa nån meter in på SIN EGEN TOMT, och inte gå in på din tomt. Det är en viktig princip tycker jag, och visar på en i det närmaste total brist på respekt.
Precis så tänker jag också. Finns ofta folk som tycker "amenherregud en halv meter hit och dit är väl inget att bråka om" men i så fall kan ju grannen lika gärna sätta staketet en halv meter in på sin egen sida.

• Gilla
sir_daniel och 7 till
  • Laddar…
L
S Sir Duke skrev:
Precis så tänker jag också. Finns ofta folk som tycker "amenherregud en halv meter hit och dit är väl inget att bråka om" men i så fall kan ju grannen lika gärna sätta staketet en halv meter in på sin egen sida.
Just så.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Märkliga kommentarer.
1. Det går med största sannolikhet inte att få ner stolpen mitt i gränsen.
2. P.g.a. detta kan man ju borra ett hål i berget och sätta en stolpsko.
3. Allt detta är som när kärringen klippte grisen; mycket liv för det lilla.
Hur svårt kan det vara?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Kan ju vara så att grannen försökt vara snäll och satt staketet där för att hålla ren gränsen från sly. Ett sådant där staket är ju inte permanent på något vis. Häromkring sätter man upp staketen så långt ut från åkerkanten som möjligt för att hålla rent bra, å då kan varje hage ha många markägare.

E
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Är jäkligt märkligt, men så är det.
Heter egenmäktigt förfarande...

Det är tom så illa att man kan få rejäla problem.
För 5 år sedan ungefär så var det en pundare som knallade in på min tomt och tog en högtryckstvätt. han gick c:a 0,5 meter sidanom övervakningskameran så knivskarp bild. Polisen svar var att han kanske fått "låna" den. Nope var det självklara svaret. Men det kommer han att säga så vi kan inget göra, sa Farbror Blå....
Men då åker jag själv och hämtar tillbaka den, menade jag. Nope, sa Farbror Blå. Olagligt...
Trots att jag hade kvitto på tvätten, med serienummer, att pundaren var välkänd "lånare" av farbror blå och allt så var det jag som råkade illa ut om jag vill ha mina grejer...
Jag motsäger inte din berättelse, men med dom argumenten kan man ju helt enkelt montera ned stolpen och hävda att grannen ”lånat” ut den till mig.

Hävda kam man alltid. Men vad man formellt får göra är en annan sak.

Det mest rimliga vore om staketet gick någon meter in från fastighetsgränsen. Sen bör du vara uppmärksam på om hästhållningen utökas eftersom det kan innebära problem för dig om du vill bygga ett nytt bostadshus i närheten, eller vill stycka av en tomt i framtiden. Det är ett större problem än var staketet hamnar, tror jag.

• Gilla
smurfone och 1 till
  • Laddar…
Få kontakt med grannen på något sätt oavsett om du behöver sms:a, lämna lapp i brevlådan, knalla över och knacka på eller spika upp en lapp på stolpen. Tala om för vederbörande - med artig ton - att du vill att stolpen flyttas till andra sidan gränsen. Vägrar grannen flytta stolpen så flytta den själv. Om det nu skulle vara egenmäktigt förfarande av dig att flytta den så får väl grannen anmäla dig då. Jag hoppas (inte helt utan lite tvivel) att en anmälan för att du flyttar en stolpe som grannen slagit ner på din mark, utan din tillåtelse, inte kommer leda speciellt långt.
Vad du än gör, acceptera inte att grannen annekterar din mark.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
Det finns inget som ens kommer i närheten av en personlig kontakt med lågt tonläge, det är vida överlägset mail, sms, lappar mm. som i mångas ögon är näst intill värdelöst, och att agera aggressivt är det absolut sista du ska göra för det brukar bara leda till strid.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
harry73
Tycker också att man ska börja med att ringa eller knacka på. Grannar brukar bo i närheten.

Funkar det inte kan du såklart lämna en lapp och skriva att du försökte få kontakt och att du vill diskutera placering av stängslet. (om så behövs spikat på stolpen)

Mycket märkliga resoneman här i tråden, t.ex.
F Folkskolan skrev:
Kan ju vara så att grannen försökt vara snäll och satt staketet där för att hålla ren gränsen från sly.
Så man är alltså "snäll" om man oombedd går in och stängslar på grannens mark?

Så här gör vi på bonnlandet: Vi satte elstängsel på vår mark, för att en grannes kossor skulle kunna få den gamla ängen som bete.
Vi satte stolparna ca 2 meter in på marken, och spände sedan upp eltråden. Ingen granne blev påverkad, och det går att gå runt och röja med trimmern utan att riskera att få 10.000 Volt genom kroppen.

För med kreatur, till och med fridsamma kossor, skall man vara försiktig:
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/äldre-man-död-efter-koattack-1.3496768
http://www.hallandsposten.se/nyhete...starkt-efter-den-dödliga-koattacken-1.3500083

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mycket märkliga resoneman här i tråden, t.ex.

Så man är alltså "snäll" om man oombedd går in och stängslar på grannens mark?

Så här gör vi på bonnlandet: Vi satte elstängsel på vår mark, för att en grannes kossor skulle kunna få den gamla ängen som bete.
Vi satte stolparna ca 2 meter in på marken, och spände sedan upp eltråden. Ingen granne blev påverkad, och det går att gå runt och röja med trimmern utan att riskera att få 10.000 Volt genom kroppen.

För med kreatur, till och med fridsamma kossor, skall man vara försiktig:
[länk]
[länk]
Ja, det är märkliga svar i tråden där folk direkt föreslår polisanmälan som nästa åtgärd. Det är en dålig idé att bli osams med grannarna och speciellt grannar som man på något sätt har hjälp av. Och om man har en tomt som gränsar till betesmark så har man definitivt hjällp av dem, utan betesdjuren växer marken igen och utsikt och vacker omgivning är borta. Naturligtvis ska man inte tåla hänsynslöst beteende från grannar eller någon annan men man kan inte förutsätta att de beter sig illa, det är en bättre inställning att tänka att grannen förmodligen hade en fredlig avsikt och prata med denne.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Och är det ett problem att grannen röjer sly om man har en jättetomt? I så fall gillar man verkligen att köra gräsröj :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.