Du hade ju gett Ok till att ta ned häcken om jag förstått dig rätt utan att diskutera ngn exakt specifika detaljer som höjd etcetera. Då kan jag inte anse att grannen gjort något grovt fel, eller egentligen ngt fel alls, det gäller att vara tydlig i kommunikationen. Sen begriper jag inte varför man vill ha en 6m hög häck!! Jag skulle bli vansinnig om jag varit din granne. Är inte grundproblemet att häcken ger skugga för grannen? Hur skulle du själv reagera om det hade varit det omvända förhållandet, så jag kan förstå att granben agerande omgående då du sagt ok till att minska höjden på häcken.

• Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Märkligt inlägg, du generaliserar från ditt enda fall som tydligen utföll till belåtenhet? "Låta den yngre generationen styra upp läget" ?. Jo du har rätt i att det är provocerande det du skriver, i sammanhanget av denna tråd.
Till belåtenhet? Ja det blev lugn och ro och de nya grannarna har skapat en fantastiskt fin trädgård som även gynnar mina gamla föräldrar. Gamla husägare som tröttnat och inte vill ändra på något är inte till glädje för någon. Men du kanske är en sådan själv?

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Du hade ju gett Ok till att ta ned häcken om jag förstått dig rätt utan att diskutera ngn exakt specifika detaljer som höjd etcetera. Då kan jag inte anse att grannen gjort något grovt fel, eller egentligen ngt fel alls, det gäller att vara tydlig i kommunikationen. Sen begriper jag inte varför man vill ha en 6m hög häck!! Jag skulle bli vansinnig om jag varit din granne. Är inte grundproblemet att häcken ger skugga för grannen? Hur skulle du själv reagera om det hade varit det omvända förhållandet, så jag kan förstå att granben agerande omgående då du sagt ok till att minska höjden på häcken.
Varför inte läsa TS inlägg så slipper du skriva så här pinsamma inlägg.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
[QUOTE="Greedy1978, post: 5249471, member: 225913"Gamla husägare som tröttnat och inte vill ändra på något är inte till glädje för någon. Men du kanske är en sådan själv?[/QUOTE]

Sorry, det där ruttna gamla trolltricket biter inte på mig. Adjöss.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en 6-7 meter hög thuja vid huset som jag kapade toppen på några gånger. Toppen växte närmare 1 meter på en sommar, så jag tror att bästa lösningen är att låta thujorna växa till sig om det önskas.

6 meters mur för insynsskydd tycker jag låter extremt.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
[QUOTE="Greedy1978, post: 5249471, member: 225913"Gamla husägare som tröttnat och inte vill ändra på något är inte till glädje för någon. Men du kanske är en sådan själv?
Sorry, det där ruttna gamla trolltricket biter inte på mig. Adjöss.[/QUOTE]

Japp. En bärs på altanen och lite träd som skymmer kvällsolen är väl inte hela världen. Vi slutar här tror jag.

Z Zodde skrev:
En god poäng är att läsa vad TS skriver i tråden.

För då hade du insett att dina frågor/funderingar blir lite OFF…
Tjena gubbe. Har du rörligt elavtal?

Fråga till er som vet: Hur högt får jag rent lagligt låta min Thujor växa? Eller finns det ingen bestämd gräns utan handlar det om fall till fall och domare till domare?

Jag tänker så här; Om det rent lagligt inte finns någon gräns, och jag låter mina Thujor bli, låt oss leka med tanken, 5000 meter höga, skulle inte det vara störigt för grannar och annat folk då?
Var går gränsen innan även ni 6-metersälskande skribenter inte står ut längre?

(Jag hade personligen inte velat ha en 6 meter hög grön mur bredvid mitt hus)

• Gilla
Pelmered och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fråga till er som vet: Hur högt får jag rent lagligt låta min Thujor växa? Eller finns det ingen bestämd gräns utan handlar det om fall till fall och domare till domare?

Jag tänker så här; Om det rent lagligt inte finns någon gräns, och jag låter mina Thujor bli, låt oss leka med tanken, 5000 meter höga, skulle inte det vara störigt för grannar och annat folk då?
Var går gränsen innan även ni 6-metersälskande skribenter inte står ut längre?

(Jag hade personligen inte velat ha en 6 meter hög grön mur bredvid mitt hus)
Hade tuja eller nån annan växt/träd kunnat bli 5000m hade det nog funnits lagar som hade reglerat.
Nu finns ingen explicit höjd för tuja eller nån annan växt/träd och det är så det bör vara tycker jag.
Skulle du börja kapa vanliga träd för att de når 6m skulle de se väldigt konstiga ut. Eller ska vi ha en tabell där varje växt/träd har sin egen tillåtna höjd…??

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur högt får jag rent lagligt låta min Thujor växa?
Så högt som du önskar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men vaddå. En granne får ju inte kapa mina träd?
Det säger ju sig självt!

Frågan är ju isf om TS varit otydlig i sin kommunikation, men vi kan ju inte bara anta saker på direkten.

Folk skall behandlas som dom förtjänar, varken mer eller mindre. Inget jävla daltande.
Vackra ord! Det menar jag verkligen! Men hur bestämmer man kriterierna som säger vad någon förtjänar och vem ska göra själva bedömningen? I en perfekt värld skulle vi kanske behandlas efter t.ex. hur väl man följt vardagens alla regelverk. Men vår värld är ju inte perfekt, och utan att påstå att jag vet exakt vad som avgör hur vi faktiskt blir behandlade, så vill jag nog säga att min personliga erfarenhet är att det har väldigt mycket at göra med hur vi uppträder. Man kan agera ganska illa och ändå vara någorlunda omtyckt och bli väl behandlad om man uppträder väl oavsett hur andra har agerat eller uppträtt. Och man kan ju även ha mycket svårt att bli väl omtyckt eller behandlad även om man agerar 100% korrekt, om det är så att andra upplever att man uppträder på ett obehagligt vis.

Jag tror nog att alla här håller med om att TS har rätt. Och jag själv anser definitivt att man kan ge en sån här människa EN sista chans att visa att grannsämjan betyder någonting innan man själv skiter fullkomligt i den för att man helt enkelt inte kan göra alla människor snälla med hjälp av snällhet.

I grund och botten så vill man bara att saker ska fungera. Och i väldigt många fall så är det helt enkelt mer användbart för en själv att få saker att rulla på än vad det är att ha rätt. Rätten tar ju noll hänsyn till både din egen och andras åsikter, tankar och önskemål. När man hävdar sin rätt så brukar det resultera i en lösning där ingen blir helt överkörd, men ingen blir heller riktigt nöjd. Man har dessutom skaffat sig ett privat litet mini STASI som sitter och ringer alla tänkbara myndigheter om minsta misstag man själv begår på tomten. Det är allt för vanligt att människor vänder sig till domstolar på grund av en ovilja att kompromissa och visa överseende, dessa människor har helt enkelt inte begripit att en domstolsförhandling ÄR en enda stor kompromiss och att det första domstolen kommer att göra är att kraftfullt uppmana en att just visa överseende för att komma fram till en uppgörelse i godo.

• Gilla
Pelmered
  • Laddar…
Jag antar att över en viss höjd så behöver du sätta varningslampor i dem för flyget, men en typisk thuja blir inte så hög.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
men en typisk thuja blir inte så hög.
Ingen atypisk heller vad jag vet. :D

• Haha
Dilato
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Vackra ord! Det menar jag verkligen! Men hur bestämmer man kriterierna som säger vad någon förtjänar och vem ska göra själva bedömningen? I en perfekt värld skulle vi kanske behandlas efter t.ex. hur väl man följt vardagens alla regelverk. Men vår värld är ju inte perfekt, och utan att påstå att jag vet exakt vad som avgör hur vi faktiskt blir behandlade, så vill jag nog säga att min personliga erfarenhet är att det har väldigt mycket at göra med hur vi uppträder. Man kan agera ganska illa och ändå vara någorlunda omtyckt och bli väl behandlad om man uppträder väl oavsett hur andra har agerat eller uppträtt. Och man kan ju även ha mycket svårt att bli väl omtyckt eller behandlad även om man agerar 100% korrekt, om det är så att andra upplever att man uppträder på ett obehagligt vis.

Jag tror nog att alla här håller med om att TS har rätt. Och jag själv anser definitivt att man kan ge en sån här människa EN sista chans att visa att grannsämjan betyder någonting innan man själv skiter fullkomligt i den för att man helt enkelt inte kan göra alla människor snälla med hjälp av snällhet.

I grund och botten så vill man bara att saker ska fungera. Och i väldigt många fall så är det helt enkelt mer användbart för en själv att få saker att rulla på än vad det är att ha rätt. Rätten tar ju noll hänsyn till både din egen och andras åsikter, tankar och önskemål. När man hävdar sin rätt så brukar det resultera i en lösning där ingen blir helt överkörd, men ingen blir heller riktigt nöjd. Man har dessutom skaffat sig ett privat litet mini STASI som sitter och ringer alla tänkbara myndigheter om minsta misstag man själv begår på tomten. Det är allt för vanligt att människor vänder sig till domstolar på grund av en ovilja att kompromissa och visa överseende, dessa människor har helt enkelt inte begripit att en domstolsförhandling ÄR en enda stor kompromiss och att det första domstolen kommer att göra är att kraftfullt uppmana en att just visa överseende för att komma fram till en uppgörelse i godo.

Utan att snurra in oss för mkt i det individuella så tänker jag snäll mot dom snälla och hård mot dom hårda. Och med detta snäll tills du bevisat motsatsen.

Jag har inga problem att jag inte kommer överens med en av mina grannar pga hur denne har betett sig. Jag kommer inte låtsas vara glad och trevlig för grannsämjans skull. Utan det blir isf ett hej och inget mer när man passerar. Därmed inte sagt att jag går och surar resten av livet och lider av detta, men grannen har visat var denne står genom sitt beteende.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Detta är inget problem, för ni kommer båda dö en vacker dag och då kommer detta ha fullkomligt noll betydelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.