Om man tänker lite på hur man bäst skyddar barn, så tror jag att det är större risker för barn att ha hysteriska föräldrar, än vad en mikroexponering för asbestfibrer utgör.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 6 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Ja det gör jag. Tror du att man får sjukdomar efter en exponering? Det handlar om dagligt arbete utan skyddsutrustning som ger sjukdom, inte enstaka exponeringar.
Om vi först och främst håller oss till tråden så handlar det om att TS är rädd att barnet skadats pga av att en granne tagit ner och burit ut ett eternitrör.
Om du läser mitt grundinlägg så handlar det om att jag anser risken för TS barn är försumbar och antagligen mycket mycket mindre än den risk en hemmabyggare utsätter sig för genom att exponera sig för kvarts när han/hon tex bilar upp ett källargolv.

Så var du får det ifrån att jag tror att man får sjukdomar av enstaka exponeringar begriper jag inte!!!!!!!!

Mängden av partiklarna som skall till vid en exponering oavset om det är kvarts eller asbest är inte helt enkel att sia om för det beror bla på hur man blir utsatt, mängden, ens personliga egenskaper och vad man utsätter kroppen för i andra sammanhang som tex rökning.
Men det märkliga är att ingen står på barrikaderna och hojtar om hur farligt det är att bila golv eller ösa makadam för det har ju ungefär samma farlighet som att utsättas för asbestfiber.
Dvs nästan noll och intet för dom som inte jobbar med det dagligen och om vi inte oroar oss för detta så förstår jag inte varför vi ska behöva oroa oss för något som mer eller mindre är utrotat nuförtiden.

Gå tillbaka och läs grundinlägget och försök förstå vad det verkligen står.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Så var du får det ifrån att jag tror att man får sjukdomar av enstaka exponeringar begriper jag inte!!!!!!!!
Här har det nog blivit ett missförstånd. Jag pratar om att hade det varit farligt för hemmafixare och enstaka exponeringar hade detta varit allmänt känt och man hade läst om något fall i tidningen.

Dock menar jag inte att det inte är farligt alls för folk som jobbar med vissa yrken och i vissa miljöer.

Anledningen att jag skrev enstaka exponeringar var eftersom du verkade undra o jag skämtade i mitt andra inlägg, vilket då förmodligen berode på att du trodde att jag menade att det inte fanns risker alls.


oceanis skrev:
Om du läser mitt grundinlägg så handlar det om att jag anser risken för TS barn är försumbar och antagligen mycket mycket mindre än den risk en hemmabyggare utsätter sig för genom att exponera sig för kvarts när han/hon tex bilar upp ett källargolv.
Då är vi ju överens.
 
Jag vet inte om jag uttrycker mig dåligt eller om folk har svårt att tillgodogöra sig innehållet i text. Jag är INTE orolig för att en granne "tagit ner" och "burit ut" ett eternitrör. Jag är orolig eftersom man sågat sönder (bl.a) eternitröret och att en massa damm kommit ut i trapphuset. Det är ett tråkigt diskussionsklimat när man ska bli beskylld för att vara ett troll för att man ställer frågor kring asbest. På vissas reaktioner kan man tro att är kreationism man ifrågasätter.

1. Kan vi vara överens om att det uppstår damm när man sågar i eternit?
2. Är det kanske troligt att detta damm innehåller asbest?
3. Är det orimligt att anta att om det finns asbestdamm i ett trapphus att detta följer med in i lägenheter när folk rör sig i trapphuset, ex.vis på skor?
4. Kan man anta att det finns en risk att damm virvlar upp av vinddrag samt vid städning och att man riskerar att upprepade gånger exponeras för detta under vistelse i trapphuset?

(2.5) Observera att trots frågorna ovan så kan det ju faktiskt vara så att det inte kommit ut något asbestdamm i trapphuset.

Om ni vill diskutera silikos eller hur farligt det är att vistas i tunnelbanan föreslår jag att ni skapar en annan tråd.
 
Redigerat:
  • Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
1) Ja
2) Marginellt
3) ja, det är orimligt
4) ingen farlig exponering i trapphuset
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Asbestfibern är väldigt liten och jag har fått lära mig att den "hänger" i luften rätt många timmar, att man kan räkna minst 12 timmar innan de anses ha landat. Rör man om i dammet sen så är dom uppe igen.

