191 452 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg kommer vi att kolla, dubbelkolla och trippelkolla var tomtgränsen går, innan vi eventuellt gör något. Det är väl tämligen självklart. Mamma och jag har, till skillnad från grannen, inga problem med impulskontrollen.snuttjulle skrev:
Börja med att kolla upp var gränsen mellan tomterna går. Innan ni vet detta utan bara går på vad grannen har gissat sig till finns det ingen anledning till att varken skälla ut grannen eller försöka sig på en stämning.
Detta är ju även viktigt för att ni ska vara säkra på att grannen inte får för sig att göra nått liknande med de andra träden ni är oroliga att de ska ta ner. Leta i naturen efter tomtrör som troligen finns om det är i ett sommarstugområde. Hittas inte dessa så kan det beställas utsättning vilket kostar såklart och är inte juridiskt bindande. Men kanske räcker för att båda ska vara nöjda och undvika vidare problem om båda är överens om var gränsen går. Gör detta med grannen och berätta att allt som står en liten bit på eran sida vill ni ha kvar.
Sedan är det ju inte fråga om att vi ska behöva förklara för grannen vilka av mammas grödor vi "vill ha kvar" på hennes tomt, för att (kanske) kunna sova gott på nätterna fortsättningsvis.
Det känns lite som att förklara för en hastigt uppdykande rånare på gatan, att man gärna skulle vilja ha kvar sin plånbok.
Utan det handlar om att grannen sakligt ska informeras om att det är ett lagbrott att fälla träd som helt eller delvis står på annans mark.
Om den informationen inte räcker för att få grannen att självmant föreslå någon form av kompensation, så får vi väl själva föreslå en lämplig sådan.
Om grannen inte på minsta vis vill kompensera mamma, så får vi väl vänligt påpeka att det skulle vara oerhört bra om vi kunde reda ut detta utan att ta till juridiska åtgärder.
Kommer vi ingen vart då heller, så får vi väl kontakta en jurist för att få en 100%-igt korrekt och uttömmande bild av fördelar, nackdelar och risker med en eventuell juridisk process, och därefter besluta hur vi ska göra.
Och därmed har jag väl egentligen svarat på min egen fråga.
Jag kan tillägga att mamma hittat ritningen över fastigheten, som enligt henne tydligt visar tomtgränsen på centimetern när, och att gränsmarkeringarna har identifierats sånär som på en (som inte är relevant i det här sammanhanget). Det har också visat sig att grannen redan för flera år sedan ljudligt givit uttryck för en önskan om att ta ned samtliga träd och större buskar i så stor utsträckning som det överhuvudtaget var möjligt, och att mamma redan då anade oråd och gav grannen ett exemplar av ritningen, och att de i samband med detta tillsammans gick igenom exakt var tomtgränsen går. Samstämmighet uppnåddes, och inga frågetecken kvarstod efter denna detaljerade genomgång, som alltså initierades av mamma i preventivt syfte.
Men tyvärr till ingen nytta.
Bara för att bilda sig en uppfattning.T Talisman skrev:Grannen har som sagt märkt upp gränsen själv. Det är grannen som har spänt upp den gula tråden - INTE min mamma. Grannen har även vidgått att tallen till största delen stod på mammas sida om tomtgränsen, men sagt att hon trodde att regeln är, att så fort ett träd står med minsta lilla del på ens egen del av tomten, så får man ta bort det.
Hur mycket tror ni kan få som ersättning för en tall ?
Frågar iom att beloppen inte är speciellt stora.
Jag tycker att du oroar dig för mycket om hur grannen ska reagera. Kan du inte bara ringa upp grannen och säga allt som du har sagt här: att din mamma förlorar nattsömn av att ha en oberäknelig granne som går bärsärkargång med motorsågen och att ni tydligen värderar träd olika. Hur ledsen din mamma är. Att grannsämjan är viktig men om fler träd i tomtgränsen rörs utan medgivande så är den borta för alltid och att ni då tvingas ta in juridisk hjälp. Och att det vore synd för det är trevligt att kunna låna socker ibland.
Menar du att du undrar om alla häckar vid gränserna mellan villatomter i Sverige inte är tillåtna?J j-o75 skrev:
Bara släpp det och gå vidare hitta ett fint insynsskydd och sätt upp detta. Ingen mening att slösa tid på detta. Gjort är gjort trädet är borta inte mer med det nuT Talisman skrev:Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.
Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.
Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.
Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.
Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.
Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.
Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.
Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.
Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.
Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:
- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.
- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.
- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).
Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.
Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.
Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.
Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?
Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.
Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.
Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Försöka kan man väl alltid. Men i övrigt är det bäst att släppa detta och bara njuta av livet. Inte värt besväret . Speciellt inte om man är gammal och varit sjuk . Trädet är borta nu det kan ingen ändraMaskintok skrev:
Nä det är ju helt korrekt.K Krille_90_ skrev:
Men inte skulle jag låta grannen komma undan... dessutom skulle jag tro att grannen anlitat för fällningen, då har denna utövaren
inte fullgjort sin skyldighet att kontrollera att trädet verkligen tillhörde grannen...
lika skyldig denna.
Nej jaghåller fullständigt med dig. Inget med detta är korrekt gjort. Jag ifrågasätter bara om det är värt att dra igång en lång process? Låter som grannen inte är den typen som erkänner sitt fel och kompenserar för det frivilligtMaskintok skrev:
Nä möjligen att få reda på utövaren och få dennes version..K Krille_90_ skrev:
Men att gå till tinget för stämning är det inte värt.. däremot att påvisa att om inte grannen betalar ersättning så anmäler man detta och funderar på vidare gång..
Då brukar de flesta hosta upp slantarna...
Absolut värt att göra ett försökMaskintok skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Till att börja med. Man gör inte så som grannen gjort hör.
Men rent formellt tror jag inte att han gjort fel, eller iallafall inte allvarligt fel.
Du har rätt att kapa bort det som sträcker sig in på din tomt. I det här fallet, kan han helt klart kapa rötterna vid stammen, han kan kapa alla grenar som finns på hans tomt. Lite mer oklart om stammen. Men jag tror att han i princip skulle kunnat klyva bort allt av stammen som finns på hans tomt.
Nu var det ju en fällning även avägarens del av trädet. Det får du inte göra utan tillstånd.
Men i praktiken är det ju nödvändigt att fälla trädet om man kapar bort hälften av alla rötter, och klyver bort en tredjedel av stammen. Så trädet var dödsdömt under alla omständigheter.
Men rent formellt tror jag inte att han gjort fel, eller iallafall inte allvarligt fel.
Du har rätt att kapa bort det som sträcker sig in på din tomt. I det här fallet, kan han helt klart kapa rötterna vid stammen, han kan kapa alla grenar som finns på hans tomt. Lite mer oklart om stammen. Men jag tror att han i princip skulle kunnat klyva bort allt av stammen som finns på hans tomt.
Nu var det ju en fällning även avägarens del av trädet. Det får du inte göra utan tillstånd.
Men i praktiken är det ju nödvändigt att fälla trädet om man kapar bort hälften av alla rötter, och klyver bort en tredjedel av stammen. Så trädet var dödsdömt under alla omständigheter.
Sedan undrar jag hur en så gammal tall kan utgöra något som helst insynsskydd, de fäller ju grenarna närmast marken och håller sig med enbart en krona.
Rörande själva tvisten är det bara att ge upp. Det finns inget att vinna på att bråka om detta.
Rörande själva tvisten är det bara att ge upp. Det finns inget att vinna på att bråka om detta.