27 820 läst ·
41 svar
28k läst
41 svar
Granne vill inte betala?
Sida 1 av 3
Hej
Har köpt hus oktober-2024 eget avlopp o vatten. Tidigare ägare en äldre kvinna o hennes syster.
Grävde nytt avlopp med filtration runt -2020. Nu till problemet grannen har egen vattenbrunn men sedan år - 2020 inkopplad på mitt avlopp. Har papper ifrån gammal ägaren att han får nyttja avlopp.
Tidigare har slammsugnig har delats på 3 st.
Gammla ägaren hennes syster o grannen.
Nu är det bara jag o grannen alltså enkel mattematik ifrån min sida. Fakturan för slammsugnig bör delas 50/50 tillläggas ska att grannen inte betalade något när den nya anläggningen byggdes. Men grannen vägra vill bara betala sin 3 del.
Står inget om hur stor del som ska betalas i papperena bara att hans fastighet får nyttja.
Kan jag hota med att koppla bort hans avlopp om han ej betalar ? Har sagt till han muntligt 2 grr inget har hänt.
Kan jag åka på "skit" ( roligt när det gäller avlopp) om jag gräver på min tomt o pluggar grannens avloppsrör ?
Har köpt hus oktober-2024 eget avlopp o vatten. Tidigare ägare en äldre kvinna o hennes syster.
Grävde nytt avlopp med filtration runt -2020. Nu till problemet grannen har egen vattenbrunn men sedan år - 2020 inkopplad på mitt avlopp. Har papper ifrån gammal ägaren att han får nyttja avlopp.
Nu är det bara jag o grannen alltså enkel mattematik ifrån min sida. Fakturan för slammsugnig bör delas 50/50 tillläggas ska att grannen inte betalade något när den nya anläggningen byggdes. Men grannen vägra vill bara betala sin 3 del.
Står inget om hur stor del som ska betalas i papperena bara att hans fastighet får nyttja.
Kan jag hota med att koppla bort hans avlopp om han ej betalar ? Har sagt till han muntligt 2 grr inget har hänt.
Kan jag åka på "skit" ( roligt när det gäller avlopp) om jag gräver på min tomt o pluggar grannens avloppsrör ?
Vad är juridisk status på avloppet / grannens rätt?
Vad är det för papper du nämner och hur är det formulerat?
Är det ett officialservitut, ett avtalsservitut eller är det bara ett avtal förra ägarna emellan?
Är avloppsanläggningen en gemensamhetsanläggning?
Vad är det för papper du nämner och hur är det formulerat?
Är det ett officialservitut, ett avtalsservitut eller är det bara ett avtal förra ägarna emellan?
Är avloppsanläggningen en gemensamhetsanläggning?
Om det bara står att han får utnyttja avloppet så innebär det väl att han inte ens har skyldighet att betala någonting. Då han verkar ha ett servitut så får du inte plugga hans ledning. Men det tråkiga är att du nog får nöja dig med 1/3 ifall han vägrar betala mer. Han skulle kanske kunna komma undan med att betala ingenting så då är ju 1/3 ändå bättre..
Vad du får och inte får göra beror helt på vad det är för papper och ordalydelsen i dessa. Om det är ett avtal mellan tidigare ägaren och grannen är du inte bunden av de alls. Om det är ett servitut är du bunden av det och det beror då på hur det är formulerat. Oavsett vad som står i papperna lär det bli krångligare för er båda om ni inte kan komma överens som folk.
Kostnader av denna typ fördelas troligen per inkopplad hushåll, precis som sophämtningsavgift, fast avgift för el och annat - inte efter hur många personer som faktiskt bor i husen, även obebodd hus med ansluten avlopp skall betala sin andel.
Sedan som sagt hur eventuella servitut är skrivna, om det är för den gamla eller den nya avloppsanläggningen, vad avloppstillståndet säger hos kommunen (dvs. om kommunen har räknat in grannen som en belastning i avloppstillståndets dimensionerande av brunn och infiltreringsbäddens storlek etc. och då borde en servitut för detta också finnas noterad där)
Så börja med att samla fakta, men är det 3 hushåll inkopplade till brunnen så behöver grannen troligen bara betala för 1/3-del av kostnaden.
Sedan som sagt hur eventuella servitut är skrivna, om det är för den gamla eller den nya avloppsanläggningen, vad avloppstillståndet säger hos kommunen (dvs. om kommunen har räknat in grannen som en belastning i avloppstillståndets dimensionerande av brunn och infiltreringsbäddens storlek etc. och då borde en servitut för detta också finnas noterad där)
Så börja med att samla fakta, men är det 3 hushåll inkopplade till brunnen så behöver grannen troligen bara betala för 1/3-del av kostnaden.
Redigerat:
Plugga skiten.A AceAce46 skrev:Hej
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Är det någon slags informell överenskommelse eller är det godkänt av kommunen att ni delar avlopp?
Åtminstone i vår kommun ställs en hel del krav för att få dela avlopp mellan två fastigheter.
Åtminstone i vår kommun ställs en hel del krav för att få dela avlopp mellan två fastigheter.
Finns inte förra ägaren att få tag på? Man skulle ju vilja veta hur hon kom på den "briljanta idén" att låta den idioten till granne, få bruka avloppet. Även om han betalade sin 3:e-del av tömningen, så tycks han inte ha betalat själva anläggningen. Den här typen av snål jävulskap som han visar nu, måste ju stundvis ha visat sig tidigare också.
Skriv ett brev till honom och förklara att man kan inte utnyttja andras avlopp utan att bidra med något. Det finns inga gratis avlopp.
Skriv att om du inte får pengarna tolkar du det som att han inte längre är intresserad av att nyttja ditt avlopp och ett datum när du stänger det.
Skriv att om du inte får pengarna tolkar du det som att han inte längre är intresserad av att nyttja ditt avlopp och ett datum när du stänger det.
Om ingen förrättning finns, så hota med en sådan. Den tvingas ni bägge att betala för och enligt Lantmäteriet kostar en enkel sådan 75000 kr. Ni skall se att det blir lättare att få betalt då.
Jag har använt detta hot när folk har vägrat betala för underhållet av vår väg, det fungerar varje gång.
Jag har använt detta hot när folk har vägrat betala för underhållet av vår väg, det fungerar varje gång.
Beror på det papper du har från gamla, ägaren om detta är ett avtalsservitut inskrivet o registrerat hos lantmätaren eller inte. Om det är inskrivet så gäller pappret annars inteA AceAce46 skrev:Hej
LM
"För att servitutet ska gälla mot nya ägare till fastigheterna är det viktigt att ansöka om inskrivning hos Lantmäteriet. Om inskrivning saknas upphör servitutet att gälla vid fastighetsbyte"
Är det ett servitut så är det inte omöjligt. Tänk på att folk har servitut på att använda andras vägar. De får då använda dessa vägar utan att betala avgift till vägägaren. Folk kan ha servitut på att använda någons brunn utan att brunnägaren kan ta betalt för vattnet.Farstatjej90 skrev: