58 812 läst ·
75 svar
59k läst
75 svar
Grannen byggt högt hus i tomtgräns utan bygglov
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Beror på hur man definierar ordet. Efter 10 år kan inte kommunen kräva rivning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Jo, preskiberingen på 10 år gäller bara om det inte uppdagas
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Håll inte på och försök lösa alla de problem som uppstår själva, vi har en myndighet som skall göra det och faktiskt också gör så. Ni lämnar in en anmälan, blir kontaktade av myndighet om något är oklart och sedan kan ni lugnt luta er tillbaka och avvakta myndighetsbeslutet vilket skall följas.
Tyvärr är det alldeles för många som tror att det går att prata med alla grannar vilket ibland kan ta en ände med förskräckelse, lita på att tjänstemännen kan och törs hjälpa oss när vi behöver dem, låt bli att försöka påtala felaktigheter själv.
Tyvärr är det alldeles för många som tror att det går att prata med alla grannar vilket ibland kan ta en ände med förskräckelse, lita på att tjänstemännen kan och törs hjälpa oss när vi behöver dem, låt bli att försöka påtala felaktigheter själv.
Ligger mycket i vad du säger, men här är ett av problemen att den berörda myndigheten har sagt att det tar två år innan de hanterar frågan. Då har TS glädje av tips om hur man möjligen kan påverka så att det inte tar så lång tidO OveRa skrev:Håll inte på och försök lösa alla de problem som uppstår själva, vi har en myndighet som skall göra det och faktiskt också gör så. Ni lämnar in en anmälan, blir kontaktade av myndighet om något är oklart och sedan kan ni lugnt luta er tillbaka och avvakta myndighetsbeslutet vilket skall följas.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det var precis det som jag gav TS, ett tips om hur ett korrekt beteende gör att den lagstiftning som finns skall tillämpas. Om en massa ovidkommande påståenden om att göra si eller så framlägges så blir ju bara resultatet att det tar en massa onödig tid.K klimt skrev:
Gör en anmälan, bevaka den och kontakta berörd myndighet om inte tidsplaner följs, enkelt, effektivt och tidsbesparande för ingen tjänsteman vill riskera att få stå till svars för försumlighet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Håller med om att det låter som om TS gjort vad som krävs och att ärendet nu kommer rulla på i (extremt) maklig takt.
Grannen får nog långsiktigt svårt att göra annat än riva, men säg att det tar fyra år. Hur väl kan vi säga att systemet funkar då?
Sen tycker jag personligen att byggreglerna är för stränga och att förtätning av Stockholms villaområden är något positivt, men det tyckandet förändrar ju inte att grannen sannolikt tämligen grovt brutit mot sin lagstadgade rätt och att TS besvär kommer att vinna gehör. Dock, att det exempelvis skulle krävas nio meter mellan hus av brandsäkerhetsskäl är förstås trams. En stor del av stadsbebyggelse sker tätare än så, ofta med hopbyggda hus till och med – sånt går att lösa med brandgavlar och väl vald byggteknik, om man vill.
Grannen får nog långsiktigt svårt att göra annat än riva, men säg att det tar fyra år. Hur väl kan vi säga att systemet funkar då?
Sen tycker jag personligen att byggreglerna är för stränga och att förtätning av Stockholms villaområden är något positivt, men det tyckandet förändrar ju inte att grannen sannolikt tämligen grovt brutit mot sin lagstadgade rätt och att TS besvär kommer att vinna gehör. Dock, att det exempelvis skulle krävas nio meter mellan hus av brandsäkerhetsskäl är förstås trams. En stor del av stadsbebyggelse sker tätare än så, ofta med hopbyggda hus till och med – sånt går att lösa med brandgavlar och väl vald byggteknik, om man vill.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Skälet om brandskyddskrav på 9m är sedan gammalt och vad jag förstått inte baserat på någon vettig data utan mest een höftning.
Jag tycker det bör ske ett helt omtag med nya förenklade regler som är rikstäckande och skriver över alla gamla detaljplaner. Skulle gärna se typ 5st täthetsnivåer och inga avvikelser från dessa. Men det är en vision som är ganska OT från TS situation
Jag tycker det bör ske ett helt omtag med nya förenklade regler som är rikstäckande och skriver över alla gamla detaljplaner. Skulle gärna se typ 5st täthetsnivåer och inga avvikelser från dessa. Men det är en vision som är ganska OT från TS situation
Är du helt säker på att du inte får bygga närmre än 4,5 m även för sådana bygglovsbefriade hus? Var framgår det? Jag har i alla fall hört att den här 4,5-gränsen inte gäller för sådana mindre byggnader.K kindvall skrev:Hur stor är byggnaden? Det är inte så att det är en bygglovsbefriad byggnad, som en friggebod (15 m2 och 3m hög) eller ett attefallshus (25 m2 och 4m högt)?
Hur som helst krävs det ju grannes medgivande för att få bygga närmre än 4,5 m från tomtgräns. Har ni bott där länge, dvs sedan före starten av bygget?