Rebeckaf skrev:
Lite kött på bene kanske:
[länk]
[länk]

det där var helt sjukt, studsmattan stod på en uteplats/altan i en lägenhetslänga.
den stod på staket och hade sen ca 1m till husvägg och max 2m till grannplättarna...
föräldrarna var oftast på den gemensamma gräsplätten på andra sidan av längan vilket hjälpte till att hålla ljudnivån hög

studsmattan är borta nu, men riktigt hur det gick till vet jag inte - men om det inte gick att tvinga bort den för dem (utan de tog bort den "frivilligt") - ja då är det kört för alla andra grannar med...

har som tur är flyttat från det området nu...

Oftast tycker jag att man får tåla sånt i en viss mån när man bor tätbebyggt att det kan bli lite högljutt ibland, men i detta fall är det ju inga Stockholmstomter på 300 kvm utan en stor gräsmatta på 1500 kvm med bra alternativ att flytta studsmattan så då får du lite mer medkänsla från mig iaf Henrik.

Funderar på hur gamla barnen är som hoppar, tänkte om de är runt 10 år så går det kanske att förklara för de hur störande det är så de kanske övertalar föräldrarna att det är läge att flytta skiten.
Nu menar jag inte hotfullt utan bara en konversation och kanske att några kompisar hoppar och man leder in ena barnet så den får uppleva hur det låter, detta kan man ju även göra med föräldrarna kanske.

W
kamilenski skrev:
TS blir tvungen att flytta om han följer dina råd...
Varför skulle han det?

Wester skrev:
Varför skulle han det?
Dom andra grannarna skulle inte palla för oljudet från typ en siren...

Barn+Siren+atom bomb?

Instämmer helt, hur kan man köpa en ynklig liten hoppackad tomt på 1500m2 med grannar om man inte kan stå ut med sådant?
Finns massor med tomter på 50 000m2+ så köp en sådan tomt och placera huset i mitten av den och gärna en tomt med tätvuxen urskog så ska ni se att inga hoppande grannar stör er! d^_^b

AkutLumbago skrev:
Lösningen på problemet är att du flyttar från det tätbebyggda villaområdet till någonstans där du inte störs utav att barn leker.
För tyvärr är de ju så att barn har rätt att leka och stoja. Någon idiot har stiftat lagar som förbjuder folk från att hindra barn utveckla deras sinnen såsom de gör när de leker och stimmar med andra barn.
Lagstiftaren har enkelt struntat i att det finns folk som bosätter sig bland andra människor fast de inte vill höra barnaskrik, framförallt inte när de sitter med sin baginbox och vill bli smålurviga med sin fru samtidigt som de flyter iväg in i melankoli.

Helt enkelt, flytta eller finn dig i att barn låter.

AkutLumbago skrev:
Lösningen på problemet är att du flyttar från det tätbebyggda villaområdet till någonstans där du inte störs utav att barn leker.
För tyvärr är de ju så att barn har rätt att leka och stoja. Någon idiot har stiftat lagar som förbjuder folk från att hindra barn utveckla deras sinnen såsom de gör när de leker och stimmar med andra barn.
Lagstiftaren har enkelt struntat i att det finns folk som bosätter sig bland andra människor fast de inte vill höra barnaskrik, framförallt inte när de sitter med sin baginbox och vill bli smålurviga med sin fru samtidigt som de flyter iväg in i melankoli.

Helt enkelt, flytta eller finn dig i att barn låter.
Trådskaparen klagar inte på att barn leker eller stojar. De flesta som bosätter sig i ett villaområde accepterar nog både grannar och deras barn. De flesta har väl också en viss förmåga att visa hänsyn till grannar...tro det eller ej, även om man bor i villaområde, har faktiskt hört talas om att folk som bor i lägenhet kan visa hänsyn till grannar också.

Göran.W
Barn skrik hör väl till i ett villa kvater men som granne får man väl för tusan använda sunt förnuft och se till att barnen inte stör mer än nödvändigt.
Studsmattor är farligare än trafiken enl ny studie.
Det är 2,2ggr större risk att skada sig på en studsmatta än i en bil krasch.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/studsmatta-farligare-an-trafiken_199211.svd
http://www.alltombarn.se/aktuellt/5-000-barn-skadas-i-olyckor-med-studsmattor-varje-ar-1.11286
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6049/LKT0706s421_423.pdf
Kan vara intresant läsning för din granne.

Jag har själv studsmatta och vet hur det kan låta och av den anledningen står den så långt från grannen det går.
Barnens pool stod iof i tomt gränsen förra året för jag hann inte få färdigt platsen där den skulle stå men det var bara för grannen att skicka upp barnen om dom störde och det viste barnen så det blev inte så livat när han var hemma dom tom kollade om han var hemma innan badet.
Nu står jag och tittar på 12 ton stenmjöl på andra sidan huset där poolen ska stå framöver.

