86 355 läst ·
219 svar
86k läst
219 svar
Grannen har sökt bygglov för dubbelt så stort hus som detaljplan tillåter
Ja det där är vanligt i alla populära områden. Men då brukar det komma en ny plan som dras i långbänk och överklagas till höger och vänster. Här finns en plan som säger att man får bygga så här stort men kanske lite större om man frågarLitengubbe skrev:
Att lugna sommarstugeområden sakta men säkert förvandlas till året-runt-boende är i alla fall på västkusten nästan regel än undantag kill-gissar jag. En polare flyttade till ett sådant för typ 20 år sedan på onsalahalvön. Nu finns inte en enda sommarstuga kvar i området, allt är ombyggt, tillbyggt, nybyggt långt över 60 kvm. Området ligger några ynka kilometer från ts. Gissar att Kungsbacka kommun är flexibla med detaljplaner.
Mjaa, GDPR och en privatperson går inte ihop. Du kan inte som privatperson vara personuppgiftsansvarig eller biträde.B bearmaniac skrev:GDPR gäller (något förenklat) för all personuppgiftsbehandling med koppling till EU, oavsett vem som utför den (d.v.s. även för privatpersoner). "Behandling" är alla aktiviteter man utför med personuppgifterna: samla in, lagra, flytta, visa, sprida på något sätt och radera. Exakt hur ansvarsförhållandet mellan användarna och Byggahus ser ut vid publicering av personuppgifter i forumen låter jag vara osagt, men jag skulle gissa att varje användare har ett visst ansvar i juridisk mening.
Därutöver har man som medmänniska ett moraliskt ansvar att bete sig väl, oavsett lagstiftning. Doxxning, som i det här fallet att publicera adress och bilder på husen till två hushåll (där det ena hushållets medlemmar förmodligen inte har den blekaste aning om att tråden (eller "konflikten") ens existerar), är ett relativt otrevligt fenomen. Och även om man eventuellt tycker att TS är en rövhatt, så bör man fundera över vad för information man publicerar. Publiceringen av adresserna och bilderna lär inte kännas mindre hotfull för TS med tanke på den avsky som riktats mot denne.
Men det skulle kunna vara så att du kan straffas för olaga integritetsintrång vid spridning av bilder.
Uppgifterna eller bilderna måste vara av ett särskilt slag, exempelvis bilder på någon i en mycket utsatt situation eller uppgifter om någons hälsotillstånd. Det kan alltså inte vara vilka bilder eller uppgifter som helst, utan enbart de som är särskilt omnämnda i lagtexten.
Ni här som tycker att fastighetsägare ska få bygga planstridigt.
Var tycker ni gränsen går?
Ska man få bygga dubbelt så stort?
25% för stort? Tre gånger för stort? Bygga vad som helst var som helst?
Ett lägenhetshus med 5 våningar mitt i ett villaområde?
Jag förstår faktiskt inte hur ni resonerar.
Var tycker ni gränsen går?
Ska man få bygga dubbelt så stort?
25% för stort? Tre gånger för stort? Bygga vad som helst var som helst?
Ett lägenhetshus med 5 våningar mitt i ett villaområde?
Jag förstår faktiskt inte hur ni resonerar.
Klart detaljplan ska följas. Men om grannen får igenom sitt bygglov ska man då fortsätta gnälla?.S seniorkonsult skrev:
Detta är så typiskt bland folk att gnälla på allt, lägg tiden på att göra något viktigare.
När folk gnäller är det avundsjuka?.
Bara om det strider markant från detaljplanen. Små avvikelser ska man absolut inte bråka om. Några kvadrat och någon meter hit och dit.G Gixxerturbo1000 skrev:
Jag tycker generellt att man bör följa plan och regler. Men då var och varannat hus i området redan bryter mot planen så får man ju fråga sig varför inte 22åringen också skulle få bygga större. Det verkar lite missunsamt.
TS hus låg väl på ca 110+50biyta, på lika stor tomt...
TS hus låg väl på ca 110+50biyta, på lika stor tomt...
Jag tilltalade @Kane och det gjorde jag med ”bra googlat” var det nåt fel med det? Nån annan har jag inte tilltalat. Säg till om du vill bli tilltalad så löser jag det åt dig…T Thomas_Blekinge skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag tycker att detaljplaner är ett otyg. De är för detaljerade och styr på ett extremt otympligt sätt. Med äldre PBL gjordes det tydliga avsteg från planerna, vilket vi ser exempel på i det aktuella området. Nu har vi sen tio år en ny, striktare lag där samma detaljplaner dom förr tolkas annorlunda. Är det rättvist? Balanserat? Bra? Jag tycker inte det.Huddingebo skrev:
Innebär det att man alltid borde få göra precis vad man vill med sin fastighet? Inte nödvändigtvis, men det relativt nya konceptet detaljplaner tillsammans med 2010 års PBL är en våt, konserverande filt på bebyggelse som gör att våra städer bara kan växa genom att ta allt mer yta i anspråk alternativt förtätas i jätteprojekt där hela (företrädesvis industri-) områden jämnas med marken och byggs upp på nytt i likformiga kolosser i en lika rigid detaljplan som den TS har.
Om du läser i detaljplanen så är det inte planstridigt.Huddingebo skrev:
Är nya PBL verkligen striktare än gamla PBL? Ingen förändring har väl skett i hur planer ska läsas eller användningen av liten avvikelse? (Förutom att liten avvikelse tidigare hette mindre avvikelse men namnbytet signalerade igen förändring i sak enligt lagstiftaren.)Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att detaljplaner är ett otyg. De är för detaljerade och styr på ett extremt otympligt sätt. Med äldre PBL gjordes det tydliga avsteg från planerna, vilket vi ser exempel på i det aktuella området. Nu har vi sen tio år en ny, striktare lag där samma detaljplaner dom förr tolkas annorlunda. Är det rättvist? Balanserat? Bra? Jag tycker inte det.
9 kap 30 paragrafen;L Lagerviskan skrev:
Förutsättningar för bygglov
30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg