Äh, släpp AI jag har gjort liknade i t.ex. Photoshop under många år och idag finns det verktyg som gör det snabbare i vanliga mobiler. Före "AI" eller vad man ska kalla datorbearbetning kunde saket manipuleras även med vanlig foto.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Ok vad mycket onödiga bekymmer det finns runt om i landet. Vi blir bara positivt påbackade med det vi gör. Det blir ju mer städat och mer ordningen. Ingen som tycker illa, tvärtom.

Dessutom. Om tvunget skall springa och informera folk om saker så ger det dem en falsk trygghet att dom har mer att tycka till om än vad som har. Du kan INTE styra vad någon gör på sin egen tomt. Passar det inte så gör du något på din egen tomt eller köp tomterna bredvid.

Men DET är ju inte rimligt. Nä precis. Och det är inte heller rimligt att bli sur och irriterad för att någon anlägger en gång. Man får springa där hur mkt som helst.

Tankesättet gör att alla skall ta FÖR mycket hänsyn så till vida att det överstiger sunt förnuft.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Det är inte heller ett problem i vanliga människors huvuden.
Nej, det är ett problem i sig.

Det BORDE vara ett problem för vanliga människor.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, det är ett problem i sig.

Det BORDE vara ett problem för vanliga människor.
Varför?

M mrmlz skrev:
Varför?
Att förstå skillnaden mellan ett foto och en tecknad bild är viktigt.

Att förstå skillnaden mellan fakta och påhitt är viktigt och kommer att bli viktigare i framtiden med mer och mer påhittat material och "nyheter"

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

Att förstå skillnaden mellan fakta och påhitt är viktigt och kommer att bli viktigare i framtiden med mer och mer påhittat material och "nyheter"
Fast i det här sammanhanget spelar det väl noll roll om det är en aibild eller photoshoppat.

Det du fiskar efter är ju någon annan meta diskussion kring källkritik och kritiskt tänkande.

Du kan ju luras med perspektiv i vanliga bilder också.

• Gilla
Nidhogg och 9 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Du kan ju luras med perspektiv i vanliga bilder också.
Precis, titta på vilken teleobjektivfotograferad bild som helst som publiceras i tidningarna, många gånger är det nästan omöjligt att förstå vart bilden är tagen (även om man känner till platsen väl) för att perspektivet blir så oerhört felaktigt. Man får börja titta på hur enskilda träd, träd för träd, ligger i relation till varandra för att kunna identifiera vart på en vägsträcka en olycka har inträffat (bara som ett exempel). När jag som kör förbi en vägsträcka inte känner igen mig direkt, då vet man hur distorerad bilden är.

Som jämförelse så kan jag säga att jag relativt ofta känner igen exakt vart en bild på en trafikolycka är tagen (om den inte är tagen med teleobjektiv), trots att den är på en "intetsägande" vägsträcka som jag bara passerar ett par gånger per år. Just när det gäller hur det ser ut längs vägar, där har jag ett nästintill fotografiskt minne (inte korrekt beskrivet iofs, det är snarare att min hjärna registrerar höjden på träden, undervegetation, vägskick, färger på hus mm och gör mönstermatchningar mot detta - ibland blir det väldigt fel, men jag har oftare rätt än fel, jag vet oftast inte exakt var det ligger, men jag kan berätta att platsen ligger mellan Sandviken och Gävle, mellan Laxå och Mariestad, eller mellan Umeå och Bygdeå). Frugan kunde länge bli irriterad över att jag kan berätta att ett hus längs en vägsträcka har målats i en ny färg, men att jag kunde glömma av att hämta barnen från dagis. Numera har hon accepterat läget, men det beror nog på att barnen har flyttat hemifrån...

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
J
Huvudfrågan, får man anlägga en stig på egen tomt utan grannmedgivande? Jag har svårt att se att man som granne skulle kunna ha synpunkt om stigen går ut på att man tar bort sly, lägger på lite grus och jämnar till och lägger stenar utmed kanten.

Givetvis kan man som alltid som granne ha synpunkter om det blir snyggt, man planterar fina eller fula blommor osv, men man har nog svårt att hindra det.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
J JohanLun skrev:
Huvudfrågan, får man anlägga en stig på egen tomt utan grannmedgivande? Jag har svårt att se att man som granne skulle kunna ha synpunkt om stigen går ut på att man tar bort sly, lägger på lite grus och jämnar till och lägger stenar utmed kanten.

Givetvis kan man som alltid som granne ha synpunkter om det blir snyggt, man planterar fina eller fula blommor osv, men man har nog svårt att hindra det.
Samt att man själv är ansvarig för evt insynsskydd om man vill ha det. Man kan inte kräva att grannar löser det åt en.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

man har ju modifierat bilder sen den första bilden togs

boihus123 boihus123 skrev:
Bor på en tomt med en del höjdskillnader, tex har en plätt gräsmatta med äppelträd/kompost/vedförrvaring i norr, som ligger 4 meter under husets nivå, det är idag en brant backe (gula) med 45 graders lutning, därför mycket svårt att transpotera saker upp ner ved/jord/äppel/kompost. Så jag tänkte anlägga en liten stig i de röda fältet där man få en lång slutning
[bild].
Tog bort några buskar/sly och la ut bärlager, tanken är sen lägga täckbark så de smälter in rätt naturligt
[bild][bild][bild]

Då kom grannen och och undrade varför jag inte pratat med honom först och att det känns som det inkärkar på deras privatliv då det ökar insyn. Det är förviso rätt men samtidigt kommer gången användas väldigt sällan. Samtidigt anser ju jag inte detta är något som behöver granens medgivande, marknivån har inte ändrats någon betynande nivå?
Mycket fin stig!
Hade själv inte sagt något till grannen om jag gjort ett liknande projekt!
Hade inte ens kommit på tanken faktiskt..

Det hindrar ju erat ogräs från att sprida sig över till deras tomt om inte annat.. så det är gjort med grannsämjan i åtanke (gäller o se det hela positivt).. man ser ju att det är uppenbar grönska kvar som "hindrar insyn" allmänt..

Vill grannen hindra mer insyn till sig, så får denne helt enkelt plantera en häck eller sätta upp ett plank (det är ju något var och en väljer själv på sin tomt).

Jag hade heller aldrig kommit på tanken att säga så till min granne om denne hade gjort samma sak nära min tomt (för som sagt, det är ju upp till var och en att ta hand om sin tomt.. inte bestämma över andras)

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mycket fin stig!
Hade själv inte sagt något till grannen om jag gjort ett liknande projekt!
Hade inte ens kommit på tanken faktiskt..

Det hindrar ju erat ogräs från att sprida sig över till deras tomt om inte annat.. så det är gjort med grannsämjan i åtanke (gäller o se det hela positivt).. man ser ju att det är uppenbar grönska kvar som "hindrar insyn" allmänt..

Vill grannen hindra mer insyn till sig, så får denne helt enkelt plantera en häck eller sätta upp ett plank (det är ju något var och en väljer själv på sin tomt).

Jag hade heller aldrig kommit på tanken att säga så till min granne om denne hade gjort samma sak nära min tomt (för som sagt, det är ju upp till var och en att ta hand om sin tomt.. inte bestämma över andras)
Nu handlar ju tydligen tråden nuförtiden om att stigen är ett konstverk av Ai Wei Wei

Mycket fint iaf. Som sig bör har konsten av Ai WeI Wei kränkt en massa vita män 🤪

• Wow
  • Gilla
  • Haha
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu handlar ju tydligen tråden nuförtiden om att stigen är ett konstverk av Ai Wei Wei

Mycket fint iaf. Som sig bör har konsten av Ai WeI Wei kränkt en massa vita män 🤪
Ah..okej, men det spelar ju eg ingen roll…
Bilden i sig är oviktig för både TS fråga och principiellt.

Det enda viktiga är ju vems tomt TS anlagt/planerat anlägga stigen på … sin egen tomt eller någon annans tomt)… och det verkar ju (tack och lov) vara på sin egen tomt iaf!

(Stigen i sig, rent estetiskt, är ju oviktig för frågan den med… får eg se ut hur som hels ju))

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt du KAN strunta i grannen. Men det är väl lämpligt att informera om sådana här projekt i förväg. Förutsatt att grannen i övrigt är vettig.
Mycket bra svar.

Snigla Snigla skrev:
Ah..okej, men det spelar ju eg ingen roll…
Bilden i sig är oviktig för både TS fråga och principiellt.

Det enda viktiga är ju vems tomt TS anlagt/planerat anlägga stigen på … sin egen tomt eller någon annans tomt)… och det verkar ju (tack och lov) vara på sin egen tomt iaf!

(Stigen i sig, rent estetiskt, är ju oviktig för frågan den med… får eg se ut hur som hels ju))
Du missade min ordlek 🥺😭😭😭

• Gilla
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.