denniso, du förutsätter att grannen låter studsmattan stå kvar på samma ställe. Varför skulle han göra det, när han har 1500 kvadrat tomt till sitt förfogande?
Men man kan tänka sig många strategier... köpa en Wii till grannbarnen t.ex... :)

Nej nej! Jag håller helt med alla som anser att man inte skall börja hitta på sattyg 'för att få dem att förstå'. Av erfarenhet BER jag dig säga precis som det är. Nonchalerar han dig bara och kommer med ursäkter så har du inte varit tillräckligt tydlig. En del människor kan läsa av minsta lilla vink om att det är något som inte står rätt till och andra människor behöver man vara övertydlig med. Prova att gradvis vara tydligare och tydligare, men försök få det överstökat tillräckligt fort för att han inte skall uppleva dig som jobbig och irriterande, för då kan det ju eventuellt sluta med att den får stå kvar, bara för att...

Om mattan verkligen inte kan flyttas så tycker jag att du kan försöka rådgöra med honom om en bra lösning. Det kan vara allt ifrån någon stor och tät växtlighet till friggebod, växthus eller vad som helst. Du kan ju faktiskt lite halvt skämtsamt säga att det vore tråkigt om du måste bygga ett "farligt" staket (och hinta mot andra grannens staket) för att få den en bit ifrån tomtgränsen.

Att föreslå att trådskaparen skall flytta tycker jag inte tillför något alls. Trådskaparen vet garanterat att om han flyttar till en grotta långt ifrån civilisationen så kommer han slippa studsmattor och högljudda barn. Det är för att hitta någon smidig och enkel lösning som han tar upp problemet här.

Jag tycker att man skall vara HELT öppen med sina grannar eftersom man kommer längst med det. Man ska inte godkänna byggen, låna ut gräsklipparen osv osv bara för att kunna skörda gentjänster längre fram -det ska man göra för att man vill göra det, annars ska man avstå. Börjar man jävlas med sina grannar så är risken mycket stor att det urartar ganska fort och det är förmodligen betydligt värre än att höra barnens stoj i hoppmattan.

janm skrev:
Nej syftet är inte att någon ska skada sig, syftet är att få grannen att flytta studsmattan. Stenarna är ett pedagogiskt hjälpmedel.
Och om nu TS följer ditt råd (Själv räknar jag med att TS har bättre förnuft än så.) och grannens barn gör illa sig på stenarna. Det spelar ingen roll att grannen inte flyttat på studsmattan.

Står du janm för ditt förslag i det läget?
Skulle TS ärligt kunna säga att syftet med stenarna var ett pedagogiskt hjälpmedel?

Alltså du argumenterar och försöker få ditt förslag låta vettigt. Det måste jag säga att jag delvis håller med postaren som bad dig söka hjälp. Om inte söka hjälp, rannsaka dig själv.

Förslaget med staketet tidigare i tråden var för övrigt inte bättre, inte med motiveringen bakom det.

Man kan leta upp psykologi forum och ställa frågan där. Undrar vad experterna skulle ge för förslag. Deras syn på barn och barnens uppträdande.
Eller ringa familjerådbyrån och boka tid där.
Konflikter med grannar och överhuvudtaget konflikter är inte bra för förhållanden.
Men detta kan sluta illa. Det socialla är inget att leka med...
Det har hänt omhändertaganden bara pga att föräldrar är överviktiga...

Vår granne lät studsmattan stå i blåsten, oförankrad i marken. Vi sa till 8 gånger att risken finns att den blåser rakt in på oss. Han brydde sig inte. Vinden tog tag i matten och den slog i cykelbanan mellan våra hus med ett brak. Därfter ställdes den tillbaka utan att förankras, vi sa åter till men inget hände. Sedan dess har familjen inte hälsat på oss och vi bryr oss inte eftersom vi inte anser oss vilja ha en slags grannsämja med en granne som är så likgiltig. Därefter har vi fått veta att man snackat skit om oss. Deras ungar hälsar inte heller på oss och utfrysningen blev total. Dessa rara ärtor till moderna likgiltiga barnfamiljer... Stackars ungar med sådana föräldrar!

charta77, denna omsorg om min mentala hälsa är en smula rörande... särskilt med tanke på ditt namn, i östblocket var det vanligt att folk som tyckte annorlunda förklarades vara "psykiskt sjuka".
För att svara på din fråga: nej, naturligtvis är det inte värt att någon skadar sig för att folk ska kunna fika i lugn och ro.
Min poäng, som uppenbarligen försvann i stenröset, är att med vissa människor spelar det ingen roll hur tydlig man är och hur mycket man pratar. Vill man komma nån vart med dom får man försöka se till att det man vill är i deras intresse.

Totte_S
Tråden verkar ligga i fel forumdel, det är inte många juridiskt grundade råd som avhandlas utan mer om vem som har mest rätt i sitt tyckande.
Den borde kanske sorteras in under forumdelen övriga diskussioner bland "kattpiss i sandlådan" etc...Eller under VVS för det snackas så mycket skit...

ha ha.... ilandsproblem.....

men tråden är i rätt forum för sådana här problem är inte helt ovanliga. Borde vara förbjudet att placera en studsmatta intill tomtgränsen. Man ska inte få göra någonting alldeles intill tomgränsen utan att fråga grannen. En Friggebod får ju inte stå närmare tomtgränsen än 4,5 meter eller vad det nu är - och en sådan är både tyst och stilla... Något är fel i lagstiftningen.. Rätt forum men trist och svårt problem.

vagalera
denniso skrev:
Går man ut på stan får man acceptera att man träffar folk.
Åker man bil på allmän väg får man räkna med medtrafikanter.

