harry73
Man behöver inte inhämta tillstånd från vägföreningen för att bedriva verksamhet på sin tomt. Som fastighetsägare har man rätt att använda vägen för all trafik till och från din fastighet, så ni kan inte hindra grannen.
MEN som andra redan skriver, kan ändrad användning av fastigheten spela roll för hur stor andelstal man får. Finns det t ex två adresser/två hushåll på samma fastighet, kan man beräkna andelstal utifrån dessa premisser.
Andra saker som påverkar andelstal är antal uthyrda stallplatser på en hästgård eller näringsverksamhet som genererar extra trafik.
I TS fall skulle man eventuellt kunna klassa attefallaren som extra fritidsboende och öka andelstalen därefter, eller om attefallaren hyrs ut permanent, då kan det handla om ett extra hushåll (dvs dubbla andelstal)
Men det är viktigt att man beräknar trafik till vanliga hushåll med schablontal, dvs jag får samma andelstal om jag har 9 personer i hushållet med 3 bilar som används dagligen + personlig assistent för en av dom som också kör bil, som när jag är ensamstående pensionär utan bil.
Dessutom vill/ska man inte ändra andelstal alltför ofta. Man ska inte räkna trafik och bestämma att det är dags att ändra andelstal.

• Gilla
CatharinaX och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror nog att den uthyrande grannen har den koll han anser sig behöva för att låta främmande människor nyttja sitt hus. Svårt att tro att denna koll förstärks bara för att han har en orolig granne i TS. :)
Jo, du och jag och de flesta skulle ha koll. Inte säkert att alla bryr sig. Drar man parallellen till att anlita hantverkare som ska in och bröta i ens hem så finns det uppenbarligen massor av människor som inte bryr sig det minsta om deras referenser, ekonomi, och så vidare. Menar bara att TS - eller föreningen om det nu är alla övriga som är oroliga - kan prata med grannen om sina farhågor. Grannen kanske kan lugna sina grannar med den koll denne redan har. :)

• Gilla
S.Linda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller detta verkligen vid tillfällig uthyrning?
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oavsett. Det enda tillfället man får använda det som bostad är tillfälligt använda byggnaden under tiden som bostaden renoveras o dyl. Många har inte koll på detta. Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan. Räknas byggnaden som komplementsbostad så är det helt okej. Dessutom är det max 60% av tiden som man kan hyra ut annars räknas det som näringsverksamhet och då kan man inte dra av schablonbeloppet på 40000 kr.

Redigerat:
  • Gilla
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
Förlåt men låter mer som dålig grannsämja än ett vägproblem.
Lättaste lösningen bjud in grannarna på kaffe och bulle en dag och prata med grannen som hyr ut och berätta vad nu är oroliga för och försök hitta en lösning som funkar för alla.

• Gilla
Kajalena och 9 till
  • Laddar…
harry73
S S009ov skrev:
prata med grannen som hyr ut och berätta vad nu är oroliga för och försök hitta en lösning som funkar för alla.
Dålig råd, TS har absolut inget att göra med hur grannen vill använda sin fastighet, så inget kompromissande behövs.

• Gilla
  • Älska
erikjakan och 12 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oavsett.....
Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan. Räknas byggnaden som komplementsbostad så är det helt okej.
Blev lite otydligt detta. Vad är OK resp. inte OK?

N
M Moisam skrev:
Är du säker på att du inte förstorar upp detta problem?
Grumpy old man. Känner igen det. Har lite sådana tendenser själv

• Gilla
  • Haha
Ingenjörshobby och 25 till
  • Laddar…
Man får väl hyra ut en komplementbyggnad till nåt annat än bostad?

• Gilla
JETH
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oavsett.
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan.
Det verkar väldigt märkligt att Skatteverket skulle ha åsikter om huruvida man får hyra ut något. Skatteverket brukar ha åsikter om avdragsrätt och skattskyldighet med mera, och inte om vad man får göra avseende uthyrning. Hänvisa gärna till lagrum eller andra källor så får jag läsa på lite mer.

• Gilla
MatshS och 14 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det verkar väldigt märkligt att Skatteverket skulle ha åsikter om huruvida man får hyra ut något. Skatteverket brukar ha åsikter om avdragsrätt och skattskyldighet med mera, och inte om vad man får göra avseende uthyrning. Hänvisa gärna till lagrum eller andra källor så får jag läsa på lite mer.
Måste bara var kopplat till avdragsrätten.

• Gilla
Mårthen
  • Laddar…
Håller med Alfredo. Och varför skulle man ens uppge för Skatteverket var man bor under tiden om det är en kortvarig uthyrning? Om man måste ändra sin folkbokföringsadress så är det väl en sak, men även där är det ju klart att Skatteverket inte gör kontroller (tänker på hur lätt det är att skriva sig på någon annans adress).

• Gilla
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
Jag är rätt så övertygad om att när politikerna införde Attefallshus så var en av de stora argumenten att man SKA kunna hyra ut det.

• Gilla
  • Älska
Erik Salhammar och 38 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Dålig råd, TS har absolut inget att göra med hur grannen vill använda sin fastighet, så inget kompromissande behövs.
Handlar om vanligt sunt förnuft och om man vill ha bra grannsämja.
När jag tycker grannarna gör något lustigt så pratar vi med varandra. Älskar inte alltid grannens lösningar men med ömsesidig respekt och kommunikation kommer man långt och spar på mycket onödig ilska och grubbel.

• Gilla
Liisa Ahlberg och 3 till
  • Laddar…
Vad stoppar nån av oss på forumet att köra på vägen idag det sliter ju det med har du själv inga bekanta eller släkt som kommer besök ska du betala extra för det mer då en säg en granne med ingen släkt och inga bekanta

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Precis, kalla uthyrningsobjektet vad som helst, komplementhus, friggebod, en madrass på golvet i källaren. Kan sätta upp ett beduintält på gräsmattan och ta betalt för det.
Som nämnt dock gäller ju 40 000:- skattefritt för all uthyrning. Det ska det nog till ett gäng tält på tomten innan det räknas som verksamhet.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.