168 956 läst ·
434 svar
169k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Cancerman_777 skrev:
Ja, för att det finns för många idioter som tillåts ha egenbestämmande och som skiter i regler, lagar och andra människors egendom. Just därför finns det grannfejder. Det är ALDRIG den som reagerars skuld. Det är alltid den
Men att kapa t ex 1 m hade ju kunnat kvitta? Om det ska göra någon skillnad för hennes granne krävs 3 m! Trodde hon att de stod och diskuterade någon vårdbeskärning av hennes häckmur som han skulle vara med att betala?S svedbo skrev:Nej,
grannen har ju inte gjort som han har velat. då har du inte lästTS inlägg ordentligt. De har varit överens om att häcken ska klippas/kapas och att de gemensamt skulle ta in offert. Det som har hänt är att grannen har gjort det på egen hand och nånstans trott att det är 3 m som ska kapas (hans tolkning). ska de leva som grannar resten av sina liv är det viktigt att man är goda grannar, hade det varit hela häcken eller att han orsakat någon annan skada då hade jag haft förståelse för TS. och Han vill ju ha en god grannrelation trots det inträffade, och det är det han vill ha hjälp med av oss.
Lagen behöver ändras för alla visar tyvärr inte hänsyn!T Timmerkramare skrev:Jag kan bara upprepa att LApp är något på spåret här: folk vill inte förstå. Istället försöker de trixa med ironi, lagtexter, okväden osv. som de inbillar sig låter intelligent. Vill alla upprörda ha det riktigt enkelt? OK! Följ lagen OCH odla en trevlig attityd mot andraTvå tankar i huvudet samtidigt måste gå!
Det är inte lagen i sig utan domar som spelar roll, för de är vägledande för hur man TOLKAR LAGEN. Du kan inte plantera en 3 meters häck precis mot tomtgräns och skymma grannes söderläge om denne granne inte vill ha det så. Då får du tänka om och flytta in häcken så både du får insynsskydd och grannen får in den sol hen vill ha, så jäkla enkelt. Å blanda för i sjutton inte ihop 200 åriga lindar och granar med en Thuja häck. Ibland kan man undra om det bara hänger snickarpuckon på detta forum med en halv gymnasieutbildning… Skärp er!T Troberg skrev:
Många är skogsägare som inte kan se skillnad på tätbebyggt område och skog!B Barnis78 skrev:Det är inte lagen i sig utan domar som spelar roll, för de är vägledande för hur man TOLKAR LAGEN. Du kan inte plantera en 3 meters häck precis mot tomtgräns och skymma grannes söderläge om denne granne inte vill ha det så. Då får du tänka om och flytta in häcken så både du får insynsskydd och grannen får in den sol hen vill ha, så jäkla enkelt. Å blanda för i sjutton inte ihop 200 åriga lindar och granar med en Thuja häck. Ibland kan man undra om det bara hänger snickarpuckon på detta forum med en halv gymnasieutbildning… Skärp er!
Ja tidigare tolkningar av lagen kan spela roll, absolut.B Barnis78 skrev:
Kan du hänvisa till domarna som stöder detta tämligen kategoriska påstående?B Barnis78 skrev:
Men om grannarna gillar häcken då? Alla har inte problem med 6 m häckar eller träd (bara för att TS granne har det).L Lakritsianen skrev:Ja eller om man vill ha en 6 m hög häck och bara tänker ansa lite varje år och låta den fortsätta att växa för att man inte vill synas och slippa se sina grannar kanske man inte ska bo i ett villaområde utan bo mitt ute i skogen? Det är ju uppenbart att hen har problem med grannar! Och visar till och med agg mot grannarna genom att hen skiter fullständigt i dem.
Hur fasiken ska man tolka ditt inlägg då?
Att de inte får bo i ett villaområde för att de kommer överens med grannarna och alla är nöjda?
Alla tänker inte (tycker inte) som en själv (på gott och ont).
Så du kan ju inte säga att ALLA som inte klipper sin häck skiter i sina grannar/hyser agg mot sina grannar!
Det kan faktiskt vara gemensamma beslut att både köpa höga häckar/bevara häckar/träd emellan tomter också..
Jag själv är uppvuxen i hus med 8 m mellan grannarnas fönster och våra (en parkeringsplats och en uteplats + 2 m gräsmatta emellan).. så man har sett det mesta när man var barn/växte upp (likväl som de sett bra mycket åt vårt håll också). Besökarna vi hade blev lite chockade ibland, men de var ju inte vana med att se hm.. så mycket ..
Tror alla ändå kan vara helt överens om att grannen både juridiskt och moraliskt agerat helt fel. Man klipper helt enkelt inte ned buskar, träd eller något annat på någon annans fastighet. Punkt.
Sen kan man ju fundera på om det inte borde finnas någon form av reglering av växtlighet också? Om jag av någon anledning blir ovän med grannen norr om vår tomt skulle jag med dagens regler kunna plantera höga thujor som effektivt tar bort i stort sett all sol från grannens baksida under större delen av dagen.
Jag vet inte riktigt om det känns helt rimligt att få göra det?
/Krille
Sen kan man ju fundera på om det inte borde finnas någon form av reglering av växtlighet också? Om jag av någon anledning blir ovän med grannen norr om vår tomt skulle jag med dagens regler kunna plantera höga thujor som effektivt tar bort i stort sett all sol från grannens baksida under större delen av dagen.
Jag vet inte riktigt om det känns helt rimligt att få göra det?
/Krille
Läst och följt den här tråden med förundran och förskräckelse.
Att klandra TS för att hon har en 6 meter hög häck när tråden handlar om en idiot till granne som olagligt klippt ner hennes häck. Skäms på er!
Det finns flera anledningar att ha en 6 meter hög häck, insynsskydd på övre plan, man kanske bor i nedförsbacke så att säga. I sluttning, och då krävs en högre häck för att skydda mot insyn från tex grannar eller vägar. Man kan trivas i ett villaområde utan att för den delen vilja bli sedd dagarna i ända från allt och alla.
Grannen är dessutom nyinflyttad och har ingen skam i kroppen när han/hon går lös direkt och hävdar sin existens genom att bete sig som ett svin direkt och sätta ribban för vart personen står. Den här grannen kommer sannerligen bli en besvärlig granne. Tycker TS verkar va extremt resonlig dessutom, mer än jag själv och många andra hade vart så cred till TS för detta.
Jag satte ett staket strax intill tomtgräns på MIN sida och kommer plantera en häck ytterligare en meter in av just den här anledningen som TS råkat ut för.
Med staketet intill tomtgräns kan det här som hänt ts aldrig ske och det blir aldrig diskussion om vem som äger häcken eller ska sköta den. Dyrt blir det för mig men det är det värt.
Lagar och paragrafer har vi tillräckligt i Sverige. Jag anser personligen man får göra precis vad man vill på sin egen gård. Allt från anlägga pooler, bygga altaner högt och lågt, eller sätta upp 10 meter höga buskar. Har aldrig och skulle aldrig komma på tanken att gnälla på mina grannar för något så oväsentligt som att dom har för hög häck. Har bott här i 20 år och aldrig klagat på någon granne överhuvudtaget och ändå finns det garanterat saker som inte är ok. Deras hus och tomter får de roa sig med bäst de vill. Förväntar mig det samma på min fastighet.
För grannfejdens skull och som svar till TS hade jag försökt hålla god ton (aldrig kul att va osams med någon) men samtidigt tydligt visat att det där inte var/är okej. Sen hade jag krävt ersättning av grannen för att återställa till ursprunglig eller alternativt överenskommen höjd på häcken, detta eftersom det ju ändå funnits någon slags dialog om häcken mellan ts och grannen:
Att klandra TS för att hon har en 6 meter hög häck när tråden handlar om en idiot till granne som olagligt klippt ner hennes häck. Skäms på er!
Det finns flera anledningar att ha en 6 meter hög häck, insynsskydd på övre plan, man kanske bor i nedförsbacke så att säga. I sluttning, och då krävs en högre häck för att skydda mot insyn från tex grannar eller vägar. Man kan trivas i ett villaområde utan att för den delen vilja bli sedd dagarna i ända från allt och alla.
Grannen är dessutom nyinflyttad och har ingen skam i kroppen när han/hon går lös direkt och hävdar sin existens genom att bete sig som ett svin direkt och sätta ribban för vart personen står. Den här grannen kommer sannerligen bli en besvärlig granne. Tycker TS verkar va extremt resonlig dessutom, mer än jag själv och många andra hade vart så cred till TS för detta.
Jag satte ett staket strax intill tomtgräns på MIN sida och kommer plantera en häck ytterligare en meter in av just den här anledningen som TS råkat ut för.
Med staketet intill tomtgräns kan det här som hänt ts aldrig ske och det blir aldrig diskussion om vem som äger häcken eller ska sköta den. Dyrt blir det för mig men det är det värt.
Lagar och paragrafer har vi tillräckligt i Sverige. Jag anser personligen man får göra precis vad man vill på sin egen gård. Allt från anlägga pooler, bygga altaner högt och lågt, eller sätta upp 10 meter höga buskar. Har aldrig och skulle aldrig komma på tanken att gnälla på mina grannar för något så oväsentligt som att dom har för hög häck. Har bott här i 20 år och aldrig klagat på någon granne överhuvudtaget och ändå finns det garanterat saker som inte är ok. Deras hus och tomter får de roa sig med bäst de vill. Förväntar mig det samma på min fastighet.
För grannfejdens skull och som svar till TS hade jag försökt hålla god ton (aldrig kul att va osams med någon) men samtidigt tydligt visat att det där inte var/är okej. Sen hade jag krävt ersättning av grannen för att återställa till ursprunglig eller alternativt överenskommen höjd på häcken, detta eftersom det ju ändå funnits någon slags dialog om häcken mellan ts och grannen:
Har du något prejudicerande fall som stöttar din tes?B Barnis78 skrev:Det är inte lagen i sig utan domar som spelar roll, för de är vägledande för hur man TOLKAR LAGEN. Du kan inte plantera en 3 meters häck precis mot tomtgräns och skymma grannes söderläge om denne granne inte vill ha det så. Då får du tänka om och flytta in häcken så både du får insynsskydd och grannen får in den sol hen vill ha, så jäkla enkelt. Å blanda för i sjutton inte ihop 200 åriga lindar och granar med en Thuja häck. Ibland kan man undra om det bara hänger snickarpuckon på detta forum med en halv gymnasieutbildning… Skärp er!