K
T Talisman skrev:
Varför ska JAG "bygga lite insynsskydd" för att kompensera för en grannes egenmäktigs förfarande?

Jag är heltidssjukskriven för depression och utmattningssyndrom sedan flera år tillbaka, och har dessutom Aspergers syndrom.
Då får jag be så mycket om ursäkt! Det var ju mer än jag visste.
detta skrev jag pga att jag tror tyvärr inte att du har någon kompensation att hämta hos grannen ( baserat på din beskrivning av grannen jag hoppas verkligen att jag har fel dock. menade dock bara att för att lösa det så snabbt och problemfritt som möjligt är alternativet att ordna ett trevligt insynsskydd och gå vidare. Och nu när jag känner till din situation tycker jag verkligen du ska undvika en utdragen jobbig process som med risk inte leder någonstans utan dessutom kan medföra kostnader för er när ni ska bevisa att grannen begick ett fel. Men försök självklart få kompensation från grannen ha inga stora förhoppningar bara.

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Korrekt.
Se jordabalken kapitel 3, så blir "korrekt" inte lika säkert. Visst grannen gjorde fel, men har grannen tidigare nämnt trädet till din mor det vet vi inte, kanske inte du heller.
Så grannen skulle kunna hävda det om du vill driva det vidare. Din mor har ju lämnat en tomtkarta utifrån en tidigare diskussion om växtlighet.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
P
T Talisman skrev:
Varför ska JAG "bygga lite insynsskydd" för att kompensera för en grannes egenmäktigs förfarande?

Jag är heltidssjukskriven för depression och utmattningssyndrom sedan flera år tillbaka, och har dessutom Aspergers syndrom.
Du har ingen skyldighet alls.
Inte mor din heller.
För oavsett så är det tillvägagångssättet av grannen och anlitad utövare som gjort fel.
Och brutit emot äganderätten..

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Se jordabalken kapitel 3, så blir "korrekt" inte lika säkert. Visst grannen gjorde fel, men har grannen tidigare nämnt trädet till din mor det vet vi inte, kanske inte du heller.
Så grannen skulle kunna hävda det om du vill driva det vidare. Din mor har ju lämnat en tomtkarta utifrån en tidigare diskussion om växtlighet.
Bör ha detta på papper isåfall..
muntligt blir bara hörsägen..
svår bevisat om andra parten nekar..

Claes Sörmland
T Turbo_Tail skrev:
Precis som Clees skriver så skall rågränser hållas trädfria. Helt rätt att kapa trädet.
Nej det var inte det som jag skrev. Jag skrev att jordabalken ställer krav på båda grannar. Vid ett skogskifte kan en lösning t ex vara en trädfri rågång. I tomtsammanhang får man helt enkelt prata med varandra och komma överens. Det innebär att man får inte dra iväg och såga ned andras träd som grannen gjorde men man ska som TS mor gjorde heller inte låta sly växa upp till stora skogsträd som tränger in hos grannen och sen hindra att frågan löses.

• Gilla
  • Älska
Solvide och 10 till
  • Laddar…
P
K Krille_90_ skrev:
Då får jag be så mycket om ursäkt! Det var ju mer än jag visste.
detta skrev jag pga att jag tror tyvärr inte att du har någon kompensation att hämta hos grannen ( baserat på din beskrivning av grannen jag hoppas verkligen att jag har fel dock. menade dock bara att för att lösa det så snabbt och problemfritt som möjligt är alternativet att ordna ett trevligt insynsskydd och gå vidare. Och nu när jag känner till din situation tycker jag verkligen du ska undvika en utdragen jobbig process som med risk inte leder någonstans utan dessutom kan medföra kostnader för er när ni ska bevisa att grannen begick ett fel. Men försök självklart få kompensation från grannen ha inga stora förhoppningar bara.
njo för värdet oavsett för trädet.
ca 2000 kr, men det är bättre att grannen lägger detta på insynsskydd isåfall..

Claes Sörmland
T Talisman skrev:

Är det du eller din mor den här tråden gäller nu? Det blir lite förvirrande.

