Alltså, jag får inte ihop kartan riktigt med vad som är din fastighet, vad som är grannens och var resp. hus är belägna. Det får du gärna förtydliga om du har lust, om inte annat så bara för att stilla min egen nyfikenhet.

Med situationen som den är nu tycker jag att du kan ursäkta dig lite till grannen. Inte för att du på något vis är skyldig att informera eller att du har gjort något fel, utan enbart i syfte att behålla grannsämjan på en bra nivå. Något i stil med "Ursäkta att jag inte informerade er innan jag satte igång, det är ju som ni förstår bara en stig för att vi lättare ska ta oss ner med kompost/upp med ved etc. så inget som kommer påverka hur mycket eller nära vi är till er."

Så länge du inte är på deras fastighet eller som du själv säger, ändrar marknivån eller liknande så behöver du inget godkännande från deras sida.
Och mycket snyggt anlagt!

• Gilla
  • Älska
SnyggPer och 7 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Verkligen skitfin stig det där, ser ju ut som något från en film den sista bilden.

Jag håller med övriga talare, hade kanske nämnt det för grannen om han råkade gå förbi men annars är det väl inget att informera om.

Du bor granne med en Gnällpelle!
Den sista bilden är AI-genererad.

• Gilla
1dersson och 7 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Alltså, jag får inte ihop kartan riktigt med vad som är din fastighet, vad som är grannens och var resp. hus är belägna. Det får du gärna förtydliga om du har lust, om inte annat så bara för att stilla min egen nyfikenhet.

Med situationen som den är nu tycker jag att du kan ursäkta dig lite till grannen. Inte för att du på något vis är skyldig att informera eller att du har gjort något fel, utan enbart i syfte att behålla grannsämjan på en bra nivå. Något i stil med "Ursäkta att jag inte informerade er innan jag satte igång, det är ju som ni förstår bara en stig för att vi lättare ska ta oss ner med kompost/upp med ved etc. så inget som kommer påverka hur mycket eller nära vi är till er."

Så länge du inte är på deras fastighet eller som du själv säger, ändrar marknivån eller liknande så behöver du inget godkännande från deras sida.
Och mycket snyggt anlagt!
Till höger ser du ett rakt rött streck och går längs med ts fastighetsgräns, det är utifrån det jag svarat tidigare.
Grannens fastighet är till höger på kartan och huset finns inte med.

B Barrväxt skrev:
Förmodligen ja, stigen är för perfekt för att vara naturlig men varför gör man sådant? Förklara för mig som inte förstår syftet!

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Förmodligen ja, stigen är för perfekt för att vara naturlig men varför gör man sådant? Förklara för mig som inte förstår syftet!
För att generera koncept och visualiseringar.

Men det var en bra ai-gen, trodde nog det bara var photoshoppat först för färgdjupet

• Gilla
MatKal123 och 4 till
  • Laddar…
Eller bara återställa den med mobilens bildprogram.
Brukar idag göra det i mobilen istället för PS.😇
Stig kantad av träd och buskar, täckt med fallna löv i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tveksamt tveksamt skrev:
På bild 2 anar man ett metallstängsel som verkar skilja fastigheterna åt. TS är på sin tomt alltså.

B Barrväxt skrev:
A Abies koreana skrev:
vem fan bryr sig

• Gilla
  • Haha
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
För att stigen inte är färdig än men TS vill visa hur slutresultatet är tänkt att bli.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
P PlanMi skrev:
Skit i honom. Han får plantera eget.
ChatGPT sista bilden eller? Ser så ut på färg och komposition 😅
Ja det är hur jag tänkt slutresultat skulle bli, så japp.
H hempularen skrev:
Som sagt du KAN strunta i grannen. Men det är väl lämpligt att informera om sådana här projekt i förväg. Förutsatt att grannen i övrigt är vettig.
Ja tanken slog mig inte ens i detta fall, då det är ett litet ingrepp och att röja sly och hålla ordning på ens tomt är ju ens egen ensak, jag måste ju komma åt. Det är helt vilt idag, vi flyttade in för 4 år sedan, sett grannen ute typ 1-2 ggr per år. Ser ut så här, spår av stödmur och även grus så inte omöjligt det varit en stig där för länge sedan?.
A Abies koreana skrev:
För att det inte är färdigt byggt, nämde i tråden "Tog bort några buskar/sly och la ut bärlager, tanken är sen lägga täckbark så de smälter in rätt naturligt". Men ofc jag skulle varit tydligare där att det var en generad "målbild"
A AndersS skrev:
Eller bara återställa den med mobilens bildprogram.
Brukar idag göra det i mobilen istället för PS.😇
[bild]
Ja hehe, jag tänker om jag nu räller så kommer det fortfarande vara en stig jag kan gå på? SKa han hindar mig att gå där då eller? :D
Vildvuxen trädgård med träd och buskar, stenar och grus som antyder en äldre stig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maria01
  • Laddar…
U
Oavsett skälet så har TS vilselett oss. Hur ska vi då kunna tro på TS övriga påståenden? Jag har i alla fall svårt med det.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 26 till
  • Laddar…
U ulo3 skrev:
Oavsett skälet så har TS vilselett oss. Hur ska vi då kunna tro på TS övriga påståenden? Jag har i alla fall svårt med det.
Gissar och hoppas att du skämtar. Frågan var om man får bygga en stig på sin tomt, utan att kolla med grannen, och svaret är ja. Om det redan ligger flis, eller kanske kommer ligga flis någon gång i framtiden, påverkar inget i sak.

• Gilla
Anna_H och 30 till
  • Laddar…
Har bott i villa i över 30 år, och informerar bara om det som krävs (grannmedgivande för t.ex. hönshus, friggebod, plank etc.) I övrigt sköter vi oss själva och gör vad vi känner för på vår tomt, så länge det är inom kommunens och lagens ramar såklart. I början var jag en sån som informerade hellre för mycket än för lite, men när detta inte på något sätt åtgäldades av grannarna så sket jag också i det. Respekt går åt båda håll.

Fin stig för övrigt. Vad grannen tycker om den kan du bara strunta i. Våra grannar byggde en friggebod (med mitt medgivande) men sen satt deras ungar med kompisar på dess tak och glodde in på oss när vi badade i vårat utespa väldigt många gångar under sommarens sköna kvällar. Inget jag kunde förutspå. Jag vinkade en gång till dem och de bara vinkade tillbaka. Av någon anledning gillade de att jävlas. Lät häcken växa en meter till så var det problemet ur världen.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
U ulo3 skrev:
Hur är du vilseledd?

• Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Bor på en tomt med en del höjdskillnader, tex har en plätt gräsmatta med äppelträd/kompost/vedförrvaring i norr, som ligger 4 meter under husets nivå, det är idag en brant backe (gula) med 45 graders lutning, därför mycket svårt att transpotera saker upp ner ved/jord/äppel/kompost. Så jag tänkte anlägga en liten stig i de röda fältet där man få en lång slutning
[bild].
Tog bort några buskar/sly och la ut bärlager, tanken är sen lägga täckbark så de smälter in rätt naturligt
[bild][bild][bild]

Då kom grannen och och undrade varför jag inte pratat med honom först och att det känns som det inkärkar på deras privatliv då det ökar insyn. Det är förviso rätt men samtidigt kommer gången användas väldigt sällan. Samtidigt anser ju jag inte detta är något som behöver granens medgivande, marknivån har inte ändrats någon betynande nivå?
Alla grannar har alltid synpunkter. En del säger dem till dig, andra bara till andra. Du har gjorr ett legitimt val. Jag skulle inte bry mig, men jag har nog många kompisar 🫣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.