Byggahus.se

Grannen har sågat ner träd på vår tomt

59k läst  127 svar

1. Björn Johnsson
    Medlem Nivå 1
    Vi flyttade utomlands och jag kom tillbaka efter 1 1/2 år. Vi hade då hyrt ut huset. När jag kom tillbaka upptäckte jag att flera stora träd var ner sågade. Jag misstänkte grannen eftersom det var relativt nyinflyttade grannar. Jag knackade på och hälsade på de nya grannarna (nya för mig). Det var en ing kille och han förklarade att hans moster köpt huset och han bara bor. Ja och sedan frågade jag honom om dom hade hugt ner lite träd där borta så peckade mot där dom en gång stod. Ja, sa han, vi har tagit ner lite gamla träd där. Jo men, sa jag dom stod på min tomt. Oj då sa han. Ja så sa jag till honom att be hans moster kontakta mig. Men mu har det gått flera veckor och ingen moster som knackar på. Så nu undrar jag vad man ska göra. Det är väl inte lagligt att såga ner träd på annans tomt?

2. G
    Medlem Nivå 2
    Nej, inte lagligt, och på grund av svårigheten att ersätta stora träd kan det i vissa fall bli mycket, MYCKET dyrt för den som gjort det. Men en bra början är att ha bevis på vem som faktiskt gjort det. Spela in konversationer, och så vidare.

3. T
    Medlem Nivå 10
    Att fälla annans träd, så kallat baggböleri, är olagligt, och ersättningen ligger normalt på en nivå som motsvarar att ersätta trädet med ett träd av samma art, storlek, och ålder. Det kan bli dyrt, väldigt dyrt. Dyrt nog för att kvadda deras ekonomi för resten av livet, om det är stora träd, speciellt om det är ekar eller andra speciella träd.

4. M
    Medlem · Nivå 9
    Nu känner jag att jag måste in och vara lite historisk pettimeter. Men att olovandes hugga ner någon annans träd är inte Baggböleri. Begreppet uppstod när de uppväxande stora skogsbolagen lurade av skogsbönder deras skog med tveksamma metoder. Gärna genom att bjuda på frikostigt med alkohol. Dvs de tog inte skogen utan lov utan genom bedrägligt beteende. :cool:

Namnet kommer från en by utanför Umeå som heter just Baggböle.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Ställ krav på ersättning.
    Om du itne får kontakt med dem. Polisanmälan. Egenmäktigt förfarande.

Vill du ha hjälp att sätta skadeståndsyrkandet kan du med fördel använda rättshjälpen i hemförsäkringen som står för en del av dina advokatkostnader.

Som nämns tidigare i tråden ersätts träd med kostnaden att återställa till samma typ och storlek av träd som växte där tidigare.

6. Björn Johnsson
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. Då blir det polisanmälan om inte de inte vill prata med mig. Efter polis anmälan, oss det blir så, ska man prata med försäkringsbolaget eller advokat?

7. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Att beräkna skadestånd mha ersättningsvärdet av trädet kallas för Alnarpsmetoden (efter lantbruksuniversitet där)
    Den används flitigt i rättegångar. Problemet är dock att metoden inte funkar för riktigt stora träd. De kan man rent praktiskt inte ersätta. För dessa träd används då inte heller den beräkningsmetoden.

8. T
    Medlem · Nivå 9
    Ojdå.
    Om du inte känner sig på elakt humör kanske du borde kontakta grabben som bor där och säga att läget är ganska allvarligt och att hon snarast måste kontakta.
    Vad var det för träd som sågades ner?
    Är du kränkt för att dom inkräktade och gjorde detta brott och skulle kunna vara en låt gå om dom hade bemött dig bättre?
    Eller hade träden en viktigt betydelse.
    Oavsett vad jag hört liknande om olovlig fällning av träd så kommer det stå dom dyrt om du drar det hela vägen och det kommer fram bevisligen som gjort brottet

9. R
    Medlem · Nivå 7
    Hur vet TS att inte hyresgästen sågat ner träden och tagit virket/veden?

Är det uppstädat på tomten?

Jag tror det blir svårt att leda i bevis utan erkännande. Skadestånd torde bli följden.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Eller så frågade grannen hyresgästen och trodde han var fastighetsägare

11. ZNK
    Medlem Nivå 5
    .... läs TS första inlägg

12. R
    Medlem · Nivå 7
    En inte orimlig förklaring, varför då även hyresgästen får ta del av skadeståndskravet.

Jag ifrågasätter inte TS utsagor, men det är inte mig TS skall övertyga utan en skiljedomare.

Att ett positivt utfall för TS räkning kan ge stora skadestånd är nog inte så mycket att fundera över.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Det som är lite krångligt är vem som har sågat ned träden. Vem är "vi" som har sågat ned träden. Har fastighetsägaren "moster" ens varit med och sågat ned träden? Annars är det vara att gå på de unga hyresgästerna direkt.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 8
    Tror faktiskt att grannen inte har en aning om att det är ett allvarligt brott som dessutom kan bli rejält kostsamt. Typ "vadå? Det är ju bara ett träd"

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 7
    Ja du, kanske för att grannen erkände att han sågade ner trädet!