86 355 läst ·
219 svar
86k läst
219 svar
Grannen har sökt bygglov för dubbelt så stort hus som detaljplan tillåter
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Trist att de inte kan göra sitt jobb rätt!W Wiesslan skrev:Vi tog kontakt med en i byggnadsnämnden som sa att det fanns inget som skulle hindra oss från att bygga som vi hade tänkt och det skulle inte finnas nåt servitut på tomten. Vi fick tex, enlig henne,lägga vårt hus 4,5m till grannens tomt. Men så va det inte alls. Enligt detaljplanen från -47 så fick vi inte bygga närmre än 6m till grannens tomt. Vi fick inte bebygga tomten med mer än 1/5 del och så va det tvunget att vara minst 3m mellan vårt hus och vårt garage. Då detta kom upp efter vi hade skickat in alla våra handlingar, som vi trodde va helt i sin ordning, så blev grannarna tvungna att ge sitt godkännande då vi skulle frångå detaljplanen.
Skapligt amatörmässigt att jobba med bygglov på kommunen och inte klara av att titta på rätt områdesplan.
Jobbigt för er!
Självklart påverkar det om det på granntomten byggs ett väldigt mycket större hus. Det kan både skugga och "skämma" utsikten och skapa disharmoni i området.P Pappa1986 skrev:
Det blir helt enkelt fulare och mindre trivsamt när byggnader inte på något sätt passar in eller passar ihop.
låter mer som svensk avundsjuka
om man inte vill ha grannar så köper man inte hus med grannar så enkelt är det
speciellt inte om man som ts skriver att man vill ha lungt och skönt
att hitta hus utan grannar är väldigt enkelt i ett land som sverige
om man inte vill ha grannar så köper man inte hus med grannar så enkelt är det
speciellt inte om man som ts skriver att man vill ha lungt och skönt
att hitta hus utan grannar är väldigt enkelt i ett land som sverige
Stämmer detta verkligen?M MetteKson skrev:
Den planregel som byggnadsnämnden måste luta sig på är undantaget:
"Särskilda skäl" är väl juristers sätt att säga konkreta skäl som avser den specifika tomten och gäller endast i mycket ovanliga undantagsfall. Skulle man vilja ha en hejvejsbedömning så skulle det väl stå "skäl". Granntomternas bebyggelsestatus och planriktighet kan väl inte vara särskilda skäl? Eller?
Det kan ju faktiskt vara så enkelt, och då dom frångår Detaljplanen så mycket så måste grannarna ge sig godkännande.[/QUOTE]W Wiesslan skrev:
Det verkar som det är en erfaren firma som ritat och de MÅSTE kontrollera enligt DP för att vara seriösa. Visst man kan rita vad kund önskar på rena gissningar och få gratispengar.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Vill bara påpeka att vad gäller "särskilda skäl" så kommer överprövande instanser att i första hand utgå från den lagstiftning som gällde vid den tid när planen antogs, inte vad som gäller idag. Om planen är 60 år gammal så lär det ha förändrats. Är dock inte kunnig på just detta. Men eftersom planförfattaren tog höjd för det så finns det självklart specificerade skäl som är särskilda. Ska man utnyttja regeln så behöver man ta reda på det först.
Bo där du om du vill.P Pappa1986 skrev:
Jag bor gärna i ett villaområde men förväntar mig givetvis att grannarna följer lagen och de regler/planbestämelser som finns. Gör de det är allt ok med mig.
Något man läser på noga innan man köper en tomt/hus är ju detaljplanen. Eftersom man vill ha koll på vad man kan "råka ut för" i närheten.
Men om det kommer en granne som smäcker upp en häck som är 5 meter hög runt tomten så är idyllen för många grannar förstörd, eller hur? Om detta skulle vara din granne i idyllen, skulle du vara ok med det?Huddingebo skrev:
Bo där du om du vill.
Jag bor gärna i ett villaområde men förväntar mig givetvis att grannarna följer lagen och de regler/planbestämelser som finns. Gör de det är allt ok med mig.
Något man läser på noga innan man köper en tomt/hus är ju detaljplanen. Eftersom man vill ha koll på vad man kan "råka ut för" i närheten.
För min del är det betydligt trevligare med växlighet, buskar och träd än någons jättelika hus.P Pappa1986 skrev:
Dessutom helt lagligt och alla har samma möjlighet.
Det verkar som det är en erfaren firma som ritat och de MÅSTE kontrollera enligt DP för att vara seriösa. Visst man kan rita vad kund önskar på rena gissningar och få gratispengar.[/QUOTE]FreQa skrev:
Tyvärr förekommer det att den konsult (arkitekt/konstruktör) som byggherren anlitat inte har koll på detaljplanernas bestämmelser. Riktigt dåligt.
För övrigt är det skrämmande ofta som fastighets/husköpare inte sätter sig in i vilka bestämmelser som gäller innan köp (bara att läsa på detta forum). Sen uppstår stor besvikelse när de inte kan utföra sina planer vad gäller husstorlek och tillbyggnader mm. Det är inte omöjligt att det är så för TS granne (men jag säger inte att det är så).
Här i stan har fd sommarstugeområden med detaljplaner på tex boarea 60m2 numera fått nya detaljplaner som tillåter mycket större hus och permanentstandard etc. Detta efter att allt fler flyttat in permanent och gjorde såsom grannen till TS ansökte om avvikelse från den gamla detaljplanen. Efterhand blev det alltmer ohållbart att ha massor av undantag så man gjorde helt ny detaljplan.
Jag tror grannen till TS tar en rövare och prövar verklighetsförankringen i den gamla detaljplanen. Kanske kommer kommunen fram till att göra en ny med helt andra förutsättningar.
Jag tror grannen till TS tar en rövare och prövar verklighetsförankringen i den gamla detaljplanen. Kanske kommer kommunen fram till att göra en ny med helt andra förutsättningar.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Är det verkligen så? Jag hade för mig att varje ansökan ska bedömas för sig självt i förhållande till DP, utan att ta hänsyn till vilka tidigare byggsynder som finns i området. Har jag fel?M MetteKson skrev: