67 773 läst ·
169 svar
68k läst
169 svar
Grannen har sågat ner våra träd. Skälig ersättning?
Det vissa missar är att veden i sig har ett ringa värde. Det är förädlingen av den man får betalt för… alltså mantid ock maskinkostnad.Slottsbäcksväktarn skrev:Ja, eftersom det, om man inte är psykopat, är långt mycket viktigare med relationer än med björkar.
Detta var ju uppenbart ett ärligt misstag, TS tror inget annat, och värdet på de nedsågade träden är försumbart, så länge TS får veden.
Då kan man djävlas hur mycket som helst med sin granne (vilket TS inte vill) och det enda som händer är att man får en evig konflikt, precis utanför dörren.
Eller är din erfarenhet att man, om man går all in med tänkbara konsekvenser av ett misstag, får vänner för livet?
Den lilla remsa som sågats ner förefaller inte direkt som ett skogsskifte - annat än (för den olycksalige banemannen) för grannen. Jag kan ha missförstått men jag har fått intrycket att all grannens skog som gränsar till TS har tagits ned; vilket, om TS träd fått stå kvar, skulle ha resulterat i en remsa med träd som inte skulle ha utgjort speciellt mycket skydd och som inte skulle ha något egentligt värde.Nissens skrev:
TS verkar ju inte tycka att det är ev baggis.E elveteran skrev:
Krig uppstår när någon går utanför sina gränser och inte respekterar andra.
Vi diskuterar här. Diskussion är aldrig farligt och leder aldrig till krig. Diskussion skyddar mot krig.
Det är inte TS som krigar, han har bara blivit av med sina träd och bekymrar sig över sina djur.
Grannen har bollen och om det är en vettig en så kommer detta rättas till helt utan konflikt eller tvist.
TS har tydligt angett att det var skuggan som träden gav som var det största värdet. Så ifall 20 träd försvinner så försvinner också rätt mycket skuggyta. Har set fårhagar med ett enda träd där massor av får trängs under trädet för att få skugga så visst uppskattas skugga av en del djur.Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, jag har läst var TS har skrivit och förstår det fullt ut. Lite oklart hur mycket skugga som hade blivit kvar med tanke på att resten av skogen tagits bort . men det får vi aldrig veta. Det är ju egentligen betydligt mer än 20 träd som försvunnit.L lbgu skrev:
Jag antar att det är rätt svårt att beräkna ett ekonomiskt värde av den skillnaden i skuggning.
Jag menar, träden är borta, det kan inte på kort sikt göras ogjort. Avverkningen var av allt att döma ett misstag. (Jag har fått träd nedtagna på min tomt av misstag - jag tackade för det då jag annars hade behövt ta ner dem själv - men det viste inte vandalen).Det är utifrån de premisserna man får bedöma en eventuell ersättning. Man kommer inte att kunna få det som man lyckas fantisera ihop som den absolut maximala "kostnaden" om man verkligen tänjer på alla parametrar.
Så, vad tycker du är värdet av skuggan på just den här platsen?
Om man inte har väldigt många djur så tror jag nog 20 träd räcker för att skugga djuren.Slottsbäcksväktarn skrev:
Svårt med värde. Skrev innan att jag själv nog skulle erbjuda 3 ggr vedmängden kapad och klyvd.Slottsbäcksväktarn skrev:
De kan ju snickra ett enkelt sol- och vindskydd som försommarprojekt. Om de säljer björkveden så blir det en del pengar till inköp av materialSlottsbäcksväktarn skrev:Ja, jag har läst var TS har skrivit och förstår det fullt ut. Lite oklart hur mycket skugga som hade blivit kvar med tanke på att resten av skogen tagits bort . men det får vi aldrig veta. Det är ju egentligen betydligt mer än 20 träd som försvunnit.
Jag antar att det är rätt svårt att beräkna ett ekonomiskt värde av den skillnaden i skuggning.
Jag menar, träden är borta, det kan inte på kort sikt göras ogjort. Avverkningen var av allt att döma ett misstag. (Jag har fått träd nedtagna på min tomt av misstag - jag tackade för det då jag annars hade behövt ta ner dem själv - men det viste inte vandalen).Det är utifrån de premisserna man får bedöma en eventuell ersättning. Man kommer inte att kunna få det som man lyckas fantisera ihop som den absolut maximala "kostnaden" om man verkligen tänjer på alla parametrar.
Så, vad tycker du är värdet av skuggan på just den här platsen?
Men som sagt hundra gånger ovan - grannen måste ges förstatjing att föreslå lösning. Han har gjort ett misstag och måste få chans att äga problemet. Det är respektfullt.
Det bästa är kanske att grannen får bygga skydden.S Sir Duke skrev:De kan ju snickra ett enkelt sol- och vindskydd som försommarprojekt. Om de säljer björkveden så blir det en del pengar till inköp av material
Men som sagt hundra gånger ovan - grannen måste ges förstatjing att föreslå lösning. Han har gjort ett misstag och måste få chans att äga problemet. Det är respektfullt.
Fast där har du fel. Det hade utgjort full skugga för mina djur om mina granar, björkar och mitt sly hade fått stå kvar. Nu är det lämnat 2 björkar varav den ena är skadad.Slottsbäcksväktarn skrev:Den lilla remsa som sågats ner förefaller inte direkt som ett skogsskifte - annat än (för den olycksalige banemannen) för grannen. Jag kan ha missförstått men jag har fått intrycket att all grannens skog som gränsar till TS har tagits ned; vilket, om TS träd fått stå kvar, skulle ha resulterat i en remsa med träd som inte skulle ha utgjort speciellt mycket skydd och som inte skulle ha något egentligt värde.
Då kommer du behöva en vind och regnskyddad ligghall, det svåra år väl att få grannen att bekosta denna byggnad!M Marrebarre1 skrev:Du behöver inte oroa dig för eventuell mjäkighet här! Jag har inga som helst problem att bli oense med någon granne om det krävs.
Den här situationen är dock inte ett sådant tillfälle eftersom skadan redan är skedd, plus att det inte går att få tillbaka oavsett om jag skulle ställa till med hus i helvetet. Så nu kommer jag avvakta till löven slått ut och därefter får man ju ta ställning till om skuggan är tillräcklig eller ej, förutom veden då.
Är den betydande kommer jag få agera på något vis eftersom det är djurplågeri att ha djur på bete utan tillgång till skugga eller skydd.
Om din granne har sjuka hästar så måste grannen se till att inte andra hästar blir smittade. Grannen kan inte bara släppa ut dem och kräva åtgärder från din sida.M Marrebarre1 skrev:Jag kan inte flytta upp ngt staket för där ska grannens hästar gå och jag vill inte ha dom för nära. I somras hade dom allvarlig smitta så jag kunde inte använda mitt bete som det var tänkt så jag fick köpa massa hö till 10 hästar istället och ha dom i vinterhagarna.
Nu får dom väl inte någon smitta så igen men jag vill inte lämna det upp till någon annan utan den kontrollen vill jag själv ha.
Byggnadsvårdare
· Märsta
· 23 inlägg
HejM Marrebarre1 skrev:Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.
Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.
Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Jag har en jag känner som av "misstag" tog ner 4 tallar på grannens tom, böterna blev 100000!/träd. Plus att han registrerades i straffregistrett.
Att ta ner utan tillåtelse ä ju inte bra.
Vi har av misstag tagit ner träd i Sigtuna där tomtgränsen var svår att se. Detta gjorde vi upp med damen över en kopp kaffe.
Hon så ej träden från sitt hus.
Att komma överens med grannen alltid bäst. Men tänk på att granne får ej ta för givet att detta är okej.
Häls
Lage
Hej. Läs hos Svenska Trädföreningen samt om "Alnarpsmodellen" som beskriver hur man räknar ut värdet på träd. Alnarpsmodellen är framtagen vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp. Modellen är välkänd inom arbete med träd.M Marrebarre1 skrev:Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.
Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.
Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?