Grannen har ett stort träd 1 meter ifrån min tomtgräns.
Trädet är i lite dåligt skick så han anlitade en "snubbe" som med hjälp av en skylift sågade bort flera större grenar.
Några av dessa grenar föll på mitt uthus och skadade en tjugotal takpannor och knäckte läkten på något ställe.
Grannen bor inte i huset själv längre utan hyr ut till ett antal familjer.
Vår (och hyresgästernas) relation till ägaren är sedan många år inte god...
Jag fick själv ta kontakt med grannen och han säger att han själv kommer att fixa mitt tak.
Själv är jag inte intresserad av att ha min besvärlige granne (som absolut inte är hantverkare) att springa runt på min tomt och mitt tak.
Jag är mer inne på att hanter "ärendet" så som man gör när man blir påkörd i trafiken.
Låta ett "proffs" med kunskap och försäkringar fixa detta och sedan skicka räkningen till honom eller hans försäkringsbolag.
Möjligen ska jag istället kontakta "trädsnubben".
Är jag helt fel ute i min tanke eller....
Hälsn Nilssons

A
Du är inte helt fel ute. Men du bör nog låta grannen vara med och bestämma vilket "proffs" som ska göra jobbet eftersom det är han som betalar. Ett sätt är att ta fram ett eller flera förslag på "proffs" som du tycker verkar vara vettiga och sedan presentera dessa förslag för din granne och komma överens om vilken som ska anlitas. Om grannen inte går med på detta utan vill göra det själv så får du helt enkelt berätta att du kräver att jobbet blir fackmässigt utfört och att det kan bara säkerställas genom att använda ett "proffs".

Jag tycker inte du ska kontakta "trädsnubben" i detta läge. Det är uppdragsgivaren (ägaren) som är din motpart inte "trädsnubben". Om han sen vill tvista med sin "trädsnubbe" om detta så är det hans sak och inte något du behöver bry dig om.

Borde inte detta vara så enkelt som att du endast kontaktar DITT försäkringsbolag, och de i sin tur hanterar allt med den andra fastighetsägaren/dennes försäkringsbolag? Du yrkar alltså ersättningen från din försäkring, och om de vill ha pengarna tillbaka får de yrka vidare från någon annan, det känns mer logiskt än att du överhuvudtaget ska ha kontakt med fastighetsägaren som beställde jobbet. Dessutom, om det var ett proffs till hantverkare som anlitades till att såga grenarna, så finns ju alltid dennes ansvarsförsäkring att ta ställning till. Klart är i alla fall att du ska gå skadeslös.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Ni är väl rent juridiskt och uberkorrekt inne på rätt spår med försäkringsbolag och proffs mm.
Men att ni inte har så bra relation till er granne förvånar mig inte.

Om grannens ungar skulle trampa i ditt potatisland, skulle du då kräva att en trädgårdsmästare kom dit för att kratta iordning det? -Rent juridiskt skulle man nog kunna kräva det.

Man behöver inte direkt vara raketforskare för att fixa ngn knäckt läkt och byta lite pannor (kanske tar ngn timme för en glad amatör).
Nu har varken sett din granne eller skadorna på ditt hus men jag skulle kanske uppleva ditt krav om "proffs" som lite provocerande om jag var honom.

Jag tycker att du skall låta honom fixa det om det är det han vill (blir inte resultatet fullgott så gå vidare med proffskraven). På detta vis kanske det finns en möjlighet att er relation till varandra förbättras istället för tvärtom.

red: Läste nu dessutom att det var på ert uthus!! Förmodar att det inte är sådär våldsamt högt så att man måste komma dit med byggställningar m.m.... För guds skull låt grannen göra ett försök

Redigerat:
Det där med att byta knäckt läkt kan ev. vara lite mer komplicerat än vad det låter. Läkten är ju spikad genom underlagspappen. Spikhålet är tätat av spiken själv. Drar man ur spiken så har man ett hål som kommer att läcka in vatten. Det är tänkbart att hålet ändå kan betraktas som tätat, genom den läkt som ligger kloss an mot pappen, men exakt hur man skall byta läkt med ev. reparation av spikhål skulle nog jag vilja ha ett proffs inblandad i, om det vore mitt hus.

jag är mållös

Silfwepihl ser inte konsekvenserna:

Om läkten måste bytas, och man drar ut spiken, kan man ju inte slå i
den nya spiken i det gamla spikhålet, då drar den ju inte. Hela taket blir rangligt.
Man måst spika bredvid det gamla hålet. Och det går nog inte, korsningen
mellan strö- och bärläkt ger inte plats för flera spikplaceringar.

Troligen måste alltså en spontad bräda i taket bytas också.
Och hur går det då med takpappen?

Nä, ta dit ett "proffs" så det blir riktigt.
En amatör kanske bara kladdar dit lite asfaltkitt i extra spikhål.

OBS Ironi

Och beakta även vad som skulle kunna hända om "grannen" ramlar ner från taket och skadar sig. Vems ansvar är det?

Det låter som ett solklart fall enligt mig. Trädsnubbens ansvarsförsäkring ska täcka skadorna, såvida han inte jobbade svart... (kanske det är så, eftersom grannen vill fixa till saken själv, utan inblandning av förs. bolag)

Jag har varit i kontakt med mitt försäkrings bolag och dom säger att de inte har med saken att göra.

Jag har sett hur grannen jobbar och har bryter mot måga regler..
Skatt, moms, bygglovsregler, miljö, och personskydd mm ser han mest som hinder i sin verksamhet.
Han har i flera byggprojekt visat sig sakna kunskap i elemtära byggkunskaper.

Hur ska jag kontrollera att grannen upptäckt att det har gått en upp en reva i underlagspappen han struntat i och lagardet?
Hänga över hans axel? Lyfta på samtliga pannor?

Varför låter han inte den ihyrda snubben fixa eller betala takreparationen?

Han har också i samtal med mig visat att han inte vet att det finns olika sorter enkupigt taktegel.

(OBS! Ta nu detta inlägg på rätt sätt, vill inte verka otrevlig men samtidigt åskådliggöra på vilken nivå ni för ert resonemang)

Har ett liknande fall hemma hos mig.
Grannens ungar sprang genom min potatisland för att hämta en bandyboll.
Jag har tagit ett allvarligt snack med grannen om detta. Tilläggas bör att vi av någon outgrundlig anledning har en dålig relation sins emellan.

Han har erbjudit sig att återställa potatislandet men jag vill ha dit ett proffs.
Vem vet ungarna kan mycket väl ha haft spår av kirskål, maskrosor eller DDT på sina skor. Och vem vet kanske att mina rovor nu tryckts ner och ligger för djupt för att kunna gro ordentligt?

Frågan är vart jag skall vända mig? Har talat med mitt försäkringsbolag men de är inte intresserade, barnens skolkurator frånsäger sig allt ansvar.
Och om jag låter grannen iordningsställa detta hur skall jag kunna kontrollera så att han inte trampar på fel ställe och att han inte bär spår av ogräs på sina skor? Och ve och fasa, vad sker om han skulle få en allergichock från min björk som står 3m bort?

Någon som känner till någon trädgårdsjurist?

Ring Björn Gillberg, han är pigg på allehanda miljöproblem

Mikael_L
Hmmm, nästa år är det nya potatisar.
Uthuset kanske ska stå där 50 år till ...

Ursäkta, ta det på rätt sätt ... ;)

Men visst, jag kan också tycka det verkar lite smått.
Men om jag får ta en till jämförelse...

Grannen min touchar min bil, det blir en repa och en liten buckla.
Ähhh, tycker han, "Blanda inte in försäkringar och sånt där tjafs, den där skadan fixar jag"

Om jag då vet, sen länge, att han är en riktig slarver, men minst 5 tummar mitt i handen så skulle jag nog tom hellre svälja förtreten och fixa det själv hellre än att han pytsar på lite halvgammal felaktigt blandad plastic padding utan rostskydd under, för att sen spraya på med färg så skadan ser 10 ggr värre ut sen.

Eller så kräver jag att han ordnar det på en verkstad alt låter det bli ett försäkringärende.

Ja så kan man väl också se det ...

Redigerat:
;) jorå, jag tar det på rätt sätt.

Dock så tycker jag att min jämförelse med potatislandet känns mer rättvis enligt mig.
Eftersom att lacka en repa på en bil väl måste anses som långt mkt mer avancerat än att:
Lyfta bort 20 pannor.
Ta väck en liten träbit .
Sätta dit ny träbit.
lägg på nya pannor.

Men om det känns tryggare med proffs, så för all del, kör på det.
Men bli inte förvånad om frostiga relatiooner blir kyligare.

Nilsson65 skrev:
Jag har varit i kontakt med mitt försäkrings bolag och dom säger att de inte har med saken att göra.
Hur motiverar dom det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.