Eftersom placeringen strider mot detaljplanen har alla berörda rätt att yttra sig, även grannen mitt emot och inget åker i papperskorgen! :)

Fast egentligen åker väl yttrandet i papperskorgen om kommunen anser att det är mindre avvikelse som är acceptabel. Det kan dom göra ven om den närmast berörda grannen skulle vara motståndare till placeringen (vilket dom inte är).

Det är viktigt (men inte ett måste) att du har med dig tjänstemännen vilket du verkar ha. Låt kommunen ta hand hand om grannemedgivandena.

Ett tips är att boka träff med den tjänsteman som ni tycker verkar vara mest positiv till detta och i samband med detta lämna in bygglovet. På det sättet kan du få "rätt" person att handlägga ärendet. Fungerar inte så på alla kommuner, men värt att göra det om det går.

Odjuret skrev:
Eftersom antalet våningar inte strider mot DP så borde grannens yttrande hamna i papperskorgen direkt. Men man vet aldrig. Kommunen kanske har haft personalfest och börjar yra:) och därför lyssnar på grannens svammel. Men så länge inte grannen kommer på vettigare saker så borde det vara lugnt. Sen känns det som att kommunen redan bestämt sig redan när de skickar ut grannehörandet. Ännu finns det ingen anledning till oro.

R
Jonatan79 skrev:
Jag ser inget problem isf. Eller har jag missat att det finns en risk att en överklagan kan vinna i TR trots att grannen godkänner mindre än 4,5meters gränsen och inga andra avsteg från DP sker?
En granne kan aldrig "godkänna" en detaljplaneavvikelse när det gäller bygglovspliktiga byggnader.

O
Autodidak1 skrev:
Eftersom placeringen strider mot detaljplanen har alla berörda rätt att yttra sig, även grannen mitt emot och inget åker i papperskorgen! :)

Fast egentligen åker väl yttrandet i papperskorgen om kommunen anser att det är mindre avvikelse som är acceptabel. Det kan dom göra ven om den närmast berörda grannen skulle vara motståndare till placeringen (vilket dom inte är).

Det är viktigt (men inte ett måste) att du har med dig tjänstemännen vilket du verkar ha. Låt kommunen ta hand hand om grannemedgivandena.

Ett tips är att boka träff med den tjänsteman som ni tycker verkar vara mest positiv till detta och i samband med detta lämna in bygglovet. På det sättet kan du få "rätt" person att handlägga ärendet. Fungerar inte så på alla kommuner, men värt att göra det om det går.
Jag känner att jag måste förtydliga mig lite... Efter att jag nyktrat till och läst...
Vad jag menar är att de måste läsa alla yttranden som kommer in. Men ett yttrande som klagar på andra saker lär de inte ta någon "hänsyn" till... Så på så sätt borde den hamna direkt i "papperskorgen" Inte bokstavligen...

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Förstod vad du menade :)

Oväsentliga synpunkter tar inte vettiga tjänstemän/BN hänsyn till och dom flesta är vettiga. Men dom vettiga ger heller inte upphov till långa trådar om hur dåligt allt är.

Odjuret skrev:
Jag känner att jag måste förtydliga mig lite... Efter att jag nyktrat till och läst...
Vad jag menar är att de måste läsa alla yttranden som kommer in. Men ett yttrande som klagar på andra saker lär de inte ta någon "hänsyn" till... Så på så sätt borde den hamna direkt i "papperskorgen" Inte bokstavligen...

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
Hej, och tack för alla svar jag fick i denna fråga. Jag valde efter att ha läst era råd att helt låta kommunen ha med grannen att göra. Det var nog just i detta fall rätt beslut, för idag har vi fått besked om att vårt bygglov vunnit laga kraft! Vi är så glada och lättade!

• Gilla
HeleneP och 7 till
  • Laddar…
Grattis! ✌

Jag tror att det är rätt vanligt att grannar framför negativa synpunkter vid ett grannehörande, men väldigt medvetet väljer att sedan inte överklaga. Typ jag gillar inte det här, peka på ett antal olika aspekter. Och på så sätt göra handläggaren medveten om saker som kanske annars inte tas med i bedömningen.

Men att när bygglovsmyndigheten (förhoppningsvis) har funderat över synpunkterna så beviljas lovet, och grannen finner sig i det. Inser att argumenten inte räckte. Det är ju lite det som är meningen med grannehörande, att ta in synpunkter. De flesta någorlunda vettiga människor överklagar inte sedan bara för att...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.