138 325 läst ·
830 svar
138k läst
830 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
kolla med nån mer ventilations firma om möjligheter för bättre filter på ingående luft om nu flytt av ingången till sida med mindre rök är omöjlig eller kostsam. vissa är kunniga och bygger gärna om , andra vill bara byta rubbet till sitt märke för maximal vinst.
Eller lägg ut en rejälare info om hur din ventilationsanläggning är uppbyggd och hur den är placerad i huset.
jag var redan i inlägg #5 i tråden inne på hur er egen ventilation ser ut och vart luftintag osv är placerat.
Vissa ventilations anläggningar funkar som dammsugare på att dra in all rökluft och skit i husen och får den ofta att stanna kvar där, även när röken utanför är borta sen länge
ibland är flytt av inloppet möjligt och att det ibland finns nån bättre placering för den.
ibland är filter på inloppet det lämpligaste
om det bara är vid vissa vindriktningar så kan det vara bättre att inte ta in ny luft just vid den vindriktningen.
vissa anläggningar kan ha funktioner för detta andra kan blockeras med enkla extra spjäll som stänger luftintaget tillfälligt
Vind kan vara väldigt olika på olika platser på en del blåser det alltid åt samma håll hela dagar andra snurrar vinden och går åt olika håll hela tiden
Allt beror på om det ligger tät londondimma över hela tomten och på alla sidor av huset eller om det finns nån plats med mindre rök i den vindriktningen
ja jag läste att ni haft ut nån och det var otroligt dyrt eller nåt liknande, men det känns som det spåret behöver mer info och varför det var svindyrt och vad dom tänkte göra osv
Eller lägg ut en rejälare info om hur din ventilationsanläggning är uppbyggd och hur den är placerad i huset.
jag var redan i inlägg #5 i tråden inne på hur er egen ventilation ser ut och vart luftintag osv är placerat.
Vissa ventilations anläggningar funkar som dammsugare på att dra in all rökluft och skit i husen och får den ofta att stanna kvar där, även när röken utanför är borta sen länge
ibland är flytt av inloppet möjligt och att det ibland finns nån bättre placering för den.
ibland är filter på inloppet det lämpligaste
om det bara är vid vissa vindriktningar så kan det vara bättre att inte ta in ny luft just vid den vindriktningen.
vissa anläggningar kan ha funktioner för detta andra kan blockeras med enkla extra spjäll som stänger luftintaget tillfälligt
Vind kan vara väldigt olika på olika platser på en del blåser det alltid åt samma håll hela dagar andra snurrar vinden och går åt olika håll hela tiden
Allt beror på om det ligger tät londondimma över hela tomten och på alla sidor av huset eller om det finns nån plats med mindre rök i den vindriktningen
ja jag läste att ni haft ut nån och det var otroligt dyrt eller nåt liknande, men det känns som det spåret behöver mer info och varför det var svindyrt och vad dom tänkte göra osv
Det finns ingen direkt lag men är ofta med i bygglov för braskaminer och en hel del rättsfall i ämnet. Det brukar stå trivseleldning och om jag inte minns fel av rättspraxis är det fredag/lördag/södag en stund på kvällen som anses vara trivseleldning även om inga skarpa gränser finns. Men helt klart är att om du eldar för uppvärmning är det inte trivseleldning och det finns ofta specifikationer på vad du får släppa ut genom att kaminen skall vara typgodkänd avseende förbränningsdata samt att du skall elda med torr ved. Du går rätt väg genom kommunen som just utfärdar bygglovenTalvan skrev:
Där har du inte helt rätt. Vi byggde nytt 2016 och det fanns krav i bygglovet för att installera vedspis och kakelugn, med typgodkännanden och krav på torr vedClaes Sörmland skrev:
Nej det går inte att ställa ett sådant villkor i ett bygglov. Villkor i bygglov kan ställas med utgångspunkt av det som regleras i PBL, alltså för på själva åtgärden som det söks bygglov för som utformnings- eller funktionsvillkor. T ex att en gammal skorsten ska rivas som villkor för att en ny ska få uppföras.
Bygglov kan inte reglera bruk av eldstaden senare, det är ju inget som den bygglovssökande ens kan ansvara för. Kanske säljer den som installerat eldstaden huset och då går det ju inte att ställa krav på den sökanden när de nya ägarna brukar det som har sökts bygglov för på ett annat sätt. Tanken är alltså att bygglovsärendet ska vara helt avslutat efter att slutbesked har getts, utgångspunkten är inom fem år efter att lovet gavs.
Till detta kommer att installation av eldstad inte ens kräver bygglov utan enbart en bygganmälan. Även om en eldstad kan vara en del av ett bygglov, t ex om man uppför ett nytt hus.
På samma sätt kan man inte reglera eldning i en detaljplan.
Typgodkännande kan det ställas krav på. Det är ett tekniskt utformningskrav som har stöd i PBL.H Hocke68 skrev:
Men det som du kallar för "krav på torr ved" är inte ett giltigt villkor i ett bygglov. Se det som en upplysning eftersom en sådan formulering inte har med bygglovet att göra. Ert bygglov löpte ju ut när ni fick slutbesked. D v s det kan inte längre reglera hur ni ska elda.
