87 036 läst ·
204 svar
87k läst
204 svar
Grannen har jättelik studsmatta på tomten ...
Detta inlägg skapade verkligen debatt! Har läst alla svar och kommentarer - lider med TS och förstår hans dilemma. Lagligt sett så KAN du komma tillrätta
med detta via miljönämnden - då du verkar ha tömt ut alla andra alternativ som finns.
Jag är själv småbarnsförälder och vet hur mycket barn kan låta - samt att vissa barn är "ljudligare" än andra.
Jag hade nog först sett till att spela in en 4-5 kvällar då de håller på - detta för att få bevis på att det inte är "en gång" bland alla som det låter.
Sedan hade jag gått över till grannen och bett honom samla ihop hela familjen, om de sedan träffas hemma hos dig eller grannen spelar ingen roll.
Börja sedan med att spela upp störningarna i rätt nivå så det blir samma volym som i trädgården. Låta dem lyssna en stund så det sjunker in.
Efter detta prata i lugn och ro och förklara hur pass mycket det stör dig och
din sambo
Se om ni tillsammans kan hitta en lösning, barnen är ibland bättre på att hitta lösningen än vuxna och tänker ibland bättre utan att det går "prestige" i situationen. Kanske kan man lösa det utan att flytta på mattan, kanske går det att flytta den till ett annat ställe. Eftersom barnens beteende är problemet så måste man involvera dem också i lösningen.
/Göran
med detta via miljönämnden - då du verkar ha tömt ut alla andra alternativ som finns.
Jag är själv småbarnsförälder och vet hur mycket barn kan låta - samt att vissa barn är "ljudligare" än andra.
Jag hade nog först sett till att spela in en 4-5 kvällar då de håller på - detta för att få bevis på att det inte är "en gång" bland alla som det låter.
Sedan hade jag gått över till grannen och bett honom samla ihop hela familjen, om de sedan träffas hemma hos dig eller grannen spelar ingen roll.
Börja sedan med att spela upp störningarna i rätt nivå så det blir samma volym som i trädgården. Låta dem lyssna en stund så det sjunker in.
Efter detta prata i lugn och ro och förklara hur pass mycket det stör dig och
din sambo
Se om ni tillsammans kan hitta en lösning, barnen är ibland bättre på att hitta lösningen än vuxna och tänker ibland bättre utan att det går "prestige" i situationen. Kanske kan man lösa det utan att flytta på mattan, kanske går det att flytta den till ett annat ställe. Eftersom barnens beteende är problemet så måste man involvera dem också i lösningen.
/Göran
Redigerat:
Hämdaktioner funkar aldrig så glöm det. Prata med den kvinnliga delen av den familjen istället. Kvinnor är oftast klart bättre på hänsyn och om hon får veta hur ni känner så ser hon till att mattan flyttas.
Marilyn
Jamen man får väl anse att frågan har besvarats.
1
Om man har uttömt alla till buds stående diplomatiska medel med grannen.
Alltså när man har pratat med mannen, frun, barnen och alla andra tänkbara och otänkbara släktingar. När man har pratat, bönat och bett och det fortfarande inte hjälper.
Då
2
Anmäler man det till miljönämnden i kommunen, och kommer då, sannolikt att få en lösning på problemet inom en mycket kort tidsrymd.
eller/ och
3
polisanmälan för t.ex. störande av (allmän) ordning
- Alla andra råd som t.ex. att man skall flytta ut i skogen eller "gilla läget" är både löjliga och direkt oförskämda, mot människor som upplever detta som ett stort problem.
Naturligtvis skall man även lämna alla förslag om hämndaktioner och annat jävelskap därhän.
Då hämndaktioner inte är konstruktiva och inte leder till en förbättring av situationen, vilket får antas vara det primära målet.
Och som jag har sagt förr, man skall naturligtvis inte förnedra sig, gentemot grannen.
När man själv anser att man har gjort allt man kan, diplomatiskt, då går man vidare till steg 2.
Jamen man får väl anse att frågan har besvarats.
1
Om man har uttömt alla till buds stående diplomatiska medel med grannen.
Alltså när man har pratat med mannen, frun, barnen och alla andra tänkbara och otänkbara släktingar. När man har pratat, bönat och bett och det fortfarande inte hjälper.
Då
2
Anmäler man det till miljönämnden i kommunen, och kommer då, sannolikt att få en lösning på problemet inom en mycket kort tidsrymd.
eller/ och
3
polisanmälan för t.ex. störande av (allmän) ordning
- Alla andra råd som t.ex. att man skall flytta ut i skogen eller "gilla läget" är både löjliga och direkt oförskämda, mot människor som upplever detta som ett stort problem.
Naturligtvis skall man även lämna alla förslag om hämndaktioner och annat jävelskap därhän.
Då hämndaktioner inte är konstruktiva och inte leder till en förbättring av situationen, vilket får antas vara det primära målet.
Och som jag har sagt förr, man skall naturligtvis inte förnedra sig, gentemot grannen.
När man själv anser att man har gjort allt man kan, diplomatiskt, då går man vidare till steg 2.
