E evaerixon skrev:
Vi har pratat med honom och han har bett om ursäkt men hävdar att det är grundvatten & inte avloppsvatten. Men slangen är nere i hans avloppstank.
Jag skiter faktiskt i om det är 99,9% regnvatten det är fortfarande ett avlopp som inte skall släppas ut. Än värre till grannen.
Han skyller bara ifrån sig. Jag vill inte bråka med en ny granne inte då relationen skall starta men man kan ju inte få bete sig hursomhelst.

Har allt väl dokumenterat på film då jag jobbade hemma bägge gångerna.

Jag hade ringt kommunen vad jag vet så ska man taga hand om sitt eget dagvatten som han säger men det är detta inte för det blandas me avlopp vatten

• Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
E evaerixon skrev:
Vi har sedan några månader fått en ny granne. Tomten där det stått ett litet fritidshus skall rivas och det skall byggas ett permanenthus. Då vi just fått ny detaljplan har vi haft enskilda avlopp som om några år kommer bli kommunalt.

Då huset ovanför inte fast fungerande avloppssystem har det nu anlagt ett tillfälligt tills som består av en pumpstationen med en 6 kubik sluten tank. Det har blivit nått fel på installationen så tanken har tagit in grundvatten. Detta har gjort att nivå larmet stått & pipit.
Istället för att ringa pumpbil har grannen vid TVÅ tillfällen själv tömt tanken med en länspump rakt ut på backen. Då det är sluttande tomt så har allt vatten hamnat på vår tomt. Nu pratar vi 6 kubik avloppsvatten! Vi har tvingats gräva upp fåror för att leda bort vattnet då där det samlats ligger vår borrade dricksvattenbrunn. Träd håller på att välta pga att jordennumera saknar bärighet & vår häck står i gegga.

Vad skall vi göra. Vart vänder man sig? Måste kan göra ett civilmål av detta eller kan kommunen hjälpa till i sånna här lägen?
Kanske kolla med ditt försäkringsbolag.

E evaerixon skrev:
Tanken är kopplad till en atterfallare som de bor i. Systemet består av en kvarn som pumpar upp ”geggat” till en sluten tanken (den han tömt ut)
Där hamnar duschvatten, bajs mm. Tanken har tagit in grundvatten, så det som var i tanken har varit utspätt till viss del. Men det är fortfarande ett avlopp där deras bajs hamnar.
Men oj... Om avloppstanken får kontakt med grundvatten så är den felinstallerad. Hur många använder grundvattnet för dusch, bad och kanske matlagning och dricksvatten? Varna kanske andra grannar att göra provtagning på vattnet. Tror det enda som gäller är snabb kontakt med kommunen!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ringt på grannens dörr, när han öppnat dörren hade jag först tagit struptag innan han reagerat så han blev medgörlig pga syrebrist, tar bara några sekunder. Sedan ett stadigt nacktag och släpat ut han och "mylat" han i skiten han släppt ut, sagt åt han att göra rätt för sig. Svårare än så är det inte. Åker jag dit på detta, så gör jag det. En sak är säkert, grannen vet, han släpper inte ut mera avloppsvatten på min tomt. Sluta lalla!

• Gilla
  • Haha
TheSwoopis och 7 till
  • Laddar…
E evaerixon skrev:
Vi har pratat med honom och han har bett om ursäkt men hävdar att det är grundvatten & inte avloppsvatten. Men slangen är nere i hans avloppstank.
Jag skiter faktiskt i om det är 99,9% regnvatten det är fortfarande ett avlopp som inte skall släppas ut. Än värre till grannen.
Han skyller bara ifrån sig. Jag vill inte bråka med en ny granne inte då relationen skall starta men man kan ju inte få bete sig hursomhelst.

Har allt väl dokumenterat på film då jag jobbade hemma bägge gångerna.
Ingen skillnad om det är grundvatten och/eller bara liten del avloppsvatten i tanken.
Enda sättet för grannen att lösa detta är att beställa tömning med slamsug, även om det är tillfälligt.
Eftersom grannen på eget bevåg länspumpat tanken är han väl medveten om behovet av tömning.
Var tydlig mot din granne och begär att han redovisar en åtgärdsplan.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Alla väljer om de vill vara offer...

