harry73 harry73 skrev:
Varför behöver grannen ge tillstånd till ts för att kapa grenar? Visst inte bara jag som har svårt att läsa.
Jag måste varit lite onykter när jag skrev senast;) Bra att då påpekade det. Får sluta med mellanmjölken:D
Jag tror att jag skulle skrivit om problemet med speglarna. men det försvann... är du inte expert på tankeläsning:p:crysmile:
Självklart får ta kapa sina grenar. hur mycket han vill. Men måste han gå in hos grannen så måste ha tillstånd

Redigerat:
Har du epilepsi eller menar du att du får det av blänket ? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
SvanteC
  • Laddar…
fredri_k
Jobbigt, men att skoja om att få epilepsi är inte kul för oss som har barn med detta. Det är inte en dans på rosor, ville bara påtala det, ursäkta offerkoftan

• Haha
SvanteC
  • Laddar…
S
fredri_k fredri_k skrev:
Jobbigt, men att skoja om att få epilepsi är inte kul för oss som har barn med detta. Det är inte en dans på rosor, ville bara påtala det, ursäkta offerkoftan
Min syster har haft epilepsi så jag vet mycket väl vad det innebär.

Kan du skriva en lista på vilka fler åkommor man inte får skoja om? Man vill ju inte trampa på någons tå.

• Gilla
  • Haha
gaia och 5 till
  • Laddar…
Portvinstå bör man undvika att trampa på, då det tydligen gör väldigt ont även utan att någon trampar på den.

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ska vi trampa runt lite nära den rättshaveristiska gränsen för att tillfredsställa TS nyfikenhet skulle jag tänka såhär.
  • Trädet är TS och grannen får inte skada TS egendom hur som helst.
  • Grannen får förvisso kapa rot och gren om dessa stör hens egendom, men inte utan att TS först får chansen att göra det själv. (Detta är ett undantagsfall och inte tillämpligt här.)
  • Den upphängda fågelskrämman kan knappast betraktas som att den skadar TS träd.
  • Fågelskrämman är på grannens fastighet.

Jag ser som flera andra ingen fråga som på något rimligt sätt hör hemma i juridiken här.

Ta upp det riktiga besväret med grannen (solkatterna) och fundera på hur ni kan lösa dem. Kan ni inte komma fram till något ihop är kanske ett ”hot” om att kapa grenarna rätt väg, varvid TS får hålla tummarna för att inte grannen sätter upp fågelskrämman på en stolpe på samma plats istället. Men vem vet, kanske är fågelskrämman grannens passiv-aggressiva sätt att fästa uppmärksamhet på att TS träd växer över gränsen.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
fredri_k
S SvanteC skrev:
Min syster har haft epilepsi så jag vet mycket väl vad det innebär.

Kan du skriva en lista på vilka fler åkommor man inte får skoja om? Man vill ju inte trampa på någons tå.
Ja du får gärna skoja hur mkt du vill, smaklöst mest. 🙂

Redigerat:
fredri_k fredri_k skrev:
Ja du får gärna skoja hur mkt du vill, smaklöst mest. 🙂
Men ge dig, resten av världen behöver inte anpassa sin humor efter dina preferenser.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F Falckman skrev:
Men ge dig, resten av världen behöver inte anpassa sin humor efter dina preferenser.
Men resten av världen ska anpassa sin humor efter dina preferenser?
Vad är det för skoj med att sparka på den som ligger nedslagen redan?

BirgitS BirgitS skrev:
Men resten av världen ska anpassa sin humor efter dina preferenser?
Vad är det för skoj med att sparka på den som ligger nedslagen redan?
Nej det sa jag inte. Om du, fredri_k eller någon annan inte uppskattar ett inlägg är det erat ansvar att inte läsa det. Att däremot förvänta sig att kunna diktera hur och om vad folk skämtar om är, förutom att vara absurt, på tok för mycket begärt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
F Falckman skrev:
Om du, @fredri_k eller någon annan inte uppskattar ett inlägg är det erat ansvar att inte läsa det.
Det där är ju synnerligen motsägelsefullt.

F Falckman skrev:
Att däremot förvänta sig att kunna diktera hur och om vad folk skämtar om är, förutom att vara absurt, på tok för mycket begärt.
Att tala om att man blev ledsen och att man tycker att något är smaklöst är verkligen inte samma sak som att diktera vad någon får skämta om. Däremot att skriva att någon inte ska skriva att något är smaklöst är att diktera vad någon annan får skriva.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju synnerligen motsägelsefullt.

Att tala om att man blev ledsen och att man tycker att något är smaklöst är verkligen inte samma sak som att diktera vad någon får skämta om. Däremot att skriva att någon inte ska skriva att något är smaklöst är att diktera vad någon annan får skriva.
Nej det är inte det minsta motsägelsefullt. Skribenten har i två inlägg uttryckt sin ovilja mot att folk skämtar om epilepsi, det framgår tydligt att skribenten förväntar sig att dylika skämt ska upphöra. Folk ska givetvis skämta om epilepsi ifall dom vill. fredri_k får givetvis gråta hur mycket han vill över andras skämt, men det är ju uppenbart att han också förväntar (eller i vart fall önskar) sig att övriga skribenter ska ta hänsyn tills hans preferenser om vad som är humor och vad som är smaklöst, vilket som sagt är för mycket begärt.

F Falckman skrev:
Nej det sa jag inte. Om du, fredri_k eller någon annan inte uppskattar ett inlägg är det erat ansvar att inte läsa det. Att däremot förvänta sig att kunna diktera hur och om vad folk skämtar om är, förutom att vara absurt, på tok för mycket begärt.
Hur ska man veta om man inte uppskattar ett inlägg innan man har läst det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F Falckman skrev:
Nej det är inte det minsta motsägelsefullt. Skribenten har i två inlägg uttryckt sin ovilja mot att folk skämtar om epilepsi, det framgår tydligt att skribenten förväntar sig att dylika skämt ska upphöra. Folk ska givetvis skämta om epilepsi ifall dom vill. fredri_k får givetvis gråta hur mycket han vill över andras skämt, men det är ju uppenbart att han också förväntar (eller i vart fall önskar) sig att övriga skribenter ska ta hänsyn tills hans preferenser om vad som är humor och vad som är smaklöst, vilket som sagt är för mycket begärt.
Jo, det är motsägelsefullt att säga att några inte ska läsa ett inlägg som de inte uppskattar. Hur ska de veta om de uppskattar inlägget utan att ha läst det.

Och du säger till folk vad de inte får skriva.
F Falckman skrev:
Men ge dig
Klar uppmaning att inte uttrycka sina åsikter om någons annans inlägg och ingen tvivlar nog på att du förväntar dig att bli åtlydd..

BirgitS BirgitS skrev:
ingen tvivlar nog på att du förväntar dig att bli åtlydd.
Jo. Vi är nog ganska många som tycker att det här är en storm i ett vattenglas och inte egentligen tycker att det finns en åthutande, tystande attityd från någotdera håll – oavsett vem man håller med.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.