191 454 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Alltså samma folk som sätter ut tomter vid tex nybyggnationer/bygglov räcker rent juridiskt inte till för detta? Verkar märkligt. Jag kan inte de korrekta termerna för det men av sin kommun, får fram rätt karta i rätt format och kan på denna placera ut trädet och man kan även kolla/placera ut tomterna. Varför skulle inte detta vara ok som bevis? Vägar, fastigheter, fornlämningar etc är ju markerat på detta vis och kan kontrolleras med deras ”manick” som dom kommer ut med.D Dr Jumping Jack skrev:
jag köpte en industrifastighet med en ganska stor tomt men väldigt dåliga markeringar. Betalade ca 7000kr för nya kartor och markeringar så att jag kunde bygga stängsel runt tomten. Allt godkänt och kontrollerat av kommunen.
Först och främst vill jag bara säga att jag också skulle bli fullkomligt rasande. Att börja tjata om att ”tallar är fula och ska bort” visar ju bara en ganska rejält bias. Att hitta på omständigheter som att grannen skulle hast dialog om träden enligt jb är ju också en helt ointressant diskussion om den inte finns på papper eller på annat sätt kan visas. Snarare är det väl så trädet varit känt ett tag och inte ”bara låtit sig växas” att om TS mor haft fastigheten sedan 66 och grannen bott där sen 90-talet.
Däremot har du ju fått flera bra råd om det är värt en fight. Det är helt klart värda att tänka över.
Jag skulle inte heller börja med att polisanmäla eller ansöka om stämning men skulle jag lätt kräva att ni gör en uppmätning via lantmäteriet, det är inte speciellt aggressivt utan bara väldigt naturligt skulle jag säga. Det är ju en saftig delad kostnad men sånna här fritidshustomter är ett alltid vidriga och har man en granne som redan visat att hon inte kan bete sig så kommer hon säkert försöker utnyttja det här vidare. Om nåt år har hon byggt svartbyggt nån bastu på samma ställe.
Ligger trädet på er sida skulle jag nog faktiskt polisanmäl, trots att det hotar grannsämjan men det är för att jag särskilt svårt för människor som 1. utan att fråga tar rättigheter 2. (Mindre avgörande) hatar träd.
Är den inte på er gräns får ni i alla fall tomtgränsen klar för er vilket är väldigt bra inför kommande arvskiften eller försäljningar. Ni har också möjligheten att visa att ni tar tomtgränserna på allvar vilket kanske får grannen att få lite kalla fötter och erbjuder nån slags förlikning.
Däremot har du ju fått flera bra råd om det är värt en fight. Det är helt klart värda att tänka över.
Jag skulle inte heller börja med att polisanmäla eller ansöka om stämning men skulle jag lätt kräva att ni gör en uppmätning via lantmäteriet, det är inte speciellt aggressivt utan bara väldigt naturligt skulle jag säga. Det är ju en saftig delad kostnad men sånna här fritidshustomter är ett alltid vidriga och har man en granne som redan visat att hon inte kan bete sig så kommer hon säkert försöker utnyttja det här vidare. Om nåt år har hon byggt svartbyggt nån bastu på samma ställe.
Ligger trädet på er sida skulle jag nog faktiskt polisanmäl, trots att det hotar grannsämjan men det är för att jag särskilt svårt för människor som 1. utan att fråga tar rättigheter 2. (Mindre avgörande) hatar träd.
Är den inte på er gräns får ni i alla fall tomtgränsen klar för er vilket är väldigt bra inför kommande arvskiften eller försäljningar. Ni har också möjligheten att visa att ni tar tomtgränserna på allvar vilket kanske får grannen att få lite kalla fötter och erbjuder nån slags förlikning.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Nja, en sanning med modifikation. Konsument-gps (handhållna och i mobiler) har en felmarginal i meternivå. En GPS som branschen använder har en betydligt högre noggrannhet. (Googla på nätverks-rtk om du vill nörda ner dig....)TT4F skrev:
Endast Lantmäteriets utsättning är juridiskt korrekta. Inte ens kommunens betalda tjänster vid tomtgränser är juridiskt giltiga.J jani84 skrev:Alltså samma folk som sätter ut tomter vid tex nybyggnationer/bygglov räcker rent juridiskt inte till för detta? Verkar märkligt. Jag kan inte de korrekta termerna för det men av sin kommun, får fram rätt karta i rätt format och kan på denna placera ut trädet och man kan även kolla/placera ut tomterna. Varför skulle inte detta vara ok som bevis? Vägar, fastigheter, fornlämningar etc är ju markerat på detta vis och kan kontrolleras med deras ”manick” som dom kommer ut med.