Så dammsug inte med vanlig dammsugare eller sopa. En dammsugare ska vara utrustad med Hepa-filter minst klass H13 för att fånga fibrerna.
Våttorkning är dock bra, inte godkänt för yrkesmässigt utövande, men kanske den lämpligaste metoden för helt vanliga människor som är oroliga över att det kan finnas lite asbestdamm kvar efter någon händelse.
Lägg det du torkat med i en påse och knyt igen medan det fortfarande är blött.
Vill du vara extra ordentlig så lämnar du in det på återvinningsstation som tar emot asbest. Själv skulle jag låta det gå i brännbart och lita på att rökgasreningen (som Vattenfall skryter så över) här i Uppsalas förbränningsstation tar hand om fibrerna.

Din ventilation har också hjälpt dig att ta ut ev svävande fibrer ur lägenheten, du kan nog förmoda att hälften åtminstone har gått ut den vägen.

Ja, jag förstår att detta kan kännas jobbigt, har själv ganska små barn, skulle också kunnat bli lite upprörd. :)
Att få försäkringar om att det allra allra allra troligast inte gör ett skvatt, denna mycket lilla exponering hjälper ju bara sådär.
Men i vilket fall så gjort är gjort, så nu gäller det bara att sanera lite om ni fortfarande är väldigt oroliga.

Och försök dämpa oron, för er egen skull.
Granska statistiken t.ex. Om hur många tiotusentals personer som hanterade asbest nästan dagligen - och rökte, och ändå var antalet med lungcancer ganska få.
Så statiskt sett så är ju risken för grabben er nästan obefintlig, och särskilt jämfört med alla andra faror och risker vi har omkring oss, inkluderat risker från partiklar som trafiken sliter upp samt partiklar från avgaserna, i synnerhet de moderna dieselbilarna.


edit:
Jag såg först nu att det var en hel sida till med inlägg ... :o

Åsså kom jag på en sak till.
Att såga i t.ex. eternit frigör (en mycket ringa mängd) asbestfiber. Det mesta som som kvarstår ifrån sågandet är ett sågdamm bestående av små klumpar (små som damm) som i sig innehåller asbestfibrer. Men redan några enstaka fibrer som sitter samman + ev lite bindemedel har skapat ett mycket större partikel än asbestfibern i sig, och har därmed inga av asbestfiberns egenskaper. Den svävar inte länge i luften, den är för stor för att kunna sticka hål på cellkärnor och orsaka lungcancer.

Så glöm inte att nästan allt sågdammet är faktiskt ofarligt, eller tja, inte farligare än vilket damm som helst. Det är endast den extremt lilla mängd rena fria asbestfibrer som lösgjort sig som utgör en asbestfara.
 
Redigerat:
CharlesDexterWard skrev:
Jag vet inte om jag uttrycker mig dåligt eller om folk har svårt att tillgodogöra sig innehållet i text. Jag är INTE orolig för att en granne "tagit ner" och "burit ut" ett eternitrör. Jag är orolig eftersom man sågat sönder (bl.a) eternitröret och att en massa damm kommit ut i trapphuset. Det är ett tråkigt diskussionsklimat när man ska bli beskylld för att vara ett troll för att man ställer frågor kring asbest. På vissas reaktioner kan man tro att är kreationism man ifrågasätter.

1. Kan vi vara överens om att det uppstår damm när man sågar i eternit?
2. Är det kanske troligt att detta damm innehåller asbest?
3. Är det orimligt att anta att om det finns asbestdamm i ett trapphus att detta följer med in i lägenheter när folk rör sig i trapphuset, ex.vis på skor?
4. Kan man anta att det finns en risk att damm virvlar upp av vinddrag samt vid städning och att man riskerar att upprepade gånger exponeras för detta under vistelse i trapphuset?

(2.5) Observera att trots frågorna ovan så kan det ju faktiskt vara så att det inte kommit ut något asbestdamm i trapphuset.

