annalisa annalisa skrev:
Men tänk på alla grenar längst upp på tallen som har hängt över till grannen och gjort åverkan, tycker det är HÄPNADSVÄCKANDE att din mamma och tydligen du med skiter alldeles i den skadan!?
Nu är vi ju inte säkra på vilken fastighet tallen hör till. Om nu tallen hör till TS mamma och grenar hänger över grannens tomt så måste grannen påpeka olägenhet innan man behöver vidta åtgärd. Du behöver inte åtgärda om grannen inte störs. I det här fallet har ju inte grannen störts av grenar så det blir helt obegripligt vad det är för skada du pratar om.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
Finns det någon bild på tallen när den levde? Skulle gärna vilja se hur en "100 årig" tall ger insynsskydd för det kunde den orimligt ha gjort! Gamla tallar har bara grenar högst upp om inte din mamma klippte in varje årsskotten och tallen bara var 2 m högt!? Tror faktiskt ni skiter i era grannar helt och bara vill ha ekonomisk kompensation, tragiskt hur ni tänker och fungerar!
Det där har vi redan avhandlat. Har du läst tråden?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Ja, det stämmer.

Det här handlar ju, som jag ser det, om att försöka hitta den skärningspunkt där a) mamma blir åtminstone något gladare än vad hon för närvarande är, och b) grannen får klart för sig att hon, förutom att hon genom att helt "köra över" mamma och därmed äventyrat grannsämjan dem emellan, även har begått en lagöverträdelse; sannolikt medvetet. I alla händelser har hon inte bemödat sig med att kontrollera vilka regler som gäller.

Och det vore kanske inte så egendomligt om hon vore en 21-årig kille med dokumenterade impulskontrollstörningar, aktivt medlemskap i en obskyr MC-klubb och en arg pitbullterrier.

Men nu är hon en mycket erfaren yrkeskvinna i 65-årsåldern, som är verksam inom ungefär samma område som dom som åker runt och håller föreläsningar på temat "Hur du handskas med besvärliga människor", "Så använder du retorik på rätt sätt", "Undvik energitjuvarna!" och "Tänk positivt!"

Och det skänker enligt min ringa mening en extra dimension åt den här händelsen; att en människa som har som yrke att lära andra hur man bygger framgångsrika relationer, är orsaken till att min mamma har gråtit en del dom senaste dagarna.

Den här tråden tillkom främst för att jag hoppades på inlägg från medlemmar med egen erfarenhet av liknande situationer.

Kan man nå något slags överenskommelse UTAN att vidta juridiska åtgärder så är det naturligtvis det bästa.

Jag vet inte hur eller vad. Det handlar INTE om att mamma tror att tallen är värd flera miljoner, och vill ha dom pengarna av grannen.

Utan om grannen har betett sig uselt.

Och i alla andra sammanhang så är det ju tillåtet att reagera på det.

Men i dom här sammanhangen så verkar förvånansvärt många tycka att "shit happens".
Jag tycker det är uselt med träd över 5 m precis vid tomtgräns! Och att man inte kan känna in andras behov och se att grannar och deras fastigheter tar skada av skugga! Om alla förstått den enkla ekvationen hade sådana här situationer aldrig behövt uppstå. Inte någonstans har du skrivit att du förstår att tallen har skuggat grannen utan du har bara vräkt avsky över henne. Kan det faktiskt vara så att du tyckte illa om henne redan innan tallen fälldes? och nu letar du efter ett sätt att sätta dit henne! Det är ju skamligt när man läser i detta forum om höga träd att grannar låter sina träd växt högt upp i skyn för att jäklas med grannar och sedan ha med i beräkningarna, att grannen får anlita en arborist och bekosta fällning, jag ska veden, stubben ska flisas och en häck eller plank ska upprättat vilket kan bli en slutnota på 50 000kr! Skäms!

P
annalisa annalisa skrev:
Jag tycker det är uselt med träd över 5 m precis vid tomtgräns! Och att man inte kan känna in andras behov och se att grannar och deras fastigheter tar skada av skugga! Om alla förstått den enkla ekvationen hade sådana här situationer aldrig behövt uppstå. Inte någonstans har du skrivit att du förstår att tallen har skuggat grannen utan du har bara vräkt avsky över henne. Kan det faktiskt vara så att du tyckte illa om henne redan innan tallen fälldes? och nu letar du efter ett sätt att sätta dit henne! Det är ju skamligt när man läser i detta forum om höga träd att grannar låter sina träd växt högt upp i skyn för att jäklas med grannar och sedan ha med i beräkningarna, att grannen får anlita en arborist och bekosta fällning, jag ska veden, stubben ska flisas och en häck eller plank ska upprättat vilket kan bli en slutnota på 50 000kr! Skäms!
Jo du borde ju det... skämmas...
Ska du slippa andras åsikter och önskemål, egendomar så gör du bäst i att köpa alla fastigheter runt omkring dig..
För rätt har du ej..

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
Du tar inte skada av skugga, du tar skada av solen.

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag har väl för mig att jag läst någonstans att rågång i skogen skall hållas fri från träd och buskar, alltså skall inget ens tillåtas att växa upp precis på gränsen. Gäller inte det på tomtmark också? Skulle vara intressant att veta!
Toppen! Länk på det!

P pmd skrev:
Har TS mamma alltså ägt sitt fritidshus innan tallen stod på hennes och grannens tomt?
Nej. Det framgår av TS tidigare inlägg.
P pmd skrev:
Hur vet vi att tallen inte stod på grannens tomt när den var ung och sen växte in på TS mammas tomt?
Det framgår av TS första inlägg. De innersta/äldsta årsringarna skapades när trädet var som yngst. Dessa är på mammans tomt.

• Gilla
1
  • Laddar…
annalisa annalisa skrev:
Detta är inget personangrepp
Jo det är det. Ett rent och skärt och oförskämt personangrepp.

• Gilla
kashieda och 14 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det troliga är att den började sitt liv på TS mammas tomt, men det går ju inte att leda i bevis.
Jo, det finns bildbevis.

• Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det var inte det som jag skrev. Jag skrev att jordabalken ställer krav på båda grannar. Vid ett skogskifte kan en lösning t ex vara en trädfri rågång. I tomtsammanhang får man helt enkelt prata med varandra och komma överens. Det innebär att man får inte dra iväg och såga ned andras träd som grannen gjorde men man ska som TS mor gjorde heller inte låta sly växa upp till stora skogsträd som tränger in hos grannen och sen hindra att frågan löses.
Absolut det bästa svaret och rimligast!

P
annalisa annalisa skrev:
Toppen! Länk på det!
näpp det Finns inget krav på detta och kommer inte att göra.
Det är upp till varje fastighetsägare att gemensamt med sina rågrannar att hålla rågången öppen om det intresse finnes..

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
annalisa annalisa skrev:
Absolut det bästa svaret och rimligast!
Nä inte alls.

annalisa annalisa skrev:
Vad jag förstår stod trädet där när grannen köpte sin fastighet och hade det stått på TS mammas fastighet hade hon fått tåla det. Nu står det på gränsen med ett oklart rättsläge men att grannen handlat väl egenmäktigt står väl klart. Vanligt på många håll är dock att man försöker hålla rågångar fria från träd.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Du tar inte skada av skugga, du tar skada av solen.
Kan solen skada?
Det kanske de som ska fälla alla träd i världen bör få veta om...de kan ju inte veta.. :rofl:

T Talisman skrev:
Jo.

Det stämmer att jag har svårt att släppa orättvisor, p g a Aspergers. Och jag försöker ha det i beaktande.

Sedan avskyr jag situationer som är oklara. Och när "kartan inte stämmer med verkligheten" (pun intended ).

Men du kanske har rätt.

Till yttermera visso har vi att göra med en person som i sin yrkesverksamhet bl a lär ut hur man blir av med jobbiga anställda på ett sådant sätt att dom inte ens fattar att dom har fått sparken, utan istället blir glada och tacksamma för att dom har fått möjlighet att utforska en ny väg i livet. Carpe Diem, halleluja!

Så jag kan redan höra argumentationen för min inre röst.
Plus att man som Aspis har svårt att ta in andras synvinkel! Som utomstående förstår jag att din mamma känner sig överkörd men förstår också att grannfrun har tagit skadad av all skugga tallen har gett. du skrev att hon flyttade in 1992, det är många år av skugga och det har din mamma skitit totalt i! Har du frågat din mamma om detta? Eller eldar ni bara varandra i att det är synd om er? Din mamma kanske också har Aspergers? Alltså inte illa ment men hela situationen verkar ju ha tappat dimension, ni kanske behöver hjälp, kanske prata med någon annan granne som kan medla och vara objektiv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.