Peter_K skrev:
Eller lövblåsare. Finns det något mer störande och onödigt ?
Störande definitivt men onödigt vet jag inte. Synnerligen användbart redskap om man har ett gäng lövträd skulle jag säga. Används dessutom förhållandevis sällan så jag kan nog tycka att det finns mer störande företeelser.

D
Jag skulle installera en mosquito mk4, kostar 6-7k men inga av barnen kommer vilja vara i närheten av studsmattan när den sätts igång.
[video=youtube;4PjLRJxPLyU]https://www.youtube.com/watch?v=4PjLRJxPLyU[/video]

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
DMOL skrev:
Jag skulle installera en mosquito mk4, kostar 6-7k men inga av barnen kommer vilja vara i närheten av studsmattan när den sätts igång.
[video=youtube;4PjLRJxPLyU]https://www.youtube.com/watch?v=4PjLRJxPLyU[/video]
Intressant produkt :) Skulle barnen och deras föräldrar tycka att den är jobbig...ja då får de väl flytta ut på landet.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Dom där ljuden du nämner kommer nog från ganska vanliga människor.
Visst, idag skriker vanliga tanter på krogen, gubbar är med i Hells Angels och ungar terroriserar busschaufförer så jag får väl hålla med då om att ovanliga människor visar hänsyn, tränger sig inte före i köer och är bussiga mot grannar så jag får väl skriva då: Vi får se hur länge Ovanliga människor står ut, förmodligen inte alls.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
I dag var vi grymt positiv haft en jobbig dag ?

trattalask
SueCia skrev:
:) låter fantastiskt! Tur att alla vi grannar har barn med studsmattor, här lär det låta som en hel horby för dig:)
www.horby.se ? ;)

S
LsaiboT skrev:
www.horby.se ? ;)
Tycker nog att Robert borde flytta dit :D

Förövrigt fantastiskt rolig diskussion det här, det är inte förrän man läser trådar som dessa som man inser att man nog har det rätt bra när samtliga grannar tycker "det är så roligt att se barn vara ute o leka" istället för att sitta inne o spela TVspel.

Unga grannar har egna barn som leker, äldre grannarna uppskattar "livet" som infinner sig när barnen leker. Sen har vi surgubben med hunden som inte pratar med någon :).

• Gilla
Ashe och 3 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Tycker nog att Robert borde flytta dit :D

Förövrigt fantastiskt rolig diskussion det här, det är inte förrän man läser trådar som dessa som man inser att man nog har det rätt bra när samtliga grannar tycker "det är så roligt att se barn vara ute o leka" istället för att sitta inne o spela TVspel.

Unga grannar har egna barn som leker, äldre grannarna uppskattar "livet" som infinner sig när barnen leker. Sen har vi surgubben med hunden som inte pratar med någon :).
Och rätt vad det var så var ungarna vuxna. Tro mig, det går fortare än du tror. Livet har olika skeden, och för att alla ska trivas är det allmän vanlig hänsyn som gäller, om det inte är som i ditt fall att ni grannar är överens.

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som läser trådrubriken och ser framför mig en gigantisk uppblåsbar Shrek-liknande figur med en rund, mjuk, studsbar mage?

Troberg skrev:
Är det bara jag som läser trådrubriken och ser framför mig en gigantisk uppblåsbar Shrek-liknande figur med en rund, mjuk, studsbar mage?
Kan tänka mig att 2010 ansågs de studsmattor som är standard idag som gigantiska.

Dock är detta inte en fråga om studsmattor längre utan en fråga om att föräldrar inte uppfostrar och lär sina barn hyfs och respekt.

Jag är väldigt noga med att mina barn 3 och 7 år inte för överdrivet med liv och stök när dom leker i trädgården och bland folk.
Dock gör jag ingen skillnad på om dom är på studsmattan eller inte!

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Dizzy84 skrev:
Dock är detta inte en fråga om studsmattor längre utan en fråga om att föräldrar inte uppfostrar och lär sina barn hyfs och respekt.

Jag är väldigt noga med att mina barn 3 och 7 år inte för överdrivet med liv och stök när dom leker i trädgården och bland folk.
Dock gör jag ingen skillnad på om dom är på studsmattan eller inte!
Du är helt rätt på det. Det kan vara knepigt att vara förälder, och jag minns själv hur lockande det kunde vara att sätta dom framför datorn ett par timmar. Så visst förstår jag att man hellre ser sina barn på studsmattan så man kapar lite skärmtid. Men i sin iver att försvara sitt delvis egna tillkortakommande är det enligt min mening totalt fel att lassa över "skulden" på den som har ont av gastandet. Det är att göra det lite väl enkelt för sig. Likaså de totalt vingliga förslagen om att man ska flytta ut på landet om man störs av barn som gastar större delen av den vakna tiden av dygnet.

I grunden är det mycket en fråga om föräldraskap, där uppfostran i hyfs och respekt ingår. Varken mer eller mindre. Curlandet tycks öka i takt med skriken från studsmattan.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det jag vänder mig stort mot i denna tråden är att det just skulle vara studsmattans fel.
Läser man lite vidare handlar ju allt om att det inte visas hänsyn. Och är det barn så ligger det ansvaret hos vuxna att säga till. Till viss del även grannen som blir störd måste säga ifrån. Men om det sedan är en studsmatta eller bara en vanlig gräsyta som barnen står och hoppar på och skriker hela daganrna spelar ju ingen roll. Om nätet hade funnits för 30 år sedan skulle nog denna tråden handlat om barn som sparkade fotboll mot en vägg eller liknande som låter över hela området.

Fruktsallad
Problemet är ju inte barn som leker utan att det inte finns några gränser. Att de ställer en studsmatta 3 cm från grannens tomtgräns och sen låter ungarna hoppa flera timmar i sträck tills midnatt. Det är inte okej. Lika lite okej som att ha fest och skrika, skråla och gapa klockan 12 på natten, eller ställa sig och kapa ved 22.45 bredvid grannens sovrumsfönster, eller låta sina hundar skälla oavbrutet timme ut och timme in, eller bygga en scen och repa med bandet klockan 6 på morgonen osv osv. Visst, man har bosatt sig i ett tätbebyggt område och måste låta människor leva och finnas nära inpå en men samtidigt så går det att göra regler för vilka tider stöket ska pågå.

Jag har själv grannar som jag försöker prata med men speciellt en granne kan inte ta in min åsikt om att en aktivitet är störande och faktiskt skulle kunna utövas någon annanstans än 2 meter från mitt sovrumsfönster. Jag ska göra ett nytt försök i sommar att få dem att förstå men jag tror inte de kommer bry sig, vilket är konstigt eftersom de annars är världens bästa grannar.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
trattalask
Troberg skrev:
Nu gör jag... =)

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.