VLJ VLJ skrev:
Om grannens fastighet är avstyckad från din borde det stå i avstyckningen stå hur utfart ska ske, och oftast ska ett servitut ha upprättats i samma förrättning som avstyckningen.
Före 75 så var det ju OK med muntliga servitut också, där är ju bevisläget svårt åt båda håll. Men eftersom det är avstyckad från din fastighet så har ju tidigare ägare vetat att utfart skulle behöva ske över fastigheten
Finns det inget servitut och ni inte skulle komma överens, kan ju grannen kräva Officialservitut.
Är de någon skillnad på ett
Graffen Graffen skrev:
Ursäkta, men om den tomten är avstyckad i modern tid, hur fan kunde man inte ta med utfart till allmän väg i avstyckningen?
Låter helt ofattbart.
Det tycker jag också därför jag gjorde inlägget.
Avstyckningen är gjord 00 så rätt så modernt kan man ju tycka att de är.
 
S stenolof skrev:
Rekommenderas varmt utifrån alla ”fantastiska” berättelser här om att grannar kan ”komma ihop sig” om i stort sett vad so helst här i världen. Scenariot jag tänker på är förstås inte nuvarande sits som är väl beskriven och fungerande. Men när ny ägare kommer till en av berörda fastigheter är det ju tyvärr ”öppet mål” för bråk. Detta oavsett o det är helt nya ägare utan band till någon av Er eller generationsskifte. Påminner om min upplevelse av vad ”grannen” står för enligt mycket som berättas i olika forum: Det sägs att gud skapade humlan och ”han där nere” gjorde getingen som svar. Så om Gud gjorde det välordnade samhället var det kanske ”den andre” som skapade grannen? :)
Vi bygger nytt nu, rätt långt ifrån grannar. Det går inte ens att se något hus från vårt nya eller höra någon annan. Dessutom är det skog emellan. Är så trött på enstaka grannar i mer tättbebyggt. Det värsta är att man vet inte vem som kommer in i området förtän efteråt? Kommer det en enda ny i området som tror att världen cirkulerar runt de själva så kan det störa ut ett helt område. Men de flesta är bra grannar, nästan alla. Men som sagt enstaka är som pesten själv. De kan vara smarta och ha bra jobb och så, men någonstans på vägen missade deras föräldrar en gång i tiden att uppfostra dem om hur man beter sig mot andra.
 
  • Gilla
  • Älska
gunnar.malmstrom och 5 till
  • Laddar…
Kartor med tomtgränser från lantmäteriet kan vara flera meter fel.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inser du att det uppenbart så att TS mark inte är på alla sidor av grannens fastighet?
I inlägg #3 i tråden så säger TS: "Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus."

Jag tolkar det som att TS äger marken på alla sidor om grannens fastighet. Hur tolkar du det?
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
I inlägg #3 i tråden så säger TS: "Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus."

Jag tolkar det som att TS äger marken på alla sidor om grannens fastighet. Hur tolkar du det?
Det var i alla fall så jag tolkade det.

Fast @TRJBerg verkar tvärsäker på att ”äger marken runt grannens hus” betyder något annat och vem är jag att tro mig ha tolkningsföreträde.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
L lbgu skrev:
I inlägg #3 i tråden så säger TS: "Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus."

Jag tolkar det som att TS äger marken på alla sidor om grannens fastighet. Hur tolkar du det?
Se min kommentar #28.
 
  • Gilla
Gran419
  • Laddar…
@Pettson24
Har du lust att berätta om grannen är helt omringad av mark du äger eller om han kan komma till huset utan att passera din mark?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@Pettson24
Har du lust att berätta om grannen är helt omringad av mark du äger eller om han kan komma till huset utan att passera din mark?
Jag förstår som inte hur min beskrivning av tomten kan vara öppen för tolkning?
Grannens tomt är i min tomt.
Eller att min tomt omringar grannens tomt. Ett till sätt att säga de på är att grannen kan inte lämna sin tomt utan att passera över min tomt
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Pettson24 skrev:
Jag förstår som inte hur min beskrivning av tomten kan vara öppen för tolkning?
Grannens tomt är i min tomt.
Eller att min tomt omringar grannens tomt. Ett till sätt att säga de på är att grannen kan inte lämna sin tomt utan att passera över min tomt
Hur f*n kan du då bli överraskad över att hans utfart går över din fastighet??
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Ok, men om avstyckningen är så ny och din fastighet omringar grannens så måste det nästan stå i avstyckningen hur utfart är tänkt att lösas.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pettson24 skrev:
När jag beställde ut kartor från lantmäteriet över min fastighet så upptäckte jag att grannens infart från landsvägen går över min tomt.
P Pettson24 skrev:
Ett till sätt att säga de på är att grannen kan inte lämna sin tomt utan att passera över min tomt
Du blev alltså förvånad av att "grannens infart från landsvägen går över min tomt" när du fick kartorna? Jag måste få fråga hur du trodde grannens infart var förlagd innan du fick kartorna?
 
  • Gilla
gunnar.malmstrom
  • Laddar…
Ja du
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur f*n kan du då bli överraskad över att hans utfart går över din fastighet??
Jag fick reda på att min tomt omringar grannens när jag fick ut kartorna från lantmäteriet
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du blev alltså förvånad av att "grannens infart från landsvägen går över min tomt" när du fick kartorna? Jag måste få fråga hur du trodde grannens infart var förlagd innan du fick kartorna?
Grannens infart har alltid varit på samma ställe de ända jag inte var medveten om var att jag ägde marken som infarten går över
 
  • Gilla
Arnejaevel och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
P Pettson24 skrev:
Ja du

Jag fick reda på att min tomt omringar grannens när jag fick ut kartorna från lantmäteriet
Om du börjar bråka så lär väl grannen beställa en förrättning... De kommer ni nog att få betala för båda två. En riktig loose loose situation.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
TheImprovisor
P Pettson24 skrev:
Grannens infart har alltid varit på samma ställe de ända jag inte var medveten om var att jag ägde marken som infarten går över
Jag är förvånad över att du först efter att ha begärt ut kartor blev medveten om hur din fastighet "omringar" en annan fastighet.

Framgick inte dessa uppgifter när du köpte din fastighet?

Eftersom det nu inte, enligt vad du säger, är ett problem för dig med grannens tillfart kvarstår mina tidigare tankar; se till att få detta förhållande reglerat skriftligt för att undvika framtida problem.
 
  • Gilla
gunnar.malmstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.