Där poolen stod ställde jag en gungställning istället som anväds max 1-2 timmar i veckan och den är in fettad så den inte gnislar.

Jag lider med TS, har exakt samma problem, men även att pappan i denna familj också är ute och hoppar, samt att han låter lika mycket som ungarna.
Tyvärr så har jag ett hus emellan oss.
Droppen tycker jag är när jag då även har ett uterum, denna gång med stängda fönster, dock öppen dörr till uterummet, tittar på tv, och undrar vad det är för ljud som stör...
Då är det ungen som gallskriker rätt ut, när den hoppar, SUCK!!!
Kan då även tilläggass att jag har något försämmrad hörsel!

Mitt råd till TS, prata ett par gånger till med dig granne.
Funkar inte det, åk iväg och köp en BRA vattenspridare, rikta in den med vinkel och tryck när dom inte är hemma. Och när ljudet blir för hög dra på den. Tror att det ger bra resultat och det viktigaste barnen blir inte skadade.
Det är ju faktiskt inte deras fel att dom har föräldrar som inte förstår att man kan säga till sina barn att vara tystare eller att man ska visa hänsyn åt BÅDA hållen när man är grannar.

Gnäller grannen på vattenspridaren, säg att du ska vattna och du gärna hjälper honom att flytta studsmattan, och gör det med silkeslen röst.

Tycker inte denna tråd var full med skitdåliga råd, men jag skulle själv göra ALLT för att undvika en konflikt. De där människorna ska man bo intill i åratal och helst ha ett gott förhållande till - det är guld värt.

Karakorum kom med ett väldigt bra förslag tycker jag: bjud dem på middag samtidigt som ni ser till att ungarna hoppar studsmatta. Jättebra! Pedagogiskt och samtidigt trevligt!

Själv kommer jag inte att säga ett knäpp om ungarna som studsar här intill. Vi är nyinflyttade och ligger lågt. Försöker leva enligt "live and let live"-principen; det har man igen senare.

M
Vi har också en studsmatta. Dock bor vi på landet, stor tomt, med bara en granne. Studsmattan står i motsatt sida mot där grannen bor. Regler vi har är att bara ett barn i taget får vara på studsmattan, pga. skaderisken, och att de inte får föra för mycket väsen. Följer de inte reglerna får de inte vara på studsmattan. Punkt.

Hur svårt kan det vara som förälder att sätta upp regler för barnen? Lyckas vi så borde andra lyckas, eller?

Tilläggas kan är att jag också hoppar emellanåt, det är både kul och bra motion. Fast jag brukar vara knäpptyst när jag hoppar...

O
Om man bor i ett villasamhälle får man finna sig i att det finns barn. Finns det barn blir det ofta livat. Klarar man inte av detta så är det bästa rådet att köpa en tomt i skogen.
De råd som bygger på att spruta vatten, eller lövblås å andra liknande saker är nog bara väldigt dumt att göra. Kan naturligtvis vara frestande, men jag kan nästan lova att det inte fungerar i längden. Men man lyckas garanterat med en sak! Å det är å ha en granne till ovän. Vilket jag tror är ännu värre än några ungar som hoppar på en studsmatta.

AkutLumbago skrev:
Inte sant alls. Barn får inte stoja hur som helst, när som helst.

Tycker det är mycket trams i denna tråd att barn ska få stoja hur mycket som helst bla bla. Störs jag av något så säger jag ifrån. Har inga problem med att jag ska ha en bra relation med grannar. Stör de mig säger jag ifrån blir de sura så kan jag inte bry mig mindre. Mina barn får inte skrika, gapa och störa hur mycket de vill så varför ska man låta andra männinskor göra det. Säg åt grannen att flytta studsmattan, det är helt oacceptabelt med den placeringen.

Givetvis måste barn få vara barn, men det finns gränser!
Både vi och grannen har studsmattor och när barnen blir för vilda så är det självklart att vi säger till grannens barn och vice versa.
Det här med biodling och lövblåsar mm är ju helt galet :x

Tycker det är ett j-a daltande! Var finns respekten för andra människor? När jag var grabb borde vi ett område med en gemensam pool (husen låg i en cirkel runt denna) vart det för mkt stoj å skrik stängdes poolen av för alla ungar (enbart vuxna fick bada) i några dgr så barnen lärde sig att visa respekt för sin omgivning som inte vill lyssna på gap å skrik.
Respekt måste visas och barn behöver lära sig detta. Att gapa å skrika så man stör omgivningen är inte att visa respekt!
Nä gå över till grannen och förklara helt sonika att dennes barn stör dig och din fru, vänligt men bestämt! Hade iallafall jag tagit till mig om min granne gjort och flyttat studsmattan och förklarat sitationen för barnen.

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.