Om ni vill diskutera silikos eller hur farligt det är att vistas i tunnelbanan föreslår jag att ni skapar en annan tråd.
Om man ger sig in i ett öppet forum får man vara beredd att ta emot olika åsikter och synpunkter på sina funderingar och frågor. Om du har svårt med det kanske du inte ska konsultera ett forum för en sådan här fråga och speciellt inte eftersom du uppenbart har bestämt dig för vilket svar du vill ha redan från början.
Alternativt får du ställa frågorna så att dom bara går att svara ja eller nej på.

Att från mina sida ställa din frågeställning mot exponeringen av kvarts är i alla avseende relevant då asbestos, silkos och antrakos i princip är samma sak men orsakad av olika ämnen. Det är därmed relevant i hur vi hanterar exponeringen av kvarts, som många av oss utsätts för dagligen, i jämförelse med asbest som vi nästan aldrig eller om någonsin kommer att utsättas för.

Det gäller att ha omdöme och värdera risker i livet och det är nog större risk att både jag, du och din familj skulle bli sjuka av kvartsdamm än asbestdamm. Och eftersom den risken är mer eller mindre noll trots att det dagligen hanteras kvartsdamm omkring oss så är risken, enligt min mening, helt obefintligt för att något ska ha hänt er pga av den ventilationstrumma som grannen tog ner. För jag förutsätter att du inte jobbar inom industrin som varken hanterar kvarts eller asbest eftersom du ställer frågan.

Man ska också komma ihåg att det inte finns några direkta regler för att själv hantera asbest utan i princip bara en rekommendation från arbetsmiljöverket om att använda en halvmask av typ P3.
Du tror väl inte att det skulle vara fritt fram för en privatperson att hantera asbest om det ansågs så riskabelt som du tycks tro och framförallt skulle reglerna vara mer strikta. Myndigheternas beslut är naturligtvis baserat på bedömningen att en privatperson inte exponeras för sådana mängder att det anses farligt även om den personen plockar ner både tak, väggar och ventilation gjord av asbest.
 
Jag vänder mig inte emot att man kommer med olika åsikter och synpunkter, det jag vänder mig emot är kommentarer som "troll?", "TS har redan bestämt sig", "släpp det" etc, som inte på något sätt berör mina frågeställningar.

Vilka svar är det jag bestämt mig för att jag vill ha? Att asbest är farligt? Ja beroende på mängd är det otvivelaktigt det och inget jag ställt någon fråga om. Är den asbesten som jag eventuellt exponerats för farlig för mig? Tveksamt, om det nu är så. Mina frågeställningar rörde vad jag kan göra för att minska eventuell exponering om jag nu utgår från att det finns en risk för detta. Jag ställde också en fråga om min frånluftsventilation kan antas vädra ut en del.

När det gäller silikos så dör det 7 st per år av detta i Sverige. Det dör omkring 100 av mesoteliom och ungefär det dubbla av lungcancer relaterat till asbestexponering. Asbestos har jag inga siffror på men det lär vara lägre än andelen som dör av silikos. Men för all del, även om silikos hade varit ett betydligt större problem än asbestrelaterade sjukdomar så undrar jag hur detta är relevant? En liknelse skulle kunna vara att det är farligare att skjuta sig i huvudet med ett hagelgevär än att dela spruta med en HIV-positiv men det innebär inte att det senare är riskfritt. Att det finns saker som är farligare än andra innebär ju inte att man inte kan försöka minska riskerna med det av lägre farlighetsgrad om det finns möjlighet. Av den anledningen startade jag en tråd.

Jag vet inte av vilken anledning detta tycks vara ett känsligt ämne, men jag noterar samma raljanta, bagatelliserande ton i andra trådar om asbest. Det tycks finnas någon ryggmärgsreflex från vissa att så fort en tråd om asbest startas så utgår man från att TS är hysterisk neurotiker och att de "redan bestämt sig", istället för att läsa vad det är de faktiskt skriver.

Tråden kan stängas. Tack till Mikael_L för ett svar som rörde mina frågor!
 
