60 791 läst ·
179 svar
61k läst
179 svar
Grannen har grävt en damm utan skydd
har du en damm som man badar ut i runt om hela så uppfyller den säker kraven på ”flack strand” och då är det ju inga konstigheter.H Hallerudsbo skrev:Bestämmelserna i BBR till skydd mot drunkning på tomter gäller däremot vid anläggandet av nya bassänger, dammar och brunnar. Regler om skyddsanordningar för bassänger och brunnar har funnits i byggreglerna sedan mitten på 70-talet.
Beror lite på.
Bestämmelser gäller skydd av ny anläggning av dammar står det.
Men regler för pool och brunnar har funnits sen 70 tal.
min damm är inte ny.
men jag kan vada i min damm iallafall så den är innanför.
ordningslagen gäller retroaktivt och i praktiken ställer den ju samma krav som bbr på den som samlar vatten.
jag pratar om icke flacka stränder för att tråden handlar om en damm som är 5m i diameter och 2 m djup mitt på. Det är svårt att bygga den flack.Claes Sörmland skrev:
Den undgår inte kraven den uppfyller kraven som finns beskrivet i det allmänna rådet i BBR: "Exempel på utformning som minskar risken för barnolycksfall är flacka stränder". Varför du börjar prata om dammar som inte har flack strand vet jag inte. Ordningslagens formulering är ju rätt öppen och det ligger i första hand på dammens ägare att ta ställning till att kraven uppfylls. Polisen utövar tillsyn.
ja både bbr och ordningslagen är flummiga vilket inte gör saken bättre. Tex så påverkar läget kravet på skydd kockens att man ska beakta risken för att barn hamnar i trubbel.
Kanske har du rätt i att den inte har flacka stränder eller så har den det. 2 m djup, jag tvivlar.MathiasS skrev:
Varför lagen är skriven som den är beror på att tolkningen i första hand ska göras av dammens ägare utifrån dammens förutsättningar. Det är alltså inte krav på stängsel vid varje damm. Det avgör ägaren utifrån dammens förutsättningar och placering. Kraven är t ex högre om dammen ligger på förskolans gård än om den ligger i en villaträdgård.MathiasS skrev:
Även där kan ett litet barn på villovägar drunkna. Vad jag förstår räcker 10 cm vatten. Så en sådan gnällgubbe var han inte. Det åligger alla med damm och pool att säkra upp runtom hela året.Hep skrev:
Ett barn kan komma på villovägar. En ettåring som ramlar tar sig inte upp. Skärp er!!!!A Alexn72 skrev:Om dammen har sluttande kanter så borde det inte finnas några krav på skydd.
Kan man gå i... kan man gå upp...
En pool har raka sidor och därför kan man trilla i och sen inte komma upp...
Har iallafall inte sett något skydd runt alla sjöar och hav jag besökt.
Varför är detta en. Viktig fråga för dig ts
Tror du på riktigt att jag hade lagt upp den bilden och texten om det varit drunkningsbart där? Det ska till extremt små barn att drunkna när det är en cm vatten ovanpå isen.U Utasja skrev:
Det är förresten ingen slump eller tur att det inte går att drunkna i poolen, utan det beror på att jag betalat dyrt för en godkänd vintertäckning.
Hörru Damen.P pegr skrev:
Gör en riskanalys som vi logiska och vuxna arbetare gör här uppe i Norr.
Knacka på hos grannen DIREKT och tala om för hen, vad hen kan bli skyldig till om någon dräper sig på ett fall på 2 meter. Istället för att gå hem och skriva ett inlägg hit undertiden 27 personer trillar ner i hålet och dräper sig.
Det kan annars bli svårt för dig att sova om någon gör sig illa mens du författar
På vår gasolgrill står det "Warning, some parts get hot when used"...T tompaah7503 skrev:
Det är väl en sådan varningsskylt TS vill ha på staketet. I punktskrift, annars kanske någon som är blind klättrar över staketet.
Det är härligt med sunt förnuft och eget ansvar.
/ Hälsningar Fredrik
Öhh har du bygglov för den? 1,5m? Då ska det vara fallskydd.A AndersS skrev:En del beror nog på var man är uppväxt och hur vi uppfattar faror. Är man orolig för barnen så får man begränsa deras möjlighet att röra sig i miljöer som man uppfattar som farliga.
Här i kvarteret brukar barnen ibland klättra på vår stenmur som är 1,5 m hög från asfalten. Och en damm på fastigheten med mjuka kanter kan man inte stängsla in, lika lite som en stenmur.
P.s. Försöker vara lika ironisk som tråden...