Redigerat:
Hej
Jag har den ultimata lösningen som löser problemet men tyvärr kommer inte lösningen att fungera förrän nästa sommar. Den har en tillverkningstid på ca 9 mån.
Skaffa ett eget barn så skall du se att du får helt andra referensramar.
Då kan till och med skitblöjor bli nästan roliga att byta. Konstigt men helt sant, jag blev själv förvånad över hur allt med barn helt plötsligt kunde blir mysigt eller roligt.
Stalltips skaffa barn så ser du med helt andra ögon på studsmattan.
Trevlig sommar.d^_^b
Jag har den ultimata lösningen som löser problemet men tyvärr kommer inte lösningen att fungera förrän nästa sommar. Den har en tillverkningstid på ca 9 mån.
Skaffa ett eget barn så skall du se att du får helt andra referensramar.
Då kan till och med skitblöjor bli nästan roliga att byta. Konstigt men helt sant, jag blev själv förvånad över hur allt med barn helt plötsligt kunde blir mysigt eller roligt.
Stalltips skaffa barn så ser du med helt andra ögon på studsmattan.
Trevlig sommar.d^_^b
Håller med sign Jimcar: Skaffa barn. Då kommer du rätt snabbt att se hur mycket din likgiltighet för andra ökar och ditt egenintresse får ofantliga mått. Man skiter i andra och man använder sin barnvagn som VIP-kort för att komma före alla andra i kön. Man fyller fiket med så många barnvagnar att ingen annan kommer in... ja ni känner igen det! Skaffa barn och låt resten av världen ta ansvar för det som händer och sker runtomkring er. Har ni någon gång flugit och sett barnfamiljer praktisera ansvartagande så förstår ni precis vad jag menar.
Finja stilhus skrev:Håller med sign Jimcar: Skaffa barn. Då kommer du rätt snabbt att se hur mycket din likgiltighet för andra ökar och ditt egenintresse får ofantliga mått. Man skiter i andra och man använder sin barnvagn som VIP-kort för att komma före alla andra i kön. Man fyller fiket med så många barnvagnar att ingen annan kommer in... ja ni känner igen det! Skaffa barn och låt resten av världen ta ansvar för det som händer och sker runtomkring er. Har ni någon gång flugit och sett barnfamiljer praktisera ansvartagande så förstår ni precis vad jag menar.
Strålande inlägg.
Off topic men ändå, strålande.
Det är precis vad det är frågan om.
Det är aldrig barnens fel, utan föräldrarnas.
Frågan är bara vad man skall säga till människor som,
inte kan få barn,
eller vill ha barn,
eller äldre som har utflugna barn,
och som bara vill utnyttja sin lagstadgade rätt till lugn och ro????
Som jag har skrivit tidigare.
Världen kretsar faktiskt inte runt småbarnsföräldrar.
Fakta enligt SCB
I åldersgruppen 16-84 år finns det i Sverige 7 102 000 personer
av dessa är 2 139 000 föräldrar till barn 0- 18 år
emedan 4 964 000 är antingen barnlösa, vuxna med utflugna barn eller pensionärer.
Vilket ger
att 30% av befolkningen menar att resterande 70% skall anpassa sig efter dem och deras idéer och nycker.
Inte precis demokrati.
Och som sagt det är inget stordåd man har utfört för att man har lyckats producera ett barn.
Ehuru söta de små liven än är.
Det har faktiskt gjorts förr genom historien
Just för att det finns ansvarslösa människor i världen, så finns Svensk Lag för att hålla dem i schack och tillförsäkra alla andra sin rätt.
Jag får nog i rättvisans namn, då säga att naturligtvis är det en minoritet av småbarnsföräldrarna som inte kan bete sig som folk, de allra flesta är naturligtvis helt normala med normala värderingar. och helt normal inställning till hur man umgås med sina medmänniskor.
Problemet är bara att det är minoriteten som syns och hörs mest.
Redigerat:
tycker ceres gav lite perspektiv på det här, bra med lite statistik ibland.
här har vi flera grannar i rad med småbarn och stora studsmattor, alla placerade mitt på respektive tomter. spanar man vidare så verkar många i grannområdena göra likadant, dvs de visar hänsyn (eller också har de inte kommit på att det finns andra alternativ)
tråkigt när man inte kan visa varandra såpass respekt, att göra något obetänkt är ju en sak, men får man något påpekat för sig borde man väl kunna lyssna o ta till sig?
det är ett oerhört privilegium att bo i eget hus, varför inte göra det så bra som möjligt även för andra som offrat mycket för att just kunna få lite större rörelsefrihet och mera lugn o ro jämfört med ex. att bo i lägenhet.
att lösa problemet med respektlösa grannar är inte lätt men att anlägga moteld tror jag inte ett dugg på, måste gå att resonera på nåt sätt?
