Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Maledictus skrev:
Jag är sambo med en kvinna som också har en helt sinnessjuk rädsla för vad barnen kan utsättas för. Jag känner igen TS beteende. Det spelar ingen roll hus mycket information man kommer med utan skräcken är där hela tiden och på ett orationellt sätt får den minimala risken (om det ens finns en risk i vissa fall) att få enorma proportioner.

Jag tror att diskussionen kan läggas ned. TS har fått alla svar hon behöver, det finns ingen risk i det här fallet och det kommer inte spela någon roll, hon kommer vara livrädd ändå.
Tråden kan fortsätta leva om någon vill lägga till något i sakfrågan. Annars kan den gärna läggas ner. Asbestkramarna kan dra vidare till nästa asbesttråd och berätta om deras asbestförtärande 94 åriga morfar

• Haha
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Jag kan förstå din oro men i detta fallet är den ogrundad Du utsätts som sagt för andra saker som är betydligt farligare än asbest är i din vardag. Med den informationen som angivits i många av de ovanstående kommentarerna så tycker jag att man kan sätta sig lugnt på altanen och koppla av. Om du känner obehag ändå så avvakta att vara där tills de är klara med arbetet.

• Gilla
Oneip och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En amerikans studie, men det är nog applicerbart på hela världen:

"As a result of human use, asbestos fibers are now widely dispersed in the environment. Background levels in the air are extremely low, about 0.0001 fibers/cc [Holland and Smith 2003].

Asbestos is also present in the environment naturally, primarily in underground rock.

• In most areas asbestos fibers are not released into the air because the rock is too deep to be disturbed easily.
  • In some areas, such as parts of California, Virginia, and New Jersey (and across the globe in Turkey and Corsica) where asbestos-bearing rock is close enough to the surface that construction and other human activities can disturb it, high concentrations of asbestos fibers can be released into the air [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
[länk]
Det förefaller som om oron för asbest är farligare än asbesten själv. Och i det här fallet med 80 meter bort, utomhus och korttidsexponering så känns det ju helt safe.
Men det är samtidigt lite roligt att granska undersökningar som den ovan lite djupare. Här mäter man 0.0001 fibrer/mL och det är ju extremt lågt. Säger man istället att det motsvarar att Globen innehåller 60 miljoner asbestfibrer så skulle många kanske tveka att gå på nästa hockeymatch. Allt beror på vilken agenda man har.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Jag kan förstå din oro för asbest. Vad jag inte förstår är ditt sätt att bemöta de som ger dig fakta, eller ditt irrelevanta svammel om asbestkramare och 94-åriga farfäder som påstås käka asbest.

• Gilla
Enolf och 16 till
  • Laddar…
Asbest är klart inte hälsosamt men TS din oro verkar helt oproportionerlig. Tror det är därför du får inlägg om barnmat, socker etc, som försök att ställa saker i proportion.

Ja asbest är inte bra men det finns mycket annat i samhället som inte är bra och har du någonsin vägt in detta
Jag (som amatör) tror att din oro för asbesten är farligare än asbesten själv. Högt blodtryck är verkligen inte bra.

80 m är långt avstånd i sammanhanget. Åter igen amatörgissar jag men jag TROR också att du inte vinner något på att stänga din ventilation. Snarare så att du tillför större risker när du gör det. Att leva i hus med undermålig ventilation kan på sikt leda till luftvägsproblem, så som astma.

Att du ringer och klagar på grannen för att han plockar ner taket är helt obefogat. Nu verkar jag grannen trevlig och tillmötesgående. Andra hade förmodligen bara slängt på luren.
Hur gör du när du ska ta med barnet in till stan på en shoppingtur? Ringer du till kommunen och kräver att dem stoppar all fordonstrafik i stan så att du inte ska utsättas för partiklar? Hur ofta byter du själv kupéfilter i din bil?

Reagerar också på att det tog över 50 inlägg innan du fick ett svar du var "nöjd" med, trots att budskapen var detsamma. Skulle gissa på att det var för att Daniel skrev att han sysslar med taksanering på yrkesmässig basis. Alla andra svar viftar du bort som strunt. Detta är ett forum bestående av 99% glada amatörer. Vill du inte ha deras/våran åsikt så bör du nog fundera över att vända dig någon annanstans med dina funderingar.

I all välmening

• Gilla
  • Älska
Radhussemlan och 23 till
  • Laddar…
Vi har varit med om att grannen lät ta ner eternitplattor utan att företaget som gjorde detta använde någon form av skydd och blev vettskrämda och stängde alla ventiler etc. Men sedan sansade vi oss något och tog reda på vad som gäller och enligt den uppgift jag fick så var det inte farligt alls för oss. Denna typ av partiklar väger efter sitt tydligen ganska mycket och faller ned och sprids inte särskilt långt i luften. Däremot skall man så klart inte ha barn som leker precis där plattorna tas ner och den som jobbar med det bör ju ha skyddsutrustning och det är även viktigt att säkerställa att "resterna" tas om hand på ett korrekt sätt men att bo granne vid ett hus där man tar ner plattorna skall som jag förstår det inte vara farligt så du behöver säkert inte oroa dig. I vårt fall var det lite speciellt att det var ett företag som gjorde detta på ett felaktigt sätt så miljöinspektören jag pratade med åkte dit och styrde upp det hela.

• Gilla
greenhouse
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Tråden kan fortsätta leva om någon vill lägga till något i sakfrågan. Annars kan den gärna läggas ner. Asbestkramarna kan dra vidare till nästa asbesttråd och berätta om deras asbestförtärande 94 åriga morfar
Det är ju knappast någon här som har hävdat att asbets är nyttigt. Men du kanske lite ödmjukt kan erkänna att du verkar ha en oproportionerlig rädsla för det här? Och att du faktiskt erkänner att de som hittills skrivit i tråden kanske har rätt, oavsett vad din "magkänsla" säger?

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det är ju knappast någon här som har hävdat att asbets är nyttigt. Men du kanske lite ödmjukt kan erkänna att du verkar ha en oproportionerlig rädsla för det här? Och att du faktiskt erkänner att de som hittills skrivit i tråden kanske har rätt, oavsett vad din "magkänsla" säger?
Om du hade bemödat dig att läsa samtliga svar jag har skrivit så har jag gjort just precis detta. Inget illa menat.

Redigerat:
  • Gilla
Lics och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat.
G greenhouse skrev:
Mycket olustig historia detta
G greenhouse skrev:
Att han blivit utsatt för något skadligt på grund av min grannes nonchalans och snålhet.
G greenhouse skrev:
Att jämföra asbestexponering med att bära sitt eget barn är bara irrelevant.
G greenhouse skrev:
Med det sagt, låt oss hålla god ton.
G greenhouse skrev:
men de hade gärna fått säga till innan så hade jag kunnat hålla mig borta från gården medan de jobbar.
G greenhouse skrev:
Dessutom skall avfallet plastas in och märkas upp och det sker inte.
G greenhouse skrev:
Däremot bör ju taket vattenbegjutas
G greenhouse skrev:
Att jämföra asbest med socker är bara rent barnsligt.
G greenhouse skrev:
Befogad rädsla eller ej så förväntas en god ton
G greenhouse skrev:
Låt oss hålla oss till ämnet och inte förvandla den här tråden till Anonyma anorektiker.

Sluta jämföra äpplen och päron
G greenhouse skrev:
Nej varför ska jag lämna min tråd när jag skött mig galant?
G greenhouse skrev:
Tack Daniel, skönt med ett svar från en fackman
G greenhouse skrev:
Precis, jag vill ha bra, seriösa och respektfulla svar.
G greenhouse skrev:
Det håller jag verkligen med om Maria, hänsyn.
G greenhouse skrev:
Halva tråden är ju kritik mot mig...
Etc etc...

Du glorifierar dig själv, på ett rent Narcissistiskt vis, samtidigt som du idiotförklarar de som inte tycker som du. Då uppstår frågan: -Varför skriver du här överhuvudtaget?

Staffan

• Gilla
  • Haha
  • Älska
PNI och 27 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Etc etc...