Mats-S
L leifa.k skrev:
Jag hade ringt på grannens dörr, när han öppnat dörren hade jag först tagit struptag innan han reagerat så han blev medgörlig pga syrebrist, tar bara några sekunder.
Synnerligen konstruktiv lösning, intresseklubben noterar :sleep:

• Gilla
ElFredde och 4 till
  • Laddar…
Oavsett vad du väljer att göra; Dokumentera så mycket du bara kan (bilder, tider, datum, samtal, om servicetekniker varit på plats, etc. Ju mer desto bättre …

Mats-S Mats-S skrev:
Synnerligen konstruktiv lösning, intresseklubben noterar :sleep:
Jo, så är det. En del fattar inte bättre, en del måste ha lite hårdför anvisning för att fatta. Man ska inte bli ett offer.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Jag hade ringt på grannens dörr, när han öppnat dörren hade jag först tagit struptag innan han reagerat så han blev medgörlig pga syrebrist, tar bara några sekunder. Sedan ett stadigt nacktag och släpat ut han och "mylat" han i skiten han släppt ut, sagt åt han att göra rätt för sig. Svårare än så är det inte. Åker jag dit på detta, så gör jag det. En sak är säkert, grannen vet, han släpper inte ut mera avloppsvatten på min tomt. Sluta lalla!
Så svarar en relationsexpert.
De ska vara grannar kanske en halv livstid.
Eventuella barn ska gå i skolan och leka tillsammans.
Ibland behöver man en hjälpande hand av sin granne.
+ mycket mer.

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
Om avloppsvatten spolas ut från grannens avloppstank och rinner ner till ditt borrhål för vatten, finns risk att ditt dricksvatten blir kontaminerat. Blir det så, är det bara för dig att leta upp en ny plats för att borra för dricksvatten. Det vattenhålet du har nu kommer aldrig bli godkänt för att användas för dricksvatten igen.
Det finns en gräns för hur långt ifrån en avloppsanläggning måste ligga från en vattentäkt. När jag skulle anlägga en ny infiltrationsbädd sa dom på min kommun till mig att minimum var 100m mellan en lägre liggande vattenbrunn och en infiltrationsbädd som låg högre. Då handlar det inte om 6m3 avloppsvatten som forsar ut från en tank på några timmar.
Du har mycket mer att vinna på att agera nu än att du om en tid får ett dricksvatten-problem som du kanske inte kan lösa inom din tomtgräns.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
+ mycket mer.
Bernt, du skulle ta vad som helst va? Bara stå där och ta emot o be om ursäkt? Mitt svar berodde på infon jag fick av ts. Grannar jag har har fått egen nyckel till garaget där jag har en anselig mängd verktyg de kan låna hur mycket de behöver. Jag hjälper grannarna. Om jag mot förmodan skulle behöva hjälp av grannarna så får jag det. Har du gett garagenyckel till dina grannar? Tror inte det, kan ha fel. Vi och våra grannar har jättebra kommunikation, vi umgås ihop osv. Annars så skulle inte Grannsamverkan fungera så bra..

Bernt Ö97, är du säker på att folk runt ikring dig inte använder dig som någon skurtrasa, någon de kör med?

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
+ mycket mer.
En granne som medvetet tömmer avloppsvatten så att det rinner in på en annan grannes tomt finns det tyvärr inget hopp om. Nåt fel i skallen är det på honom.

• Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
P
i många städer där för många fortfarande har dagvattnet ihopkopplat med avloppssystemet så är det ju vanligt att varje större regn ger översvämning hos reningsverket och orenat bajsvatten följer med rakt ut i sjöar och vattendrag..
Så att det är olämpligt är väl solklart och att avledning av vatten skall göras korrekt med lämplig rening och lämpligt utsläppspunkt där vattnet inte orsakar skada hos nån annan

Men om det verkligen är straffbart är svårare.. förmodligen kommer ju inte grannen att säga att han pumpat vatten som innehåller bajs ner på en annan tomt utan det handlar återigen om vad man faktiskt kan bevisa.. och att man hittar bajsbakterier på en gräsmatta är faktiskt fullt normalt det kan vara nåt djur som skitit där..

Sen om ni som bor där själva har grävit diken för att avleda vattnet så låter det ju där som att ni gjort mer skada än grannen..och om det står vatten runt nått nåt träd.. vad händer varje gång det regnar lite rejälare i området?

Och vet ni solklart att det faktiskt är avloppsvatten med bajs i eller är det bara ett antagande då dom bor där?

Om man ska komma vidare så lär man bevisa att det skett med vilja och att grannen faktiskt pumpat iväg vattnet ner mot er.. han kanske pumpade regnvatten till nåt dike längre bort och en slang åkte isär och det märkte han tyvärr inte förens efteråt.. det svaret räcker från grannen så är det plötsligt en "olycka" och det blir svårt att bevisa uppsåt och plötsligt är det knappt möjligt ens med nån åtgärd i lagboken..

Så det blir ju ord mot ord vid en anmälan om vad som faktiskt är fakta och vad som är bevisbart

• Gilla
Danne76a och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.