9 999 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Granne vill gräva ner ledning på min tomt?
Ja, så är det. Grannen har två hus på sin fastighet, och ska stycka ev det ena, och bo kvar i det andra. I o m det så behöver dom dra ny elledning till huset dom ska ha kvar. Den är tänkt att dras från en elstolpe som står i utkanten på min tomt, mellan en stenmur och den samfällda vägen. Marken där ledningen ska grävas ner använder vi nu som parkeringsplats.
Jag har inget alls emot att dom gräver ner en ledning där, eftersom det inte påverkar oss nånting. Dessutom har vi fått använda deras tomt för genomfart för grävmaskin ett par svängar. Men jag har några funderingar, vad är det som gäller om ledningen går sönder om t ex 2 år? Ska det skrivas några papper på servitut eller nåt? Det måste väl finnas nåt ritning för vars ledningen ligger dokumenterad för framtida ägare av fastigheterna?
Hoppas det finns någon som har lite koll på det här, för jag har då ingen aning!
//Calle
Jag har inget alls emot att dom gräver ner en ledning där, eftersom det inte påverkar oss nånting. Dessutom har vi fått använda deras tomt för genomfart för grävmaskin ett par svängar. Men jag har några funderingar, vad är det som gäller om ledningen går sönder om t ex 2 år? Ska det skrivas några papper på servitut eller nåt? Det måste väl finnas nåt ritning för vars ledningen ligger dokumenterad för framtida ägare av fastigheterna?
Hoppas det finns någon som har lite koll på det här, för jag har då ingen aning!
//Calle
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Är du orolig för att tomten behöver grävas upp igen? Lägg ledningen i skyddsrör så behöver du inte oroa dig.carlbanan skrev:Ja, så är det. Grannen har två hus på sin fastighet, och ska stycka ev det ena, och bo kvar i det andra. I o m det så behöver dom dra ny elledning till huset dom ska ha kvar. Den är tänkt att dras från en elstolpe som står i utkanten på min tomt, mellan en stenmur och den samfällda vägen. Marken där ledningen ska grävas ner använder vi nu som parkeringsplats.
//Calle
Visst är det ju så att ett servitut ska på plats. Vad händer om du flyttar och nya grannarna inte är lika sams som ni är?
Säg ja, be grannen fixa administrationen kring ett servitut, lägg ner rör (självklart!), fortsätt njuta av att inte vara osams med grannarna.
Säg ja, be grannen fixa administrationen kring ett servitut, lägg ner rör (självklart!), fortsätt njuta av att inte vara osams med grannarna.
*funderar* Kan du stycka av din tomt så att servitutet enbart berör den obebyggda delen så gör det och låt din granne stå för den kostnaden.
I korthet så berör detta en nyttjanderätt till din mark så du bör inte enbart göra detta för att du gillar din nuvarande granne utan se det som vilken affär som helst. Se det som att han vill låna pengar av dig och då dessutom lite mer än några hundra eller tusenlappar.
Marken finns kvar men grannarna kan bytas.
/Kent
I korthet så berör detta en nyttjanderätt till din mark så du bör inte enbart göra detta för att du gillar din nuvarande granne utan se det som vilken affär som helst. Se det som att han vill låna pengar av dig och då dessutom lite mer än några hundra eller tusenlappar.
Marken finns kvar men grannarna kan bytas.
/Kent
Det är elverket som skall göra upp det där med dig, inte grannen.
Om nu inte mätarskåpen sitter i den nyss nämnda stolpen. Då är det grannens kabel. Men jag betvivlar detta.
Annars skall elverket skriva ett avtal med dig, t.o.m. betala ut en viss intrångsersättning.
Om nu inte mätarskåpen sitter i den nyss nämnda stolpen. Då är det grannens kabel. Men jag betvivlar detta.
Annars skall elverket skriva ett avtal med dig, t.o.m. betala ut en viss intrångsersättning.
Håller som lekman med föregående skribenter; Det behövs väl dokumenterad handling. Om det ni nu använder som parkeringsplats av er själva eller ev nästa ägare t ex ska göras om till ett garage med gjuten grund etc kan ledningen ligga illa till. Dessutom har jag lite svårt att tänka mig varför man måste gena över din tomt och inte gå från stolpen ut till vägen, följa denna och sedan in på din grannes tomt. SÅ himla dyrt är väl inte några meter extra vad gäller el-ledningar...? Man vet ju aldrig i förväg vad som kommer att hända på den egna tomten, inte ens om man har initierat arbetet själv. Vi borrade glatt på bra plats på tomten för att få bergvärme, och upptäckte 2 år senare att just där ledningarna var dragna hade det varit himla bra att göra en utbyggnad... 
Tack för alla svar.
Nu ligger ledningen på plats iaf, med skyddsrör och allt... Vet inte riktigt hur det blir än med papper och dyl, men lantmäteriverket ska iaf skicka ut papper för påskrifter så någonstans kommer den ju bli dokumenterad.
Nu ligger ledningen på plats iaf, med skyddsrör och allt... Vet inte riktigt hur det blir än med papper och dyl, men lantmäteriverket ska iaf skicka ut papper för påskrifter så någonstans kommer den ju bli dokumenterad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannen vill ha bredband via vår tomt
Juridik -
Granne vill bygga komplementsbyggnad 1m från tomtgräns
Bygglov -
Grannen vill bygga pool över våra VA-ledningar
Grund & Markarbeten -
Granne vill gräva bort min fiberkabel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Grannen vill gräva på min tomt - ersättning??
Juridik