Det är därför man har en ettåring under konstant uppsikt eller ser till att den inte kan lämna området där man placerat den. Fungerat för oss som har grannar med pool utan staket eller täckning. Ibland har man ett eget ansvar och måste acceptera verkligheten. Bilar SKA stanna när du ska gå över ett övergångsställe men inte fan lär jag mina barn det, dom får lära sig att stå stilla tills bilarna har stannat!U Utasja skrev:
En korrekt utförd damm odlar inga myggor. Däremot bidrar den till biodiversiteten och kan bli ett viktigt tillskott för allehanda djur, inklusive grodor och salamandrar.A atomlab skrev:
För övrigt räcker det med flacka stränder, vilket i princip alla dammar har. Man bygger i etager för att kunna ha rätt växtlighet på olika djup och en bit in, ofta kring mitten eller 1/3 från kanten gör man en djuphåla.
Dessutom är kanterna ofta fyllda av växtlighet.
Bättre är att nyfiket närma sig dammen. Prata med grannen. Be denne förklara hur denne byggt, vilka växter är det, skall det vara fisk eller en där grodor och salamandrar kan trivas, vilka insekter kan man se med mera.
Särskilt om man har barn. Lär barn om naturen. Lär barn att visa respekt för naturen. Lär barnen att ha respekt för vatten. Lär barnen att simma (påbörjas lämpligen några månader efter födseln).
Det här hände på den gatan där jag är uppväxt för något år sedan. Förstår din oro.P pegr skrev:
https://www.barometern.se/oskarshamn/tvaarig-pojke-avled-efter-drunkningsolycka-i-damm/
Ja, visst är det tragiskt när barn, och vuxna, dör i olyckor.
Men olyckor kommer alltid hända.
Vi har en hyfsat vältrafikerad väg väldigt nära.
Det bara är så.
Inga staket finns.
På andra sidan vägen finns en Stor dagvattendamm.
Inga staket finns.
Vi går vid en väg till skolan.
VI åker bil.
Förra bilen totalkvaddades på motorvägen.
Folk går utan reflexer vilket definitivt är farligt (jag har själv varit med och idkat HLR på en blodig lerig påkörd person, utanför en kyrka, alla helgon av alla dagar på året dessutom). Det gick vad jag vet... tja, personen lever men, vilket liv egentligen?
Korsa vägar är bland det farligaste du kan göra, näst efter att leva.
Du har dödlig ström överallt i din bostad, bara ett petande bort.
Barn (även vuxna faktiskt) dör när de äter, av allergi eller sätter i halsen.
Man dör om man inte äter också så det är ju lite kenepigt...
Livet är farligt. Jättefarligt. Du dör av livet!
ELler som man brukar säga:
Livet är en sexuellt överförbar åkomma och dess dödlighet är ett hundra procent.
Man kan, och skall inte, skydda barn och vuxna från allt. Verkligen inte.
Vårat barn, nu åtta år, har spenderat extremt mycket tid i simhallen. Vattenvana. Vattenvana. Vattenvana. Simma, leka, dyka. Dök i vattnet innan ett år fylld. Simmade 25 meter som femåring. Hämtat ringar på botten i 2-metersdjupet i flera år. Simmar under vatten i princip hela barnbassängens längd. Vi badar i barnbassäng (varmare och gosigare) och i stora bassängen (större och djupare).
Hon klättrar och springer på klippor i bohuslän. Alltid saknat lite självinsikt vad gäller sina egna förmågor så tror ofta att hon kanske är bättre än vad hon är, när hon hoppar över skrevor och mellan stenar, men så... lyckas hon ju också varje gång så bara att blunda och hoppas på det bästa.
Klättrar på möbler, hoppar, studsar.
Ramlar ibland. Jävlars vad hon har slagit sig, särskilt i huvudet. Bulor, bulor, bulor. Skrapmärken, avtryck från graniten. Körde pannan i en bänk ute en gång och slog upp största bulan jag någonsin sett (det var som att ena halvan av en golfboll satt där!).
Men det är så livet är. Man slår sig. Man lär sig saker.
Något jag aldrig gjort däremot är: Lämnat ensam och obevakad.
Något jag alltid gjort: Tagit henne till det som anses 'f'arligt' för att lära henne. Här är en hög brygga, högt upp, med ett par meter hav under. Man går ut. Men alltid Går. Under uppsikt. Alltid flytväst om hon skall få gå före. Även då under uppsikt.
Vi går över vägen. Jag har visat hur man skall göra: Gå (inte springa). Hålla i handen. Titta åt vänster, åt höger, åt vänster och sedan höger igen när man kommit halvvägs (Televinken, hej!).
Dammar? Självklart - vi har ju en i närheten som sagt. Där har vi varit ofta. Matat fåglar. Lekt. Plockat vass. Gjort vassbåtar. Lekt med isen. Pratat om hur hansabojen som hänger där fungerar.
Lev livet för fanken!
För övrigt: Man rekommenderar 0,9 meter staket runt en pool.
En undersökning som gjordes visade att hälften av 5-6-åringar klättrade över ett 1,1-1,2 meter högt staket på ett par sekunder(!).
Lita INTE på staket.
Lita INTE på poolskydd.
Lite INTE på nät.
Lita ALDRIG på biltrafikanter.
Lita ALDRIG på att något är säkert.
Men, LÄR om faror. LÄR hur man blir riskmedveten. Ha KOLL i småbarnsår. LÅT barnen få prova sina vingar under uppsikt. LÅT barnen få slå sig. LÅT barnen få ramla i (kom ihåg, uppsikt! "Om du lutar dig sådär långt utr från bryggan kommer du att ramla i." *PLUMS* "Jag sade ju att du skulle ramla i. Nu vet du hur du inte skall göra nästa gång.").
LÅT barnen få leva för fanken!
Och besök dammar och vattendrag nu och lär er mer om livet och miljon i och ikring. Det är VIKTIGT. För framtiden. För bevarandet av naturen. För respekt om naturen.
Men olyckor kommer alltid hända.
Vi har en hyfsat vältrafikerad väg väldigt nära.
Det bara är så.
Inga staket finns.
På andra sidan vägen finns en Stor dagvattendamm.
Inga staket finns.
Vi går vid en väg till skolan.
VI åker bil.
Förra bilen totalkvaddades på motorvägen.
Folk går utan reflexer vilket definitivt är farligt (jag har själv varit med och idkat HLR på en blodig lerig påkörd person, utanför en kyrka, alla helgon av alla dagar på året dessutom). Det gick vad jag vet... tja, personen lever men, vilket liv egentligen?
Korsa vägar är bland det farligaste du kan göra, näst efter att leva.
Du har dödlig ström överallt i din bostad, bara ett petande bort.
Barn (även vuxna faktiskt) dör när de äter, av allergi eller sätter i halsen.
Man dör om man inte äter också så det är ju lite kenepigt...
Livet är farligt. Jättefarligt. Du dör av livet!
ELler som man brukar säga:
Livet är en sexuellt överförbar åkomma och dess dödlighet är ett hundra procent.
Man kan, och skall inte, skydda barn och vuxna från allt. Verkligen inte.
Vårat barn, nu åtta år, har spenderat extremt mycket tid i simhallen. Vattenvana. Vattenvana. Vattenvana. Simma, leka, dyka. Dök i vattnet innan ett år fylld. Simmade 25 meter som femåring. Hämtat ringar på botten i 2-metersdjupet i flera år. Simmar under vatten i princip hela barnbassängens längd. Vi badar i barnbassäng (varmare och gosigare) och i stora bassängen (större och djupare).
Hon klättrar och springer på klippor i bohuslän. Alltid saknat lite självinsikt vad gäller sina egna förmågor så tror ofta att hon kanske är bättre än vad hon är, när hon hoppar över skrevor och mellan stenar, men så... lyckas hon ju också varje gång så bara att blunda och hoppas på det bästa.
Klättrar på möbler, hoppar, studsar.
Ramlar ibland. Jävlars vad hon har slagit sig, särskilt i huvudet. Bulor, bulor, bulor. Skrapmärken, avtryck från graniten. Körde pannan i en bänk ute en gång och slog upp största bulan jag någonsin sett (det var som att ena halvan av en golfboll satt där!).
Men det är så livet är. Man slår sig. Man lär sig saker.
Något jag aldrig gjort däremot är: Lämnat ensam och obevakad.
Något jag alltid gjort: Tagit henne till det som anses 'f'arligt' för att lära henne. Här är en hög brygga, högt upp, med ett par meter hav under. Man går ut. Men alltid Går. Under uppsikt. Alltid flytväst om hon skall få gå före. Även då under uppsikt.
Vi går över vägen. Jag har visat hur man skall göra: Gå (inte springa). Hålla i handen. Titta åt vänster, åt höger, åt vänster och sedan höger igen när man kommit halvvägs (Televinken, hej!).
Dammar? Självklart - vi har ju en i närheten som sagt. Där har vi varit ofta. Matat fåglar. Lekt. Plockat vass. Gjort vassbåtar. Lekt med isen. Pratat om hur hansabojen som hänger där fungerar.
Lev livet för fanken!
För övrigt: Man rekommenderar 0,9 meter staket runt en pool.
En undersökning som gjordes visade att hälften av 5-6-åringar klättrade över ett 1,1-1,2 meter högt staket på ett par sekunder(!).
Lita INTE på staket.
Lita INTE på poolskydd.
Lite INTE på nät.
Lita ALDRIG på biltrafikanter.
Lita ALDRIG på att något är säkert.
Men, LÄR om faror. LÄR hur man blir riskmedveten. Ha KOLL i småbarnsår. LÅT barnen få prova sina vingar under uppsikt. LÅT barnen få slå sig. LÅT barnen få ramla i (kom ihåg, uppsikt! "Om du lutar dig sådär långt utr från bryggan kommer du att ramla i." *PLUMS* "Jag sade ju att du skulle ramla i. Nu vet du hur du inte skall göra nästa gång.").
LÅT barnen få leva för fanken!
Och besök dammar och vattendrag nu och lär er mer om livet och miljon i och ikring. Det är VIKTIGT. För framtiden. För bevarandet av naturen. För respekt om naturen.