• Gilla
Mimlan och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Finns ingen direkt skyldighet på detta.
utan det är en mer tyst skyldighet..
Finns inget som säger att ett träd inte får växa i rågången.
tvärtom skulle jag vilja säga.. det fungerar isåfall som gränsmarkerare och skulle kunna mer vara skyddad precis som råröse..
min personliga åsikt dock.
Nja, där vi har mark räknas aldrig träd som rågångsmarkering utan rågång hålls fri även för att undvika tvist. Men kan säkert skilja sig geografiskt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä du får inte skada trädet alls.
Det är inte hela sanningen! Om åtgärden "kan befaras medföra skada av betydelse" för grannen (observera "för grannen" inte "för trädet") måste man "bereda" denne möjlighet att själv åtgärda "den inträngande roten". Denne måste även få tillräcklig tid på sig och här har sex månader ansetts rimligt.

I praktiken betyder nog detta att i det aktuella fallet kunde grannen ha hävdat att en rot från din mors tall trängde in på grannens fastighet och innebar "olägenhet för grannen" och grannen kunde därmed ha uppmanat din mor att åtgärda detta problem.

Om din mor inte åtgärdat det kunde grannen själv ha åtgärdat det. I praktiken hade det nog slutat med att trädet till slut försvann på ett eller annat sätt utan att grannen behöver ha gjort något fel.

• Gilla
Alexandra59 och 4 till
  • Laddar…
P
A Argastesnickaren skrev:
[länk]
Här har vi lagens arm klar.
ring och polisanmäl alltihopa.
se vad det blir av detta.
kräv att grannen uppvisar vem som fällde och att denna har behörighet.
Sedan så kräver man ersättning på 25-30.000 kr.. :cool: så kanske idioten låter bli andras egendom efter detta.. :rofl:

• Gilla
  • Älska
Solvide och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte hela sanningen! Om åtgärden "kan befaras medföra skada av betydelse" för grannen (observera "för grannen" inte "för trädet") måste man "bereda" denne möjlighet att själv åtgärda "den inträngande roten". Denne måste även få tillräcklig tid på sig och här har sex månader ansetts rimligt.

I praktiken betyder nog detta att i det aktuella fallet kunde grannen ha hävdat att en rot från din mors tall trängde in på grannens fastighet och innebar "olägenhet för grannen" och grannen kunde därmed ha uppmanat din mor att åtgärda detta problem.

Om din mor inte åtgärdat det kunde grannen själv ha åtgärdat det. I praktiken hade det nog slutat med att trädet till slut försvann på ett eller annat sätt utan att grannen behöver ha gjort något fel.
fast detta skall ju också göras med största försiktighet.. annars är du ansvarig för förstörelse av egendom...
Jag skulle aldrig röra rötter på träd..
Det är att be om problem...

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fast detta skall ju också göras med största försiktighet.. annars är du ansvarig för förstörelse av egendom... Jag skulle aldrig röra rötter på träd.. Det är att be om problem...
Håller helt med! Men jag tror trots detta att grannen hade haft goda möjligheter att sakta men säkert tvinga bort trädet utan att göra något formellt fel.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det var inte det som jag skrev. Jag skrev att jordabalken ställer krav på båda grannar. Vid ett skogskifte kan en lösning t ex vara en trädfri rågång. I tomtsammanhang får man helt enkelt prata med varandra och komma överens. Det innebär att man får inte dra iväg och såga ned andras träd som grannen gjorde men man ska som TS mor gjorde heller inte låta sly växa upp till stora skogsträd som tränger in hos grannen och sen hindra att frågan löses.
Tränger in hos grannen?

Hindra att frågan löses?

Grannen har aldrig någonsin nämnt att trädet borde tas ned. Aldrig någonsin.

Grannen anlitade en person för att såga ned trädet, medan mamma inte var i sitt fritidshus. En annan granne kom springande och uppmanade personen att genast sluta såga och bege sig därifrån. Personen fräste då att han hade i uppdrag från grannen att ta ned tallen, och det tänkte han slutföra.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
ArbogaHenrik och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Bör ha detta på papper isåfall..
muntligt blir bara hörsägen..
svår bevisat om andra parten nekar..
Se ts notering om dialog tidigare och tomtkarta.
Men som jag skrev har grannen inte följt det fullt ut.
Kan bli dyrt att gå vidare, är det värt det om det i princip blivit ett "formaliafel".
Vad hade ts mor gjort om frågan om åtgärd av grenar, rötter och del av träd ställts tydligare? Men visst, önskas ett försök "rätt" till vilket pris som helst ska ts redan nu söka juridisk hjälp.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.