Kjell G
här har vi flera grannar i rad med småbarn och stora studsmattor, alla placerade mitt på respektive tomter. spanar man vidare så verkar många i grannområdena göra likadant, dvs de visar hänsyn (eller också har de inte kommit på att det finns andra alternativ)
tråkigt när man inte kan visa varandra såpass respekt, att göra något obetänkt är ju en sak, men får man något påpekat för sig borde man väl kunna lyssna o ta till sig?
det är ett oerhört privilegium att bo i eget hus, varför inte göra det så bra som möjligt även för andra som offrat mycket för att just kunna få lite större rörelsefrihet och mera lugn o ro jämfört med ex. att bo i lägenhet.
att lösa problemet med respektlösa grannar är inte lätt men att anlägga moteld tror jag inte ett dugg på, måste gå att resonera på nåt sätt?
Kjell G
Tycker uppriktigt sagt mycket synd om er. Som läkare kan jag upplysa om att skaderisken är mycket hög i sb med studsmattehoppning. På de vanligaste typerna är det heller inte tillåtet att hoppa flera barn samtidigt. Det är skrämmande hur känsligt ämnet studsmatta är. Verkar som om föräldrarna är överlyckliga att barnen lämnat datorn/tv och då släpper man på all form av kontroll och säkerhet avseende studsmattan.
Självklart så har barn rätt att stoja och leka, vilket du också påpekat. Akut Lumbagos inlägg är ju rent oförskämt.
Försök att resonera med föräldrarna och hänvisa till säkerheten och de regler som finns för studsmattor så blir det lugnare. Barn skall ALDRIG hoppa studsa utan föräldrars övervakning!
Självklart så har barn rätt att stoja och leka, vilket du också påpekat. Akut Lumbagos inlägg är ju rent oförskämt.
Försök att resonera med föräldrarna och hänvisa till säkerheten och de regler som finns för studsmattor så blir det lugnare. Barn skall ALDRIG hoppa studsa utan föräldrars övervakning!
ceres skrev:
Lagstadgade rätt till lugn och ro??? Bhaaa
HAHA det här är ju en rätt komisk diskussion... Egentligen borde man inte ge sig in i den eftersom så många andra har gjort det, men jag kan inte låta bli ;-p
Min syn är att ingen av dem som tycker att barnen skall vara tysta har själva varit barn! Klart som korvspat att barnen skall få hoppa studsmatta och ha kul. Klarar man inte av det bör man inte bo i ett villaområde.
Angående placeringen av studsmattan så kan det väll inte vara så att den del av tomten som gränsar till grannen är fredad zoon. Är det så att grannen är extra känslig så får nog grannen ta och flytta sig och göra sin "fredade zoon" lite större :-D
Vi lever i ett samhälle där man måste visa hänsyn till människor runt omkring sig så skall självfallet barnen lära sig att inte skrika för högt etc. Men samtidigt måste också omvärlden låta barn vara just barn. Det finns inget som heter "laglig rätt" i att slippa höra lite tjo och tjim!
Pffff
Hos oss har grannarna också ställt upp en jättelik studsmatta precis vid tomtgränsen. Jag störs mest av att den är så ful. Vi bor i en backe och deras hus ligger över vårt så det blir väldigt påtagligt hos oss.
Om de skulle hoppa när jag vill vara ifred brukar jag sitta och titta på dem. Inget annat. Då brukar de sluta och jag får sitta kvar i lugn och ro
Jag har nog en riktigt elak blick 
Om de skulle hoppa när jag vill vara ifred brukar jag sitta och titta på dem. Inget annat. Då brukar de sluta och jag får sitta kvar i lugn och ro
Det där är helt fel. Miljöbalken är inte så noga med vem som var där först, det är därför tex Trafikverket bekostar nya fönster mot buller.ceres skrev:Nu är det ju på det lilla viset att om man flyttar ut på landet bredvid en kohage.
Eller för den delen köper hus granne med Arlanda, en järnväg, motorväg eller för den delen en lägenhet på Avenyen i Göteborg så har man INGA lagliga möjligheter att göra något åt eventuellt störande ljud. Eller lukt från kohagen.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Ännu en jätte tråd om studsmattor som i princip inte leder någonstans.
För att samman fatta det hela.
Det går ev att få tvinga dom juridiskt att flytta studsmattan men innan det går så långt med överklagande och allt annan som hör till har barnen växt från studsmattan och problemet har sas löst sig av sig själv.
Då blir det mopeder i stället som väsnas.
Allternativen som finns är.
Gilla läget
Skaffa egna barn och då lovar jag att det känns mindre störade med en studsmatta än gällt barn skrik kl 3 på natten
Flytta ut i skogen.
Bor man i ett villa kvarter får man finna sig i att grannarnas barn låter.
Känns som det är dags att låsa tråden för den tillför inget mer.
För att samman fatta det hela.
Det går ev att få tvinga dom juridiskt att flytta studsmattan men innan det går så långt med överklagande och allt annan som hör till har barnen växt från studsmattan och problemet har sas löst sig av sig själv.
Då blir det mopeder i stället som väsnas.
Allternativen som finns är.
Gilla läget
Skaffa egna barn och då lovar jag att det känns mindre störade med en studsmatta än gällt barn skrik kl 3 på natten
Flytta ut i skogen.
Bor man i ett villa kvarter får man finna sig i att grannarnas barn låter.
Känns som det är dags att låsa tråden för den tillför inget mer.