Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har jag missat men så kanske statistiken ser ut.

Om en TS i en tråd förefaller vara överdrivet dramatisk och tycks ha en överdrivet auktoritär syn på straffskalan och drömmer upp stora juridiska konsekvenser för en granne som har gjort en mindre förseelse så håller jag med om att många här på BH kommer att försöka tona ned det hela för att justera TS felaktiga föreställningar. Kanske inte helt dumt att ge denna typ av råd till en TS med det sinnelaget.
Det håller jag fullständigt med om. Att elda på någons vanföreställningar leder sällan till något konstruktivt. Men anledningen till att man ser så många trådar likt dessa är ju att folk vet om att man kommer undan med det mesta. Det jag ville belysa var inte vilka råd man ska ge till de som skriver här, utan att de råden som ges pekar på att det just inte är kännbart att såga ner träd, buskar och annat på grannars tomter.

harry73
A AndersS skrev:
Varför får vissa trådar mig att tänka på filmen "En man som heter Ove" ;)
Faktiskt en relevant fråga för tråden. Jag läste boken innan filmen och tyckte boken var oerhörd bra (fick inte alls samma djupet i filmen), men för de som inte fattade det är Ove högfunktionerande autist troligtvis har han det som tidigare kallades Aspergers syndrom (och då ser man relevansen för tråden)

Fredrik Backman beskriver sina karaktärer väldigt levande och försöker beskriva hela kedjan som gör att personer hamnar i en viss situation. I Oves fall var det frun som kunde hantera hans autistiska egenheter, brist på social kompetens och hans fyrkantighet, som gjorde att han fungerade bra i samhället. När frun dog, förlorade han mer än bara sin livskamrat, men hela möjligheten att förstå omvärlden. Han beskriver också hur hans nya granne på samma sätt kan acceptera och hantera hans egenheter och hur de kan bygga en varm vänskap som ger honom glädje och styrfart i livet.

Jag tycker att alla ska läsa boken (och Fredrik Backmans andra böcker), just för att få lite mer förståelse för människor som tänker på ett annat sätt än du gör. Det skulle säkert hjälpa i dessa trådar.

• Gilla
  • Arg
tompas11 och 7 till
  • Laddar…
Och ställ dig själv frågan "men tänk om det är tvärt om" trots att man är helt säker!

Nissens
A AndersS skrev:
Och ställ dig själv frågan "men tänk om det är tvärt om" trots att man är helt säker!
Ja, endast barn och idioter är helt säkra på sin sak - det är jag helt säker på!

• Haha
  • Gilla
NWE och 2 till
  • Laddar…
harry73
Britt Marie var här kan också rekommenderas

• Gilla
CatharinaX och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det var så enkelt.

Det handlar om ett stor tall som inte står på TS mammas tomt utan som står delvis på grannens tomt och tränger in med stam, rötter och grenar hos grannen. D v s tråden gäller en gråzon i jordabalken där TS mammas egna bestämmanderätt över tallen knappast är säkrad. TS mamma tycks ha trott att hon kunde ha kvar trädet på den platsen oavsett vad grannen tyckte och så är det inte riktigt.

Alla verkar dessutom vara överens om att grannens plötsliga fällning är ett helt felaktigt och förkastligt agerande. Men att det skulle ha några påtagliga juridiska konsekvenser för grannen är inte troligt. Det egendomsskyddet finns inte.
Jag vet inte om du medvetet missförstår mig, eller bara vill provocera.

Du skriver:

"TS mamma tycks ha trott att hon kunde ha kvar trädet på den platsen oavsett vad grannen tyckte och så är det inte riktigt."

Det är ju fullständigt befängt.

Problemet är att GRANNEN tror att hon kan TA BORT alla träd som till någon del befinner sig på tomtgränsen, precis när som helst, och UTAN att med ett enda ord ens förvarna mamma om detta.

Grannen har ALDRIG NÅGONSIN pratat om tallen, än mindre nämnt att den var till besvär, och borde tas ned.

Är det så förbannat djävla svårt att fatta att mamma känner sig en smula överkörd i det läget?

Jag tar det en gång till för säkerhets skull:

Grannen har inte med ett enda ord någonsin antytt att tallen ifråga borde tas bort, och utan har plötsligt låtit ta bort den utan att fråga, eller ens meddela min mamma, till yttermera visso vid en tidpunkt när min mamma inte var på plats.

Vad beträffar den andra grannen, som observerade trädfällningen och sprang dit för att försöka avbryta den, så är vederbörande en sådan person som samlat på sig en massa mer eller mindre nödvändig kunskap om hur saker och ting förhåller sig i grannskapet under årens lopp.

Det kan man tycka vad man vill om, men han visade sig känna till var tomtgränsen mellan mammas och den trädfällande grannens tomt gick. Han visste också att mamma inte varit i sitt fritidshus på flera månader, p g a mycket omfattande cancerbehandling.

Baserat på sin relativt goda kännedom om mammas respektive den trädfällande grannens personligheter, karaktärer och beteende drog han den helt korrekta slutsatsen att grannen inte hade konfererat med mamma före trädfällandet, och försökte därför avstyra det hela.

Mamma var totalt ovetande om allt detta. Det var alltså inte så, att grannen som såg trädfällningen kastade sig på telefonen för att skvallra för mamma, som omedelbart skrek "Stoppa honom! Spring dit och ta ifrån honom motorsågen!"

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mhange och 11 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:

Du skriver:

"TS mamma tycks ha trott att hon kunde ha kvar trädet på den platsen oavsett vad grannen tyckte och så är det inte riktigt."

Problemet är att GRANNEN tror att hon kan TA BORT alla träd som till någon del befinner sig på tomtgränsen, precis när som helst, och UTAN att med ett enda ord ens förvarna mamma om detta.

Grannen har ALDRIG NÅGONSIN pratat om tallen, än mindre nämnt att den var till besvär, och borde tas ned.

Är det så förbannat djävla svårt att fatta att mamma känner sig en smula överkörd i det läget?

Grannen har inte med ett enda ord någonsin antytt att tallen ifråga borde tas bort, och utan har plötsligt låtit ta bort den utan att fråga, eller ens meddela min mamma, till yttermera visso vid en tidpunkt när min mamma inte var på plats.

Vad beträffar den andra grannen, som observerade trädfällningen och sprang dit för att försöka avbryta den, så är vederbörande en sådan person som samlat på sig en massa mer eller mindre nödvändig kunskap om hur saker och ting förhåller sig i grannskapet under årens lopp.

Det kan man tycka vad man vill om, men han visade sig känna till var tomtgränsen mellan mammas och den trädfällande grannens tomt gick. Han visste också att mamma inte varit i sitt fritidshus på flera månader, p g a mycket omfattande cancerbehandling.

Baserat på sin relativt goda kännedom om mammas respektive den trädfällande grannens personligheter, karaktärer och beteende drog han den helt korrekta slutsatsen att grannen inte hade konfererat med mamma före trädfällandet, och försökte därför avstyra det hela.

Mamma var totalt ovetande om allt detta. Det var alltså inte så, att grannen som såg trädfällningen kastade sig på telefonen för att skvallra för mamma, som omedelbart skrek "Stoppa honom! Spring dit och ta ifrån honom motorsågen!"
Skulle inte du släppa tråden i några dagar?;)

• Gilla
  • Arg
Kurtivan och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Talisman skrev:

Du skriver:

Jag beklagar att jag uttrycker mig så otydligt så att du kan läsa in alla dessa konstigheter i min text.

Men för att förtydliga: Jag kan inte hjälpa din gamla mamma med sina känslor, hur överkörd din mamma känner sig av trädfällningen, vilken demon till granne hon har vid fritidshuset, din dröm om den stora upprättelsen, allt hälsoelände ni har drabbats av o s v. Det är nog bättre att ta med goda vänner än i denna tråd. Jag försöker bara hjälpa till med jordabalkens skrivningar och förklara att även din mamma lyder under dem, något jag inte tror du förstår och som jag därför försöker upprepa på olika sätt.

Men jag ska hålla mig borta från tråden nu. Beklagar om jag orsakat upprörda känslor, det var inte min mening. Jag ville bidra med ett perspektiv som du inte tycks kunna ta till dig.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
ylven och 15 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skulle inte du släppa tråden i några dagar?;)
Nej, jag tolkade det som definitivt.
T Talisman skrev:
Jag följer ditt råd och lämnar tråden.

Satsuki
Allt har två sidor, och det vi hör här är ena sidan.

Hur vet tex TS att grannen inte vid flera tillfällen försökt antyda till din mamma att hon såg tallen som ett problem men din mamma kanske inte förstått det? Kanske lutade den över hennes mark/bil/växthus/trädgårdsland? Kanske skuggade den hennes uteplats? Kanske avskyr hon att inte kunna gå barfota?
Många är oerhört konflikträdda och tycker det är svårt att vara så raka och tydliga så att det inte kan råda några missförstånd. Kommunikation är svårt ibland.
Jag säger inte att jag vet att detta är fallet här, men om du TS inte bott hos din mamma och hört alla hennes kontakter m grannen vet du ju faktiskt inte vad som sagts dem emellan.

Exempel; När vi flyttade in i vårt hus fanns det tallar och granar i tomtgräns som lutade över mot grannarna. Vi tog bort dem eftersom vi avskyr stora barrträd i små villaträdgårdar och kommentaren från grannarna var odelat positiva. Någon var glad att slippa en tall som lutade sig över deras tomt, och hade antytt detta till fg ägare som inte förstått eller brytt sig.

Försökt tänka konstruktivt i detta fallet. Din reaktion är oviktig, men vad VILL din mamma?
Vill hon ha tillbaka trädet? Vill hon ha en tydlig gränsmarkering? Vill hon njuta av ålderdomen utan konflikter?
Du skriver att insynen är total - det går att lösa med snabbväxande växter som tydligt står på din mammas tomt. Du skriver att hon är rädd att fler träd skall tas ner - sätt upp ett staket för att tydligt markera tomtgräns. Det är svårare psykologiskt att gå över ett staket för att ta ner träd och då blir det också tydligt vad som är din mammas och grannens tomt.

Det är inte du TS som råkat illa ut, det är din mamma. HON måste själv bestämma vad som är viktigt för henne, utan att ta med dina värderingar i beslutet.

• Gilla
  • Ledsen
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Jag kan lugna alla tråddeltagare med att mamma och jag INTE kommer att försöka dra igång någon storskalig juridisk process mot grannen.

Det har f ö aldrig någonsin varit tal om att på något slags amerikanskt manér försöka få ut miljontals kronor som kompensation för den fällda tallen.

Några "hämndaktioner", som föreslagits av några av er, blir det heller inte tal om.

Däremot har jag en stillsam förhoppning om att få försöka förklara för grannen att det här är ett mindre bra sätt att bete sig på.

För tvärtemot vad en del av er tror, så är det egentligen detta som det här handlar om. Att försöka vara en hyfsat bra medmänniska. Att inte köra över andra människor. Att vara tydlig i sin kommunikation.

Alltså ungefär det som grannen i sin profession dagligen betonar vikten av att man gör.

Det handlar inte om hur tallens rotsystem såg ut, eller huruvida mamma borde buras in, för att hon låtit tallen växa sig så stor (i det fallet är det plötsligt "mammas tall". Mycket märkligt!).

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Mhange och 13 till
  • Laddar…
Satsuki
T Talisman skrev:
Jag kan lugna alla tråddeltagare med att mamma och jag INTE kommer att försöka dra igång någon storskalig juridisk process mot grannen.

Det har f ö aldrig någonsin varit tal om att på något slags amerikanskt manér försöka få ut miljontals kronor som kompensation för den fällda tallen.

Några "hämndaktioner", som föreslagits av några av er, blir det heller inte tal om.

Däremot har jag en stillsam förhoppning om att få försöka förklara för grannen att det här är ett mindre bra sätt att bete sig på.

För tvärtemot vad en del av er tror, så är det egentligen detta som det här handlar om. Att försöka vara en hyfsat bra medmänniska. Att inte köra över andra människor. Att vara tydlig i sin kommunikation.

Alltså ungefär det som grannen i sin profession dagligen betonar vikten av att man gör.

Det handlar inte om hur tallens rotsystem såg ut, eller huruvida mamma borde buras in, för att hon låtit tallen växa sig så stor (i det fallet är det plötsligt "mammas tall". Mycket märkligt!).
Du återkommer hela tiden till granbens yrke….. Varför är det så viktigt vad grannen har för yrke? Skulle det ändra situationen på ett avgörande sätt om det vore en läkare, grevinna, ingenjör eller mäklare? De behöver också kunna kommunicera.

• Gilla
  • Arg
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
sysmali
TS: Min tolkning (som givetvis kan vara fel) är att din mamma känner sig lurad/kränkt/ledsen och du själv mår ännu sämre av den uppkomna situationen.

Tror i princip alla som läser denna tråd tycker (efter att hört din version) att grannen har agerat helt tokigt när hon fällde trädet i tomtgräns utan att tala med din mor - när hon dessutom borde insett att avverkning av växtlighet i tomtgräns är känsligt då din mor tidigare varit noga att visa tomtgräns av just denna anledning.

Med detta sagt, så vill nog många i tråden påvisa skillnaden att ha rätt och rätt - och till vilken kostnad i form av pengar, tid och mående för dig och din mor.

Ta råd(en) som andra givit. Ta kontakt med grannen och säg som ni känner (dvs det du skrivit tidigare) och fråga hur grannen vill lösa detta. Det är nog bra om du och din mamma har ett eget förslag som ni skulle vara nöjda med.

Tyvärr kan ni inte tvinga grannen att be om ursäkt - men förhoppningsvis inser hon att hon gjort fel.

Allt gott.

• Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.

Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.

Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.

Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.

Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.

Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.

Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.

Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.

Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).

Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.

Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.

Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.

Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?

Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.

Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.

Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Hittade detta, så grannen måste gjort fel.

"Observera att lagen nämner just grenar och rötter, inte stammen. Stammen får alltså aldrig röras.Om trädet står precis på tomtgränsen och man vill fälla det är det lite lurigare. Då kan man försöka göra en bedömning av ägandefrågan genom att se tillbaka på vem som faktiskt planterade trädet. Är detta okänt kan det vara så att man har gemensam äganderätt, och således gemensam beslutanderätt. Kan man inte komma överens kan man vända sig till tingsrätten för att få ett avgörande i frågan"

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Allt har två sidor, och det vi hör här är ena sidan.

Hur vet tex TS att grannen inte vid flera tillfällen försökt antyda till din mamma att hon såg tallen som ett problem men din mamma kanske inte förstått det? Kanske lutade den över hennes mark/bil/växthus/trädgårdsland? Kanske skuggade den hennes uteplats? Kanske avskyr hon att inte kunna gå barfota?
Många är oerhört konflikträdda och tycker det är svårt att vara så raka och tydliga så att det inte kan råda några missförstånd. Kommunikation är svårt ibland.
Jag säger inte att jag vet att detta är fallet här, men om du TS inte bott hos din mamma och hört alla hennes kontakter m grannen vet du ju faktiskt inte vad som sagts dem emellan.

Exempel; När vi flyttade in i vårt hus fanns det tallar och granar i tomtgräns som lutade över mot grannarna. Vi tog bort dem eftersom vi avskyr stora barrträd i små villaträdgårdar och kommentaren från grannarna var odelat positiva. Någon var glad att slippa en tall som lutade sig över deras tomt, och hade antytt detta till fg ägare som inte förstått eller brytt sig.

Försökt tänka konstruktivt i detta fallet. Din reaktion är oviktig, men vad VILL din mamma?
Vill hon ha tillbaka trädet? Vill hon ha en tydlig gränsmarkering? Vill hon njuta av ålderdomen utan konflikter?
Du skriver att insynen är total - det går att lösa med snabbväxande växter som tydligt står på din mammas tomt. Du skriver att hon är rädd att fler träd skall tas ner - sätt upp ett staket för att tydligt markera tomtgräns. Det är svårare psykologiskt att gå över ett staket för att ta ner träd och då blir det också tydligt vad som är din mammas och grannens tomt.

Det är inte du TS som råkat illa ut, det är din mamma. HON måste själv bestämma vad som är viktigt för henne, utan att ta med dina värderingar i beslutet.
Du tror alltså inte att jag har diskuterat den uppkomna situationen med min mamma?

Du tror kanske att mamma i själva verket inte bryr sig ett skvatt om den numera berömda trädfällningen, och att det enbart är jag som funderar över hur detta har gått till, och varför?

Menar du på fullt allvar att det är mycket sannolikt att grannen vid ett stort antal tillfällen har försökt "antyda" till min mamma att tallen är ett stort problem, men att det har gått mamma spårlöst förbi?

Du ifrågasätter alltså en av de bärande grundpremisserna för hela denna tråds frågeställning, nämligen hur man utan ett uns av förvarning eller diskussion plötsligt kan ta ned en tall som står på tomtgränsen, till 65-70% på mammas sida.

Låt oss för all del fortsätta ifrågasättandet.

Det kanske inte bara är så att mamma är så korkad och oförmögen att uppfatta subtila budskap, så att hon helt har missat att grannen i åratal på alla upptänkliga sätt försökt uppmärksamma mamma på att tallen utgör ett stort problem.

Mamma kanske rentav lider av vanföreställningar. Tallen kanske inte alls är fälld. Den kanske står kvar där den alltid har stått.

Så kan det ju också vara.

Tråden blir ju mycket mer mångfacetterad, och sannolikt även längre, om man minskar ned rimlighetsbedömningarna till ett minimum.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.