Du glorifierar dig själv, på ett rent Narcissistiskt vis, samtidigt som du idiotförklarar de som inte tycker som du. Då uppstår frågan: -Varför skriver du här överhuvudtaget?

Jag varken glorifierar mig själv eller idiotförklarar någon. Jag är saklig. Jag har ställt en fråga och svarat på alla respektfullt svar på ett respektfullt sätt.

Varför skriver jag här? I hopp om att få bra svar på min fråga. Vilket jag också fått säkert 10-20 stycken. Även dina svar var bra och respektfulla. Det jag ifrågasatt har varit jämförandet av asbest med andra risker. Det var också där någonstans den här tråden spårade ur.

Staffan

• Gilla
Minari
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, inget att oroa sig över.

Dels blir det väldigt lite fibrer som överhuvudtaget frigörs när man tar ned ett eternittak, även om vissa plattor spricker. De fibrer som frigärs späds snabbt ut i luften, och ger några meter bort en så låg koncentration att det inte går att mäta. På 80 meters avstånd blir det ännu omöjligare att upptäcka några fibrer utöver de som finns naturligt i luften.

De grupper där man har kunnat hitta ett samband mellan asbest och viss typ av cancer, har arbetat i eternitfarbiker och liknande. De har stått och sågat i eternit inbäddade i en dimma av asbetsfibrer hela arbetsdagen år ut och år in. Helt utan skyddsutrustning. I den gruppen har det varit väldigt hög dödlighet i asbest relaterade sjukdomar.
Nja, alla de som har arbetat på fartyg bland annat i maskin har varit exponerade. Likaså vid järnvägens verkstäder.
Mesotheliom är elak cancer (och inte orsakat av tobaksrök.)

G greenhouse skrev:
Hejsan och tack för snabba svar. Jag tänker också att 80 meter borde skapa mkt luft per asbestfiber så att säga.

Det låter ju lovande. Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat. Vad jag vet är barnmat lagligt och så även grusväg. Asbest är förbjudet pga att det orsakar allvarliga sjukdomar för de som andas in det (i varierande grad). Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år. Jag förstår dock tanken att det finns andra risker än asbest. Att bo nära en hårt trafikerad väg är sannolikt även det mycket dåligt för lungorna, så även att röka och köra motorcykel i 300km/h.

Tyvärr är ju fibrer och damm så smått så det inte går att se. Det vore intressant att höra åsikter från någon asbestsanerare eller någon som själv plockat ner eternit. Allt handlar ju såklart om koncentration i luften och det i sin tur beror ju på hur mkt som frigörs vid hantering av asbest. ATT det frigörs fibrer är 100% säkert då vissa av pannorna har gått sönder.

Läs på om kvartsdamm, stendamm.
Tror din granne har rätt angående vägnätet.

Jag orkar inte läsa alla inlägg, men jag ser att en del tar alldeles för lätt på det.
Så här skriver Arbetsmiljöverket:

Att hantera asbest är farligt. Arbetsmiljöverkets regler, som är framtagna för att begränsa riskerna med att hantera asbest, kan även användas av privatpersoner. Reglerna beskriver metoder för att arbeta säkert med asbesthaltiga material. För att minimera riskerna för sig själv och sina anhöriga rekommenderar vi att man använder dessa metoder även som privatperson.

Det innebär till exempel att eternitskivor på tak och fasader först ska vattenbegjutas och sedan tas ned så hela som möjligt, samt att halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används.

• Gilla
Lics och 2 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Det var en bra poäng, tyvärr regnar det inte utan det är andra dagen i rad med 20 grader och strålande solsken så hur fuktiga de är vet jag inte. Säkert fuktigare än inomhus dock.

Också en rimlig poäng att plattor som går sönder redan har "avgett" sina fibrer. Det låter plausibelt.

Mycket olustig historia detta :(
Det enda olustig med historien är att du går bananas och anklagar din granne för att vara oaktsam helt utan grund. Försök lägg band på dina känslor och ta till dig fakta.
Du kan oxå packa en fikakorg till din granne, det är säkert svettigt på taket, för grannsämja ska man vara rädd om.

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.