Hans plank till höger tomtgräns/syren till vänster...
Byggnadsnämnden behövde till skillnad från polisen inget mer än några bilder och sunt förnuft innan dom listat ut 'uppsåt med deras handlande' . Planket 2.2m höjd ca 10m långt är hyffsat välbyggt kära granne men saknar bygglov 4.5 meter 1.80 högt eller godkännande från grannen osv osv i den stilen

• Gilla
DLo och 3 till
  • Laddar…
Kör lite Raundup på hans nyplanterade häck,så får han känna hur det känns den fräcke fanen.

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
Man behöver väl bygglov för plank. Anmäl det så får han plocka bort det.

• Gilla
Gyllenflint
  • Laddar…
B
Vi har samma situation med vår granne.

Dom ville sätta upp ett plank.
Då våra buskar stod lite i även vid monteringen av staketet så sågade dom ner 2 st av våra buskar, drygt 2 m höga och perfekt insynsskydd!
Samtalade med grannen som sa ”Förlåt då, vi tyckte buskarna såg döda ut, därför tog vi ner dom”.
vi gav dom chansen att återställa det dom orsakat. Men dom hade inget intresse utav det, så vi polisanmälde. Första kontakten med polisen så sa dom att det var ett klockrent fall, då vi spelat in samtalet med grannen där dom erkände, så allt kändes solklart.

Dock blev vi förvånade när beslutet sedan kom från polisen, att brott inte kunde styrkas, så vi begärde överprövning.
Buskarna togs ju ner för att dom skulle sätta upp sitt plank.
Men åklagaren beslutade också att grannen saknade brottsligt uppsåt som är ett krav för att man skall kunna dömmas för brott, så allt las ner igen.

Planket som inte alls är lika högt och snyggt som våra buskar är i likhet med ditt fall anmält till kommunen då bygglov saknas, dock har dom flera års handläggningstid i vår kommun, men den som lever får se hur det slutar.

Min slutsats, men kan göra i princip vad som helst på grannens tomt om det är något man stör sig på, så länge man gör det för att man bara vill vara snäll.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Bettan74 och 6 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Vi har samma situation med vår granne.

Dom ville sätta upp ett plank.
Då våra buskar stod lite i även vid monteringen av staketet så sågade dom ner 2 st av våra buskar, drygt 2 m höga och perfekt insynsskydd!
Samtalade med grannen som sa ”Förlåt då, vi tyckte buskarna såg döda ut, därför tog vi ner dom”.
vi gav dom chansen att återställa det dom orsakat. Men dom hade inget intresse utav det, så vi polisanmälde. Första kontakten med polisen så sa dom att det var ett klockrent fall, då vi spelat in samtalet med grannen där dom erkände, så allt kändes solklart.

Dock blev vi förvånade när beslutet sedan kom från polisen, att brott inte kunde styrkas, så vi begärde överprövning.
Buskarna togs ju ner för att dom skulle sätta upp sitt plank.
Men åklagaren beslutade också att grannen saknade brottsligt uppsåt som är ett krav för att man skall kunna dömmas för brott, så allt las ner igen.

Planket som inte alls är lika högt och snyggt som våra buskar är i likhet med ditt fall anmält till kommunen då bygglov saknas, dock har dom flera års handläggningstid i vår kommun, men den som lever får se hur det slutar.

Min slutsats, men kan göra i princip vad som helst på grannens tomt om det är något man stör sig på, så länge man gör det för att man bara vill vara snäll.
Vid brottmål är det stränga beviskrav.
Ni kunde ha gjort en civilrättslig prövning. Beräkna kostnad för återställning och fakturera grannen.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
PLANK!!!

