Håller med dig fullständigt att det skall vara rätt dimensionerat , ...
men skall elpatronen gå in och jobba så försvinner ju ekonomin med det hela. Eller hur..
Eti

Jo men elpatronen jobbar ju inte 365 dagar om året. Det gör den däremot om man har elpanna...
Som sagt firmorna som projekterar ska seriöst och noga räkna på förutsättningarna just där du bor och för dina behov.
Någon kompletteringsvärme kan man behöva om det är kallt långa tider, har man tillgång till skog är det inget snack, ett par kaminer så är vintern säkrad :)

etiol skrev:
... själv är jag inte alls någon förespråkare till bergvärme då jag vet att det inte fungerar när det blir riktigt kallt .. blir det över - 25 grader kallt så fungerar det inte...

Är själv en vedfantast och kan inte tänka mig något annat och så länge jag orkar så blir det ved för min del ..
eldar i förugn" den stora modellen" och har som regel en temperatur i huset mellan 23 och 26 grader och det enbart med pallvirke.

Eti
Stämmer inte alls. Bergvärme fungerar alldeles ypperligt då det är minus 25 grader ute. Att det sedan inte räcker för hela värmebehovet utan måste kompletteras med el-tillskott eller något annat är en annan sak. Visst kostar det några kronor, men på årsbasis är inte detta några jättepengar. Själv har jag ställt om systemet så att elpatronen inte slår till förrän det är under -10 grader ute.

OT: Jag har tidigare bott i ett vedeldat hus, och säger precis tvärt om - aldrig mer! Att komma hem till ett utkylt hus efter en veckolång semester i februari är inte roligt. Att satsa på bergvärme är något jag inte ångar en sekund!

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
har man dom pengarna och kan vara dom utan så kan man installera bergvärme. Alla har ju inte det och därför eldar jag med ved och alla mina pallar är GRATIS ..förugnen gör ju att det är lika varmt dygnet runt och detta med bara några ilägg per dygn..
Sen har man sina underbara vänner som ställer upp när så behövs med eldningen så huset är varmt då man kommer hem..Jag vet bla. hur mycket elen kostar för min dotter när deras värmepatron sätter i gång och dom bor i Skåne.. elen drar iväg som bara den... Men nu har dom också börjat med ved just av den anledningen ....
Eti

Som sagt, det går inte att säga att bergvärme är bra för alla, eller att det är dåligt för alla, man måste beräkna individuellt. I grunden är det en bra energikälla men installationen är ju kostsam. Geografin spelar roll, 100 m kan räcka i Skåne medan 200 m behövs i Kiruna.
Hoppas jag missförstår, har dottern bergvärme i Skåne som inte klarar deras energibehov??? El och ved som tillägg? Låter som en skräpinstallation.

Huset var på ca 200 kvm när installationen gjordes , sen utökades boendet med 150 kvm till , så nu har dom 350 kvm och då blev dom tvungna att komplettera , NEJ det är ingen skräpinstallation. det lovar jag.. men elpatronen fick jobba hårt..
Eti

Om man dimensioner att klara sig utan elpatron går det utmärkt men de flesta räknar med lite spets det lönar sig helt enkelt inte att dimensionera för högt.och vad gör 300 kwh spets egentligen.

På våran bergvärme pump så har det aldrig behövts någon spets. Vi har väl tilltagna radiatorer, har man gjort beräkningen väl så klarar man sig bra utan spets, och utan att överdimensionera värmepumpen allt för mycket.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Prio 1 är ett väl tilltaget borrhål. Det är A och O.
Därefter kommer en väldimensionerad värmepump.
Men inte överdimensionerad. Då blir pumpen 10 000 - 20 000 kr dyrare i inköp och det hämtar man inte hem i första taget. En större pump kan även ligga och dra mer för sin egen drift, onödigt. Det blir också många start/stopp för kompressorn, det har talats om att det sliter och sänker livslängden, vet inte om det gäller på de modernaste pumparna.
Det är inget nederlag att det blir spetsel de kallaste dagarna/veckorna på året. Bättre att har rätt storlek för övriga 11 månader.
Därmed inte sagt att MB77 överdrivit, det är bara en allmän reflektion.

Fast det går att få till en anläggning som är rätt dimensionerad hela året. Som jag skrev, har man gjort beräkningarna rätt så är det inga problem.

Vår anläggning är dimensionerad ner till -21 utan eltillskott, förutom en timma varannan vecka när den kör nån legionellakörning. Har funkat fint i ett par år nu. Vi dimensionerade så för att kunna bygga ut i framtiden utan att pumpen eller hålet skulle storkna.

Du har nog inte en timme spets vid legionella körning gissar på max 10 min.

Verkar vara väldigt delade meningar/kunskaps nivå här.... ;) ....tur att man inte funderar på att skaffa BV.....vem ska man tro på..... ;)

Enk Projektet skrev:
Verkar vara väldigt delade meningar/kunskaps nivå här.... ;) ....tur att man inte funderar på att skaffa BV.....vem ska man tro på..... ;)
Det är ju ingen raket forskning, är man bara på läst är det inga problem ;)

Om man tänker sig att det finns stora hyreshus som värms med bergvärme vp på flera hundra kw krävs det inte så stor tanke verksamhet att räkna ut att det går att värma en vanlig villa utan spets som kräver kanske 10-12 kw vid dut man får vad man betalar för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.