81 285 läst ·
245 svar
81k läst
245 svar
Grannen eldat/eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgräns - hur farligt?
Årets första "jag har läst på internet att allt är farligt" och "jag tycker verkligen inte att mina grannar ska få göra som de vill utan att fråga mig först!" tråden....Mats-S skrev:
Och definitivt inte den sista.
Jag raljerar ju lite förstås, men ibland undrar man hur folk är funtade som "hittar" dolda fel i 30-40 år gamla orenoverade hus, tror att asbest dör man av efter en partikel eller efter att ha köpt ett hus där grannen har eternittak.
Borde var obligatoriskt med en licens utfärdad av erfaren husägare för att få köpa ett begagnat hus om du är förstagångsköpare och har växt upp i lägenhet.
Ja, jag vet, jag är elak, tomten gav mig inte några miljoner denna julen heller
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 629 inlägg
Ang lösningen att flytta längre ut i skogen så är iaf min uppfattning att ju längre ut i skogen men kommer desto sämre är man på att bry sig om lagar och regler.. desto mer gör man som vill och "alltid har gjort" och desto sämre går det för folk som är för överförmyndar samhället och har stor anmälnings benägenhet..
Desto mer sköt dig själv och skit i vad alla andra gör är det som gäller hårdare ju längre bort från polisstationen man kommer och desto längre ut i avfolkningsbyggd
Så det är nog mest en fantasi hos miljömupparna från betongghettot..
Sen måste man väl säga att det trots allt är väldigt ovanligt att någon fälls för att ha eldat tryckt virke och det brukar oftast frias hellre än fällas så risken att den där anmälan för nåt gott med sig är rätt minimal.
Eller så svarar den som blir anmäld med att göra det ännu mer men eldningen flyttar in i vedpannan i källaren och plötsligt har ingen en aning om vad som eldas, barnsligt men inte alltför ovanligt att det är resultaten av en anmälan av sin granne..Den enda som tror den vunnit nåt än anmälaren som tror den lyckats uppfostra sin granne till lydnad... men reslutatet blev nog nåt helt annat
Desto mer sköt dig själv och skit i vad alla andra gör är det som gäller hårdare ju längre bort från polisstationen man kommer och desto längre ut i avfolkningsbyggd
Så det är nog mest en fantasi hos miljömupparna från betongghettot..
Sen måste man väl säga att det trots allt är väldigt ovanligt att någon fälls för att ha eldat tryckt virke och det brukar oftast frias hellre än fällas så risken att den där anmälan för nåt gott med sig är rätt minimal.
Eller så svarar den som blir anmäld med att göra det ännu mer men eldningen flyttar in i vedpannan i källaren och plötsligt har ingen en aning om vad som eldas, barnsligt men inte alltför ovanligt att det är resultaten av en anmälan av sin granne..Den enda som tror den vunnit nåt än anmälaren som tror den lyckats uppfostra sin granne till lydnad... men reslutatet blev nog nåt helt annat
Jo och nu kan det vara så illa att internet sträcker sig till Facebook och någon skum sida där man varnar för precis allting... i övrigt klockrent beskrivet!mikethebik skrev:
Årets första "jag har läst på internet att allt är farligt" och "jag tycker verkligen inte att mina grannar ska få göra som de vill utan att fråga mig först!" tråden....
Och definitivt inte den sista.
Jag raljerar ju lite förstås, men ibland undrar man hur folk är funtade som "hittar" dolda fel i 30-40 år gamla orenoverade hus, tror att asbest dör man av efter en partikel eller efter att ha köpt ett hus där grannen har eternittak.
Borde var obligatoriskt med en licens utfärdad av erfaren husägare för att få köpa ett begagnat hus om du är förstagångsköpare och har växt upp i lägenhet.
Ja, jag vet, jag är elak, tomten gav mig inte några miljoner denna julen heller![]()
serilst du tror på allvar att tryckimpregnerat trä är farligt? Och vem fan bryr sig om nåt lite farligt, tror du inte du utsätts för farligheter helatiden? Vad är det för fel på dagens svenskar ”ooh farligt hit oh farligt dit” som om du inte rögat när du va ung eller druckit sprit, eller dricker sockerfria drycker, eller äter margarin eller besprutad mat. Vad fan är ni rädda för? Jag slickar på eternitplattor! Gott som fan.Davidbagare skrev:
Vilken av alla dom sjukdomar du räknar upp har du? Om du nu är uppväxt i den hålan där alla blir sjuka borde väl även du bli drabbad eller?Anonymiserad 55101 skrev:Är uppväxt i en håla där alla gubbar trodde allt som farbror staten hade godkänt var så pass ofarligt att man kunde svara "om det var så farligt skulle det inte få säljas" på allt och där ansiktsmask och likande skyddsutrusning "bara är för kärringar". Där eldades det gladeligen tryckimpregnerat och andra sopor på löpande band bland annat. Idag har dessa kol, cancer, psoriasis och andra sjukdomar på löpande band istället. Ibland känns det som de är dom som flyttat in på det här forumet..
Du är en riktig karlakarl du! Härligt att det finns lite rediga gubbar kvar i världen!B Bullebock skrev:serilst du tror på allvar att tryckimpregnerat trä är farligt? Och vem fan bryr sig om nåt lite farligt, tror du inte du utsätts för farligheter helatiden? Vad är det för fel på dagens svenskar ”ooh farligt hit oh farligt dit” som om du inte rögat när du va ung eller druckit sprit, eller dricker sockerfria drycker, eller äter margarin eller besprutad mat. Vad fan är ni rädda för? Jag slickar på eternitplattor! Gott som fan.
#ironisk
Redigerat:
Ledsen att behöva vara budbäraren men sjukdom kommer med åldern. Det behövs inga "gifter" för det och det går inte att undvika med en moralisk livsstil.
Med risk för att låta som Agnes Wold:
Se till att växa upp i ett skitigt hem med djur där du som barn inte tvättar dig för mycket, rök inte, dra inte på dig HPV-virus i ungdomen (fast nu finns vaccin), ha en rörlig livsstil (=lös inte all transport av dig själv med bilen), drick inte för mycket och håll koll på övervikten som kommer smygande med åren (energintaget, du kan inte motionera bort övervikt) och sola inte. Sen har du gjort vad du kan och resten är livets, slumpens och genetikens grymma lotteri.
"Gifter" och mat kan du släppa annat än att med åren hålla nere energiintaget, det är inga faktorer med tydliga kausala samband som ger en regelbok i alla fall. Det är s a s helt otydligt om broccoli hjälper eller stjälper dig. Kämpar du mentalt som många gör så kan kompromisser behöva göras för att stå ut, hellre en dålig livsstil än inget liv alls s a s.
Grannens enstaka irriterande eldande kommer med all sannolikhet inte att vara avgörande för någons hälsa. Eldar han regelbundet t ex på daglig basis så finns skäl att ändra den bedömningen.
Med risk för att låta som Agnes Wold:
Se till att växa upp i ett skitigt hem med djur där du som barn inte tvättar dig för mycket, rök inte, dra inte på dig HPV-virus i ungdomen (fast nu finns vaccin), ha en rörlig livsstil (=lös inte all transport av dig själv med bilen), drick inte för mycket och håll koll på övervikten som kommer smygande med åren (energintaget, du kan inte motionera bort övervikt) och sola inte. Sen har du gjort vad du kan och resten är livets, slumpens och genetikens grymma lotteri.
"Gifter" och mat kan du släppa annat än att med åren hålla nere energiintaget, det är inga faktorer med tydliga kausala samband som ger en regelbok i alla fall. Det är s a s helt otydligt om broccoli hjälper eller stjälper dig. Kämpar du mentalt som många gör så kan kompromisser behöva göras för att stå ut, hellre en dålig livsstil än inget liv alls s a s.
Grannens enstaka irriterande eldande kommer med all sannolikhet inte att vara avgörande för någons hälsa. Eldar han regelbundet t ex på daglig basis så finns skäl att ändra den bedömningen.
Grillades den över glödbädden dom blev kvar ?Davidbagare skrev:
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.
edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack![]()
Tryckimpregnerat skall lämnas på återvinningsstation, ch inte eldas upp som är förbjudetAnonymiserad 55101 skrev:Hej!
Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.
Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?
Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?
Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Och korven grillade han på eld av tryckat virke?Davidbagare skrev:
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.
Davidbagare skrev:
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.
edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack![]()
edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack![]()
Säkert för tolfte gången...
Dagens tryckimpregnerade konsumentvirke innehåller bara kopparsalter.
Annat virke för yrkesbruk - eller äldre virke kan innehålla t ex Arsenik eller pentaklorfenol.
Eftersom folk i gemen varken känner till detta, eller kan skilja på virkessorter, så ska det lämnas på ÅVC och inte heller användas inomhus. Men i verkligheten finns alltså undantag där det inte är direkt hälsovådligt.
Dagens tryckimpregnerade konsumentvirke innehåller bara kopparsalter.
Annat virke för yrkesbruk - eller äldre virke kan innehålla t ex Arsenik eller pentaklorfenol.
Eftersom folk i gemen varken känner till detta, eller kan skilja på virkessorter, så ska det lämnas på ÅVC och inte heller användas inomhus. Men i verkligheten finns alltså undantag där det inte är direkt hälsovådligt.
Redigerat:
Någon lynchstämning är det väl knappast tal om. Det är väl mer att TS fördömande av grannen och riskvärdering av elden inte har överväldigande stöd och därmed ses TS funderingar som oproportionerliga eller uppblåsta. Det är väl toppen att man kan känna av stämningarna i olika frågor hos andra än i ens egen lilla sociala bubbla genom BH. Lärorikt och som ofta är det lite smärtsamt att inse att det man trodde var allmänmoral i själva verket inte är så där allmänt förankrat.Unikt namn skrev:
Se annars inlägg #35:
https://www.byggahus.se/forum/threa...graens-hur-farligt.477787/page-3#post-5067146