Mikael_L
Jag tror inte du kan bestämma om trådens ev stängning eller öppning. :)

Tråden med alla dess inlägg (inkl detta) är numera byggahus.se's egendom, ja ungefär som när man skriver på facebook, fast det då är FB's egendom. ;)

Vill man inte att något inte ska stå kvar för evigt på internet så ska man inte sätta dit det på internet från början.


Men det jag egentligen tänkte kommentera är denna ryggmärgsreflex som du skriver om.
Det stämmer, jag har också lagt märke till den.
På detta forum finns det några till frågor som fungerar ungefär på samma sätt.
* Dolt fel, "forumet" försöker nästan omedelbart övertyga TS om att det inte är eller kan vara ett "dolt fel".
* Grannen har ett träd h*n inte vill ta bort, "forumet" meddelar genast att det inte går att göra så mycket åt det.
* Billiga verktyg, "forumet" är nästan direkt inne på att de billigaste verktygen/maskinerna bara är skit.
osv osv.

Och det finns mycket samlad kunskap och erfarenhet bakom de svar som ges, så fast dom verkar gå trådskaparen emot, inte ger det svar man vill ha, så är det ofta inte så dumt att lyssna.

Men sen finns det naturligtvis några problem med hur läget är.
Dels finns det säkert en tendens att åsikterna (kunskapen?) likriktas alltmer, fler och fler samlas kring samma åsikt.
Nyanser i frågan eller frågeställarens situation kan snabbt missas när den stora svarsfloden går igång.

Och jag själv är absolut inte guds bästa barn, ibland kommer jag på mig själv med att skrivit riktigt lågt. :o

Jag hoppas detta inlägg får dig att delvis se på svaren här med lite andra glasögon.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Åsså kom jag på en sak till.
Att såga i t.ex. eternit frigör (en mycket ringa mängd) asbestfiber. Det mesta som som kvarstår ifrån sågandet är ett sågdamm bestående av små klumpar (små som damm) som i sig innehåller asbestfibrer. Men redan några enstaka fibrer som sitter samman + ev lite bindemedel har skapat ett mycket större partikel än asbestfibern i sig, och har därmed inga av asbestfiberns egenskaper. Den svävar inte länge i luften, den är för stor för att kunna sticka hål på cellkärnor och orsaka lungcancer.

Så glöm inte att nästan allt sågdammet är faktiskt ofarligt, eller tja, inte farligare än vilket damm som helst. Det är endast den extremt lilla mängd rena fria asbestfibrer som lösgjort sig som utgör en asbestfara.
Referens/källa på det?
Att såga i eternit ger inte ifrån sig ringa mängd fibrer. Tvärtom. Ganska betydande mängder i relation till risk. TS har nog fog att ställa frågor kring hantering av grannens incidient. Risken må vara liten, men att säga att det är ofarligt att såga i eternit, eller att det ger ifrån sig obetydande mängder fibrer är helt enkelt inte sant. Håll dig gärna till fakta, istället för att på antaganden leda in andra i falsk säkerhet.

""Abrasive disc cutting of asbestos cement sheets and pipes without LEV 15 to 25 fiber/ml"
http://www.bionity.com/en/encyclopedia/Asbestos_fibers.html


Actyivity: Abrasive disc cutting asbestos cement sheet or pipes
Fiber concentrations: 15-25 f/ml
Numbers of fibers inhaled 8 hour: 64,800,000 to 1,080,000,000
Numbers of fibers inhaled 1 hour: 8,100,000 to 135,000,000

Average numbers of fibers breathed in during a LIFETIME for general population (not doing activities like above) :
5,000,000 - 140,000,000


HSE EH35. Probable asbestos dust concentrations at construction processes (UK)
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag får väl se mig som rättad.

Men jag vill försvara mig lite med att jag menade på ett annat sätt.
Att det mesta av det där dammet man ser efter rivning/bearbetning är ofarligt (eller lika farligt som vilket byggdamm som helst), och att de frigjorda asbestfibrerna är i mycket mängd mindre än det väl synliga dammet.

Är man orolig för asbest så tenderar man antagligen att tro att allt det där dammet är farligt och att detta utgör en jättestor mängd jättefarliga asbestpartiklar.
 
academia skrev:
Referens/källa på det?
Att såga i eternit ger inte ifrån sig ringa mängd fibrer. Tvärtom. Ganska betydande mängder i relation till risk. TS har nog fog att ställa frågor kring hantering av grannens incidient. Risken må vara liten, men att säga att det är ofarligt att såga i eternit, eller att det ger ifrån sig obetydande mängder fibrer är helt enkelt inte sant. Håll dig gärna till fakta, istället för att på antaganden leda in andra i falsk säkerhet.

""Abrasive disc cutting of asbestos cement sheets and pipes without LEV 15 to 25 fiber/ml"
[länk]


Actyivity: Abrasive disc cutting asbestos cement sheet or pipes
Fiber concentrations: 15-25 f/ml
Numbers of fibers inhaled 8 hour: 64,800,000 to 1,080,000,000
Numbers of fibers inhaled 1 hour: 8,100,000 to 135,000,000

Average numbers of fibers breathed in during a LIFETIME for general population (not doing activities like above) :
5,000,000 - 140,000,000


HSE EH35. Probable asbestos dust concentrations at construction processes (UK)
Innan detta utvecklas till något överhövan märkvärdigt skulle jag väldigt ödmjukt be dig titta genom inlägg 1# och sen nedstigen till marknivå beskriva vad du uppfattar där angående arbetet som utförts och de olika dammkällorna som kan kommit ifråga.

TS har inte gett några detaljer om metod för "sågningen" av kanalen om den ens förkommit i nämnvärd omfattning, inte heller hur rivning bortforsling av lättbetongväggen gått till eller om mängden allmänt byggdamm. Hur stor andel av det upplevda dammet i trapphuset kan ha sitt ursprung i sågsnitten? Hur är fördelningen koncentration fiber i TS lägenhet, grannens, trapphuset? Vad har frånluftsventilationen i lägenheterna bidragit med? osv, osv.

Med några ingångsvärden på ovanstående kan man kanske skatta ett resultat som ev kunde lugna TS vars oro givetvis inte ska förringas men som också skulle kunna minska genom lite sunt förnuft kring vad som hänt. Kanske skulle vi till och med kunna säga att sågandet varit "ofarligt" istället för att med antaganden och presentation av diverse siffror leda in andra i falsk oro.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
GK100 skrev:
... istället för att med antaganden och presentation av diverse siffror leda in andra i falsk oro.
Nu var mitt svar i relation till Mikaels generella anmodan att eternitsågning generellt endast ger ifrån en ringa mängd fibrer, och antas innebära en försumbar risk.
Svaret var inte kopplat specifikt till TS situation.

Att uttala sig om risker i TS fall, så skulle det bli rena spekulationer i avsaknad av kännedom om hur sågning och städning efteråt gick till, vilket du själv tydliggjorde. Mätning av fiberkoncentrationer har väl knappast gjort heller, vilket såklart försvårar en sannolik riskbedömning.
Eftersom många andra trådar och svar om asbest tenderar att ej bygga på fakta, utan ofta baserade på till synes
subjektiva värderingar och rena spekulationer, så aktar jag mig för att spekulera själv.

Om det är TS förtjänt så är min personliga spekulation att risk för sjukdom i TS familjs fall är väldigt liten. Givet att eventuell dammspridning tas om hand så minimerar man ju uppskattad risk ytterligare. Eftersanering borde dessutom vara också i grannens intresse, där själva sågningen ägde rum.

TS kanske kan ge lite mer detaljer?
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
O
Jag står fortfarande fast vid min åsikt att TS inte vill lyssna på de svar han får här på forumet.
När det gäller ett forum som detta får man acceptera en av de svar du fått.
Jag tycker att du inte lyssnar på de råd du fått av oss, utan du har bestämt dig för att de är farligt...
Men varför oroar du dig inte för byggarna, som sågade ner eternit kanalen?
De har exponerats väldigt mycket mer än vad du och dina barn har gjort genom att gå igenom trapphuset...

Så nä oroa dig inte...
Det finns saker som är väldigt mycket farligare.
De som dog när det var som värst jobbade med asbest hela dagarna och många rökte
 
T
TS: Nästa gång du ska gå i trappan rekommenderar jag följande:

Screen-shot-2012-08-14-at-9.44.07-AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.