28 218 läst ·
41 svar
28k läst
41 svar
Granne vill inte betala?
Till att börja med ska du i fortsättning kommunicera skriftligt med din granne.A AceAce46 skrev:Hej
Har köpt hus oktober-2024 eget avlopp o vatten. Tidigare ägare en äldre kvinna o hennes syster.
Grävde nytt avlopp med filtration runt -2020. Nu till problemet grannen har egen vattenbrunn men sedan år - 2020 inkopplad på mitt avlopp. Har papper ifrån gammal ägaren att han får nyttja avlopp.
Tidigare har slammsugnig har delats på 3 st.
Gammla ägaren hennes syster o grannen.
Nu är det bara jag o grannen alltså enkel mattematik ifrån min sida. Fakturan för slammsugnig bör delas 50/50 tillläggas ska att grannen inte betalade något när den nya anläggningen byggdes. Men grannen vägra vill bara betala sin 3 del.
Står inget om hur stor del som ska betalas i papperena bara att hans fastighet får nyttja.
Kan jag hota med att koppla bort hans avlopp om han ej betalar ? Har sagt till han muntligt 2 grr inget har hänt.
Kan jag åka på "skit" ( roligt när det gäller avlopp) om jag gräver på min tomt o pluggar grannens avloppsrör ?
Om det är 2 fastigheter så delas normalt kostnaderna 50/50 inte per skriven person på respektive adress.
Vad står det i avtalet är det mellan fastigheterna eller står det på personerna tex "Karin och hennes syster Lisa låter granne Olle nyttja avloppet."?
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
En skittråd. Varför lägga in den och sedan inte svara ?
Om jag förstår rätt så finns det nu två avloppsanläggningar: den gamla ooch den nya som nuvarande ägare (TS) nyligen har anlagt.
I vilken mån och vad grannen har rätt till beror på vad som exakt är skrivet i dokumenten.
Vad förstår så använder inte TS den gamla anläggningen och grannen använder endast just den.
Man kan resonera som så att alla rättigheter grannen har gäller endast den gamla anläggningen och inget annat. Då kan han använda den. Frågan är om han har rätt till slamtömning av den. Om inte så behöver inte TS betala för slamtömning (annat än för den nya anläggningen). Vilket innebär att grannen måste betala helt själv för slamtömning av den gamla.
En ev nackdel för TS är att han måste helt själv betala för slamtömning.
I vilken mån och vad grannen har rätt till beror på vad som exakt är skrivet i dokumenten.
Vad förstår så använder inte TS den gamla anläggningen och grannen använder endast just den.
Man kan resonera som så att alla rättigheter grannen har gäller endast den gamla anläggningen och inget annat. Då kan han använda den. Frågan är om han har rätt till slamtömning av den. Om inte så behöver inte TS betala för slamtömning (annat än för den nya anläggningen). Vilket innebär att grannen måste betala helt själv för slamtömning av den gamla.
En ev nackdel för TS är att han måste helt själv betala för slamtömning.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Som jag förstår finns bara den nya som grannen fick koppla på sig 2020.TRJBerg skrev:
Om jag förstår rätt så finns det nu två avloppsanläggningar: den gamla ooch den nya som nuvarande ägare (TS) nyligen har anlagt.
I vilken mån och vad grannen har rätt till beror på vad som exakt är skrivet i dokumenten.
Vad förstår så använder inte TS den gamla anläggningen och grannen använder endast just den.
Man kan resonera som så att alla rättigheter grannen har gäller endast den gamla anläggningen och inget annat. Då kan han använda den. Frågan är om han har rätt till slamtömning av den. Om inte så behöver inte TS betala för slamtömning (annat än för den nya anläggningen). Vilket innebär att grannen måste betala helt själv för slamtömning av den gamla.
En ev nackdel för TS är att han måste helt själv betala för slamtömning.
Undrar om den gamla anläggningen finns kvar och undrar vad grannen hade innan.
TS får väl vakna....
/W
Eller så accepterar du att folk har ett liv. Hålla på att gnälla på TS för att det inte varit något livstecken på drygt 2 dygn tyder bara på att du är extremt självupptagen. Du har ungefär lika gott tålamod som min kattPellegnillot71 skrev:
Just så har kommunen här numer gått över till. Jag och grannen nyttjar samma avloppsanläggning.T Tobeng83 skrev:
