89 698 läst ·
235 svar
90k läst
235 svar
Grannen har tömt avloppstank ner på min tomt
Vi kanske inte ha åsamkas personskada men materiell skada i form av lutande träd. Söndergrävd gräsmatta pga avledning av vatten och växter för flera tiotusentals kronor som numera står i gegga och fastfrusna. Då de är av typen som skall stå torrt vet jag inte om de klarar denna märkt vatten som de står i, kommer väl visa sig först till våren.
Bara att läsa innantill...useless skrev:
Framgår tydligt i trådstart
"Vi har tvingats gräva upp fåror för att leda bort vattnet då där det samlats ligger vår borrade dricksvattenbrunn. Träd håller på att välta pga att jordennumera saknar bärighet & vår häck står i gegga."
att Skaderekvisit är uppfyllt.
Inte gör att jag på något sätt försvarar grannen men de låter lite underligt att 6 kubik vatten som runnit över på er tomt fått träd att nästan välta. Har du möjligen en bild på platsen?
De låter som ni har högt grundvatten eller liknande. Inte för att de gör saken bättre.
Är det ett litet område det gäller ?
De låter som ni har högt grundvatten eller liknande. Inte för att de gör saken bättre.
Är det ett litet område det gäller ?
Det blir relevant först när du till följd av denna hälsorisk har ådragit dig kostnader, t.ex. för läkarbesök, vattenprov för att leta ecoli-bakterier etc. Vägledande för svensk skadeståndsrätt är att när skadeståndet betalats ska det vara som om det som skett aldrig skett. Det vill säga, den skadelidande parten ska inte förlora något på det inträffade, men ej heller tjäna något på det. Att endast utsättas för hälsorisk sig kommer inte rendera några större summor att tala om. Frågan är om det ens ger några pengar alls, hälsorisken i sig kan möjligen ses som en ideell skada men knappast kvala in under sveda och värk eller men och lyte och därmed blir det som jag förstått saken aldrig aktuellt med något skadestånd.K karlmb skrev:
Så om jag tillåts parafrasera Cato den äldre:
För övrigt anser jag att punitiva skadestånd bör införas.
I övrigt har redan
lunnabo gett ett tydligt svar, skaderekvisitet verkar vara uppfyllt. Kvar att avgöra är om detta agerande är uppsåtligt eller oaktsamt. Får vi tro TS verkar det onekligen som att grannen agerat med uppsåt eller i vart fall varit oaktsam. Att av misstag (två gånger dessutom), råka dumpa 6 kubik avloppsvatten så att det rinner över grannens fastighet torde inte vara möjligt, i varje fall inte om TS granne vore en bonus pater familias (eller en förståndig människa om ni känner er lite mer moderna)
Redigerat:
Nej, du har nog rätt. Den bästa vägen är nog genom hälsokontoret på kommunen. Har de inget göra kan de gå all-in på något sånt här. Och då lär det bli ett himla liv.F Falckman skrev:Det blir relevant först när du till följd av denna hälsorisk har ådragit dig kostnader, t.ex. för läkarbesök, vattenprov för att leta ecoli-bakterier etc. Vägledande för svensk skadeståndsrätt är att när skadeståndet betalats ska det vara som om det som skett aldrig skett. Det vill säga, den skadelidande parten ska inte förlora något på det inträffade, men ej heller tjäna något på det. Att endast utsättas för hälsorisk sig kommer inte rendera några större summor att tala om. Frågan är om det ens ger några pengar alls, hälsorisken i sig kan möjligen ses som en ideell skada men knappast kvala in under sveda och värk eller men och lyte och därmed blir det som jag förstått saken aldrig aktuellt med något skadestånd.
Så om jag tillåts parafrasera Cato den äldre:
För övrigt anser jag att punitiva skadestånd bör införas.
I övrigt har redan
lunnabo gett ett tydligt svar, skaderekvisitet verkar vara uppfyllt. Kvar att avgöra är om detta agerande är uppsåtligt eller oaktsamt. Får vi tro TS verkar det onekligen som att grannen agerat med uppsåt eller i vart fall varit oaktsam. Att av misstag (två gånger dessutom), råka dumpa 6 kubik avloppsvatten så att det rinner över grannens fastighet torde inte vara möjligt, i varje fall inte om TS granne vore en bonus pater familias (eller en förståndig människa om ni känner er lite mer moderna)![]()