Samma syrenhäck de försvarat sitt handlande med bla ska lägga upp foto... Lägger upp en bild jag har nu.. 1.5 meter ifrån tomtgränsen..
Gud, vilken sorglig historia!! Vilket övergrepp de utsatt er för ( i à f om ni gillar trädgård som jag)
Jag hoppas att ni får bästa möjliga lösning på er tomtutformning framöver!
Jag tycker att ni låter grannens plank stå kvar, råkar trampa ner syrenpinnarna (eller kanske flytta dem till planket?), kräver nya träd och arbetskraft som gräver upp stubbar och planterar de stora nya fruktträden. Låt er häck växa upp. Plantera gärna lite ettåringar(frön) där det är glest runt buskarna (om ni gillar sånt).
Även jag varnar starkt för syrenen! En tujahäck är dock inte vad jag själv skulle välja.

jag hoppas det juridiska löser sig och att osämjan inte äter sig under skinnet på er.

Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Du skall absolut göra en polisanmälan om grov skadegörelse och stå på dig. Visa upp foton före och efter. Du skall i anmälan age att du vill ha nya träd planterade!

Ta in en offert från en trädgårdsmästare på vad det går på att ta bort stubbar och plantera nya likvärdiga träd. Ha detta med i din polisanmälan. Fungerar inte detta har du ju rättskydd i din villa/hemförsäkring!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur har det gått i detta ärende? Nyfiken trådföljare.

Hur går det? Är nyfiken då jag har liknande bekymmer...

Jag hade polisanmält direkt !!! Vilken fräck rackare... Bara att be om skadestånd !!!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Gyllenflint:

Senast online: 2021-01-12

Så han var nog mer inne för att skriva av sig... :(

De Stilj De Stilj skrev:
Frugan köpte ett 5 år gammalt äppelträd förra sommaren för 5000kr så jag skulle utan tvekan kräva ersättning.

Kolla med din Hemförsäkring. Du har troligtvis rätt till Juridisk rådgivning.

Gör en Polisanmälan. Kräv sedan skadestånd för vad det kostar att återställa den skadegörelse de orsakat på din tomt. Du har rätt att lägga på kostnaden för 1 timmes jobb av din Jurist. Samt kräva 320kr (eller liknande) för eget arbete. Överlämna skadeståndskravet skriftligt. Betalar de inte så skickar du kravet vidare till Kronofogden. Bestrider de detta krav så hamnar det i Tingsrätten som Tvistemål. Då det uppenbarligen ser ut som du har rätten på din sida kommer du att vinna och få igenom dina krav på ersättning.

Jag har varit med om att göra en sådan resa då en förortskilles Pitbull bet min hund och vägrade betala veterinärskostnaderna. De slutade på 13500kr om jag minns rätt.

Nackdelen är att Du och Grannen inte kommer att ha någon vidare grannsämja efter detta.
Varflör menar du att TS skall driva det som ett privat tvistemål? Bättre att anmäla skadegörelsen till polisen, kräv att de påker ut och dokumenterar alltihop, och sen inte acceptera om åklagaren försöker lägga ner i brist på bevis. Då blir det allmänt åtal av det hela.

jaktstugan jaktstugan skrev:
Varflör menar du att TS skall driva det som ett privat tvistemål? Bättre att anmäla skadegörelsen till polisen, kräv att de påker ut och dokumenterar alltihop, och sen inte acceptera om åklagaren försöker lägga ner i brist på bevis. Då blir det allmänt åtal av det hela.
För att:
- Civila tvistemål har lägre beviskrav än brottsmål.
- Civilt tvistemål i detta avseende fokuserar på ekonomisk skada, inte om något brottsligt begåtts, vilket leder till högre ersättning vid vinst
- Det spelar ingen roll om man "accepterar" ett nedläggningsbeslut av åklagare eller ej, det är fortfarande förundersökningsledaren som tar beslutet, inte du.
- Ersättningsnivå för skadestånd OM man får önskat utfall i ett brottsmål är avsevärt lägre.

Alltså: Det är både enklare, rimligare och leder till högre ersättning.

Nackdel? Man måste driva det själv och det kan leda till höga juristkostnader om man ej vinner målet i slutändan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.