191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Då får jag be så mycket om ursäkt! Det var ju mer än jag visste.T Talisman skrev:
detta skrev jag pga att jag tror tyvärr inte att du har någon kompensation att hämta hos grannen ( baserat på din beskrivning av grannen jag hoppas verkligen att jag har fel dock. menade dock bara att för att lösa det så snabbt och problemfritt som möjligt är alternativet att ordna ett trevligt insynsskydd och gå vidare. Och nu när jag känner till din situation tycker jag verkligen du ska undvika en utdragen jobbig process som med risk inte leder någonstans utan dessutom kan medföra kostnader för er när ni ska bevisa att grannen begick ett fel. Men försök självklart få kompensation från grannen ha inga stora förhoppningar bara.
Se jordabalken kapitel 3, så blir "korrekt" inte lika säkert. Visst grannen gjorde fel, men har grannen tidigare nämnt trädet till din mor det vet vi inte, kanske inte du heller.T Talisman skrev:
Så grannen skulle kunna hävda det om du vill driva det vidare. Din mor har ju lämnat en tomtkarta utifrån en tidigare diskussion om växtlighet.
Du har ingen skyldighet alls.T Talisman skrev:
Inte mor din heller.
För oavsett så är det tillvägagångssättet av grannen och anlitad utövare som gjort fel.
Och brutit emot äganderätten..
Bör ha detta på papper isåfall..A AndersS skrev:Se jordabalken kapitel 3, så blir "korrekt" inte lika säkert. Visst grannen gjorde fel, men har grannen tidigare nämnt trädet till din mor det vet vi inte, kanske inte du heller.
Så grannen skulle kunna hävda det om du vill driva det vidare. Din mor har ju lämnat en tomtkarta utifrån en tidigare diskussion om växtlighet.
muntligt blir bara hörsägen..
svår bevisat om andra parten nekar..
Nej det var inte det som jag skrev. Jag skrev att jordabalken ställer krav på båda grannar. Vid ett skogskifte kan en lösning t ex vara en trädfri rågång. I tomtsammanhang får man helt enkelt prata med varandra och komma överens. Det innebär att man får inte dra iväg och såga ned andras träd som grannen gjorde men man ska som TS mor gjorde heller inte låta sly växa upp till stora skogsträd som tränger in hos grannen och sen hindra att frågan löses.T Turbo_Tail skrev:
njo för värdet oavsett för trädet.K Krille_90_ skrev:Då får jag be så mycket om ursäkt! Det var ju mer än jag visste.
detta skrev jag pga att jag tror tyvärr inte att du har någon kompensation att hämta hos grannen ( baserat på din beskrivning av grannen jag hoppas verkligen att jag har fel dock. menade dock bara att för att lösa det så snabbt och problemfritt som möjligt är alternativet att ordna ett trevligt insynsskydd och gå vidare. Och nu när jag känner till din situation tycker jag verkligen du ska undvika en utdragen jobbig process som med risk inte leder någonstans utan dessutom kan medföra kostnader för er när ni ska bevisa att grannen begick ett fel. Men försök självklart få kompensation från grannen ha inga stora förhoppningar bara.
ca 2000 kr, men det är bättre att grannen lägger detta på insynsskydd isåfall..
Är det du eller din mor den här tråden gäller nu? Det blir lite förvirrande.T Talisman skrev:
Nja, där vi har mark räknas aldrig träd som rågångsmarkering utan rågång hålls fri även för att undvika tvist. Men kan säkert skilja sig geografiskt.Maskintok skrev:
Det är inte hela sanningen! Om åtgärden "kan befaras medföra skada av betydelse" för grannen (observera "för grannen" inte "för trädet") måste man "bereda" denne möjlighet att själv åtgärda "den inträngande roten". Denne måste även få tillräcklig tid på sig och här har sex månader ansetts rimligt.Maskintok skrev:
I praktiken betyder nog detta att i det aktuella fallet kunde grannen ha hävdat att en rot från din mors tall trängde in på grannens fastighet och innebar "olägenhet för grannen" och grannen kunde därmed ha uppmanat din mor att åtgärda detta problem.
Om din mor inte åtgärdat det kunde grannen själv ha åtgärdat det. I praktiken hade det nog slutat med att trädet till slut försvann på ett eller annat sätt utan att grannen behöver ha gjort något fel.
fast detta skall ju också göras med största försiktighet.. annars är du ansvarig för förstörelse av egendom...Alfredo skrev:
Det är inte hela sanningen! Om åtgärden "kan befaras medföra skada av betydelse" för grannen (observera "för grannen" inte "för trädet") måste man "bereda" denne möjlighet att själv åtgärda "den inträngande roten". Denne måste även få tillräcklig tid på sig och här har sex månader ansetts rimligt.
I praktiken betyder nog detta att i det aktuella fallet kunde grannen ha hävdat att en rot från din mors tall trängde in på grannens fastighet och innebar "olägenhet för grannen" och grannen kunde därmed ha uppmanat din mor att åtgärda detta problem.
Om din mor inte åtgärdat det kunde grannen själv ha åtgärdat det. I praktiken hade det nog slutat med att trädet till slut försvann på ett eller annat sätt utan att grannen behöver ha gjort något fel.
Jag skulle aldrig röra rötter på träd..
Det är att be om problem...
Håller helt med! Men jag tror trots detta att grannen hade haft goda möjligheter att sakta men säkert tvinga bort trädet utan att göra något formellt fel.Maskintok skrev:
Tränger in hos grannen?Claes Sörmland skrev:
Nej det var inte det som jag skrev. Jag skrev att jordabalken ställer krav på båda grannar. Vid ett skogskifte kan en lösning t ex vara en trädfri rågång. I tomtsammanhang får man helt enkelt prata med varandra och komma överens. Det innebär att man får inte dra iväg och såga ned andras träd som grannen gjorde men man ska som TS mor gjorde heller inte låta sly växa upp till stora skogsträd som tränger in hos grannen och sen hindra att frågan löses.
Hindra att frågan löses?
Grannen har aldrig någonsin nämnt att trädet borde tas ned. Aldrig någonsin.
Grannen anlitade en person för att såga ned trädet, medan mamma inte var i sitt fritidshus. En annan granne kom springande och uppmanade personen att genast sluta såga och bege sig därifrån. Personen fräste då att han hade i uppdrag från grannen att ta ned tallen, och det tänkte han slutföra.
Se ts notering om dialog tidigare och tomtkarta.Maskintok skrev:
Men som jag skrev har grannen inte följt det fullt ut.
Kan bli dyrt att gå vidare, är det värt det om det i princip blivit ett "formaliafel".
Vad hade ts mor gjort om frågan om åtgärd av grenar, rötter och del av träd ställts tydligare? Men visst, önskas ett försök "rätt" till vilket pris som helst ska ts redan nu söka juridisk hjälp.