Men typ alla eldstäders bruksanvisningar ställer krav på att veden ska vara torr så det följer av det. Men inte av bygglovet.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Hahahaha, detta är fan den värsta tråden på BH hittills! Bra jobbat! Inte ens trådarna om corona eller för den delen den snart legendariska trams-tråden kommer i närheten! En perfekt spegel av svensk politik och svenskar i allmänhet. Ingen lyssnar på någon annan utan alla är redan på förhand bestämda i sin uppfattning. Roande men också en aning skrämmande.
Kanske tråden fångar den stora politiska skiljelinjen i landet?Düsseldorff skrev:
Hahahaha, detta är fan den värsta tråden på BH hittills! Bra jobbat! Inte ens trådarna om corona eller för den delen den snart legendariska trams-tråden kommer i närheten! En perfekt spegel av svensk politik och svenskar i allmänhet. Ingen lyssnar på någon annan utan alla är redan på förhand bestämda i sin uppfattning. Roande men också en aning skrämmande.
Elitens beslutandemakt som står mot envars beslutandemakt.
Det är ju inte en slump att vi har haft spisuppror s a s, vedeldning är en viktig symbolfråga eftersom dess inskränkande ger en så tydlig illustration av hur eliten flyttar in i ditt vardagsrum och kök.
Visst kan det vara svårt, men ska man lösa problemen är det väl klokt att ta de lågt hängande frukterna först?Claes Sörmland skrev:
Vedspisupproret tycker jag visade tydligt att vi inte accepterar att 'eliten' på nått sätt ska få styra vårt val av eldstad för matlagning, man hoppas att byråkraterna på Boverket tagit lärdom och inte försöker införa fler onödiga frihetsinskränkningar.Claes Sörmland skrev:
Kanske tråden fångar den stora politiska skiljelinjen i landet?
Elitens beslutandemakt som står mot envars beslutandemakt.
Det är ju inte en slump att vi har haft spisuppror s a s, vedeldning är en viktig symbolfråga eftersom dess inskränkande ger en så tydlig illustration av hur eliten flyttar in i ditt vardagsrum och kök.
Problemet är ju inte de som eldar torr och fin ved. Varken för full uppvämning eller lite för att höra hur det knastrar mysigt en jobbig höstkväll.
Men när vissa får för sig att elda allt som brinner och sur ved blir det problem och det är på grund av dessa dessa lagar och direktiv kommer fram.
Och man ser ju tydligt att det finns de som tycker det är helt OK att elda upp däck och annat om det nu skulle finnas gratis bara för att få värme.
Trist inställning tycker jag. Har inte på något vis problem med att man bestämmer sig för att värma upp sitt hus med ved så länge man gör det genom att läsa på och göra det så effektivt som möjligt i den eldstaden man har.
I detta fall verkar det ju som att den som eldar inte eldar för värme för skulle jag elda så mycket i våran lilla insats skulle det knappt gå att va i det rummet den är placerad i. Och då har jag ett 50 tals hus med dålig isolering. Verkar mera va ett sett att elda upp sina sopor om man ska tro på TS ang hur det ryker.Och ett tips till TS.Kolla med vänner och bekanta om de har samma uppfattning som er ang rök från eldningen så det inte råkar ha satt sig i huvet på er vilket är lätt om man börjar reta sig på en sak.
Sedan anmäla till kommunen och då vara saklig och kanske även en dagbok och filmer på röken att bifoga.
Men när vissa får för sig att elda allt som brinner och sur ved blir det problem och det är på grund av dessa dessa lagar och direktiv kommer fram.
Och man ser ju tydligt att det finns de som tycker det är helt OK att elda upp däck och annat om det nu skulle finnas gratis bara för att få värme.
Trist inställning tycker jag. Har inte på något vis problem med att man bestämmer sig för att värma upp sitt hus med ved så länge man gör det genom att läsa på och göra det så effektivt som möjligt i den eldstaden man har.
I detta fall verkar det ju som att den som eldar inte eldar för värme för skulle jag elda så mycket i våran lilla insats skulle det knappt gå att va i det rummet den är placerad i. Och då har jag ett 50 tals hus med dålig isolering. Verkar mera va ett sett att elda upp sina sopor om man ska tro på TS ang hur det ryker.Och ett tips till TS.Kolla med vänner och bekanta om de har samma uppfattning som er ang rök från eldningen så det inte råkar ha satt sig i huvet på er vilket är lätt om man börjar reta sig på en sak.
Sedan anmäla till kommunen och då vara saklig och kanske även en dagbok och filmer på röken att bifoga.
trådstartaren borde köpa en luftrenare med HEPA, kan fås begagnad (electrolux) som fixar biffen för 2-300.rickardg skrev:
Vi har kolfilter på inkommande luft , tar bort nästan all lukt när grannar eldar med torr ved, och inte lika mycket svarta ringar kring tilluftsdon, dock när nån som inte kan elda luktar det lite mer men fortfarande enormt mycket bättre . (dock mest lukt som tas bort av kolfiltret, luktfria giftiga gaser går säkert rätt igenom 😒)
Blocket, facebook. Jag har köpt för 200. Ska kolla, vänta.Alfredo skrev:
https://www.facebook.com/marketplac...wse_serp:c70be35b-85a7-46d7-8ab4-51683ab35c51 Denna är superbra. Fixar allt. Håller länge, låg förbrukning.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/electrolux_oxygen_luftrenare_/1200848785N Niklas Dan skrev:
Det är köparens marknad så 200 så blir det din. Byt filter och de blir som nya.