256 986 läst ·
277 svar
257k läst
277 svar
Granne har sågat ner fruktträd och häck på min tomt för att gynna plantering egen syren på sin tomt
Gå över och prata med grannen och försök få det på inspelning att de tagit ner träden.Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?
Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Polisanmäl sedan och skicka med bilder och ljudinspelning. Räkna med rättegång.
Jag har planterat båda mina syrenhäckar 1.2-1.5 m från tomtgränsen. Jag har ett grönt tråd-staket, som ligger 20-50 cm in på min sida, enligt rekommendationen. Alltså planterar jag häcken 1 m in på min sida av staketet, för att den ska sprida sig lite och bilda ett bra insyns-skydd mot grannarna. Jag brukar skära av skotten när det behövs och kruka in dem och senare plantera dem nånstans där häcken är tunn. Insynsskydd mot grannarna ger lugn och ro!Sommartorparn skrev:
Har inte läst alla inlägg, så kanske jag upprepar vad andra har skrivit:
Syrénhäcken kommer att bli ett problem som den är planterad! Om det är vanlig bondsyrén (alltså inte förädlad) så kommer den med tiden att skjuta rotskott in på din tomt. En normalt fullvuxen syrénhäck blir 2-3 meter bred och bör gärna ha gräsmatta på ömse sidor, så att grannen kan hålla rotskotten i schack med gräsklipparen. Normalt borde din granne ha satt häcken ett par meter in på sin tomt och lämnat en tillräckligt bred remsa gräs så att han kan köra gräsklippare och ansa häcken utan att behöva gå in på din tomt.
(Obs, jag pratar av erfarenhet, eftersom jag själv för många år sedan satte en syrénhäck alldeles för nära tomtgränsen och nu kämpar med att få den att hålla sig inom min tomt.)
Låter väldigt märkligt, det är väl grannen som har bevisbörda att ni gett honom tillåtelse.Gyllenflint skrev:
Ursäkta mig att jag varit usel på att svara alla som engagerar er i vårt fall. Har tyvärr kommit saker i vägen som krävt all tid energi osv ......... Vet inte om jag skrivit om att vi gjorde en polisanmälan om egenmäktigt förfarande, skadegörelse,kränkning som även innehöll massa bilder och andra bevis. Trodde i mina vildaste fantasier inte att Polisen efter att förhört alla inblandade skulle komma med svaret att bevisbördan inte går att styrka då fanskapet ljugit och påstår att vi givit dem tillåtelse att gå in på tomten och avverka Ord står tydligen mot ord.... Håller för tillfället på med att få till en överklagan och har satt oss in lite mer i hur man tydligen måste formulera i dagens läge för att bli betrodd av lagens långa arm.... Som sagt, i god grannanda fick dom vid ett (vanligt väder o vind samtal) över staketet såklart lov att klippa lite grenar/kvistar som stack över på deras sida staketet... Tjejen erbjöd sig till och med att göra det själv och ingen av oss kunde väl i våra vildaste fantasier förutse att detta på något sätt skulle sluta i en rättstvist . Skulle jag vetat vad dom tänkt göra när dom så vänligt och falskt frågade om lov att kvista lite skulle jag svarat med att ge gubbjäveln en käftsmäll så att han fortfarande saknat löständerna till sitt inställsamma flin..
Men även om det skulle sparat oss massa tid, irritation, pengar och inte minst plommon träden och rosbuskarna så hoppas vi på att överklagan skipar rättvisan istället
Ta din fråga till "Lawline", som är en gratis rådgivning-site. De kan avgöra, om det är någon idé att spendera dyra pengar på en advokat eller överhuvudtaget polisanmäla. Jag gissar på att de säger "nej, glöm det här, det är inte värt..." Lawline.se är sajten.F ErlandJ skrev:
Jag skulle klippt ner grannens häck eller dylikt...
Viktigt att veta att man anmäler en händelse - dvs i det här fallet att träd sågats ned på din tomt. Sedan anger man en misstänkt person/personer. Polisen får sedan utreda vem som är skyldig och till vad. Naturligtvis går det fortare och enklare för polisen om det finns ett inspelat samtal med erkännande. Man får spela in ett samtal, om man själv deltar i samtalet, utan att fråga om lov eller berätta att man spelar samtalet. Tyvärr kommer det att ta tid då detta inte är något som polisen prioriterar att utreda. Men håll ut - värna din rätt.J jack23 skrev:
Det är absurt att plantera en syrenhäck 30 cm från tomtgräns. En direkt fientlig handling!
Jag har sextio meter syrenhäck planterad för trettiio år sedan. Plantorna tog jag från en hundra år gammal häck som jag grävde bort. Den var fyra meter bred och fyra meter hög.
Utanför häcken har jag lagt en gammaldags bred stenmur. Häcken är nu ungefär en meter bred eftersom jag klipper den uppe och på sidorna 1-2 ggr om året. Mellan häck och mur finns en passage på 60 cm för att jag ska komma åt att klippa häckens utsida och hålla nere alla de rotskott som syren skjuter. Enstaka rotskott tar sig under muren som ligger cn 30 cm djupt, Jag äger även marken utanför muren även om det inte är tomtmark så det finns ingen granne som påverkas.
TS kommer att få ett stort problem med alla rotskott på sin sida tomgränsen. Hur ska han komma åt dem bland egna planteringar? Inte heller kan han behandla rotskotten med Roundup eftersom det kommer att döda hans egna växter. Det slutar med att TS får ha en egen syrenhäck alternativt lägga markduk eller plattor på sin sida.
Min stemur fortsätter på en annan sida av tomten. Intill muren planterade jag för tjugofem år sedan vresrosor som jag tog i naturen i närheten. De är som bekant invasiva men inte i lika hög grad som syren. Rotskotten går genom och under muren till en gräsremsa utanför muren som skiljer muren från en väg. Det är dock rätt lätt att hålla efter, allra helst som det inte finns någon granne på den sidan heller.
Slutsats: övertyga grannen om att det kommer att leda till stora problem om han planterar syren som tänkt.
Jag har sextio meter syrenhäck planterad för trettiio år sedan. Plantorna tog jag från en hundra år gammal häck som jag grävde bort. Den var fyra meter bred och fyra meter hög.
Utanför häcken har jag lagt en gammaldags bred stenmur. Häcken är nu ungefär en meter bred eftersom jag klipper den uppe och på sidorna 1-2 ggr om året. Mellan häck och mur finns en passage på 60 cm för att jag ska komma åt att klippa häckens utsida och hålla nere alla de rotskott som syren skjuter. Enstaka rotskott tar sig under muren som ligger cn 30 cm djupt, Jag äger även marken utanför muren även om det inte är tomtmark så det finns ingen granne som påverkas.
TS kommer att få ett stort problem med alla rotskott på sin sida tomgränsen. Hur ska han komma åt dem bland egna planteringar? Inte heller kan han behandla rotskotten med Roundup eftersom det kommer att döda hans egna växter. Det slutar med att TS får ha en egen syrenhäck alternativt lägga markduk eller plattor på sin sida.
Min stemur fortsätter på en annan sida av tomten. Intill muren planterade jag för tjugofem år sedan vresrosor som jag tog i naturen i närheten. De är som bekant invasiva men inte i lika hög grad som syren. Rotskotten går genom och under muren till en gräsremsa utanför muren som skiljer muren från en väg. Det är dock rätt lätt att hålla efter, allra helst som det inte finns någon granne på den sidan heller.
Slutsats: övertyga grannen om att det kommer att leda till stora problem om han planterar syren som tänkt.
Grannsämjan är väl redan förbrukad..De Stilj skrev:
Frugan köpte ett 5 år gammalt äppelträd förra sommaren för 5000kr så jag skulle utan tvekan kräva ersättning.
Kolla med din Hemförsäkring. Du har troligtvis rätt till Juridisk rådgivning.
Gör en Polisanmälan. Kräv sedan skadestånd för vad det kostar att återställa den skadegörelse de orsakat på din tomt. Du har rätt att lägga på kostnaden för 1 timmes jobb av din Jurist. Samt kräva 320kr (eller liknande) för eget arbete. Överlämna skadeståndskravet skriftligt. Betalar de inte så skickar du kravet vidare till Kronofogden. Bestrider de detta krav så hamnar det i Tingsrätten som Tvistemål. Då det uppenbarligen ser ut som du har rätten på din sida kommer du att vinna och få igenom dina krav på ersättning.
Jag har varit med om att göra en sådan resa då en förortskilles Pitbull bet min hund och vägrade betala veterinärskostnaderna. De slutade på 13500kr om jag minns rätt.
Nackdelen är att Du och Grannen inte kommer att ha någon vidare grannsämja efter detta.
Nej, grannen ska kunna stryka att han fått ok.timmelstad skrev: