129 104 läst ·
439 svar
129k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Det kan inte finnas någon millimeterrättvisa vad gäller vägslitage. Här (grusväg) finns folk som anlitar hur många som helst tunga lastbilar. En tung lastbil sliter ungefär 10.000 gånger mer än en vanlig bil. Ändå skiter vägföreningen i det.
Andra kör flera gånger dagligen med tunga släp medan pensionärerna kör med sina småbilar och handlar två gånger i veckan.
Andra kör flera gånger dagligen med tunga släp medan pensionärerna kör med sina småbilar och handlar två gånger i veckan.
Sliter mer på vägen? Kör potentionella hyresgäster dumper till och från huset eller? Så en familj som har två tonårsdöttrar som just har skaffat körkort och då köper varsin bil, ska betala mer till vägföreningen? Tog jag upp ngt sådant på våra vägsamfällighetsmöten skulle vi nog få flytta härifrån.
Nej det innebär ju också att inte du vet om det kommer vara "störiga" gäster? Varför ska folk alltid lägga sig i vad andra gör!? Sliter de på vägen mer ska de givetvis stå för de i övrigt om det sköts borde man inte bry sig kan ja tycka.D Bubblebubb skrev:
Frågeställningen är ju inte helt uppåt väggarna, som vissa tycks tycka. Men även jag tycker nog att du förstorar problemet däremot. Att ni grannar känner en viss oro för att en massa okända människor rör sig i ert område kan jag ha viss förståelse för, men jag tror ni måste lita på att er uthyrande granne har koll på vilka denne hyr ut till. Ni kanske kan prata med grannen och be denne ha ordentlig koll på vem eller vilka som hyr?
Slitaget på vägen kan ni bortse ifrån anser jag. Där jag har stugan bedrevs det två näringsverksamheter för några år sedan. Dels var det en bondgård, dels var det en kuriosabutik i en gammal lada (vi kan kalla det loppis...) Båda fick högre årsavgift pga ökad trafik iom verksamheten. Så där finns nog utrymme för er, i teorin.
I praktiken innebär uthyrning av attefallaren i värsta fall samma sak som att någon annan granne skaffar en bil till.
Det finns massor av sommarstugor, fjällstugor, lägenheter och så vidare, som hyrs ut till kreti och pleti. Det skulle vara lite märkligt om det inte fick göras i den form som sker idag.
Slitaget på vägen kan ni bortse ifrån anser jag. Där jag har stugan bedrevs det två näringsverksamheter för några år sedan. Dels var det en bondgård, dels var det en kuriosabutik i en gammal lada (vi kan kalla det loppis...) Båda fick högre årsavgift pga ökad trafik iom verksamheten. Så där finns nog utrymme för er, i teorin.
I praktiken innebär uthyrning av attefallaren i värsta fall samma sak som att någon annan granne skaffar en bil till.
Det finns massor av sommarstugor, fjällstugor, lägenheter och så vidare, som hyrs ut till kreti och pleti. Det skulle vara lite märkligt om det inte fick göras i den form som sker idag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Är det lite ödsligt där ni bor så kan ju trafiken till en uthyrd stuga vara positiv..
Rör det sig mer folk i området så är det ju mindre chans för inbrott...
Rör det sig mer folk i området så är det ju mindre chans för inbrott...
Du är själv med i vägföreningen, eller ansluten till den när du köpte huset eller tomten, då har du tillgång att se hur reglerna ser ut, om vägen har begränsningar på det du kallar gäst besök osv, eller om den bara omfattar tungtrafik, eller hur ni får använda vägen.D Bubblebubb skrev:
Läs den så vet du .
Hur trevligt vill du ha det?D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Får folk ha gäster och besökare?
Tänk om vi övriga inte vill ha dig på allmän väg?
Varje medlem i en vägförening vet att man får dela på slitaget på vägen sorry...
Jag tror nog att den uthyrande grannen har den koll han anser sig behöva för att låta främmande människor nyttja sitt hus. Svårt att tro att denna koll förstärks bara för att han har en orolig granne i TS.T ToRy skrev:
Det man kan kontrollera är om attefallshuset är en komplementsbyggnad eller komplementsbostad. Skillnaden ligger i att man endast kan hyra ut komplementsbostad. Den andra typen får man inte hyra ut. Att hänvisa till ökat slitage på vägen känns mer som avundsjuka. När det gäller okända människor som är på området så gäller det att prata med den som hyr ut. Fråga annars förblir okunskapen en odygd där man målar upp något som blir en vedertagen sanning. Personer som sköter sig innebär ett uppsving lokalt av ekonomin. Det är alltså inte bara husägaren som hyr ut som tjänar på det.
Särskilt eftersom grannen antagligen kommer bo i sitt hus när denne hyr ut attefallshuset. Och det är grannens attefallshus som står störst risk att trashas av dumperkörande, knarkande, rave-anordnande mc-gäng.Alfredo skrev: