MultiMan
Vevradio löser problemet och ger dig trygghet i osäkra tider!
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Precis.

Stackars grannar med en högljudd och en annan som högljuddar tillbaka med radion.

Kanske en annan granne som kör jordfelsbrytaren? :D
Nu börjar vi närma oss
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du kan ju börja med att sänka volymen på radion och se om problemet försvinner.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Noise cancelling hörlurar istället för radio?
 
  • Gilla
  • Haha
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
K KJER skrev:
Noise cancelling hörlurar istället för radio?
Om det är för att grannen skriker så kommer de att ta bort allt oljud men se till att allt grannen skriker hörs glasklart...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L LisaM82 skrev:
Hej,
Jag är en orolig granne som undrar om det är någon brandfara nära grannen ovanför slår av jordfelsbrytaren regelbundet? Kan det börja brinna????

Jag försöker stå ut med min högljudda granne och har radion på mellan 7 till 22 för att stå ut. Grannen ovanför tycker inte om radion hörs då det är lyhört. Nu har hon kommit på det genialiska att trycka på test knappen för jordfelsbrytaren. Det lilla avbrottet gör att min radio saknar el och stängs av. Det låter ett pip hos mig och de andra grannarna i bostadsrättshuset så det är inte bara jag som påverkas av detta beteende.

Nu är jag orolig. Är detta farligt att använda denna knappen test jordfelsbrytare? Kan det börja brinna?

Ska jag kontakta föreningen?

Tack för all hjälp!
Tack för alla svar och er omtanke.

För att förtydliga så har jag försökt alla åtgärder för att på ett lugnt och sansat sätt komma tillrätta med grannproblemet. Jag har pratat med grannen, kommit med lösningar såsom matta på golvet, filtertassar stolar, pratat med bostadsrättsföreningen i snart fem års tid men utan lösning. Grundproblemet är att grannen är alkolist och vill helt enkelt jävlas med mig. En barnfamilj för att hon inte kan vara uppe på nätterna för att skrika, gapa, dra stolar, fyllebråk, festa, slänga i dörrar, röka på balkongen. En ilsken pensionär på 70 år som låter som en fylle elefant som stampar runt i lägenheten i högklackat, tappar allt, bråkar och skriker som om hon förvandlats till Hulken. Det är bara jävelskap.
Jag har även testat att stänga av radion men här hör vi henne konstant dag som natt. Blir väckta flera gånger per natten, lärare som ringer o undrar varför barnen sover på lektionerna.
Jag har ingen möjlighet till att flytta annars skulle vi då ingen i min familj står ut. Förra veckan hade min dotter 40 grader feber antibiotika och kunde inte sova varken dag eller natt.
Ikväll har grannen nog tryckt på den knappen minst 20 gånger i kväll men jag tackar för tipset om vevradion som gör jobbet.
Tack för omtanken och alla tips. Vi kämpar vidare här.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
1:Hur kommer grannen åt er jordfelsbrytare?
2:Är hela lägenheten strömlös när jordfelsbrytaren är bruten?
3:Vad säger de övriga boende i föreningen?
4:Är grannen polisanmäld för trakasserier?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
När grannen trycker på sin jordfelsbrytare bör inte er el påverkas. Ta hjälp av elektriker för att fixa den biten.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Som någon redan påpekat:
1. Jordfelsbrytaren ska sitta bredvid elcentralen/proppskåpet i lägenheten. Lås ytterdörren så kommer inte grannen åt denna. Jordfelsbrytaren ska hur som helst testas kanske en gång om året, inte varje dag.
2. Måste Ts ha radion på för att grannen är högljudd? Vem är det som stör vem egentligen? Red ut detta med föreningens styrelse eller störjouren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Har du inte kontaktat styrelsen redan så måste du göra det. Är själv styrelseordförande i en BRF och kan säga det att styrelsen har enligt lag en skyldighet att avhjälpa allvarliga störningar som kan vara skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra en boendes bostadsmiljö.
Detta är mer allvarligt än vad man kanske kan tro men just återkommande störningar är en av få saker som faktiskt kan leda till vräkning (av den som stör). Det kan dock vara en långsam process men lika bra att ta tag i det direkt.
Börja med att föra bok över datum och tid när störningarna inträffar samt vad det är för typ av störning. Väldigt viktigt att kunna visa att detta är något om sker ofta och under en längre tid. Styrelsen ska även prata med grannar och be dem göra samma sak. Ju fler desto bättre. Detta blir sedan underlag till styrelsen när de skickar en skriftlig anmodan till den störande om att vidta rättelse. Fungerar inte detta så kan de gå vidare, sista anhalten är vräkning m.h.a kronofogden. Det gäller dock att styrelsen följer regelverket till punkt och pricka, blir det fel får man börja om. Därför kan det vara bra att de kontaktar en jurist så att allt blir rätt från början.
Som sagt, styrelsen har en laglig skyldighet att åtgärda detta. Det går inte att sticka huvudet i sanden och hoppas på bättre tider.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
L LisaM82 skrev:
Tack för alla svar och er omtanke.

För att förtydliga så har jag försökt alla åtgärder för att på ett lugnt och sansat sätt komma tillrätta med grannproblemet. Jag har pratat med grannen, kommit med lösningar såsom matta på golvet, filtertassar stolar, pratat med bostadsrättsföreningen i snart fem års tid men utan lösning. Grundproblemet är att grannen är alkolist och vill helt enkelt jävlas med mig. En barnfamilj för att hon inte kan vara uppe på nätterna för att skrika, gapa, dra stolar, fyllebråk, festa, slänga i dörrar, röka på balkongen. En ilsken pensionär på 70 år som låter som en fylle elefant som stampar runt i lägenheten i högklackat, tappar allt, bråkar och skriker som om hon förvandlats till Hulken. Det är bara jävelskap.
Jag har även testat att stänga av radion men här hör vi henne konstant dag som natt. Blir väckta flera gånger per natten, lärare som ringer o undrar varför barnen sover på lektionerna.
Jag har ingen möjlighet till att flytta annars skulle vi då ingen i min familj står ut. Förra veckan hade min dotter 40 grader feber antibiotika och kunde inte sova varken dag eller natt.
Ikväll har grannen nog tryckt på den knappen minst 20 gånger i kväll men jag tackar för tipset om vevradion som gör jobbet.
Tack för omtanken och alla tips. Vi kämpar vidare här.
Jag förstår att din alkoholiserade granne är väldigt störande.
Men det spelar liksom ingen roll att din dotter inte kan sova, eller har 40graders feber. Det ger dig ändå ingen som helst rätt att jävlas med din andra granne. Pga. ditt radiospelande både natt och dag får hon aldrig lugn och ro. Ärligt talat förstår jag henne helt och hållet. Varför gnäller du på alkolistgrannen, när du inte är bättre själv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Eaum
Din situation fick mig att tänka på detta klipp från Sesame Street.

 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Plätt Fia och 12 till
  • Laddar…
H
MultiMan MultiMan skrev:
Vevradio löser problemet och ger dig trygghet i osäkra tider!
Vevradio med stor inbyggd powerbank kan dessutom stå på konstant laddning och klarar då att glädja grannen med valfri radiokanal måååånga timmar utan tillgång till ström från elnätet.

Min radio har en powerbank på 12 000 mAh 😎😅
https://cdn.cdon.com/media-dynamic/...133493506019669096&impolicy=product&width=600
 
En billig UPS att koppla radion till skulle lösa problemet med att radion stängs av åtminstone...
 
A AG A skrev:
Jag förstår att din alkoholiserade granne är väldigt störande.
Men det spelar liksom ingen roll att din dotter inte kan sova, eller har 40graders feber. Det ger dig ändå ingen som helst rätt att jävlas med din andra granne. Pga. ditt radiospelande både natt och dag får hon aldrig lugn och ro. Ärligt talat förstår jag henne helt och hållet. Varför gnäller du på alkolistgrannen, när du inte är bättre själv.
Är det verkligen en tredje granne som blir störd av radion? Jag uppfattar det som att det är den störande grannen som blir störd och drar i JFB för att få väsnas i fred. Men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.