Bor man i tätbebyggt område får man räkna med att få grannar. Grannar är människor. Människor kan få barn. Barn leker.

Tycker man inte om människor får man dra sig undan. I skogen bor inte många människor. Där finns heller inte så många studsmattor. Hur svårt kan det vara?
Sen är det väl också så att kommer man in på forum och ber om råd så träffar man på idioter med....

Om vi människor ska kunna leva något så när friktionsfritt med varandra, på stan eller hemma tillsammans med våra grannar och närstående - måste vi lära oss och våra barn att visa varandra hänsyn och respekt...
Jag vill med detta bara stärka det unga paret som har en så oborstad och hänsynslös granne.
Men en sådan här konflikt kan komma att förgifta ert liv om ni inte lyckas hantera den på rätt sätt. Genom hämndaktioner går man inte segrande ur några strider. Det bästa är om ni kan hitta ett riktigt genomtänkt och klokt sätt att hantera situationen. I första hand genom att prata med grannen i andra hand, om samtalet inte leder någon vart, fundera över hur ni kan bäst skydda er från det intrång ni är utsatta för.

Redigerat:
Något jag INTE kan föstå i vissa svar i denna tråd, även andra trådar är att man ska GILLA LÄGET om man tex har en granne med höjljuda (SKRIKANDE) barn eller på något annat sätt "störande" granne.
Om man nu kommenterar detta, får man konsekvent till svar, att man gnäller, stör inte granfriden, gå över med kaffe eller något annat liknande svar.
MEN det jag känner är, jag har ju också KÖPT min tomt, stor som liten, varför ska inte ÄVEN jag kunna ha en SMULA lugn och ro.
Jag älska att såga, snickra och har några snickerimaskiner som låter något förjäkla högt, kan stå och såga eller hyvla upp till en hel dag.
För att SKONA mina grannar och att VISA HÄNSYN till dem har jag mina maskiner i mitt garage och när jag låter, stänger jag min dörr. För jag anser att dom inte ska störas av min hubby och mitt stora nöje.
Även jag har små barn, och barn låter. Men vad är det för fel att be/säga åt sina barn dämpa sig lite när ljudnivån blir för hög.
Inget i min mening, kan dra en parallell, min minsta är kvar på dagis och ibland märker man när man kommer och hämtar där att dagen har varit lite stökigare än vanligt, personalen kanske säger något om att idag har det varit mycket skrik, inte svara jag dom då "gilla läget, barn låter" det är dom fullt medvetna om. Men dom försöker få barnen att sänka sin ljudnivå några decibel, är det fel, inte i min mening.
Skulle du acceptera att din arbetskollega sitter i fikarummet och skriker rätt ut? Skulle inte tro det!
Det jag vill försöka få fram är att OM vi ALLA försöker att visa varandra HÄNSYN åt bägge hållen, ber våra barn att dämpa sig lite, ställer sig i garaget och sågar (om det finns möjlighet), inte klipper gräset med motorklipparen utan ljuddämpare kl 0600 en söndagsmorgon som exempel. Så blir det mycket trevligare, men ALLA måste hjälpa till.

Har du pratat med frun?
Om inte så kan det ibland funka. Många män har den svaga punkten där. Frun brukar kunna hantera honom på ett annat sätt.

Ärlighet varar längst!
Säg till grannen på skarpen så att ni kan få det ur världen. Så dumt med tjuriga grannar som klipper gräset för att djävlas när det räckt med att säga till. Smöra inte utan säg till. Ha skinn på näsan, Skit i det juridiska än så länge. Våra grannar byggde en koja i ett träd...fem meter från vårt sovrumsfönster med bra insikt också! :) Men det va så snälla pojkar så det gjorde inget.

Givetvis rekommenderar jag, precis som de flesta andra i tråden att försöka föra en dialog med grannen. Inte bara två gånger utan många fler, och även försöka med frun för att se om det ger mer effekt.
Du kanske t.o.m kan erbjuda dig att hjälpa honom flytta den till andra sidan tomten.
Men när ingenting längre fungerar, så kan det vara värt att prova lite moteld innan ni kastar in handduken och flyttar.

Jag läste någonstans att i England har de haft problem med ungdomsgäng som hänger i Gallerior och för att få bukt med det problemet så har de använt två effektiva metoder som du kanske kan anamma;

1. Spela klassisk musik, barn tenderar att inte tycka det är så mysigt att lyssna på och deras hoppande kanske avtar eller de ber pappa flytta studsmattan. Finns ju dock en risk att de överröstar musiken och inte störs av den.
2. Ultrahöga ljud som vi vuxna inte hör, helt oskadliga för barn men irriterande. När de blir för störande, sätt på högtalaren med det ljudet riktat mot studsmattan och de bör gå därifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.