27 139 läst ·
75 svar
27k läst
75 svar
Granne stal el via förlängningskabel
Låter jättesant och absolut möjligt att genomföra. Bra detaljer i rapporteringen också! Okänd person på okänd plats i ett radhus. Siffror i procent för att verkligen ge så vag bild som möjligt. Råttan i pizzan känns inte långt borta
Ifrågasätter du uppgifter som publicerats i Skånska Dagbladet? Det är ju källan till all visdom och allt byskvaller i hela mellanskåne!!P pessimisten skrev:
Du vet nog inte vad du pratar om. Jag har SJÄLV varit med om samma sak, där en granne hade stulit el i 16 år av en bostadsrättsförening bestående av fritidshus. Polisen gav upp, förstås, efter husrannsakan med el-specialist, men det hjälpte inte... En någorlunda rättvisa skipades i hovrätten i ett civilmål.P pessimisten skrev:
Om grannen laddade sin elbil är det säkert helt okej, elbilsfolket är vana vid att stjäla ström och får inte kritiseras, då är man klimatförnekare! 
..Annars letade jag mest efter en kommentar med en fråga om grannen har hönshus, och mycket riktigt
..Annars letade jag mest efter en kommentar med en fråga om grannen har hönshus, och mycket riktigt
Nja det är ju inte okej idag.GlennB skrev:
Med tanke på alla dessa förbud att ladda från motorvärmaruttag mm. 🤔
Nu har jag ingen bild, med måste ta det nångång när jag besöker Sunderbysjukhus i Luleå. Där får man betala för parkering, motorvärmarplats ingår men även dom som inte använder får betala. Sedan är det en skylt med parkeringsförbud och under det en liten skylt där det står "gäller bilar som laddar". Så sådan hat har Aimopark mot elbilar när det finns andra parkeringsbolag som erbjuder riktiga laddningsplatser tex i sina p-hus.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Fyra gånger högre förbrukning ("300 procent över normalnivå") än normalt i september är inte helt orimligt med en vanlig skarvsladd om normal förbrukning under månaden var säg 250 kWh och grannen kört något som drar drygt 1000 W kontinerligt (= ca 750 kWh på en månad), t ex en eller ett par bitcoinminers. Kanske grannen började med något enkelt (en gammal dator) och uppgraderade när han märkte att sladden fick sitta kvar oupptäckt?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Man tycker att någon säkring borde ha löst ut. Om grannen stjäl 300% mer el än vad husägaren normalt förbrukar så måste det rimligen överstiga de 2200W som en säkring tål.Magnus E K skrev:
Fyra gånger högre förbrukning ("300 procent över normalnivå") än normalt i september är inte helt orimligt med en vanlig skarvsladd om normal förbrukning under månaden var säg 250 kWh och grannen kört något som drar drygt 1000 W kontinerligt (= ca 750 kWh på en månad), t ex en eller ett par bitcoinminers. Kanske grannen började med något enkelt (en gammal dator) och uppgraderade när han märkte att sladden fick sitta kvar oupptäckt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
