Accepterar du 'intrånget' kan det bli som *muntligt avtal" några år framöver med problem som du inte kan förutse idag. Jag förordar att du ber honom sätta upp staketet på sin ägandes tomt punkt slut.

• Gilla
Rickard Ohlin och 9 till
  • Laddar…
E
K knipo skrev:
Jag tror faktiskt inte att han får flytta det heller om man skall vara petig.
Låter märkligt? Du menar att det är ok att banka ner stolpe på annans mark, men ej ok att ta bort dito från min mark?

Det är ingen som har hävdat att grannen hade rätt att slå ner stolpen på annans mark. Bara att man inte har rätt att flytta annans egendom hur som helst, oavsett om den får vara där eller ej.

Det finns rätt jobbiga exempel på slika frågor, ofta skräpbilar någon fått på sin mark som de sen inte har rätt att flytta på.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Låter märkligt? Du menar att det är ok att banka ner stolpe på annans mark, men ej ok att ta bort dito från min mark?
Är jäkligt märkligt, men så är det.
Heter egenmäktigt förfarande...

Det är tom så illa att man kan få rejäla problem.
För 5 år sedan ungefär så var det en pundare som knallade in på min tomt och tog en högtryckstvätt. han gick c:a 0,5 meter sidanom övervakningskameran så knivskarp bild. Polisen svar var att han kanske fått "låna" den. Nope var det självklara svaret. Men det kommer han att säga så vi kan inget göra, sa Farbror Blå....
Men då åker jag själv och hämtar tillbaka den, menade jag. Nope, sa Farbror Blå. Olagligt...
Trots att jag hade kvitto på tvätten, med serienummer, att pundaren var välkänd "lånare" av farbror blå och allt så var det jag som råkade illa ut om jag vill ha mina grejer...

• Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
snö på backen, kan grannen ha satt stolpen där för att det finns tjäle eller osynligt berg på övriga ställen, hur ser det ut med stolpar längs med gränsen

• Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
L
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:

För 5 år sedan ungefär så var det en pundare som knallade in på min tomt och tog en högtryckstvätt. han gick c:a 0,5 meter sidanom övervakningskameran så knivskarp bild. Polisen svar var att han kanske fått "låna" den. Nope var det självklara svaret. Men det kommer han att säga så vi kan inget göra, sa Farbror Blå....
Men då åker jag själv och hämtar tillbaka den, menade jag. Nope, sa Farbror Blå. Olagligt...
Trots att jag hade kvitto på tvätten, med serienummer, att pundaren var välkänd "lånare" av farbror blå och allt så var det jag som råkade illa ut om jag vill ha mina grejer...
Härligt land vi lever i, eller hur?

• Gilla
andyv
  • Laddar…
jag skulle såga av jämt med marken varje gång ny stople tills. personen kom och fråga om lov...

• Gilla
begren
  • Laddar…
Du har förvisso en rejäl tomt, men med tanke på de arealer som din granne förfogar över, ska han ha synnerligen bra skäl att nagga av din tomt..
Rimligen kan du dra upp hans stolpe och lägga den på hans tomt, åtminstone så länge han inte kopplat något till den. Du har ju inte förstört den, utan endast flyttat den till där den hör hemma.
Självfallet måste du snabbt få ett samtal med honom och då givetvis gå ut löst. "Hörru, det har visst blivit nåt misstag …"
Du ska naturligtvis inte ge med dig utan vidare.

Otroligt vad det finns många lite "jobbiga lösningar" när det troligen bara är att be honom flytta stängslet till sin sida av gränsen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 7 till
  • Laddar…
Grannens beteende tycker inte jag är någon skitsak! Jag tycker det är ett flagrant överträdelse från grannens sida. Oerhört provocerande och respektlöst att precis intill ett tydligt markerat gränsrör välja att gå över på fel sida för att hägna in mark. Grannen ska hålla sig på sin mark om han inte uttryckligen frågat och fått tillåtelse innan. Snö, tjäle, nedgrävd bunker eller urberg - det kvittar vad som fanns på hans sida gränsen. Blir så j_vla less på folk som inte kan hålla sig på sin sida gränsen. Det var det känslomässiga det!

Det jag skulle rekommendera är att inte låta det glida förbi och inte släppa det. Påtala det för grannen omedelbart och ligg på tills det är åtgärdat. Grannen har dessutom röjt sly på TS fastighet vilket inte heller är ok. Ligg på att försöka ta kontakt. Går inte det sätt upp lapp på stolparna. Vänlighet räcker längst, oftast. Påtala att du tror att hans stolpe råkat hamna på fel sida gränsen, så han kan flytta den.

• Gilla
Martin_B och 4 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Ta bort stolpen och lämna in den till polisen och säg att du hittade den på din mark, men inte vet vem den tillhör.

• Gilla
Tilt och 2 till
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Vill bara rådfråga er vad ni tycker om detta.

Grannen håller på att göra en hästhage och inkräktar på min mark med ca en halvmeter vilket i och för sig är en skitsak men principen att bara slå ned stolpar på min mark för att tjäna en halvmeter utan att ha frågat mig gnager lite.

Jag upptäckte den grova stolpen för någon vecka sedan och tog bort den men i dag var den där igen och ytterligare en stolpe samt elstängsel är påbörjat, vidare har han slyat ut lite på min sida av gränsen vilket även det är en skitsak men återigen utan att ha frågat.

På bilden ser ni den rödmarkerade pinnen som sitter i gränsröret (vänster sida är min mark), gränsen går från den över berget och precis i vänstra kanten av betongstolparna.

Jag har ringt för att fråga varför han gjort så här men inte fått tag på honom.
Vad tycker ni jag skall göra?

Eftersom du har försökt ringa honom har du antagligen hans mobilnummer. Skicka ett SMS i vilket du ber honom kontakta dig angående placeringen av staketet. Rör inget innan dess.
Självklart ska man aldrig någonsin acceptera att en granne inkräktar på ens mark utan att man är överens innan. Det tyder på bristande känsla för ditt o mitt. Man måste alltid, som du, reagera så fort man ser nåt sånt och tala om vad som gäller. Att bara vara snäll och låta det bero är det dummaste man kan göra. Nästa gång kan det vara ett mycket mer långtgående intrång.

Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:

Ja, tyvärr är våra lagar så vansinniga! Men i ditt fall när man vet att tjuven är en välkänd sådan hade jag nog inte tvekat att hämta tillbaka den oavsett vad polisen hade sagt. Det vill nog till innan en sån pundare gör en polisanmälan, vilket krävs för att ditt agerande ska kunna bli ett polisärende. Och med tanke på att polisen lägger ner nästan alla ärenden avseende stöld " i brist på spaningsuppdrag" :devilish: så skulle de naturligtvis inte bry sig om en sådan anmälan heller.

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Det är finns märkliga kommentarer i den här tråden om egenmäktigt förfarande etc. Håll er till ämnet. Grannen i det här fallet HAR GJORT FEL, till och med hemfridsbrott juridiskt sett.

Nej. Det är inte hemfridsbrott.
Visst är det fel, men jag tycker att många överreagerar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.