Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som att du bor nära en tätort med vissa lantliga kvaliteter. Men jag skulle nog inte tänka på din rätt bekväma boendesituation om folk säger att de bor "på landet". I så fall är ju var och varannan förort kring Stockholm att "bo på landet".
Med din definition av att bo på landet är det väldigt få personer i södra Sverige som bor på landet. I Skåne knappast någon.
Är det hyfsat nära ett samhälle så skulle jag säga att ifall man bor ensligt eller med väldigt få grannar och det bor en del bönder i närheten så är det att bo på landet. Saknas det kommunalt avlopp så är det en tydlig indikation.

Claes Sörmland
Är det så viktigt?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Unikt namn
returen returen skrev:
nu är ju lastbilschaufförer på wishan bättre än paketnissarna i staaan
Det var många unga grabbar som körde lastbil, så det gick fort.
Även så för linjebussarna ( men med äldre chaufförer) som följde sina pressade tidtabeller. Risiga vägar som även är smala.
Inget man skickar ut en 7åring på. I alla fall i byn jag är uppväxt i.

I 5an fick jag börja cykla till skolan själv.
Men landet är ju långt, kanske är annorlunda på andra ställen.

N niblom skrev:
Allt är relativt här, jag bor så jag inte ser några grannar från huset, närmaste grannen är 300m bort och till nästa är det 1.5km. Jag har 2km grusväg till huset där jag bor. Har skola och systembolag 7 minuter bort, finns en stackars polis som är där ibland och 20km till närmaste sjukhus. Bor jag på landet då?
Min definition av att bo på landet är om man ”behöver” en bil i vardagen. Att ha 7min med bil innebär att det normalt inte är ett alternativ att promenera eller cykla för större delen av befolkning. Är det utmed en 70-90 väg hinner man ganska långt på 7min. Jag hade 9km till tätorten vilket avverkades på drygt 10min med bil och då var det en rejält krokigt väg där halva sträckan var grus.

Nu har man ofta bil i tätorter också men det är inte alls på samma sätt ett ”måste”.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
10min med bil är ofta runt en mil i glesbygdskommunder. Dvs med bil inga problem men det är knappast ett alternativ för barn i mellanstadiet eller lägre att ta sig till aktiviteter/skola utan skjuts.
De får ju skolskjuts, så jag ser ite riktigt problemet?

L Liljeros skrev:
Min definition av att bo på landet är om man ”behöver” en bil i vardagen. Att ha 7min med bil innebär att det normalt inte är ett alternativ att promenera eller cykla för större delen av befolkning.
7 minuter med bil är definitivt cykelavstånd för det stora flertalet! De flesta har bara inte förstått att det är så.

• Haha
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast frågan kvarstår, vad är mer stressigt med att bo i en stad än på landet. Långt kan man ha till jobbet både på landet och i stan.

Att man väljer att ta ett jobb 1,5 timmes pendlingstid bort är ju inte en konsekvens av att bo i stan utan ett val man gör.

Jag vidhåller fortfarande att det finns säkert många fler/högre andel som är stressade i tex Stockholm. Men det är inte att bo i stan som är stressigt utan att man valt att ta ett jobb 1,5h timme bort.
Inte många som tänker på detta med dagligt pendlande till p ch från jobbet.
Tar i tid ett räknat en hel arbetsdag per vecka. Jobbar då 6 dagar i veckan vid 5-dagars rent lönearbete.

Sug på den.

Anna_H Anna_H skrev:
Den går före och efter skola, en del kan behöva åka upp till 1,5h för att skolskjutsen skall samordnas med andra barn även om sträckan inte är allt för lång. Hur gör man vid aktiviteter tänker du? Om dom tex har fotbollsträning 16.30. Ska dom sitta i skolan och vänta? Att bo på landet bygger i stor på att föräldrarna är beredda att skjutsa till det mesta.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
7 minuter med bil är definitivt cykelavstånd för det stora flertalet! De flesta har bara inte förstått att det är så.
Jag tror inte jättemånga är sugna på att skicka ut sin 11 åring cyklandes på en 70-80 väg under vinterhalvåret exempelvis…

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Inte många som tänker på detta med dagligt pendlande till p ch från jobbet.
Tar i tid ett räknat en hel arbetsdag per vecka. Jobbar då 6 dagar i veckan vid 5-dagars rent lönearbete.

Sug på den.
Hur menar du nu, att man får längre pendlingstid för att man bor i stan och därför jobbar mer? Jag vet nog ingen i min bekantskapskrets som pendlar längre än 30-40min till jobbet, dom som har längre bor på landet. Men att ha 1,5h pendlingstid till jobbet tillhör nog definitivt inte vanligheten.

returen returen skrev:
och den viktigaste frågan--- är hämtpizzan varm när du kommer hem
Inte jättevarm. Grusvägen brukar vara rätt dålig pga bristande underhåll så man får köra långsamt på den...

• Ledsen
returen
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Min definition av att bo på landet är om man ”behöver” en bil i vardagen. Att ha 7min med bil innebär att det normalt inte är ett alternativ att promenera eller cykla för större delen av befolkning. Är det utmed en 70-90 väg hinner man ganska långt på 7min. Jag hade 9km till tätorten vilket avverkades på drygt 10min med bil och då var det en rejält krokigt väg där halva sträckan var grus.

Nu har man ofta bil i tätorter också men det är inte alls på samma sätt ett ”måste”.
Bussen går en gång i timman. Slutar att gå 22.00. Det är 2km till busshållplats, smal grusväg utan belysning. Så pendla till något jobb innebär väldig långa dagar. Att cykla på en smal 70väg är inget jag skulle göra, finns absolut ingen väggren. Buss och lastbilar kör som idioter...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hos oss skulle barnen gå 2km på en smal grusväg som ej är belyst. Sen var tiderna så tajta att de ofta missade bussen på vägen hem för att de inte blev ivägsläppta från skolan i tid. Missade de bussen fick de vänta en timma på nästa. Resultatet var att vi hämtade och lämnade varje dag. Att sen skolbussen ändå körde förbi på vår väg var inget som kommunen tog hänsyn till, vi hade ju mindre än 2km (fågelvägen) till hållplatsen, sen att den vägen gick tvärs över en åker, en skog och över tomten till en annan fastighet brydde de inte sig om)...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som att du bor nära en tätort med vissa lantliga kvaliteter. Men jag skulle nog inte tänka på din rätt bekväma boendesituation om folk säger att de bor "på landet". I så fall är ju var och varannan förort kring Stockholm att "bo på landet".
All är relativt. Jag har 200HA åker runt om min fastighet. Det har man sällan i Stockholms förorter. Där finns det dessutom ofta en fungerande kollektivtrafik. Jag har 150m väg som jag själv får underhålla och skotta , har man också sällan i Stockholms förorter.

L Liljeros skrev:
Jag tror inte jättemånga är sugna på att skicka ut sin 11 åring cyklandes på en 70-80 väg under vinterhalvåret exempelvis…
En elvaåring må väl kunna cykla själv till sina fritidsaktiviteter utan hjälp av curlingföräldrar?

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.