mrsnhp mrsnhp skrev:
Hade grannen hönshus? 🐔
Jag klickade enbart på den här tråden för att se om jag hittade en sån här kommentar! 😂😂
 
  • Gilla
  • Haha
Fox Lane och 17 till
  • Laddar…
Låter jättesant och absolut möjligt att genomföra. Bra detaljer i rapporteringen också! Okänd person på okänd plats i ett radhus. Siffror i procent för att verkligen ge så vag bild som möjligt. Råttan i pizzan känns inte långt borta
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
P pessimisten skrev:
Låter jättesant och absolut möjligt att genomföra. Bra detaljer i rapporteringen också! Okänd person på okänd plats i ett radhus. Siffror i procent för att verkligen ge så vag bild som möjligt. Råttan i pizzan känns inte långt borta
Ifrågasätter du uppgifter som publicerats i Skånska Dagbladet? Det är ju källan till all visdom och allt byskvaller i hela mellanskåne!!
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En radhusägare upptäckte att elräkningarna skenade, och det visade sig att grannen var orsaken.

Du kan läsa artikeln här: Granne stal el via förlängningskabel
Varför inte bjuda in den oväntade och eldrivande gästen på en kopp Gevalia?
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
P pessimisten skrev:
Låter jättesant och absolut möjligt att genomföra. Bra detaljer i rapporteringen också! Okänd person på okänd plats i ett radhus. Siffror i procent för att verkligen ge så vag bild som möjligt. Råttan i pizzan känns inte långt borta
Du vet nog inte vad du pratar om. Jag har SJÄLV varit med om samma sak, där en granne hade stulit el i 16 år av en bostadsrättsförening bestående av fritidshus. Polisen gav upp, förstås, efter husrannsakan med el-specialist, men det hjälpte inte... En någorlunda rättvisa skipades i hovrätten i ett civilmål.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 5 till
  • Laddar…
Om grannen laddade sin elbil är det säkert helt okej, elbilsfolket är vana vid att stjäla ström och får inte kritiseras, då är man klimatförnekare! ;)

..Annars letade jag mest efter en kommentar med en fråga om grannen har hönshus, och mycket riktigt ;)
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 8 till
  • Laddar…
kisumisu
B Bästerortarn skrev:
Är det bara jag som är barnslig eller är det i sammanhanget jättekul med denna annonsen:

[bild]
Screenshot_2023-10-30-23-25-10-72_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller den här 😂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Risarvaren och 11 till
  • Laddar…
kisumisu
GlennB GlennB skrev:
Om grannen laddade sin elbil är det säkert helt okej, elbilsfolket är vana vid att stjäla ström och får inte kritiseras, då är man klimatförnekare! ;)

..Annars letade jag mest efter en kommentar med en fråga om grannen har hönshus, och mycket riktigt ;)
Nja det är ju inte okej idag.

Med tanke på alla dessa förbud att ladda från motorvärmaruttag mm. 🤔

Nu har jag ingen bild, med måste ta det nångång när jag besöker Sunderbysjukhus i Luleå. Där får man betala för parkering, motorvärmarplats ingår men även dom som inte använder får betala. Sedan är det en skylt med parkeringsförbud och under det en liten skylt där det står "gäller bilar som laddar". Så sådan hat har Aimopark mot elbilar när det finns andra parkeringsbolag som erbjuder riktiga laddningsplatser tex i sina p-hus.
 
  • Gilla
mr_skykeeper
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Spis etc drar ungefär lika mycket i ett radhus som i en villa. Drar grannen allt från en fas borde en säkring gått om inte husägaren knappt spenderar något alls.
Jo, men en spis lär inte vara igång många timmar per dygn…
 
Har du vågat konfrontera grannen om det?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Magnus E K
Fyra gånger högre förbrukning ("300 procent över normalnivå") än normalt i september är inte helt orimligt med en vanlig skarvsladd om normal förbrukning under månaden var säg 250 kWh och grannen kört något som drar drygt 1000 W kontinerligt (= ca 750 kWh på en månad), t ex en eller ett par bitcoinminers. Kanske grannen började med något enkelt (en gammal dator) och uppgraderade när han märkte att sladden fick sitta kvar oupptäckt?
 
  • Gilla
Imbo
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Har du vågat konfrontera grannen om det?
Haha, man kan ha viss förståelse för att folk inte orkar läsa mastodonttrådarna men detta tar nog priset.

Vem är det du egentligen ställer frågan till? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 6 till
  • Laddar…
Frågan är ju om grannen kanske odlade lite rocknroll-tobak och hade kraftig belysning på tolv timmar per dygn...
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fyra gånger högre förbrukning ("300 procent över normalnivå") än normalt i september är inte helt orimligt med en vanlig skarvsladd om normal förbrukning under månaden var säg 250 kWh och grannen kört något som drar drygt 1000 W kontinerligt (= ca 750 kWh på en månad), t ex en eller ett par bitcoinminers. Kanske grannen började med något enkelt (en gammal dator) och uppgraderade när han märkte att sladden fick sitta kvar oupptäckt?
Man tycker att någon säkring borde ha löst ut. Om grannen stjäl 300% mer el än vad husägaren normalt förbrukar så måste det rimligen överstiga de 2200W som en säkring tål.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Jo, men en spis lär inte vara igång många timmar per dygn…
Nej, men sen finns ofta diskmaskin, tvättmaskin, varmvattenberedare, elelement eller luftvärmepump etc även i många radhus. Känns lite märkligt att förbrukningen kan öka så mycket tutan att någon säkring går.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.