Bor på en tomt med en del höjdskillnader, tex har en plätt gräsmatta med äppelträd/kompost/vedförrvaring i norr, som ligger 4 meter under husets nivå, det är idag en brant backe (gula) med 45 graders lutning, därför mycket svårt att transpotera saker upp ner ved/jord/äppel/kompost. Så jag tänkte anlägga en liten stig i de röda fältet där man få en lång slutning
Karta över tomt med höjdlinjer, markerad stig i röda fältet och gränser för angränsande områden i grön och gul färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Tog bort några buskar/sly och la ut bärlager, tanken är sen lägga täckbark så de smälter in rätt naturligt
Stig under anläggning i trädgård, omgiven av träd och löv, med stenar på marken och en spade i förgrunden.
Skapa konto
Grusgång täckt med höstlöv i skogsmark, med en skottkärra i slutet, omgiven av buskar och smala trädstammar.
Skapa konto
Stig av täckbark mellan träd och buskar, kantad av stenar, med skottkärra i bakgrunden, täckt av gula höstlöv.
Skapa konto

Då kom grannen och och undrade varför jag inte pratat med honom först och att det känns som det inkärkar på deras privatliv då det ökar insyn. Det är förviso rätt men samtidigt kommer gången användas väldigt sällan. Samtidigt anser ju jag inte detta är något som behöver granens medgivande, marknivån har inte ändrats någon betynande nivå?

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Anna_H och 58 till
  • Laddar…
Fin stig! Enkelt och trevligt projekt som du ska ha all heder av.
Grannen ska du inte bry dej om.

• Gilla
  • Älska
AAkermo och 188 till
  • Laddar…
Man kan ju prata rent informationsmässigt, även om man inte har behov av att få något medgivande.
Jag ingen motsättning i att du har rätt att göra vad du vill där OCH att det kunde varit juste att säga något. Mest för att det är så nära och så lång sträcka av gränsen då.

Framför allt tänker jag att utifrån det läget skulle det eventuellt kunnat finns en poäng med att se om det fanns intresse/möjlighet att samplanera något. Diskutera om man vill eller inte vill behålla den där lilla träd/sly(?)-kanten, beroende på om den är din, hans eller bådas? T.ex. om grannen vill sätta en häck med anledning av att du röjer bort annan växtlighet så kunde stig+häck gjorts för att bli snygga och praktiska ihop.

Men det beror väl lite på vad det är för kultur i området och hur relationen mellan grannarna ser ut vad som är förväntat på den fronten.

• Gilla
  • Haha
sofftis och 19 till
  • Laddar…
Unikt namn
Gnällig granne.
Han får väl plantera egen sly om han vill ha insynsskydd?

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Anna_H och 65 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gnällig granne.
Han får väl plantera egen sly om han vill ha insynsskydd?
Vi vet ju inte om TS klagat på grannens gräsklippning eller val av fasadfärg..

• Gilla
  • Haha
HansDah och 10 till
  • Laddar…
Fin stig! Så länge det är på din tomt så ska grannen inte bry sig. Oroar det sig för insyn så är det ju deras problem, de får väl plantera en häck eller något annat.

• Gilla
Anna_H och 33 till
  • Laddar…
Som sagt du KAN strunta i grannen. Men det är väl lämpligt att informera om sådana här projekt i förväg. Förutsatt att grannen i övrigt är vettig.

• Gilla
  • Haha
sofftis och 12 till
  • Laddar…
Jag är absolut för att man hellre ska informera för mycket än för lite. Fast i det här fallet skulle jag själv bara göra det om jag råkade springa på grannen just när jag skulle börja gräva eller om grannen hade något jag behövde låna för att bygga stigen. Det är ju inte direkt en uteplats med fast monterade kikare vi pratar om, utan en smal stig. Helt uppenbart inte ett ställe man kommer uppehålla sig speciellt mycket på.

• Gilla
sofftis och 21 till
  • Laddar…
Verkligen skitfin stig det där, ser ju ut som något från en film den sista bilden.

Jag håller med övriga talare, hade kanske nämnt det för grannen om han råkade gå förbi men annars är det väl inget att informera om.

Du bor granne med en Gnällpelle!

• Gilla
  • Arg
Nidhogg och 20 till
  • Laddar…
Satsuki
Rent juridiskt har du självklart rätt att göra vad du vill på din tomt, så länge det inte är något som kräver bygglov etc.

Däremot kan jag kanske ur ett mänskligt perspektiv förstå grannen eftersom denna sannolikt har tyckte om att ha en tät plantering och nu är den mindre tät. Men vill de ha en tät plantering just där får de ju plantera på sin egen tomt…

• Gilla
sofftis och 8 till
  • Laddar…
Vill grannen minska insyn så får de göra det på sin fastighet och inte hindra dig att utnyttja er.👍

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Anna_H och 34 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Rent juridiskt har du självklart rätt att göra vad du vill på din tomt, så länge det inte är något som kräver bygglov etc.

Däremot kan jag kanske ur ett mänskligt perspektiv förstå grannen eftersom denna sannolikt har tyckte om att ha en tät plantering och nu är den mindre tät. Men vill de ha en tät plantering just där får de ju plantera på sin egen tomt…
Din sista rad är ju det viktiga, ja menar, har man åsikter kring hur det ser ut runtomkring sin tomt får man ju åtgärda det på sin egen mark. Man kan ju inte gå att kräva att grannen ska plantera petunior på hela deras gräsmatta bara för att man själv gillar det.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
fan vad snyggt du har gjort skit i grannen vill han inte ha insyn så köper man inte ett hus med grannar

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Skit i honom. Han får plantera eget.
ChatGPT sista bilden eller? Ser så ut på färg och komposition 😅

• Gilla
1dersson och 9 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
inkärkar på deras privatliv då det ökar insyn. Det är förviso rätt men samtidigt kommer gången användas väldigt sällan.
Låt er inte begränsas av vad er granne tycker. Du ska inte behöva ens tänka tanken att du inte ska använda DIN tomt väldigt sällan. Om grannen störs av att du använder din tomt så får han planera växlighet.

Vi hade samma sak hos oss. Vi hade en djungel i trädgården och rensade bort det allra mesta då vi ville ha öppet, ljust och gräsmatta till ungarna. Grann-frun fick lite tupp-juck eftersom de tydligen precis bestämt sig för och fått bygglov för att byta ut ett gäng fönster till glaspartier så plötsligt såg vi in i princip hela deras nedanvåning. Som dessutom ligger en meter lägre.

Vi löste det tillsammans med ett plank, men bara tanken på att det är DITT ansvar att förse din granne med insynsskydd han önskar är verkligen befängt! Han är förstås bortskämd av att ha fått detta gratis i alla år men nån måtta får det vara på egoismen.

• Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.