jag köpte en industrifastighet med en ganska stor tomt men väldigt dåliga markeringar. Betalade ca 7000kr för nya kartor och markeringar så att jag kunde bygga stängsel runt tomten. Allt godkänt och kontrollerat av kommunen.
Dock brukar ingen överklaga dessa.
Förstår vad du menar, men mätningen är inte dålig, även om den saknar formell juridisk verkan.D Dr Jumping Jack skrev:
TS och mamma kommer alltså med säkerhet veta var gränsen är och vems fastighet trädet var på. Det ger info inför ett beslut om att eventuellt gå vidare, men utan att man måste gå vidare. De slipper grubbla och gräma sig till tidens slut över att "trädet väl ändå kanske var på vår sida".
Jag betalade 1500 för gränsanvisning av kommunen och grannen har rättat sig totalt efter det. Vill han bygga sin mur på min sida av käppar och snören får han själv beställa ut Lantmäteriet. Men det gjorde han inte.
Det där med fastighetsgränser är inte helt lätt. Facit finns i fadtighetsregistret med undantag. För 50 år sedan fanns ej GPS utan görs en mätning idag så läggs en god felmarginal på pga av detta, dessutom rejält längre än bredden på stammen. Så kartan ritas ej om efter en GPS mätning.D Dr Jumping Jack skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jodå, själva mätningarna duger som bevis i svensk domstol. Du blandar ihop det med gränsmarkeringarna. Gällande gränsmarkeringar får bara lm sätta ut....TT4F skrev:
Du behöver inte blanda in din mamma, men du kan faktiskt vända dig direkt till grannen och diskutera fallet och möjlig kompensation. Du kan också lägga fram din rädsla om att hennes agerande är inte engångs företeelse. Vem vet, ni kanske får en ett härligt grann förhållande. Tala ut med henne....T Talisman skrev:Det vet vi inte.
"Ersättning" eller "kompensation" kan i det här fallet betyda allt från en oerhört genuint menad ursäkt, där grannen uppenbarligen svårt plågad av skuldkänslor på sina bara knän ber mamma om att försöka förlåta henne, till en symbolisk summa pengar.
Hur mycket har jag ingen aning om. Men 10 000 - 25 000 kr känns som en mer än rimlig nivå för att kompensera för att grannen med berått mod saboterat mammas tomt, trots att mamma tidigare haft en extremt övertydlig med grannen om var tomtgränsen går.
Däremellan finns, som jag ser det, ett oändligt antal andra möjligheter: Att grannen erbjuder sig att köpa ett par nya trädgårdsstolar åt mamma, och levererar dem tillsammans med en korg delikatesser och några flaskor champagne. Att grannen erbjuder sig att se till att mammas hus målas om. Att grannen betalar några dagar på ett enkelt hotell i den del av Sverige där mamma är född, så att hon ska få återse sin barndoms kvarter. Att grannen byter ut mammas trimmer mot en ny, bättre och exklusivare.
Jag skulle kunna fortsätta på den här listan i flera timmar.
Men det ser jag som tämligen meningslöst. Det är inte er på forumet som jag ska "övertyga". Utan grannen.
Inte vad Österåkers kommun sa till mig när jag anlitade dom. De var väldigt tydliga att deras gränsmarkeringar ej var juridiskt giltiga.G Gallianoman skrev:
Detta saxat från deras hemsida:
Gränspåvisning
Vi kan hjälpa till med att visa på fastighetsgränser och leta efter gränsmarkeringar. Om gränsmarkering saknas kan vi markera med stakkäpp eller färgmarkering. För att gränsen läge ska bli juridiskt bindande med nya gränsmarkeringar får man vända sig till Lantmäteriet.
När man läser om sådana fräcka grannar, som gör vad de behagar med andras eller gemensam egendom och sedan anser se sig ha rätt att göra så förstår man hur konflikter uppstår. Den fräcke blir ofta utan skuld och konsekvenser.
Hur ni rättsligt eller ersättningsmässigt vill göra får ni själva bestämma.
Men.... Funderar ni på att plantera träd eller buskar som insynsskydd, planera och gör det på platser på er tomt som är bäst för er själva eller sämst för den fräcka grannen. Bry er inte om att insynsskydden när de växt upp kanske medför negativa konsekvenser för grannen. Vissla, titta på himlen och säg att ni gjort det som är bäst för er.
Hur ni rättsligt eller ersättningsmässigt vill göra får ni själva bestämma.
Men.... Funderar ni på att plantera träd eller buskar som insynsskydd, planera och gör det på platser på er tomt som är bäst för er själva eller sämst för den fräcka grannen. Bry er inte om att insynsskydden när de växt upp kanske medför negativa konsekvenser för grannen. Vissla, titta på himlen och säg att ni gjort det som är bäst för er.
Redigerat:
Fråga är Tallén med på områdes planeringen? Har en ansökan skickats in för att fälla Tallen? Om inte så kan det ivf bli skadestånd som måste betalas in till staten. Din mamma får då ivf en liten vinst tillbaka. Att inte prata med sinna grannar innan man gör ett sånt här ingrepp är så Sjukt respektlöst. Typisk mobbar stil och det ska man inte knyta handen i fickan för. Se det inte som att ni ska få Pengar utan denna person betala för de fel den gör. Hade varit så lätt att lösa.
Känns som du funderar och lite för mycket. Du kan ju aldrig veta i förväg exakt vad som kommer att hända. Inled en diskussion med grannen och berätta hur din mamma känner sig och att ni inte tycker att det är ok agerat. Säg att ni vill försöka lösa detta utan att blanda in rättsväsendet.T Talisman skrev:Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.
Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.
Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.
Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.
Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.
Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.
Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.
Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.
Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.
Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:
- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.
- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.
- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).
Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.
Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.
Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.
Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?
Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.
Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.
Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Vad gäller ev förstörd grannsämja så har väl grannen samma ansvar att vilja hålla den god, och isåfall på något sätt gå din mamma tillmötes. Struntar grannen i din mor hon bara en liten bajskorv och bör behandlas därefter.
Men i de absolut flesta kommunerna behöver man inte ansöka om att fälla träd så det är nog väldigt sannolikt att de inte behövdes.Q Quantumlight skrev:Fråga är Tallén med på områdes planeringen? Har en ansökan skickats in för att fälla Tallen? Om inte så kan det ivf bli skadestånd som måste betalas in till staten. Din mamma får då ivf en liten vinst tillbaka. Att inte prata med sinna grannar innan man gör ett sånt här ingrepp är så Sjukt respektlöst. Typisk mobbar stil och det ska man inte knyta handen i fickan för. Se det inte som att ni ska få Pengar utan denna person betala för de fel den gör. Hade varit så lätt att lösa.
Däremot behövs tillstånd för att fälla på grannens tomt......
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
jo, men vi är ju överens, och jag inser att jag klyver hår här och började skriva på ett inlägg om gränsmarkeringar, lantmäteriakter och vad som trumfar vad i form av legalitet men det är inte intressant för tråden och hjälper inte TS.TT4F skrev:
Inte vad Österåkers kommun sa till mig när jag anlitade dom. De var väldigt tydliga att deras gränsmarkeringar ej var juridiskt giltiga.
Detta saxat från deras hemsida:
Gränspåvisning
Vi kan hjälpa till med att visa på fastighetsgränser och leta efter gränsmarkeringar. Om gränsmarkering saknas kan vi markera med stakkäpp eller färgmarkering. För att gränsen läge ska bli juridiskt bindande med nya gränsmarkeringar får man vända sig till Lantmäteriet.
Vi är överens om att kommunens (eller mätfirmans) markeringar på backen inte är juridiska gränsmarkeringar.